Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- دیشب سه انفجار در پایگاه «الصقر» در جنوب بغداد که متعلق به نیروهای پلیس فدرال و نیروهای الحشد الشعبی است، به وقوع پیوست که تحقیقات اولیه نشان می دهد این انفجارها بر اثر افزایش دما و گرمای هوا رخ داد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، در یک مجتمع نظامی در جنوب بغداد پایتخت عراق چندین انفجار رخ داد که علت آن افزایش شدید درجه حرارت هوا و روش نادرست ذخیره اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مرکز اطلاع رسانی نیروی امنیتی عراق از وقوع دو انفجار متوالی در منطقه «السیدیه» نزدیک بزرگراه حله- بغداد در پایگاه الصقر خبر داد.
بنا بر اعلام این مرکز، حادثه مذکور در انبار سلاح متعلق به پلیس فدرال رخ داد که به دنبال آن نیروهای پدافند غیر عامل مکان را تخلیه کردند.
یک منبع آگاه امنیتی در استان بغداد، دیشب از وقوع سه انفجار در پایگاه الصقر در منطقه الدوره در جنوب بغداد و بلند شدن دودی غلیظ بر فراز این منطقه خبر داده بود.
برخی منابع در پارلمان عراق و الحشد الشعبی در علت اعلام شده از سوی این دو مرکز تشکیک کردند و انفجارهای امشب را به انفجارهای قبلی مرتبط دانستند.

واکنش دولت عراق به انفجار پایگاه «الصقر»
وزارت کشور عراق، طی بیانیه‌ای، از جزئیات جدیدی درباره انفجارهای شب گذشته در پایگاه «الصقر» در جنوب بغداد که متعلق به نیروهای پلیس فدرال و نیروهای الحشد الشعبی خبر داد.
«سعد معن» مدیر اطلاع‌رسانی وزارت کشور در یک فایل صوتی که در رسانه‌های عراق منتشر شد، اعلام کرد: بیش از بیست خودروی آتش‌نشانی به این پایگاه اعزام و بیش از هفتاد درصد آتش‌سوزی به راه افتاده مهار شد.
به نوشته پایگاه خبری «بغداد الیوم»، معن توضیح داد: این آتش سوزی از سه کاروان دارای تجهیزات قدیمی آغاز شد و تشخیص اولیه دلیل این انفجارها همین امر و افزایش دمای هواست
«عثمان الغانمی» وزیر کشور نیز دستور تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب برای مشخص شدن علت دقیق این انفجارها در پایگاه الصقر را صادر کرده است.
اداره اطلاع‌رسانی امنیتی عراق نیز شب گذشته درباره انفجارهای صورت گرفته در این پایگاه نظامی در جنوب بغداد اعلام کرد: پس از رسیدن به محل حادثه، انفجار یک انبار تجهیزات و تسلیحات پلیس فدرال به دلیل افزایش دمای هوا و انبارداری نادرست مشاهده شد و هنوز تلاش‌های بخش مهندسی و آتش‌نشانی برای مهار این امر ادامه دارد و نیروها هنوز در محل حادثه هستند.

درگیری میان نیروهای امنیتی عراق و معترضان
شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر از وقوع درگیری میان نیروهای امنیتی عراق و معترضان در اطراف میدان التحریر بغداد خبر داد.
معترضان، نیروهای امنیتی عراق را متهم می کنند که تعدادی از چادرها را در میدان التحریر به آتش کشیده اند.
کمیساریای عالی حقوق بشر در عراق نیز از کشته و زخمی شدن شماری از افراد در درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان در میدان التحریر، ابراز نگرانی و تأسف کرد.
 خبرگزاری اسپوتنیک نیز گزارش داد: یک منبع محلی در میدان التحریر در مرکز بغداد گفت: در درگیری های یکشنبه شب میان نیروهای ضد شورش عراقی و تظاهرات کنندگان ، یک معترض کشته شد و چند نفر دیگر زخمی شدند.
خبرگزاری آناتولی هم گزارش داد؛ دست کم هفت نفر در درگیری با نیروهای امنیتی عراق در میدان التحریر بغداد زخمی شدند.
شاهدان اعلام کردند دست کم هفت تن از معترضان عراقی یکشنبه شب بر اثر شلیک گاز اشک آور نیروهای امنیتی عراق در میدان التحریر بغداد زخمی شدند.
به گفته شاهدان، دهها تن از تظاهرکنندگان عراقی یکشنبه شب به مسدود کردن میدان التحریر منتهی به منطقه الخضرا در مرکز بغداد اقدام کردند.
شاهدان افزوند نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان و بازکردن میدان التحریر اقدام به شلیک گاز اشک آور به سوی آنها کردند که به زخمی شدن هفت نفر از معترضان منجر شد.
این در حالیست که شبکه تلویزیونی المیادین، در جریان درگیری های (یکشنبه شب و بامداد دوشنبه) میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان در میدان التحریر در مرکز بغداد از کشته شدن یک معترض داده است.
این شبکه افزود اندکی پس از نیمه شب صدای تیراندازی در اطراف میدان التحریر شنیده شد و شماری از چادرهای تظاهرکنندگان در این میدان دچار آتش سوزی شد.
سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در واکنش به این حوادث اعلام کرد به نیروهای امنیتی توصیه شدید شده است که به هیچ عنوان به هیچ تظاهرکننده ای متعرض نشوند و از به کارگیری خشونت منع شده اند جز در موارد ضروری و زمانی که جان شان به خطر بیافتد.
وی افزود دستور تحقیق درباره ابهامات مربوط به حوادث اسف بار تظاهرات در بغداد صادر شده است.

