Web Analytics Made Easy - Statcounter

کالایی شدن فضای شهری در مشهد مقدس و به خصوص پیرامون حرم مطهر رضوی در حال ایجاد مهاجرت معکوس در این شهر است و تفکر سرمایه داری و توسعه سرمایه خود را در هتل‌ها و ساختمان‌های مرتفع اطراف حرم امام رضا(ع) به وضوح نشان می‌دهد. موضوعی که مورد انتقاد تولیت آستان قدس رضوی و امام جمعه مشهد نیز قرار گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح‌توس، کالایی شدن فضای شهری درمشهد مقدس و به خصوص پیرامون حرم مطهر رضوی در حال ایجاد مهاجرت معکوس در مردم این بافت است و تفکر سرمایه داری و توسعه سرمایه خود را در هتل ها و ساختمان های مرتفع اطراف حرم امام رضا(ع) به وضوح نشان می دهد، موضوعی که مورد انتقاد تولیت آستان قدس رضوی و امام جمعه مشهد نیز قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار داشته اند که درست نیست در اطراف حرم ساختمان‌های بلند مرتبه طوری ساخته شوند که گنبد حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) تحت الشعاع قرار گیرد و از طرفی اطراف این حرم مطهر به صورت مراکز خرید و بازار‌ها و بازارچه‌های مفصلی درآید که نتیجه آن حوزه منطقه ثامن در شکل یک کیش وسط آن گنبد طلا باشد.

محمود نقوی، کارشناس شهرسازی در میزگرد «معماری اسلامی و هویت زیارتی مشهد» که در پایگاه خبری تحلیلی صبح توس برگزار شد، گفت: سال ها موضوعی به نام معماری اسلامی مطرح شده و همه دغدغه و ادعای رعایت آن را دارند اما شاهدیم که گاهی رضایت لازم دراین باره محقق نمی‌شود.

وی افزود: دو نگاه کلی در معماری و هویت اسلامی وجود دارد که در رویکرد اول بر شکل، فرم و ظاهر بیشتر تأکید می شود و درآن بنایی فارغ از کارکرد آن و فرآیند ساخت، همین که ظواهری از معماری تاریخی و ایرانی رعایت شده باشد به عنوان نماد معماری اسلامی پذیرفته می‌شود و نقطه مطلوبش است.

این کارشناس شهرسازی اظهار کرد: منزل تاریخی که بازسازی می‌شود، فارغ از اینکه چه کارکردی دارد و با چه هدفی انجام می شود حفظ هویت می پذیرد و نقطه نهایی برای این طیف نیز همین رویکرد صرفا شکلی است.

وی افزود: نگاه دوم موضوع هویت و فرهنگ را به فرم و شکل ظاهری محدود نمی‌کند و به ابعاد کلان تری نگاه می‌کند و مؤلفه عملکردی بنا و اینکه طی چه فرآیندی ساخته شده اهمیت پیدا می کند.

نقوی با اشاره به اینکه زمانی می توانیم اعلام کنیم پروژه مبتنی بر قواعد هویت و ارزش های اسلامی است که این مجموعه رویکردها را به صورت توأمان داشته باشد تصریح کرد: به عنوان مثال اگر بخواهیم مسجدی طراحی درست اسلامی داشته باشد اما در زمین غصبی بنا شده باشد نمی توان با نگاه کلان آن را معماری اسلامی نامید.

وی افزود: با این دیدگاه اگر به بافت پیرامون حرم نگریسته شود در گذشته فضایی وجود داشته و حرم مطهر شکل گرفته است و به مرور فضای زیارتی پیرامون نیز شکل گرفت و از گذشته نیز برخی مداخلات در آن شروع شده، باید دید این تغییرات در چه مؤلفه هایی صورت گرفته و هویت اسلامی و فرهنگ دینی چه میزان محقق شده و این تغییرات به نفع چه گروهی است.

