Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@03:10:19 GMT

آموزش ماسک زدن به فرزندان در بستر مهر و عاطفه باشد

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۷۴۵۹۳

آموزش ماسک زدن به فرزندان در بستر مهر و عاطفه باشد

ایسنا/همدان یک روانشناس تأکید کرد: آموزش ماسک زدن به فرزندان باید به صورت یادگیری از رفتار والدین و در بستر مهر و عاطفه صورت گیرد.

مریم غفوری‌آثار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نخستین و مهمترین نکته موجود در بحث ماسک زدن کودکان و یا در شرایط دیگر هنگامی که والدین انتظاری را مطرح می کنند و آن انتظار برآورده نمی شود این است که این مسئله کاملاً به سبک فرزندپروری والدین برمی گردد که چگونه مسائل را در چارچوب انتظارات و توقعات برای بچه ها با مهر و عاطفه و در زمان مناسب توجیه کردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اگر سبک فرزندپروری شما به گونه ای است که قوانین و نظم و انضباط در منزل شما کاملاً مشخص و چارچوب دار است یعنی به صورت اتفاقی نیست، طبق یک قاعده بچه می خوابد، بازی می کند و باقی مسائل نیز در چارچوب خاص خودش است، در این شرایط اول باید انتظارات و توقعات در بستر مهر و محبت کاملاً شفاف بیان شود و در این صورت چه ماسک زدن چه هر فعالیت دیگری راحت انجام می گیرد.

غفوری‌آثار با بیان اهمیت آموزش دیداری کودکان توضیح داد: اگر ما سبک فرزندپروری خوبی داشته باشیم باید به این نکته اهمیت دهیم که یادگیری مشاهده ای برای کودکان خیلی مهم است به طوریکه بچه ها بسیاری از رفتارهای ما را می بینند و الگو می گیرند و اگر بتوانیم الگوی خوبی باشیم و در این مسئله به محض اینکه لباس هایمان را پوشیدیم ماسک بزنیم و سایر نکات بهداشتی را رعایت کنیم، این حساسیت برای کودکان هم ایجاد می شود.

وی اضافه کرد: در این شرایط باید رفتار و صحبت ما یکسان باشد تا تأثیر خوبی بر روند آموزشی کودکان داشته باشد. خیلی وقت ها بچه ها چیزی می شنوند اما چیز دیگری را می بینند، ما به کودکان می گوییم ماسک بزنند اما خود این کار را انجام نمی دهیم و این توجیه ذهنی برای کودک ایجاد می شود که ماسک نزدن او هم ایرادی ندارد.

این مدرس دانشگاه در رابطه با اینکه چگونه والدینی که سبک فرزندپروری معینی ندارند، فرزندان را وادار به ماسک زدن کنند؟ گفت: هنگامی که به کودکان می گوییم ماسک بزنید و آنها مقاومت می کنند، نخستین موضوع این است که آرامش خود را حفظ کنیم.

وی با اشاره به اهمیت مدل بیان کردن والدین مطرح کرد: وقتی با سرعت پرخاش می کنیم فرزند پذیرشی از ما نخواهد داشت بنابراین باید محترمانه از کودک خواهش کنیم از ماسک استفاده کند و هنگامی که کودک واکنش نشان داد که من ماسک نمی زنم، باید دلیل کودکان از عدم استفاده ماسک را جویا شد.

عفوری آثار دلایل معمول کودکان را این چنین بیان کرد: «اذیت کردن ماسک»، «دوست ندارم»، «برای چه باید ماسک بزنم؟» از دلایلی هستند که کودکان مطرح می کنند و هنگامی که علت را جویا شوید کار راحت تر می شود و ممکن است حتی با عوض کردن ماسک مشکل کودک حل شود.

وی با اعلام اینکه باید پیامدهای مثبت و منفی زدن ماسک را به کودکان گفت، توضیح داد: در بیان پیامدها لطفاً به اینکه فرزند شما چند ساله است هم دقت کنید به طوریکه برای بچه سه ساله نباید بیان کرد که «پیامد عدم استفاده از ماسک مرگ است» بلکه باید گفت استفاده از ماسک چه پیامدهای مثبتی دارد.

وی با بیان پیامدهای مثبت در گام نخست خاطرنشان کرد: به عنوان مثال به کودکان بگوییم «اگر ماسک استفاده کنیم خانواده ایمن می ماند» و بعد از آن شروع به توضیح پیامدهای منفی ماسک نزدن مانند اینکه «ممکن است تو مریض شوی و الان در این شرایط بیمارستان ها آلوده است، اگر حالت بد شود ممکن است ما نتوانیم تو را به دکتر ببریم و باید درخانه از تو پرستاری کنیم و این هم برای ما زحمت ایجاد می کند و هم خودت اذیت می شوی، در خانه به راحتی می توانی بازی کنی اما آن موقع با سختی مواجه می شوی» بپردازیم.

