Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- یک نویسنده کتاب گفت: کتاب «خورشید آفتاب‌گردان‌ها» روایت‌گر فعالیت و نقش زنان هرمزگان در پشتیبانی جنگ تحمیلی در طول هشت سال دفاع مقدس است. زنانی که در پشت جبهه‌ها تلاش می‌کردند تا شرایط لازم را برای رفاه رزمندگانی که در خط مقدم بودند فراهم کنند تاریخ انتشار: 09:40 - 07 مرداد 1399 - کد خبر: ۶۴۱۴۰۶

اعظم پشت مشهدی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون مضمون کتاب «خورشید آفتاب‌گردان‌ها» گفت: کتاب «خورشید آفتاب‌گردان‌ها» بخشی از خاطرات زنان مبارز انقلابی، رزمنده و فعال در حوزه پشتیبانی جنگ تحمیلی است که برخی از آن‌ها همسر فرماندهان بزرگ دفاع مقدس در جبهه‌ها بوده‌اند و خاطرات جذاب و خواندنی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در همین راستا ادامه داد: کتاب «خورشید آفتاب‌گردان‌ها» به زندگی چند تن از بانوانی که به عنوان نیروی ستاد پشتیبانی جنگ تحمیلی و فعال انقلابی و تلاشگر در پشت جبهه‌ها بوده‌اند پرداخته است. در کتاب «خورشید آفتاب‌گردان‌ها» زندگی این بانوان از دوران کودکی تا بزرگ‌سالی مورد بررسی قرار گرفته، لحظه‌های سخت مبارزه، ایستادگی در برابر دشمن تا ازدواج و دیگر ابعاد زندگی یک همسر فرمانده را بیان کرده است.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

پشت مشهدی پیرامون علل نگارش کتاب «خورشید آفتاب‌گردان‌ها» بیان کرد: کتاب «خورشید آفتاب‌گردان‌ها» از طرف بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان هرمزگان به من پیشنهاد شد و من به دلیل جذابیت‌ها و لایه‌های زیستی خاص در زندگی این بانوان، نگارش کار را به عهده گرفتم. کتاب «خورشید آفتاب‌گردان‌ها»  به خاطرات جالبی از فعالیت‌های انقلابی زنانی، چون سکینه جاور، رقیه زینلی، شهناز عباسی اصل، آمنه و جاریه حاج حسینی اشاره دارد و باید بگویم که به دلیل عدم فرصت لازم برای جمع‌آوری اطلاعات، تنها به بخش کوچکی از زندگی این زنان رزمنده پرداخته شده است.

نویسنده کتاب «پرواز در آب» در مورد کتاب «خورشید آفتاب‌گردان‌ها» بیان کرد: کتاب «خورشید آفتاب‌گردان‌ها» روایت‌گر فعالیت و نقش زنان هرمزگان در پشتیبانی جنگ تحمیلی در طول هشت سال دفاع مقدس است. زنانی که در پشت جبهه‌ها تلاش می‌کردند تا شرایط لازم را برای رفاه رزمندگانی که در خط مقدم بودند فراهم کنند، زنانی که با تهیه آذوقه همچون مربا، نان خشک و  غیره، قرار دادن خانه‌های خود به عنوان پایگاه مقاومت، آنها علاوه بر همسرداری، بچه‌داری با جان و دل برای حمایت از جبهه‌ها تلاش کردند. این بانوان شیر دل، ضمن انجام وظایف خود، همسران و فرزندان‌شان را راهی جبهه کرده بودند و خودشان نیز در پشت جبهه یاری‌گر آنان بودند و دست حمایت‌گرشان هرگز در طول هشت سال دفاع مقدس از پشت جبهه‌ها برداشته نشد.

وی علت نامگذاری کتاب «خورشید آفتاب‌گردان‌ها» را چنین بیان کرد: گل‌های آفتاب‌گردان نماد روشنی هستند و من از این ویژگی آن‌ها الهام گرفتم. زیرا طبیعت گل آفتاب گردان، چرخش به سوی خورشید است و من در این کار زنان را همانند گل‌های آفتاب‌گردانی تصور می‌کنم که نگاهشان به امید و نور خداوند متعال است و این اتصال به گل‌های آفتاب‌گردان انرژی و طراوت می‌بخشد. زنان همواره با تکیه بر اعتقاد‌های خود، نگهدارنده کانون خانواده خصوصاً در بحران‌ها و روز‌های سخت دفاع مقدس بوده‌اند و همیشه حضور محکم و اثربخش آن‌ها برایم جذاب بوده و این دلیل اصلی‌ام برای انتخاب نام کتابم بوده است.

