Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@16:18:48 GMT

گرمای داغ شیراز و آبی که تامین نیست

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۷۰۸۴۹

گرمای داغ شیراز و آبی که تامین نیست

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، شیراز و آب رکنی و این باد خوش نسیم  عیبش مکن که خال رخ هفت‌کشور است، حافظ وقتی این شعر را سرود و به آب رکنی آن مباهات کرد شاید هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد که این خال رخ هفت‌کشور چند قرن بعد آن‌چنان درگیر مسئله آب شود که در روزهای گرم سال خیلی از مناطق شهر آبی برای خوردن نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تابستان گرم و سوزان که به نیمه نزدیک شد و ویروس کرونا که روزبه‌روز جولان می‌دهد، نیاز مردم فارس را به آب بیشتر کرده است.

با اینکه بارندگی‌های دو سال اخیر و بهار امسال قابل‌ توجه بوده  و مردم استان فارس به خصوص شهر شیراز در بخش‌های مختلف هنوز در نگرانی کمبود آب به سر می‌برند، به‌ ویژه قطعی آب هفته‌های اخیر در بخش‌هایی از استان و برخی محلات شیراز به این نگرانی افزوده است و این سوال مطرح‌ شده که تا پایان تابستان، مسئله آب در شیراز و فارس به بحران تبدیل می‌شود یا نه؟

شرکت آب منطقه‌ای متولی تامین آب استان است و تعهداتی چون انتقال آب تا مخازن شهر و رهاسازی آب از سدها برای مصارف کشاورزی، زیست ‌محیطی و صنعتی را بر عهده دارد.

کرامت الله کریمی مزیدی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای فارس با اشاره به بارش‌های مناسب در دو سال گذشته، گفت: علی‌ رغم کسری مخازن آب زیر زمینی به دلیل خشک‌سالی‌های ۱۵ سال منتهی به سال ۹۷ در صورت صرفه‌جویی، کنترل بهره‌ برداری و جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه آب در بخش کشاورزی به نظر می‌رسد مشکلی در تامین مصارف صنعت در بخش‌های زیر زمینی و منابع آب‌های سطحی نداشته باشیم.

او، بیان کرد: در شهر شیراز هم با توجه به افتتاح فاز نخست خط آبرسانی جدید درصورتی‌ که توزیع آب از سوی اداره آبفا به ‌صورت مناسب انجام شود، مشکل جدی برای تامین آب وجود ندارد.

کریمی مزیدی تصریح کرد: ما به تعهداتمان در قبال رهاسازی آب در بخش‌های آشامیدنی ، صنعت، کشاورزی و محیط‌ زیست عمل کرده‌ایم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای فارس با اشاره به افتتاح خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز ادامه داد: این خط انتقال به طول ۵۵ کیلومتر از سد درودزن تا مخازن دوکوهک راه‌اندازی شده و آب از این خط تا مخازن دوکوهک منتقل و ذخیره می‌شود.

او، افزود: با راه‌اندازی کامل این طرح باز هم نیاز آب آشامیدنی شیراز به ‌طور کامل رفع نمی شود و شرکت آب منطقه‌ای فارس در اندیشه راه‌اندازی خط انتقال دیگری است که این بار آب علاوه بر سد درودزن و رودخانه کر از سد تنگ سرخ، رودخانه بشار و چشمه شش پیر نیز تامین می شود.

کریمی مزیدی اضافه کرد: این طرح در دست مطالعه است و ابتدا سد تنگ سرخ باید از سوی استان کهگیلویه و بویر احمد بر روی رودخانه بشار که در این استان جریان دارد، ساخته شود و سپس استان فارس حقابه خود را با راه‌اندازی خطوط انتقال آن تامین کند که این طرح در کشمکش اختلافات بسیاری قرار دارد.

مهرزاد شریفی معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای فارس اظهار کرد: این سد از سوی استان کهگیلویه و بویر احمد در حال ساخت است و ما فقط کار انتقال آب را به ‌منظور حفظ سهم آب استان انجام می‌دهیم.

