Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با آغاز فصل تابستان و گرم تر شدن هوا یکی از تفریحاتی که مورد استقبال همگان قرار می گیرد شنا و آب بازی است که  یک سهل انگاری کوچک می تواند از این تفریح تابستانی یک خاطره تلخ بسازد.

متاسفانه بر اساس آمارهایی که پزشکی قانونی هر ساله اعلام می کنند، تعداد زیادی از هموطنانمان را به دلیل شنا کردن در مناطق ممنوعه و دریای خزر از دست می دهیم، طبق تازه ترین آمار منتشر شده تنها در خرداد ماه سال جاری ۱۵۹ نفر بر اثر غرق شدگی جان باختن که در مجموع در بهار امسال این آمار به ۳۱۲ نفر می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از کل تلفات غرق شدگی سه ماهه نخست امسال ۲۵۵ نفر مرد و ۵۷ نفر زن بودند، در این مدت استان‌های فارس با ۳۴، خوزستان و مازندران هر کدام با ۲۸ و گیلان با ۲۲ فوتی بیشترین آمار مرگ ناشی از غرق شدگی را داشتند.

آمار جان باختن بر اثر غرق شدگی هر سال رو به افزایش است که اصلی ترین دلایلی افزایش این آمار می تواند بی توجهی هموطنان به تابلو علائم هشدار دهنده شنا ممنوع، عدم آشنایی با فن شنا، کمبود نجات غریق، بی توجهی افراد باشد، دلایلی که می تواند خاطرات بدی را برای شما به جا بگذارد.

نکته قابل توجه این است که بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد؛ ۹۵ درصد غرق شدگان بومی استان‌ها هستند. درباره این موضوع نواب شمسی پور مدیرکل آموزش همگانی جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو  با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: موضوع غرق شدگی یکی از مشکلاتی است که طی ایام گرم سال همواره جان افرادی را که به سمت شنا در کانال‌های آبیاری یا رودخانه‌ها می‌روند را تهدید می‌کند.

مدیرکل آموزش همگانی جمعیت هلال احمر افزود: در بین آمار‌هایی که هر ساله منتشر می‌شود ۷۵ درصد در رودخانه‌ها و ۱۱درصد در کانال‌های آبیاری غرق شده اند، به همین دلیل باید حساسیت لازم درخصوص خطرات و پیامد‌های شنا در مکان‌های ناامن رودخانه‌ها در میان مردم ایجادشود.

او تصریح کرد: مردم باید توجه داشته باشند که جریان پرشتاب حتی کم عمق آب هم می‌تواند سبب غرق شدگی و مرگ شود؛ حتی آب‌های راکد کم عمق نیز می‌تواند برای کودکان کم سن وسال خطرناک باشد، بنابراین بدون کسب مهارت‌ها و فنون شنا هرگز اقدام به شنابه ویژه درنواحی عمیق و پرخطر بدون حضور ناجیان غریق نکنید.

شمسی پور با بیان اینکه برای پیشگیری ازغرق شدگی باید درمناطق تحت حفاظت وطرح‌های سالم سازی باحضورناجیان غریق شنا کرد، افزود: برای پیشگیری ازغرق شدگی کودکان درهنگام شناکردن ضروری است ازجلیقه نجات استفاده کنند.

مدیرکل آموزش همگانی جمعیت هلال احمر عنوان کرد: همچنین افراد برای حفظ ایمنی خود و جلوگیری ازآسیب‌های شدیدبدنی، هرگز نباید به داخل آبی که کف آن را نمی‌بینند یا از اعماق آن اطلاع دقیقی ندارند، شیرجه بزنند.

او بیان کرد: هنگام مواجهه شدن بافردی که در حال غرق شدن است، بهترین اقدام درخواست کمک واطلاع رسانی به ناجیان غریق است، درصورت عدم آشنایی بامهارت‌های نجات غریق، هرگز واردآن منطقه نشوید.

شمسی پور با اشاره بر اینکه باید قبل از اقدام به شنا در مناطق آزاد شنا، از وضعیت آب و هوایی مطلع بود، گفت: پرچم‌های هشداردهنده، معمولا دارای علائم خاصی هستند که هریک مفهوم خاصی رابه همراه دارند. پرچم‌های سفیدنشانگر آن است که دریا آرام وشناکردن آزاداست، این پرچم درمناطق طرح سالم سازی دریا و یا مناطقی که ناجیان غریق حضوردارند نصب می‌شود. پرچم‌های سیاه وقرمز نشان دهنده مناطق شناممنوع وخطرناک هستند.