این کارشناس شهرسازی ضمن اشاره به خروجی نهایی و فرآیند تغییرات بافت پیرامون حرم ادامه داد: در حوزه فرآیند تغییرات چیزی که برجسته و پررنگ است و به مداخلات سنگین دوران پهلوی دوم باز می‌گردد، ماجرای تملک و اجبار بافت به تغییرات است؛ طی هزار ساله تغییرات به صورت تدریجی و توسط مردم رخ می دهد اما در زمان ولیان و «طرح طاش» تغییرات اجباری و دفعی را شاهد هستیم که فشاری بر زندگی مردم در بافت پیرامون حرم وارد کرده است.

وی افزود: در طرح طاش موضوعی را به نام تملک اجباری اراضی مردم برای اجرای طرح شاهد هستیم که منجر به کوچ اجباری مردم شد که این موضوع از نقاط اصلی است و بر اساس نارضایتی های ناشی از آن رهبر معظم انقلاب، در این خصوص موضع گیری دارند؛ با چنین نارضایتی صورت گرفته و تملک اجباری اگر بهترین سازه‌ها را بنا کنیم و همه را تبدیل به مسجد و زائرسرا کنیم پایه غلط و ناثواب داشته و خروجی آن نیز قطعا مطلوب نخواهد بود و تنها به ظاهر آن پرداخته شده است.

بافت پیرامون حرم تبدیل به بلندمرتبه سازی تجاری اقامتی شده است

نقوی خاطرنشان کرد: مهم ترین بعد در ظاهر بافت پیرامون حرم این است که فضا را به چه اقشاری از جامعه اختصاص داده ایم یعنی فضای بافت پیرامون حرم که متعلق به تمامی اقشار امت اسلامی است که می‌توانستند ابراز ارادت به امام(ع) داشته باشند، موقوفات خیر داشته باشند و مردمی استفاده شود تبدیل به بلندمرتبه سازی تجاری اقامتی شده است، مانند اینکه در هتل قدس در نزدیک ترین نقطه به حرم برندهایی عرضه می شود که اکثر زائران به این نقطه نرفته و بواسطه نبود هیچ برند داخلی فاصله فرهنگی زیادی دارند و گویی فضای داخل کشور نیست.

وی افزود: بافت پیرامون حرم که متعلق به همه مردم بود را مسدود کردیم و با بلندمرتبه‌سازی در شارع عام برای دستگاه و گروهی خاص اختصاص داده شده است.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به ساخت هتل هایی در بافت پیرامون حرم برای اقشار خاص گفت: این اقدام با زیارت خانوادگی آسان تناسب ندارد و با حسینیه ها و مسافرخانه های گذشته قابل مقایسه نیست، هر چند هتل ها و سازه ها ظاهری با معماری  اسلامی دارد اما این رخدادها خروجی مبتنی بر هویت اسلامی اصیل نخواهد داشت و در این راستا نمادهای تاریخی و اسلامی اصیل در پشت صحنه قرار گرفته و ویترین قابل مشاهده بافت پیرامونی حرم به چنین هتل ها و سازه‌های تجاری اختصاص داده شده است.

وی افزود: در سال 86 دفترچه ضوابط بافت پیرامون حرم منتشر می‌شود که در مقدمه آن نقدهای صریح تری نسبت به مسائل هویتی بافت، تخریب آثار زیارتی و از بین رفتن فضای زیارتی عنوان شده است و پس از نامه تذکرات رهبر معظم انقلاب حجم بارگذاری های شهری بافت پیرامون حرم افزایش داشته و مشارکت‌پذیری طرح به عنوان دغدغه رهبری پس از آن کاهش یافته و قبلا اگر حداقل تفکیک 700 متر بوده در این بازنگری 1500 می‌شود لذا مشارکت‌پذیری آن کمتر شده است.

نقوی اظهار کرد: باید با نگاه به آینده به تبعات تغییر الگوی زیارتی، کالایی شدن فضای شهری و تصویر ارائه شده از بافت پیرامون حرم در جهان اسلام بیشتر توجه کنیم، چراکه برخی می گویند نباید جلوی بلندمرتبه‌سازی‌ها را گرفت.