طرح‌های موجود نیاز شیراز را تأمین نکرد

راه‌اندازی خط سوم انتقال آب و تزریق سالانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب به شبکه شیراز در حالی در دست مطالعه است که بهمن بهروزی مدیر آبفا شیراز گفت: در صورت این انتقال باز هم نیازهای آب آشامیدنی شهر شیراز به ‌طور کامل رفع نمی شود.

او، گفت: تنها ۲۰ درصد نیاز آب آشامیدنی شیراز از منابع سد درودزن تامین می‌شود و ۸۰ درصد باقیمانده را به ناچار از چاه‌های زیرزمینی تامین می کنیم که در ایام پیک و فصل تابستان بسیار مشکل است.

به‌ واسطه فعالیت هزاران چاه مجاز و غیرمجاز در فارس میلیون‌ها مترمکعب آب به ‌طور سالانه  از سفره‌های آب زیر زمینی برداشت و از حجم این منابع کاسته می‌شود، چاه‌هایی که اگر  زودتر پر نشوند، آینده‌ای نامطلوب برای این شهر و دیار بدنبال دارد.

این میزان برداشت از حجم سفره‌های زیرزمینی در حالی است که طبق بررسی انجام شده ورودی آب به ۹ سد فارس شامل درودزن، سلمان فارسی، تنگاب، رودبال، خسویه، ایزدخواست، ملاصدرا، سیوند و چشمه عاشق از مهرماه ۹۸ تاکنون یک هزار و  ۴۳۵ میلیون مترمکعب بوده است.

طبیعی است که رهاسازی و انتقال آب از سدها پاسخگو نیست و به همین دلیل برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی انجام می‌شود تا کمبود آب جبران شود اما منابع آبی آیندگان نیز به خطر می‌افتد.

علی اکبر بازیار مدیر دفتر حفاظت و بهره‌ برداری از منابع آب‌های زیر زمینی شرکت آب منطقه‌ای فارس با ارائه آماری هشداردهنده و نگران‌کننده تصریح کرد: سالانه میلیون‌ها مترمکعب آب از حجم سفره‌های زیر زمینی به ‌واسطه فعالیت ۹۶ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه مجاز و غیرمجاز کاسته می‌شود و این وضع اسفباری است که این برداشت‌ها فارس را به سمت تشدید خشکسالی سوق می دهد.

کسری ۷۰۰ میلیون متر مکعبی مخزن

او، با اشاره به اینکه در کل استان برای مصارف آب آشامیدنی، بهداشت، صنعت، خدمات، کشاورزی و فضای سبز بیش از هشت میلیارد مترمکعب آب، پروانه صادر شده است، ادامه داد: با توجه به میانگین بلند مدت بارندگی استان و حجم آب تجدید پذیر و آب  ‌برنامه‌ریزی در طول یکسال ۷۰۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن داریم یعنی تعادلی بین مصرف و تغذیه وجود ندارد.

بازیار ادامه داد: کاهش ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب به‌ صورت سالانه از آبخوان‌های استان فارس به‌مرور باعث نابودی و خشک شدن آبخوان‌ها و اتمام حجم ذخیره تجدیدپذیر آبخوان‌ها می‌شود که برای جلوگیری از این امر باید طرح های احیا و تعادل بخشی در برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی پیاده شود.

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای فارس ، افزود: تحویل حجمی آب به بهره برداران در چاه‌های مجاز با نصب کنتور هوشمند، پرکردن چاه‌های غیرمجاز، کاهش پروانه‌های چاه‌ها تا سقف آب قابل ‌برنامه‌ریزی در قالب طرح اصلاح، تعدیل پروانه چاه‌ها و سایر طرح ها برای تعادل بین مصارف و منابع آبخوان ازجمله راه‌حل‌های در دستور کار است.