احتمال دست داشتن طرف سوم برای ایجاد آشوب در تظاهرات عراق
عضو پارلمان عراق از احتمال وجود دست‌های پشت پرده در پس تشدید تنش‌ها میان تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی عراق در اعتراضات اخیر خبر داد.
عضو ائتلاف «عراقیون» در پارلمان عراق از احتمال وجود طرف سومی در پس تشدید خشونت‌ها میان تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی خبر داد و گفت که عده‌ای به دنبال ایجاد فتنه و هرج و مرج در عراق هستند.
«جاسم البخاتی» در گفت وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم برخورد خشونت آمیز و سرکوب معترضان را مردود خواند و گفت: بسیاری از مردم عراق در حال حاضر فقط به دلیل بالا رفتن دمای هوا و قطعی برق در تظاهرات شرکت می‌کنند.
او حضور طرف‌هایی در پس تشدید تنش‌ها و خشونت‌ها میان معترضان و نیروهای امنیتی را بعید ندانست و گفت: طرف‌هایی به دنبال به هم ریختن اوضاع و ایجاد هرج و مرج و فتنه جدید هستند.
عضو پارلمان عراق بر ضرورت تحقیق درباره حوادث دیروز در میدان التحریر در مرکز بغداد به منظور روشن شدن عوامل واقعی خشونت‌های دیروز در این اعتراضات تاکید کرد.
منابع امنیتی می‌گویند که شب گذشته (یک‌شنبه شب) در میدان‌های الطیران و التحریر در بغداد، میان نیروهای پلیس ضدشورش و تظاهرات کنندگان روی داده و به ادعای فعالان، یکی از معترضان کشته شد و چند نفر دیگر زخمی شدند.
برخی منابع نیز از کشته شدن دو معترض در میدان التحریر به ضرب گلوله نیروهای امنیتی و زخمی شدن چند نفر دیگر خبر دادند.
چند روزی است که ساکنان برخی استانهای عراق از جمله بغداد و نجف اشرف در اعتراض به وضعیت بد خدمات‌رسانی و اوضاع معیشتی نامساعد خود بار دیگر به خیابان‌ها آمده‌اند و خواستار برکناری شماری از مسئولان و یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات انبار شده طی چندین سال گذشته در کشور هستند.
تظاهرات‌کنندگان در استان نجف اشرف، روز شنبه (25 ژوئیه) در اعتراض به قطعی‌های مکرر برق همزمان با افزایش دمای هوا و ناکارآمدی وزارت برق در تامین برق مورد نیاز شهروندان، تظاهرات کردند و جاده منتهی به فرودگاه بین‌المللی نجف اشرف را بستند و تهدید کردند که در صورت عدم پاسخگویی مقامات مسئول به این مطالبه، بر شدت اعتراض‌های خود خواهند افزود.
استان‌های مرکزی و جنوبی عراق که از اول اکتبر 2019 شاهد اعتراض مردمی علیه به فساد، بیکاری و نقصان خدمات عمومی به شکل تظاهرات، راه‌پیمایی، تحصن و اعتصاب بود و همین تظاهرات‌ها موجب شد تا «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر برای مهار اعتراضات و منافع ملی استعفا کند و در نهایت پس از کش‌وقوس‌های متعدد، «مصطفی الکاظمی» به عنوان نخست‌وزیر جدید سوگند یاد کرد.