تبعات تغییر هویتی و زیارتی مشهدالرضا

وی افزود: تغییر هویتی و زیارتی مشهد این طور است که زائران با حضور در مشهد در اثر مداخلات صورت گرفته دیگر با اولویت زیارت سفر نمی‌کنند و از بقیه امکانات شهر استفاده دارند.

این کارشناس شهرسازی ضمن اشاره به تغییر الگوی زیارتی در مشهد علاوه بر بد شکل شدن منظر عمومی تصریح کرد: هر چه به حلقه اصلی حریم رضوی نزدیک می شویم با توجه به افزایش قیمت زمین و صرف اقتصادی بالا، لوکس سازی را شاهد هستیم و گران ترین هتل ها و مغازه ها آنجا است و تأثیر خاصی بر تصورات زائران طی طولانی مدت دارد.

قرارداد مخفیانه شهرداری با سرمایه‌گذاران بر سر منازل مردم در اطراف حرم

وی با بیان اینکه سال 84 سرمایه گذار قراردادی با شهرداری بسته که تعدادی از پلاک ها برای سرمایه گذار در بازه یک ساله تملک شود تا پروژه ها اجرایی شود و ساکنان از این معامله صورت گرفته بی خبر هستند افزود: باتوجه به تعداد زیادی از این نوع از قراردادها و مقاومت مردم شهرداری در بازه مقرر تکلیف خودش را نتوانسته محقق کند و هنوز هم ادامه دارد و همچنین با توجه به نبود بودجه در شهرداری این موضوع باعث شده از اصول و خط قرمزهای طرح برای دادن امتیاز به سرمایه گذار عبور شود لذا ضوابط تعدیل شده است.

نقوی ادامه داد: این ماجراها موجب شده که از منافع شهر و هویت زیارتی برای پاسخگویی به سرمایه گذار کاسته شود و امروز سرمایه‌گذاران مایل به هتل سازی هم نیستند و تمایل به ساخت واحدهای مسکونی برای غیربومیان و ساکنان فصلی دارند.

امیرحسین یوسف‌زاده، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: هویت زیارتی شهر مشهد در حال تبدیل به هویت تفریحی و تجاری است و زائران از اقشار مستضعف نمی توانند در مجاورت حریم رضوی سکونت داشته باشند.

نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اطراف این نماد برجسته اسلامی نباید در انحصار عده ای خاص برای مباحث اقتصادی باشد و به واسطه تجاری سازی در بافت پیرامونی حرم و بی توجهی به بحث زیارت به نوعی ظلم در حق زائران و مجاوران محسوب می شود.

وی ضمن انتقاد از کالایی شدن زیارت افزود: متاسفانه ذهنیت زائر از زیارتی به تجاری در حال تغییر است.

ضرورت استفاده از پتانسیل دانشگاه و اساتید دانشگاهی حوزه شهری در بافت پیرامون حرم

یوسف‌زاده با تأکید بر حقوق ساکنان مردم در این بافت تصریح کرد: عدم توجه به زیارت آسان و نابسامانی ترافیکی به هویت زیارتی آسیب می‌زند لذا با خوی مطالبه گری دانشجویان می توان در پیگیری‌های موضوعات شهری در بافت پیرامون حرم از پتانسیل دانشگاه و اساتید دانشگاهی حوزه شهری استفاده کرد.

مجتبی عابدی، مدیر امور مشاوران شهرداری منطقه ثامن اظهار کرد: محورهای مختلف و متعدد در بافت پیرامون حرم وجود دارد و البته تعریف معماری اسلامی سهل و ممتنع است به طوری که از هر منظری به تعریف جدیدی می رسیم؛ برخی معماری اسلامی را در اجزا و عناصر می بینند و برخی معماری اسلامی را در ابنیه اسلامی و معماری اقوام اسلامی می دانند.

