Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، احمد مومنی‌راد استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران اقدام جنگنده‌های آمریکایی در ایجاد مزاحمت برای هواپیمای مسافربری ایران نقض صریح کنوانسیون شیکاگو و ضمائم آن و همچنین نقض کنوانسیون ۱۹۷۱ مونترال و همچنین مقررات ایکائو در موضوع امنیت پرواز است.

 استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران با استناد به بند د ماده ۳ کنوانسیون ۱۹۷۱ مونترال اظهار کرد: این بند اشعار می‌دارد دولت‌های متعاهد متعهد می‌شوند که هنگام وضع مقررات در مورد هواپیماهای کشوری خود شدیداً به امنیت هواپیماهای غیرنظامی توجه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین بند ط ماده ۴۴ این کنوانسیون ارتقاء امنیت پروازهای هواپیمایی بین المللی را یکی از اهداف راهبردی ایکائو برشمرده است.

مومنی راد اقدام آمریکا را همچنین نقض مقررات سارپ که مقررات هنجارها و رویه‌های توصیه ای ایکائو می‌باشد و نیز مغایر برنامه جهانی امنیت پرواز آن را تصویب کرده است، دانست.

این استاد دانشگاه گفت: در مقدمه کنوانسیون مونترال آمده است که اعمال غیرقانونی علیه امنیت هواپیمایی کشوری، امنیت افراد و اموال را به مخاطره انداخته و بهره‌برداری سرویس‌های هواپیمایی را شدیداً مختل و اعتماد مردم جهان نسبت به امنیت پرواز هواپیمایی کشوری را متزلزل می سازد.

وی ادامه داد: بند ۱ ماده ۱ کنوانسیون ۱۹۷۱ مونترال بیان می دارد که هر کس بر خلاف قانون مرتکب اعمال زیر گردد مجرم شناخته می‌شود یکی از آن اقدامات اقدام علیه سرنشینان هواپیمای  درحال پرواز است.

استاد حقوق بین الملل تصریح کرد: اقدام آمریکا در حوزه حقوق بشر نیز نقض صریح حق آزادی رفت و آمد افراد محسوب می گردد که بند ب ماده ۱۳ اعلامیه حقوق بشر ۱۹۴۸ این حق را به رسمیت می‌شمارند.

وی افزود: همچنین بند ۲ ماده ۱۲ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی ۱۹۶۶ به حق آزادی افراد تاکید دارد و ماده ۲۲ آمریکایی حقوق بشر و همچنین ماده ۲ پروتکل چهار کنوانسیون اروپایی حقوق بشر به حق آزادی رفت و آمد افراد تاکید می کنند.
مومنی راد با اشاره به اعتراف صریح بیل اوربان سخنگوی ستاد فرماندهی آمریکا در غرب آسیا به اقدام مخاطره آمیز جنگنده های این کشور گفت: با توجه به این اعتراف، مسئولیت دولت آمریکا در این واقعه اثبات می‌شود.

وی اصافه کرد: ماده یک طرح مسئولیت بین المللی کشورها در برابر اعمال متخلفانه بین المللی در سال ۲۰۰۱ میلادی بیان می کند که هر عمل متخلفانه بین المللی یک کشور مسئولیت بین المللی آن کشور را به دنبال دارد.

استاد دانشگاه تهران گفت: ماده ۲۹  همان طرح نیز به این  موضوع می‌پردازد و اشعار می‌دارد عمل متخلفانه بین المللی یک کشور هنگامی است که رفتاری مشتمل بر فعل یا ترک فعل ارتکاب یابد که اولاً به موجب حقوق بین الملل قابل انتساب به آن دولت باشد و ثانیا نقض تعهد بین المللی آن کشور را بنیان نهد.

مومنی راد اقدام جنگنده های آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ماهان را نقض قواعد مسلم حقوق بین‌الملل و حقوق بین الملل هوانوردی، اختلال در نظم و امنیت منطقه ورود غیرقانونی به کریدور تعریف شده برای هواپیمای مسافربری عنوان کرد.  