علائمی فردی که در حال غرق شدن است

مدیرکل آموزش همگانی جمعیت هلال احمر درباره علائم فردی که در حال غرق شدن است، مطرح کرد: اگر در هنگام شنا در دریا کسی مشاهده کردید که بدنش به صورت عمودی در سطح آب قرار گرفته، به ساحل چشم دوخته و سرش به عقب خم شده است و دست و پا می‌زند ناجیان غریق را مطلع کنید و اگر در آن محل کسی بامهارت‌های نجات غریق آشنانیست، ضمن تماس بانیرو‌های امدادرسان سعی کنید با استفاده ازچوب بلند، طناب وجلیقه نجات به وی کمک کنید.

شمسی پور عنوان کرد: اگرفرد قربانی درمعرض ایست قلبی باشدبایدسریعآازآب خارج شود تا عملیات احیای قلبی ریوی در اسرع وقت آغازشود و درمواردی که فرد درمعرض ایست قلبی نیست باید فرد را در وضعیت افقی درهنگام نجات و بعد از آن جابجاکرد.

او در ادامه بیان کرد: کمبود اکسیژن دربافت‌های بدن مهم‌ترین و مضرترین نتیجه غرق شدگی درآب است، بنابراین اکسیژن رسانی، تهویه وگردش خون باید در سریعترین حالت ممکن برقرارشود.

حتی نجات جان یک انسان برای کاهش این آمار ناراحت کننده از تلفات در غرق شدگی ارزشمند است، بنابراین برای حل این معضل در مرحله اول نیاز به فرهنگ سازی و بالا رفتن دانش افراد در این زمینه است همچنین باید همه دستگاه‌های متولی و مرتبط با این قضیه برای حفظ جان شهروندان اقدامات لازم را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: 

چگونه می‌توان به یک فرد در حال خفه شدن کمک کرد؟ رودخانه‌ها بیشتر قربانی می‌گیرند یا دریاها؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هلال احمر غرق شدگی پزشکی قانونی ناجیان غریق رودخانه ها شمسی پور غرق شدگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۲۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتهارد؛ شهرستان بدون زندانی مهریه

حامد مومنی‌نژاد با اعلام اینکه این حوزه قضایی فاقد زندانی مهریه است گفت: در حالی که پیشر شهرستان اشتهارد دارای زندانی مهریه بود با تلاش‌های انجام شده از تیرماه ۱۴۰۱ هیچ شخصی بابت عدم تادیه مهریه محبوس نشده است و همچنین پیش از آن نیز با بررسی تک تک پرونده‌های مربوط به مهریه، هیچ شهروندی از این حوزه قضایی از این بابت در زندان نیست.

رئیس دادگستری اشتهارد  با تشریح اقدامات انجام شده در زمینه پرونده‌های مهریه در این حوزه قضایی متذکر شد: با اتخاذ سیاست‌های کاهش جمعیت زندان، این موفقیت کسب شد که مرهون برنامه‌های متعدد از جمله تسریع در پذیرش اعسار و استفاده از ظرفیت‌های قانونی ذکر شده در «قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی» برای شناسایی اموال و پرداخت مهریه و در صورت احراز اعسار زوج، تقسیط آن بوده است.

وی با بیان اینکه بر اساس شیوه نامه تدوین شده در این حوزه قضایی، پرونده‌های مربوط به مهریه را رئیس دادگستری شخصا رسیدگی می‌کند تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از سیاست‌های قوه قضائیه کاهش زندانی مهریه است تلاش شده با رسیدگی توسط رئیس حوزه قضایی از ظرفیت موجود قانونی استفاده شود تا ضمن افزایش رضایت، بررسی درخواست‌های اعسار با سرعت بیشتری انجام شود.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • فیلم ضدحال خنده‌دار دختر دانش آموز به معلم بابت ماه تولد
  • غرق شدن دختر ۱۷ ساله در رودخانه بشار
  • کلوپ: از هواداران لیورپول عذرخواهی می‌کنم
  • دانش‌آموزان گیلانی همیار و سفیر نجات غریق می‌شوند
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • جبلی: آیین نامه حق پخش در حال تدوین است/ بابت تصاویر بد برخی مسابقات فوتبال عذرخواهی می کنم+ فیلم
  • اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • اشتهارد؛ شهرستان بدون زندانی مهریه