Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران در گفت وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره رتبه ایران در فرستادن دانشجویان به کشور‌های خارجی اظهار کرد: در بازه زمانی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ رتبه دانشجو فرستی ایران از رتبه ۲۹ در جهان به ۱۲ رسیده بود.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران ادامه داد: از سال ۲۰۱۲ تاکنون روند جایگاه و رتبه ایران تغییر کرده و الان در رتبه ۲۰ دنیا هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اعلام این رتبه ممکن است تصور شود که ایران تعداد دانشجویی بی شماری را به خارج اعزام می‌کند در حالی که عوامل مختلفی در این رتبه تاثیرگذار هستند.

صلواتی توضیح داد: جمعیت دانشجویان بین المللی در ۲۰ سال گذشته در دنیا ۲ و نیم برابر شده و بیش از ۵ و ۳ دهم میلیون نفر دانشجویی خارجی در دنیا داریم. بنابراین باید سهم نسبتا پایداری را در جا به جایی دانشجویان یا همان چرخش نخبگان و استعداد‌ها در دنیا داشته باشیم و نباید مبادلات علمی و فناوری خود با دنیا و کشور‌های صاحب علم و فناوری روز را محدود کنیم.

سهم ایران از جمعیت مهاجرین جهان، پایین است

او تاکید کرد: جامعه مهاجرین در دنیا در انتقال دانش و فناوری به کشور‌های موطن خود نقش به سزایی ایفا می‌کنند، اما چون ما هنوز در ایران به مهاجرت از رویکرد فرصت سازی نگاه نمی‌کنیم همچنان  به مهاجرت، به شکل تهدید آمیز و یا فرصت سوزی نگاه می‌کنیم.

صلواتی درباره سهم ایران از جمعیت مهاجران جهان افزود: سهم جمعیت ایران از جمعیت کل دنیا حدود ۱ و ۷ صدم درصد است در صورتی که سهم ما از مهاجرین جهان عددی در حدود ۵ دهم درصد بوده که در چند سال اخیر به ۷ دهم درصد افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین همچنان سهم ایران از جمعیت مهاجران دنیا پایین است.

او از بازگشت بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر از فارغ التحصیلان و متخصصان از خارج به کشور از سال ۱۳۹۵ تاکنون خبر داد و گفت: این آمار با توجه به شرایط اقتصادی و تحریمی کشور فوق العاده است. مهاجران بازگشتی می‌توانند برای کشور راهگشا باشند.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران تصریح کرد: در همین منظور در سالنامه مهاجرتی ایران اطلاعات جامعی در قالب شاخص‌هایی از جمله محاسبه قدر مطلق تعداد دانشجویان در خارج از کشور، سهم دانشجویان خارج از کشور از کل جمعیت دانشجویان داخلی کشور، سهم ایرانی‌ها در دانشگاه‌های برتر دنیا، نرخ رشد جمعیت دانشجویان در خارج از کشور و... رتبه ایران در مهاجرت دانشجویان تبیین شده است.

۲۰ کشور اول «دانشجو فرست»

او در ادامه به کشور‌های دانشجو فرستی که دارای رتبه و جایگاه بالاتر از ایران قرار دارند پرداخت و گفت: کشورهای چین، هند، آلمان، کره جنوبی، ویتنام، فرانسه، آمریکا، نیجریه، قزاقستان، عربستان، اوکراین، ایتالیا، نپال، مالزی، برزیل، بنگلادش، روسیه، سوریه، پاکستان و ایران به ترتیب رتبه های اول تا بیستم را دارند.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران تاکید کرد: رتبه بندی کشور‌ها به این صورت است که چه تعداد دانشجو در خارج از کشور خودشان مشغول به تحصیل هستند. در این فهرست هم کشور‌های توسعه یافته و هم در حال توسعه وجود دارند، این امر نشان می‌دهد که خیلی از کشور‌ها از نیروی جوان تحصیل کرده برای انتقال دانش و فناوری و یا استفاده از قدرت نرم استفاده می‌کنند و غالبا در این بین هم کشور‌هایی هستند که در آن‌ها مهاجرت‌های تحصیلی خیلی هدفمند نیست.

صلواتی در پایان یادآوری کرد: نباید از این رتبه خیلی خوشحال یا ناراحت شویم، بلکه باید بیاموزیم که از ظرفیت‌های انسانی در داخل و خارج از کشور به خوبی استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید

نخستین سالنامه مهاجرتی ایران منتشر شد زمان بازگشت دانشجویان خارجی به کشور اعلام شد ایران دارای ظرفیت بالقوه برای رشد اقتصاد مهاجرت است

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مهاجرت دانشجو مهاجرت نخبگان ایران از جمعیت مهاجرت ایران خارج از کشور سهم ایران کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۴۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان جنوبی به لحاظ افزایش ولادت چهارمین استان کشور است

مصطفوی مدیر گروه سلامت و جوانی جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تعداد موالید خراسان جنوبی که از سال ۱۳۹۵ به بعد هر سال با کاهش قابل توجهی روبه‌رو بود در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ ثابت ماند، اما در سال گذشته نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۶ درصد (۳۹۰ مورد) افزایش یافت.

وی افزود9+: شاخص میزان مرگ و میر مادران باردار در خراسان جنوبی نیز سال ۱۴۰۱ معادل ۲۰ در ۱۰۰ هزار تولد زنده بود که سال ۱۴۰۲ به ۶.۵ در ۱۰۰ هزار تولد زنده کاهش پیدا کرد.

مدیر گروه سلامت و جوانی جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: شاخص مرگ مادران باردار در این استان با ارائه مراقبت‌ها و خدمات بهداشتی و درمانی، در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ماقبل کاهش یافت و کاهش میزان مرگ مادران باردار در ۱۰۰ هزار موالید زنده یکی از شاخص‌های توسعه کشور‌ها به‌شمار می‌آید.

وی تاکید کرد: مراقبت‌های قبل از بارداری، حین بارداری و پس از زایمان در حوزه بهداشت، اقدامات سریع و ارزشمند انتقال مادران به مراکز درمانی در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی و مداخلات درمانی مطلوب و موثر به خصوص مادران نیازمند مراقبت ویژه یا افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای در کاهش این آمار موثر بوده است.

مصطفوی گفت: جوانی جمعیت یکی از اولویت‌های استان به شمار می‌رود و لازم است فرهنگسازی و اطلاع رسانی بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مردم باید با آسیب‌های پیر شدن جمعیت و خانواده‌های تک فرزند یا بدون فرزند آشنا شوند، افزود: بیش از ۹۰ درصد قانون "حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اجرا شده و سال گذشته رتبه اول را بین دستگاه‌های اجرایی استان در اجرای قانون کسب کرده است.

حدود ۱۰ درصد از جمعیت خراسان جنوبی بالای ۶۰ سال و سالمند هستند و از این حیث هجدهمین استان سالمند کشور محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده‌های شکایت کارگران در گلستان
  • خراسان رضوی، رتبه دوم کشور در جذب نخبگان به دانشگاه فرهنگیان
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به کدام استان؛ روندها رو به کاهش به چه معناست؟
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • ادعای معاون رئیسی درباره مهاجرت ایرانیان | چرا پلیس وارد بحث مهاجرت شد؟
  • خراسان جنوبی به لحاظ افزایش ولادت چهارمین استان کشور است
  • ماجرای بازیگرانی که مهاجرت کردند | وضعیت رفتگان اغتشاشات ؛ از تاکسی اینترنتی تا بازی تنها در حد چند دقیقه رقص!
  • پشیمانم!
  • مریم خمینی نوه امام در خارج از کشور چه کاره است؟