وی تصریح کرد: بازرسی هواپیمای مسافربری در آسمان توسط جنگنده‌های نظامی عملی مجاز تلقی نمی شود که آمریکایی‌ها مدعی آن هستند.

مومنی راد افزود: احتمال بسیار قوی وجود دارد که جنگنده‌های آمریکایی قصد داشتند که با فریب سیستم پدافندی سوریه از طریق پنهان شدن در پشت هواپیمای ماهان  آنها را به اشتباه انداخته و هواپیمای مسافربری  را در تیررس آن قرار دهند تا با سقوط آن بتوانند به اهداف چندگانه شوم خود دست پیدا کنند.

این استاد حقوق بین الملل در پاسخ به این پرسش ایرنا که ایران چه اقداماتی در قبال این رفتار خطرناک آمریکا باید داشته باشد، گفت: طرح دعوا در محاکم داخلی بر مبنای قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا  شکایت به سازمان ایکائو از جمله اقداماتی است که ایران می تواند انجام دهد.

وی افزود: این رای در ایکائو می‌تواند شامل محکومیت اقدام آمریکا و رای بر الزام این کشور به جبران خسارت مادی و معنوی وارده بر هواپیما و مسافران آن باشد.

مومنی راد خاطرنشان کرد: در حال حاضر دولت جمهوری اسلامی ایران و شرکت هواپیمایی ماهان و نیز مسافران آن می توانند برعلیه اقدام آمریکا طرح دعوا کنند.

در همین زمینه:

واکنش مهم رئیس قوه قضاییه درباره مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی پیشنهاد زاکانی درباره پاسخ ایران به گستاخی آمریکا جنگنده‌های آمریکایی که به هواپیمای ایرانی تعرض کردند از کدام کشور برخاسته بودند؟ ایران چگونه می‌تواند تعرض آمریکا به هواپیمای ماهان را پیگیری کند؟ ویدئو | همه واکنش‌ها به ماجراجویی آمریکایی‌ها در آسمان واکنش محسن رضایی به مزاحمت برای هواپیمای ایران | هیچ اقدامی بی‌پاسخ نمی‌ماند روایت ماهان از لحظات تهدید توسط جنگنده‌های آمریکایی | پیگیری حقوقی و قضایی در دستور کار است قصد آمریکایی‌ها از پنهان شدن پشت هواپیمای ایرانی چه بود؟ | خباثت آمریکایی با مهارت خلبان ایرانی خنثی شد هشدار به آمریکا | ایران هیچ حرکت خصمانه‌ای علیه ملت خود را بی‌پاسخ نمی‌گذارد بازتاب مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی برای هواپیمای ایران در رسانه‌های دنیا روایت یکی از مسافران هواپیمای ماهان از مزاحمت جنگنده آمریکایی اعتراض به تعرض | واکنش ایران به اقدام جنگنده‌های آمریکا چیست؟ کد خبر 535083 برچسب‌ها ایران و آمریکا هواپیما هواپیما - شرکت هواپیمایی ماهان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ایران و آمریکا هواپیما هواپیما شرکت هواپیمایی ماهان استاد حقوق بین الملل جنگنده های آمریکایی هواپیمای مسافربری جنگنده های آمریکا برای هواپیمای اقدام آمریکا امنیت پرواز بین المللی مومنی راد جنگنده ها حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۵۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران

همشهری آنلاین- زهرا رفیعی: اگر خوش شانس باشید می‌توانید در ارتفاعات کمتر تصرف شده زاگرس و البرز عقاب طلایی را در حال پرواز ببینید. این گونه هزاران سال است که در سراسر قلمرواش در نیمکره شمالی زمین، موجودی دست‌نیافتنی، اسطوره‌ وار و باشکوه است.