وی افزود: نباید در پی آن باشیم که شهرداری تعریفی از معماری اسلامی ارائه دهد بلکه باید نهادی علمی در پی آن باشد چراکه موضوعی وسیع است و باید در معماری اسلامی عقب ماندگی ها را جبران کنیم و اتفاق نظر در این مورد صورت بگیرد.

عابدی با اشاره به اینکه منطقه ثامن بخشی از بافت پیرامون حرم است و باید با نگاه جامعی انتقادات مطرح شود گفت: تعریف محدوده اطراف حرم بر اساس برداشت های میدانی طوری در حال انجام است که مردم در کدام نقاط بیشتر حس حضور معنوی را دارند.

وی افزود: باید در نظر داشت ما با علم امروز، طرح مصوب شده در 30 سال گذشته را بررسی می کنیم و در زمان تهیه و تصویب این طرح نگاه قالب جامعه مشاوران از مسائل هویتی غافل بوده است؛ هرچند نهاد شهرداری تهیه کننده طرح نیست و عملکردها باید به تناسب آن در اجرا سنجیده شود.

مدیر امور مشاوران شهرداری منطقه ثامن تصریح کرد: می‌توانست طرح پیرامون حرم بیشتر از این ارزش های مستتر در بافت را مورد توجه قرار دهد و اقدامات جامع تری را لحاظ کند و تغییرات در بافت ها تدریجی است البته لزوما تمام تغییرات مثبت نبوده است.

وی افزود: مقایسه عکس هوایی بافت پیرامون حرم در سال 1335 با سال 1374 در اثر عوامل مختلف بافت پیرامون از بافتی با الگوهای سکونتی مناسب تر، دادنه بندی درشت تر، دسترسی های بهتر در حال تبدیل به بافتی ریزدانه است.

عابدی با بیان اینکه قبل از مداخلات جدی دهه 70 تغییرات تدریجی روند مثبتی در راستای ارتقای هویتی بافت نبوده خاطرنشان کرد: برخی از ساکنان پیش از شروع طرح نیز به این نتیجه رسیده بودند که به دلیل جریان قالب اقتصادی برای سکونت نقطه ای دیگر از شهر را انتخاب کنند اما فرآیند نوسازی و بهسازی این مهاجرت ها را تشدید کرده است هر چند در این فرآیند اعلام شده بود که جمعیت به همان میزان شروع طرح حفظ شود و 51 هزار نفر سال 74 در افق طرح نیز همان باشند اما در عمل این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: شهرداری ثامن اقداماتی انجام داده که هم ساکنان موجود را حفظ کند و فرآیندهای بازگشت ساکنین را دنبال کند؛ در گذشته ضابطه های طرح نوسازی و بهسازی سخت گیرانه تری بوده است و سازندگان پلاک های مجاور را برای دریافت پروانه خریداری می‌کرده و ساخت و ساز انجام می داده که اصلاح شده است.

توسعه فضاهای عمومی طرح بافت اطراف حرم عقب ماندگی دارد

مدیر امور مشاوران شهرداری منطقه ثامن ادامه داد: توسعه فضاهای عمومی طرح بافت اطراف حرم عقب ماندگی داشته و باید کاربری های عمومی مانند پارک و مساجد دیده می شد و در گذشته هتل ها نسبت به فضای عمومی، پیاده رو سازی، توسعه فضای سبز بیشتر ساخت و ساز داشتند.

وی با اعلام اینکه بیش از 4500 متر مربع و دو برابر دوره کل اجرای طرح تا امروز اقدام به توسعه فضاهای مذهبی شده است افزود: بخشی از جریانات اقتصادی و کالایی شدن در ایران به تقلید از دنیا بوده و در زمان تهیه طرح بافت فرسوده پیرامون حرم سه شاخص کمی ریزدانگی، نفوذناپذیری و فرسودگی اهمیت داشته است.

عابدی گفت: هزینه و درآمد بافت های فرسوده از خود بافت تأمین می‌شده و منتج به بارگذاری تجاری شده و رویکردهای زودبازده و آسان اتخاذ شده است و سال 86 که تذکرات رهبری به استاندار می رسد پس از آن در سال 87 طرح جدیدی برای مبنای کار تصویب می شود که مداخلات کمتری دارد.

