Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/زنجان مسئول واحد پژوهش حوزه هنری زنجان گفت: امروز کتاب و کتاب‌خوانی یکی از عوامل رشد جوامع به شمار می‌رود.

رقیه قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با برگزاری مسابقه کتابخوانی مجازی، اظهار کرد: امروزه کتاب و کتابخوانی و میزان گرایش به مطالعه، یکی از شاخص‌های رشد و پیشرفت و یکی از عوامل گسترش آگاهی نسل‌های مختلف در هر جامعه‌ای به شمار می‌آید و در همین راستا ارگان‌ها و نهادهای متولی موظف‌اند برای ترویج فرهنگ والا و غنی کتاب‌خوانی و نیز حمایت از صنعت نشر و معرفی آثار چاپ و منتشر شده برنامه‌ریزی‌ مناسبی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بر همین اساس حوزه هنری زنجان نیز در راستای معرفی و زنده نگه داشتن آیین، فرهنگ و فولکور استان زنجان قدمی موثر برداشته باشد.

این مسئول با بیان اینکه فرهنگ و فولکلور هر منطقه‌ای محصول زندگی معنوی گذشتگان و نیاکان هر قوم و ملت و بازتاب تمایلات، آرمان‌ها، باورها و عواطف آنان است، تصریح کرد: استان زنجان دارای جاذبه‌های فرهنگی خاصی همچون صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و غیره است که علاوه بر برخورداری از آثار و بناهای تاریخی و آداب اجتماعی و فرهنگی بسیار کهن و خاص، دارای رسم و رسوم و خلق‌ و خوی اقوام مختلف است که با توجه به تاریخ و قدمت منطقه طی سال‌های طولانی شکل گرفته است که به هر بهانه‌ای با انتقال این آداب و رسوم به افراد و نسل جوان یک جامعه می‌تواند در طول سال‌های متوالی، زنده و پا برجا بماند.

مسئول واحد پژوهش حوزه هنری زنجان در رابطه با اینکه مسابقه کتابخوانی مجازی «فرهنگ و هنر در دارالخمسه» به مناسبت هشتم مردادماه، سالروز بزرگذاشت شیخ اشراق و روز زنجان برگزار می‌شود، گفت: به بهانه بزرگداشت این مناسبت فرهنگی و معرفی کتاب «فرهنگ و هنر در دارالخمسه» علاقه‌مندان و دوست‌داران به فرهنگ و آیین و سنن قدیمی استان زنجان به نوعی در جهت تشویق و ترغیب برای مطالعه این کتاب و آشنایی با فرهنگ زنجانی آشنا خواهند شد.

این مسئول در راستای معرفی کتاب «فرهنگ و هنر در دارالخمسه»، اظهار کرد: کتاب «فرهنگ و هنر در دارالخمسه» به تالیف حسین عباسی‌نیا کنکاشی در تاریخ، آداب و رسوم، علایق و داشته‌ها و پیشینه‌های فرهنگی و هنری مردم استان زنجان است که در سال ۱۳۹۳ به همت حوزه هنری زنجان و توسط نشر هزاره‌ سوم در ۳۰۴ صفحه و ۱۱ فصل چاپ و منتشر شده است.

وی افزود: در هر فصل نویسنده تلاش کرده است تا اطلاعات جامعی از موضوعات مختلف را در اختیار خواننده بگذارد و نویسنده با پرداختن به برخی از آداب، رسوم، اشعار، متل‌ها و بایاتی‌های ترکی، مردم زنجان را از خطر جدی نسیان و فراموشی و حتی بی‌اعتنایی‌های عمدی و سهوی نجات داده است.