اگرچه حفر و یا فعال کردن چاه غیرمجاز ازنظر دستگاه قضایی جرم محسوب می‌شود اما برداشت آب از منابع زیرزمینی همچنان ادامه دارد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قطعی آب انتقال آب آبفای شیراز کم آبی شرکت آب منطقه ای فارس میلیون مترمکعب حفاظت و بهره آب آشامیدنی راه اندازی مترمکعب آب سد درودزن انتقال آب زیر زمینی منابع آب چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۰۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید استاندار لرستان بر اهتمام مدیران در جذب اعتبارات ملی و مدیریت صحیح منابع مالی

ایسنا/لرستان استاندار لرستان با تاکید اهتمام جدی مدیران در جذب اعتبارات ملی و مدیریت صحیح منابع مالی گفت: برای جبران عقب‌افتادگی‌های استان باید تامین منابع صورت بگیرد.

ابوطالب شفقت شامگاه سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت در نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه لرستان در سال جاری تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی استان حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه باید تبصره‌های قانون بودجه را به‌خوبی مطالعه کنند و سهم کلیه اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی خود را از قانون بودجه احصا کنند و سازمان مدیریت موظف است با اولویت پروژه‌های استانی نیمه تمام جمع‌بندی کند که بتوانیم برای جذب منابع اقدامات لازم را انجام دهیم.

راه‌اندازی دفتر نظارت و ارزیابی ویژه استاندار در استان

شفقت با اشاره به راه‌اندازی دفتر نظارت و ارزیابی ویژه استاندار در استان گفت: به زودی یک نفر در استان به عنوان مسئول تامین منابع در استان و تهران معرفی خواهد شد، که متعاقب این امر، دستگاه‌ها موظف هستند یک نفر را به عنوان مسئول تامین منابع خود برای پیگیری و تسهیل امور معرفی کنند.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه برای جبران عقب‌افتادگی‌های استان باید تامین منابع صورت بگیرد افزود: بدون تامین منابع،  امکان انجام مدیریت جهادی برای اجرای پروژه‌ها و فعالیت‌های بزرگ نیست.

صرف هزینه‌های تملک دارایی دستگاه‌ها حداکثر تا پایان تیرماه 

شفقت با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی استان هزینه‌های باقی‌مانده تملک دارایی را حداکثر تا ۳۱ تیرماه هزینه کنند، افزود: با توجه به مهلت قانونی خرج‌کرد تملک دارایی تا ۳۱ شهریور در این صورت می‌توان از وزارتخانه‌ها درخواست منابع کرد.

تاکید بر پاسخ‌گویی سریع بر استعلام‌های قانونی دستگاه‌ها

 استاندار لرستان با تاکید بر پاسخ‌گویی سریع بر استعلام‌های قانونی دستگاه‌ها گفت: پاسخ کارشناسی برای رد استعلام و سرعت عمل برای پاسخ‌گویی به استعلام‌ها برای پیشبرد امور در استان ضروری است.

جلسه شورای برنامه‌ریزی استان کلیدی‌ترین جلسه استان است

استاندار لرستان جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان را مهم‌ترین و کلیدی‌ترین جلسه استان برشمرد و افزود: حضور تمام اعضا در این جلسه الزامی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انشعاب گیری خط دوم آبرسانی سد درودزن به شهر صدرا انجام شد
  • تدارک تمام زیرساخت های گردشگری سرعین
  • زنگ خطر کمبود «آب» در شاهرود/ اهمیت بیش از پیش حفظ «شاهوار»
  • تاکید استاندار لرستان بر اهتمام مدیران در جذب اعتبارات ملی و مدیریت صحیح منابع مالی
  • بانک مرکزی: گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • افغانستان حقابه را می دهد؟
  • مسمومیت ۲۹ پزشک با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز | یک پزشک زن فوت کرد و یک پزشک دیگر در کما
  • سفیراندونزی از غرفه استان فارس بازدید کرد
  • برخورد قضایی با برداشت‌های غیرمجاز از سد‌های تامین کننده آب مشهد