وی اینکه برخی هنوز بر اهمیت بافت پیرامون حرم باور ندارند را مربوط به عقب بودن حوزه های فکر و تولید محتوا دانست و افزود: کارشناسان باید طرح ها را طوری برنامه ریزی کنند که پاسخگوی نیاز امروز باشد و به صورتی باشد که چارچوب های معماری اسلامی را هم رعایت کند.

کارشناس معماری بیان کرد: عقب ماندگی در پی بردن به برخی اشتباهات برنامه ریزی همچون مال‌سازی داریم و همه کوتاهی هایی در این خصوص داشتند و وسعت مجموعه حرم مطهر نسبت به قبل از طرح طاش چندین برابر شده است و وسعت زیاد از طریق مداخله در بافت و خریداری پلاک‌ها اتفاق افتاده که قابل ارزیابی است.

ضرورت وجود نظام کنترلی برای معماری اسلامی بافت پیرامون حرم

وی با اشاره به اینکه جایگاه تهیه طرح در شهرداری نیست بلکه باید دید نسبت به طرح مصوب، چه میزان از تخلفات مربوط به شهرداری است افزود: همه سرمایه گذاران در پی سود حداکثری هستند و لذا نیاز به نظام کنترلی است و نباید ضوابط قابل تفسیر باشد و در معماری اسلامی نیاز به ضوابط شفاف و صریح تر هستیم تا کسی از آن عدول نکند.

کالایی شدن فضای شهری؛ جدال سرمایه‌داران با هویت شهری

میثم ظهوریان، کارشناس و پژوهشگر مدیریت شهری نیز در ادامه این میزگرد گفت: ریشه موضوع بافت پیرامونی حرم فراتر از محلات مشهد است بلکه روند جهانی سرمایه داری است که در حوزه های مختلف نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه علم نیز کالایی شدن مطرح می شود افزود: از دهه 70 پدیده کالایی شدن فضای شهری توسعه داشته و پس از اشباع شدن سایر حوزه های اقتصادی سرمایه خودش را به صورت کالایی شدن فضای شهری نشان می دهد.

این پژوهشگر مدیریت شهری اظهار کرد: دارایی فضای شهری در اختیار شهرداری است و از این دارایی شهرداری به هر شکلی درامد کسب می کند و دو نیروی عمومی مردم جامعه و بیشینه سازی ارزش مبادله ای فضای شهری در جهت بندی فضای شهری در جدال هستند.

وی افزود: برای عموم مردم کیفیت زندگی اهمیت دارد اما نیروی دیگر در تصور حداکثرسازی سرمایه است و هر کدام الزاماتی دارد؛ در این جدال با توجه به قدرت افرادی که در پی حداکثرسازی ارزش مبادله ای هستند خواسته های خودشان را تحمیل می کنند و موفق تر هستند.

ظهوریان ادامه داد: پروژه های بیشینه سازی ارزش مبادله ای فضای شهری همچون پروژه‌های اطراف حرم در اکثر اوقات شکست می خورد و سودی برای مدیریت شهری و عامه مردم محقق نشده است.

پروژه میدان شهدابا 800 میلیارد تومان بدهی، یک اشتباهات راهبردی 

وی افزود: به گفته مسئولان پروژه میدان شهدا، 800 میلیارد تومان بدهی دارد و جزو اشتباهات راهبردی است که اقتصادی سازی را معادل تجاری سازی فرض میکنیم و ساده ترین راه را انتخاب می کنیم.

این پژوهشگر مدیریت شهری تصریح کرد: اگر بخواهیم مقایسه کنیم میدان شهدا با معماری بی هویت و خالی از مردم و فعالیت های تجاری مرده، میدان نقش جهان اصفهان الگوی اقتصادی سازی هویت دار است اما هیچ کدام از پروژه های سرمایه‌گذاری مشهد به نسبت هزینه‌های آن درآمد نداشته است.