وی در خصوص شیوه و قالب اثر «خورشید آفتاب‌گردان‌ها» گفت: «خورشید آفتاب‌گردان‌ها» نوعی از مستند نگاری است و تماماً بر اساس خاطرات و روایات زنان رزمنده و فعال بیان شده است. در این اثر سعی کردم ضمن رعایت اصل وفاداری به لحن و روایت راوی، با استفاده از قالب خاطره و بهره‌گرفتن از فضاسازی و چیدمان کلمات، خاطرات را بدون هیچ کم و کاستی تدوین کنم.

پشت مشهدی خواندنی‌ترین بخش کتاب «خورشید آفتاب‌گردان‌ها» گفت: قسمتی از کتاب که به خاطرات شهناز عباسی اصل می‌پردازد از بخش‌های خواندنی کتاب است. شهناز عباسی اصل همسر یکی از فرماندهان جنوب کشور است که در زمان جنگ تحمیلی در منطقه ابوموسی زندگی می‌کرد و با وجود سختی و مشقت‌های فراوان به واسطه تسلط داشتن به زبان عربی، روزنامه‌های عربی که در کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس چاپ و توزیع می‌شد را ترجمه و اطلاعات آن‌ها را در اختیار فرماندهی ابوموسی قرار می‌داد. در بخش دیگری از خاطرات شهناز عباسی اصل و در روز‌های آغازین جنگ تحمیلی در خرمشهر، او و خانواده‌اش برای خروج از شهر مجبور می‌شوند روی جنازه‌های داخل آمبولانس بنشینند و از شهر بیرون بروند که بیان آن لحظات سخت و دشوار، بسیار خواندنی است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار ادبیات بازار نشر پشتیبانی جنگ تحمیلی جنگ تحمیلی پشت جبهه پشت جبهه ها دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۵۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان کرمان گفت: کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان پیکر مطهر شهدای گمنام است و ۴ شهید گمنام در استان تشییع و تدفین می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، سرهنگ محمود مهدوی‌فرد عصر امروز در جلسه مشترک شورای هماهنگی دفاع مقدس و شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان کرمان که با حضور محمدمهدی فداکار استاندار و محمدرضا پورابراهیمی رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در محل سالن پیامبراعظم (ص) استانداری برگزار شد با بیان اینکه مجموعه خاطرات عزیز در حوزه دفاع مقدس تولید شده است، اظهار داشت: از سه آزاده کرمانی خاطراتی ضبط شده که به صورت قطعات کوتاه تهیه و در قالب‌های مختلف منتشر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمان منزل پدری شهید سلیمانی به‌عنوان یک اثر ملی ثبت شده است، گفت: آثار زیادی در استان کرمان در حوزه دفاع مقدس وجود دارد که ارزش ثبت ملی دارد و باید پیگیری شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان با بیان اینکه چهل و دومین سالگرد آزادسازی خرمشهر در پیش است، افزود: امسال بزرگداشت فتح خرمشهر با شعار "در راه فتح قله‌ای" برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمان فرماندهی انتظامی استان کرمان میزبان برگزاری صبحگاه مشترک نیروهای مسلح استان است، ادامه داد: برنامه‌هایی در این زمینه دیده شده که متعاقباً اطلاع‌رسانی می‌شود.

مهدوی‌فرد با بیان اینکه 322 پیکر شهید گمنام در سطح استان کرمان وجود دارد و میزبان پیکر مطهر این شهدا هستیم، گفت: 231 درخواست از مجموعه‌های مختلف از جمله روستاها برای تدفین شهدای گمنام در استان کرمان داریم.

وی با اشاره به اینکه 145 حرم و یادمان شهدای گمنام در سطح استان کرمان داریم که 23 یادمان در دانشگاه‌ها قرار دارد، افزود: 94 یادمان در مجموعه شهری داریم که 241 شهید گمنام در آنها قرار دارد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان با بیان اینکه 14 شهید گمنام نیز در مجموعه‌های نظامی قرار دارند که یادمان آنها تکمیل شده است، ادامه داد: از مجموعه درخواست‌ها 43 مکان که در سال جاری به تهران ارسال شده است 23 مورد در اولویت اول و 20 مورد در اولویت دوم قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه در ایام شهادت امام صادق(ع) کرمان میزبان پیکر مطهر شهدای گمنام است، گفت: با سه مکان موافقت نهایی شده است و در این ایام سه شهید گمنام در سطح استان کرمان تشییع و تدفین می‌شود که کرمان روستای کوهپایه، رفسنجان و سیرجان میزبان پیکر مطهر شهدا هستند.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • دفاع مقدس برگرفته از تاسوعا و عاشورای حسینی است/ عملیات وعده صادق نتیجه خون شهداست
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود
  • پیدا شدن پیکر مطهر ۷ شهید دوران هشت سال دفاع مقدس در فکه دهلران