قاسمی تصریح کرد: چون کتاب در گروه‌های سنی نوجوانان و بزرگسالان است، به همین خاطر عموم علاق‌مندان و دوست‌داران زنجان‌شناسی می‌توانند تا ۱۵ مردادماه در این مسابقه شرکت کنند.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی جامعه به لحاظ شیوع ویروس کرونا و پرهیز از برگزاری هر گونه برنامه‌های تجمیعی، حوزه هنری زنجان با خلاقیت لازم و هم‌افزایی و هم‌گرایی در توسعه فرهنگ کتابخوانی با مشارکت دستگاه‌ها و ارگان‌های فرهنگی استان، علی‌الخصوص اداره‌کل امور کتابخانه‌های عمومی استان و سایت اطلاع‌رسانی استان زنجان اقداماتی را انجام داده است و با قرار دادن لینک دانلود فایل PDF کتاب و لینک مسابقه در سایت اطلاع‌رسانی استان زنجان، عموم مخاطبان و علاقه‌مندان می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان برای تهیه کتاب می‌توانند به کتاب‌فروشی‌های شهر از جمله کتاب‌فروشی فرهنگان، کتاب‌کده فرهنگ، شهر کتاب، انتشاراتی نشر هزاره‌ سوم و ... مراجعه کنند و یا جهت دانلود فایل PDF کتاب «فرهنگ و هنر در دارالخمسه» و شرکت در مسابقه کتابخوانی مجازی به سایت‌های www.samakpl.ir ،www.artzanjan.ir و zanjan.org مراجعه کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری زنجان کتابخانه حوزه هنری زنجان استان زنجان مسابقه کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۴۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی استاندار گیلان از نقاشی اسلم دیلمی اثر استاد محمد زحمتکش

سید رسول منفرد در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به حضور استاندار گیلان در حوزه هنری اظهار کرد: حوزه هنری با مسئله محوری به دنبال پوشش خلاءهای فرهنگی گیلان است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان با اشاره به برگزاری تولیدات و برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری در این مجموعه اضافه کرد: پرداختن به مسائل فرهنگی و هنری گیلان در دستور کار حوزه هنری است.

منفرد با اشاره به اینکه گزارش اقدامات فرهنگی صورت گرفته مجموعه، مورد اقبال و توجه استاندار گیلان قرار گرفت، گفت: نگاه فرهنگی استاندار محترم در بازدید از حوزه هنری ملموس بود و نشان‌دهنده توجه دولت به مقوله فرهنگ و هنر است.

وی با اشاره به تولیدات ارزشمند هنری در گیلان افزود: استاندار گیلان تولیدات و محصولات حوزه هنری را دارای قابلیت به‌کارگیری به عنوان هدیه و پیوست فرهنگی برای مهمانان ویژه استان ارزیابی کردند.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان به تأکید استاندار گیلان برای راهیابی تولیدات گیلان‌شناسی مجموعه به مراکز آموزشی اشاره کرد و گفت: حوزه هنری گیلان در تلاش است توان خود را برای اخذ خروجی‌های متنوع هنری و فرهنگ عمومی از تولیداتش ارتقا دهد و حضور این آثار در مراکز آموزشی و مدارس افزون شود.

منفرد با بیان اینکه مساله فرهنگ مورد توجه حاکمیت و نظام است، اضافه کرد: حضور استاندار گیلان در حوزه هنری حامل این پیام است که مساله فرهنگ و هنر دغدغه دولت و مسؤولان است و مدیران فرهنگی استان باید برای افزایش بهره‌برداری از ظرفیت‌های فرهنگی دولت اهتمام بیشتری به خرج دهند.

وی از رونمایی تابلوی نقاشی اسلم دیلمی اثر استاد محمد زحمتکش با حضور استاندار خبر داد و افزود: این اثر به سرگذشت اسلم دیلمی به عنوان شهید ایرانی واقعه عاشورا می‌پردازد.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان از رونمایی کتاب فرهنگ گیلکی تمیجانی خبر داد و اضافه کرد: در حاشیه بازدید استاندار گیلان از حوزه هنری از کتاب فرهنگ گیلکی تمیجانی اثر ارزشمند حسن کریمی رونمایی شد.

کد خبر 6099572

دیگر خبرها

  • اجرای بیش از ۴۰ عنوان برنامه جمعیتی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی
  • رونمایی استاندار گیلان از نقاشی اسلم دیلمی اثر استاد محمد زحمتکش
  • هنری که لاکچری شده!
  • نمایشگاه کاریکاتور "فرهنگ شهروندی" در اردبیل
  • تاثیرگذاری فیلم‌های کوتاه بیشتر است/ آشنایی نسل‌ امروز با فرهنگ رضوی
  • تحقق عدالت فرهنگی با فروش هم‌زمان حضوری و مجازی در نمایشگاه کتاب
  • «جایزه روزبه» به منتخبان مسابقه پارس آرا اعطا می‌شود
  • پدر، مادر، ما متهمیم ...
  • عرضه کتاب‌های غیرمجاز در نمایشگاه مجازی امکانپذیر نیست +فیلم
  • امکان عرضه کتاب‌های غیرمجاز در نمایشگاه مجازی وجود ندارد +فیلم