وی با بیان اینکه معماری کشور از نمونه های چند صد سال پیش مانند میدان نقش جهان به میدان شهدای بی‌هویت مشهد می رسد افزود: به دلیل حاکمیتی است که تنها در پی بهینه کردن ارزش مبادله ای برای کوتاه مدت و برای افراد خاص بوده است و طبقات محروم و عامه جامعه تلاش دارد که پیکربندی فضای شهری را به نفع خودش تغییر دهد.

ظهوریان بیان کرد: مشکلات در بافت پیرامون حرم دارای ریشه انتفاع و نگاه درامدزایی است و اغلب تذکرات نامه رهبری نیز پیگیری نشده؛ نامه رهبری در سال 86 خطاب به استاندار وقت خراسان رضوی می‎رسد و استاندار نیز آن را ابلاغ می کند و تعبیر وقت شهرداری منطقه ثامن این است که این نامه صرفا 6 ماهه پروژه ها را به تعویق انداخت و پس از آن به همان شکل قبلی ادامه پیدا کرد.

وی افزود: در این نامه توصیه شده بود که مداخله در تملک اراضی در حد ضرورت باشد اما شاهدیم ره باغ ها و تعریض معابر تملک ها با نگاه حداکثری صورت گرفته است؛ در موضوع حفظ هویت بر مساجد و اماکن متبرکه در توصیه های رهبری تأکید شده که در بخشی از بافت که 11 مسجد تخریب شده تنها یک مسجد باقی مانده است لذا جمعیت اطراف بافت مهاجرت می کنند.

کاهش جمعیت بافت اطراف حرم در پی مدیریت اشتباه شهرسازی

این پژوهشگر مدیریت شهری گفت: پیام اقدامات صورت گرفته در بافت پیرامون حرم برای مردم این است که اینجا محل زندگی برای شما نیست لذا عملا بافت زنده در بافت پیرامون حرم کاهش داشته و جمعیت از 50 هزار نفر با 12 هزار نفری می‌رسد.

وی با تأکید بر این مطلب که در منطقه ای که جمعیت ندارد هویت کمرنگ می شود و آسیب های اجتماعی افزایش پیدا می کند افزود: در طرح های پیمایش اجتماعی بافت پیرامون حرم با اینکه جمعیت کمتر شده دارای بیشترین آسیب های اجتماعی است لذا رهبری در این نامه بر مشارکت مردم و اولویت مالکین فعلی تأکید دارند اما در پروژه های بزرگ مقیاس تعریف شده عملا امکان تحقق چنین امری را فراهم نکرده است.

ظهوریان اظهار کرد: تفاوت کالایی شدن فضای شهری در ایران با غرب این است که در غرب سرمایه به فضاسازی ها سرریز می کند اما در ایران امری تقلیدی صورت می گیرد و از کلانشهر تهران به شهرستان‌ها سرریز می‌کند.

وی ضمن اشاره به اینکه بخش خصوصی در سرمایه گذارای و پروژه‌های اطراف حرم زیاد فعالیت ندارد و بخش عمده ای از پروژه‌ها مربوط به نهادهای دولتی است افزود: معماری اسلامی در کشور همچون میدان نقش جهان اصفهان مصداق دارد و به لحاظ اقتصادی کارکرد دارد و باید معماری با هویت محلی، بومی و دینی نسبت داشته باشد.

این پژوهشگر مدیریت شهری تصریح کرد: آقای پژمان،شهردار سابق مشهد در سال 92 صریح گفته که معنویت با ساحتمان های بلندمرتبه کاهش پیدا نمی کند لذا در فهم موضوع هنوز اشتراک نظر وجود ندارد.

وی افزود: دو سال گذشته یکی از اعضای شورای شهر فعلی نیز صریح گفت که شهرهای مکه و مدینه را نگاه کنید و از آن ها یاد بگیرید که چه میزان ساخت و ساز اطراف آن وجود دارد لذا برخی مشکلات در فهم و قبول کردن اصل مسئله بافت پیرامون حرم هنوز وجود دارد.