غفوری آثار با تأکید بر اینکه تمام پیامدها را باید متناسب با سن کودک توضیح داد و نباید چیزهایی بگوییم که بچه را دچار اضطراب کند، یادآور شد: در مرحله بعد باید قوانینی برای کودک تدوین کنیم و به او بگوییم «قاعده خانه ما این است که هنگام خروج از خانه باید ماسک بزنیم، حالا اگر تو ماسک نمی زنی پیامد این رفتار تو این است که محدودیت هایی داشته باشی» و بهترین محدودیت برای بچه ای که می خواهد به بیرون برود و ماسک نمی زند، بیرون نرفتن است.

وی افزود: محدودیت را نباید پرخاشگرانه و با دعوا و لج بیان کنیم یا محدودیت های سختی باشد، محدودیت باید مناسب با موضوع و به تناسب فرزند شما باشد چراکه گاهی اوقات والدین می گویند بچه ما بیرون رفتن را دوست ندارد و راحت این مسئله را قبول می کند و بیرون رفتن برای او محدودیت نیست، این افراد می توانند مثلاً محدودیت تماشای تلویزیون یا بازی با اسباب بازی را برای فرزندشان اعمال کنند.

این روانشناس اظهار کرد: والدین باید در هنگام تدوین قوانین از خود فرزندان نظر بخواهند و نظر آنها را هم جویا شوند تا این قوانین در یک چارچوب منطقی باشد و فقط از نگاه خودشان نباشد.

غفوری آثار در پایان تأکید کرد: با داد زدن و تنبیه کردن های سخت به نتیجه نمی رسیم یا نتیجه اش این است که فقط در زمان حضور منبع قدرت کودکان خواسته ما را انجام می دهند پس باید کاری کنیم که دیگر نیاز به گفتن ما نباشد چراکه ممکن است شرایط به گونه ای باشد که فرزندان ما بخواهند به مدرسه بروند و اگر شرایط و پیامدهای مثبت و منفی را گفته باشیم، در مدرسه هم رعایت می کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی روانشناس من ماسک میزنم ماسك سبک فرزندپروری غفوری آثار برای کودک ماسک زدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۴۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از ۳۰ نفر از جامعه کار و کارگری گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ استاندار گیلان در این مراسم، با گرامیداشت هفته‌ی کار و کارگر، بر لزوم توجه جدی به انتظارات و دغدغه‌های جامعه‌ی کارگری تاکید کرد و افزود: مردمی کردن اقتصاد، افزایش بهره وری، رونق تولید و تکمیل زنجیره‌ی ارزش، فقط با درنظر گرفتن اهمیت کار و شرایط کارگر، قابل حصول خواهد بود.

دکتر اسدالله عباسی همچنین دمیدن روح امید و تقویت اراده‌ی جامعه‌ی کارگری را رسالت مهم مجموع دستگاه‌های دست اندرکار اجرایی و دولتی عنوان کرد و افزود: این مهم در بستر تسهیل گری و تسریع در روند امور مرتبط با کارگران و کارفرمایان میسر می‌شود.

وی ضمن تاکید به بانک‌ها برای ارایه‌ی تسهیلات بیشتر به واحد‌های تولیدی و اشتغالزای استان، اضافه کرد: در حال حاضر بستر‌های لازم برای صدور کالا‌های باکیفیت تولید شده در گیلان به بازار‌های حاشیه‌ی دریای خزر فراهم است و تولیدکنندگان باید از این ظرفیت استفاده کنند.

سیاووش آقاجانی ، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان هم در این مراسم گزارشی از کاهش ۱۱ درصدی حوادث حین کار در واحد‌های تولیدی گیلان ارایه کرد و افزود: این کاهش اثرگذار در بستر انجام ۱۲ هزار مورد بازرسی در محیط کار ، پیگیری ۱۵۰ مورد اجحاف حقوق کارگری و ۴۴ نفر ساعت آموزش ایمنی به کارفرمایان، کارگران و مسئولان ایمنی واحد‌های تولیدی استان تحقق یافته است.

سرهنگ احمد منشوری، معاون هماهنگ کننده‌ی سپاه قدس گیلان هم در سخنانی بر لزوم رسیدگی به حقوق و امور معیشتی جامعه‌ی کارگری تاکید کرد و افزود: تلاش برای رونق تولید و تسریع در روند اشتغالزایی در بستر افزایش قدرت خرید و اقتصاد کارگران به عنوان گردانندگان چرخ اقتصاد کشور میسر خواهد بود.

دیگر خبرها

  • خزعلی: رفع فقر مادی باید در کنار ارتقاء فکری و رشد فرهنگی انجام شود
  • تسهیل واگذاری کودکان در شیرخوارگاه مشهد به خانواده‌های متقاضی
  • تجلیل از ۳۰ نفر از جامعه کار و کارگری گیلان
  • شست و شوی مغزی کودکان روسیه و مهیا کردن آنها برای جنگ/آموزش و پرورش در خدمت اهداف حکومت
  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • رفع تصرف ۵۵ هکتار از بستر زرینه‌رود
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • شروع مسیری هیجان‌انگیز با مهدکودک
  • علت عمده «سقط جنین» چیست؟