واکنش الکاظمی به حادثه میدان «التحریر» بغداد
نخست‌وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در پی افزایش موج انتقادات از دولت درباره درگیری‌های خشونت بار شب گذشته در میدان التحریر بغداد، دستور تحقیق فوری و دقیق صادر کرد.
سرتیپ «یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق از دستور «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر مبنی بر آغاز تحقیق فوری درباره حوادث شب گذشته در میدان «التحریر» بغداد خبر داد.
سرتیپ یحیی رسول در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع)، تصریح کرد که نخست‌وزیر، امروز (دوشنبه - 27 ژوئیه) دستور داد تا درباره حوادث شب گذشته در میدان التحریر به صورت دقیق تحقیق شود.
وی با اشاره به هماهنگی میان فرماندهی عملیات بغداد و یگان‌های حاضر برای حمایت از تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو از تظاهرات‌کنندگان خواست تا به نیروهای امنیتی نزدیک نشوند و به حق خود در برگزاری تظاهرات و مطالبه حقوق‌ قانونی خود بپردازند.
سرتیپ رسول تصریح کرد: هر خونی که ریخته شود چه از نیروهای امنیتی چه از تظاهرات‌کنندگان، خسرانی برای همه عراقی‌ها است. دستورات و رویکردهای اعلام شده به نیروهای امنیتی درباره حمایت از تظاهرات‌کنندگان و دفاع از آنها کاملا شفاف و دقیق است. برخی می‌خواهند که تظاهرات‌ها را به سوی اهداف دیگری غیر از مطالبه حقوق ذکر شده در قانون اساسی عراق بکشانند.
سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، صبح امروز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای امنیتی عراق مسئول حمایت از تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو هستند و دستورات شفاف و روشنی در این باره دریافت کرده‌اند و اجازه هیچ گونه تعرض به تظاهرات کنندگان را ندارند و در صورت تلاش برخی برای تحریک آنها، نباید متوسل به زور شوند مگر در حالت ضرورت و احتمال مواجه شدن با خطر مرگ از سوی مهاجمان.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عراق داعش فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق درگیری میان نیروهای امنیتی میدان التحریر بغداد نیروهای امنیتی عراق تظاهرات کنندگان میدان التحریر نیروهای امنیتی جنوب بغداد مرکز بغداد پارلمان عراق شب گذشته پلیس فدرال زخمی شدند یکشنبه شب نخست وزیر دمای هوا زخمی شدن کشته شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۰۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انفجار در پایگاه اشغالگران آمریکایی در دیرالزور سوریه

منابع خبری از وقوع انفجار در پایگاه اشغالگران آمریکایی در دیرالزور سوریه خبر دادند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، چندین انفجار در پایگاه اشغالگران آمریکایی در دیرالزور سوریه رخ داده است.

حمله رژیم اسرائیل به مناطقی در جنوب سوریه

شبکه المیادین از شنیده شدن صدای چندین انفجار در پایگاه میدان نفتی عمر مقر نظامیان اشغالگر آمریکایی در حومه دیرالزور سوریه خبر داده است.

این رسانه به جزئیات بیشتری از این رخداد اشاره نکرده است.

این پایگاه غیرقانونی اشغالگران آمریکایی بارها هدف عملیات پهپادی و موشکی گروههای مقاومت اسلامی عراق به سبب حمایت آمریکا از جنایات مستمر رژیم صهیونیستی در نوار  غزه و همدستی با این رژیم قرار گرفته است.

انتهای پیام/

 

 

 

دیگر خبرها

  • انفجار در پایگاه آمریکایی در دیرالزور سوریه
  • انفجار در پایگاه اشغالگران آمریکایی در دیرالزور سوریه
  • تظاهرات خانواده‌های اسرای صهیونیست مقابل وزارت جنگ تل‌آویو
  • درگیری مرگبار نیروهای نظامی فلسطینی؛ فرمانده سرایا القدس ترور شد +تصویر
  • درگیری پلیس با تظاهرات‌کنندگان روز کارگر در پاریس
  • سرکوب معترضان حامی فلسطین در فرانسه
  • درگیری شدید بین تظاهرکنندگان و پلیس در فرانسه+ فیلم
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • درگیری پلیس با معترضان به قانون ماموران خارجی در تفلیس