ظهوریان خاطرنشان کرد: مثلا در یکی از روزنامه های مطرح شهر گفته شده کلمه زائر، داخلی است و در فضای بین الملل فهم نمی شود و لذا در فهم موضوع نیز مسئله است.

وی افزود: بلندمرتبه سازی باید جایی ساخته شود که هویت شهری تأثیر نداشته باشد ولی وقتی نگاه درامدی قالب باشد در میدان شهدای مشهد 17 طبقه برج تعریف می شود که کارکرد اقتصادی ندارد و فقط دسترسی بهتر دارد و سیاست گذاری در آن صورت نگرفته است.

این کارشناس مدیریت شهری ادامه داد: شهرداری باید سیاست گذاری داشته باشد تا الزاماتی را برای معماران ارائه دهد و بر اساس آن ساخت و ساز رشد داشته باشد.

وی با اشاره به کارکرد دولت و نقص نظام بازار گفت: دولت باید سیاست‌گذارانه نقص نظام بازار را جبران کند و مداخله اقتصادی نداشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کارشناس شهرسازی بافت پیرامون حرم شهرداری منطقه ثامن بلندمرتبه سازی ارزش مبادله ای معماری اسلامی فضای شهری هویت زیارتی زیارتی مشهد سرمایه گذار نشان می دهد عقب ماندگی ساخت و ساز اطراف حرم حرم مطهر پروژه ها هتل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۵۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هویت بخشی به مدارس آذربایجان‌غربی در دستور کار است

ایسنا/آذربایجان غربی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی گفت: جهاد مدرسه سازی در دولت سیزدهم با قدرت، سرعت و با کیفیت ادامه دارد.

پیام صدقی، ۸ اردیبهشت ماه در آیین تودیع و معارفه مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بر اهمیت مشارکت در امر مدرسه سازی تاکید کرد و ادامه داد: ظرفیت‌های بزرگی در استان وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت برای امر مدرسه سازی استفاده کرد. 

صدقی با بیان اینکه تکمیل پروژه‌های نیمه تمام جزو اولویتهاست، گفت: هویت بخشی به مدرسه و معماری مدارس، ساماندهی املاک مازاد و ساخت مجتمع‌های بزرگ با رویکرد محله محور در استان در دستور کار است. 

قهرمان رحمانی، مدیرکل سابق نوسازی، توسعه و تجهیز استان نیز گفت: با جذب ۱۳۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات امسال، مدارس نیمه تمام تکمیل و مدارس جدید ساخته خواهد شد. 

وی با بیان اینکه جبران کمبود سرانه فضای آموزشی در استان باید در اولویت باشد، افزود: اولویت دولت تکمیل هنرستانهاست لذا با جذب اعتبارات و تکمیل هنرستانها و ۸ پروژه نیمه تمام گام موثری در توسعه فضاهای آموزشی استان می توان برداشت. 

به گزارش ایسنا، در این مراسم از زحمات قهرمان رحمانی، مدیرکل سابق تقدیر و پیام صدقی به عنوان مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی معرفی شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تکمیل پارکینگ محله چهل اختران قم
  • ۲۶۵۰۰۰ واحد فرسوده در استان تهران درحال نوسازی است
  • کاهش سهمیه سوخت و تجمع تعدادی از کامیون داران جنوب سیستان و بلوچستان
  • پارکینگ چهل اختران در اختیار شهروندان قرار گرفت
  • نگاه ویژه شورای ششم به فعالیت‌های فرهنگی در مشهدالرضا
  • مشکلات ۴۱۲ نقطه حادثه خیز پرتصادف مرتفع شد/ پیش‌بینی ۴ میلیون زائر برای اربعین امسال
  • هویت بخشی به مدارس آذربایجان‌غربی در دستور کار است
  • بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • کاهش بافت فرسوده گرگان با افزایش نوسازی