هم‌اکنون حدود ۱۲۸ گونه جانوری و مهره‌دار کشور در معرض خطر انقراض هستند که برخی وضع خوبی ندارند. در ایران در رده پرندگان، درنای سیبری، بالابان، اردک سرسفید، میش مرغ، عقاب طلایی و اردک مرمری در معرض خطر انقراض هستند. البته عقاب طلایی در مقیاس جهانی و بر اساس نظر کارشناسی IUCN در معرض خطر نیست. اما وضعیت این گونه و همه پرندگان شکاری در ایران تعریف چندانی ندارد.

عقاب طلایی در ایران:

عقاب طلایی گونه‌ای روزگرد است که در زیستگاه‌های کوهستانی ایران زندگی می‌کند و بیشتر به عنوان پرنده‌ای مهاجر شناخته می‌شود و خیلی کم به صورت بومی یا تولیدمثل کننده دیده می‌شود. این گونه شباهت زیادی به عقاب شاهی دارد و از دور وقتی در آسمان به لکه‌ای در حال پرواز می‌ماند، شبیه سارگپه هم می‌تواند باشد.

رژیم غذایی: انواع پستانداران نظیر خرگوش، سنجاب، روباه، سگ، دام سبک، موش، جرد، انواع پرندگان مانند کبک، قرقاول، غاز، حواصیلو ... و انواع خزندگان مانند لاکپشت، مار، مارمولک و...

ویژگی‌های شاخص جسمانی: طول بال آنها بین ۱۸۵ تا ۲۲۰ سانتی متر نرها و ماده‌ها از نظر ظاهری شبیه هم هستند، اما ماده ها بسیار بزرگتر از نرها هستند. وزن ماده بین ۳.۹ تا ۶.۱ کیلوگرم و وزن نر ۳ تا ۴.۴ کیلو گرم است.

مخاطرات: تقریباً تمام تهدیدات عقاب‌های طلایی به طور مستقیم یا غیرمستقیم به فعالیت‌های انسانی مربوط است. از جمله: تغییر زیستگاه، آزار و شکار جوجه‌ها، مسمومیت ناشی از مسمومیت طعمه، برخورد با هواپیما و دکل‌های برق، توسعه شهرنشینی، و جمعیت‌های انسانی، کاهش طعمه.

عقاب های جهان

۶۰ گونه عقاب در دنیا

۴۰ گونه عقاب در آفریقا

۱۱ گونه در ایران (عقاب دریایی دم سفید، عقاب دریایی پالاس، عقاب طلایی، عقاب شاهی، عقاب خادار بزرگ، عقاب خالدار کوچک، عقاب صحرایی، عقاب خاکی، عقاب پرپا، عقاب دوبرادر، عقاب مارخوار)

سرعت متوسط عقاب‌ها: ۶۵ تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت

۱۴ تا ۲۸ سال : متوسط عمر

آهو و کل‌وبز: بزرگترین حیواناتی که می‌تواند شکار کند

۲۰۰ هزار برابر: قدرت بینایی بعضی از عقاب‌ها نسبت به انسان (توانایی دیدن خرگوش از فاصله ۳ کیلومتری)

۹۰۰ کیلوگرم: وزن آشیانه بعضی از عقاب‌ها

۱۳ تا ۱۸ سانتی متر: طول چنگال های عقاب طلایی

۱۷۰ تا ۲۵۰ هزار : تعداد تخمینی کل عقاب‌های طلایی منفرد

۶۰ تا ۱۰۰ هزار : تخمین تخمینی جفت‌های زادآور

زیستگاهای جهانی: اوراسیا، آمریکای شمالی و شمال آفریقا

زیستگاه‌های ایرانی: مناطق کوهستانی نواحی شمال و غرب کشور

کد خبر 847548 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش حیوانات - انقراض گونه‌ها محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • چرا سوخو-۳۵ روسیه از اف-۱۶ آمریکا پیشرفته تر است؟
  • کمک تسلیحاتی آمریکا به ارتش اوکراین با خرید جنگنده‌های قزاقستان
  • طرح ساخت هواپیمای مسافربری مورد تاکید رئیس‌جمهور در قالب کنسرسیومی بین‌المللی در حال پیگیری است
  • تحقیر آمریکا در دریا و آسمان‌
  • انتقاد از دستورالعمل صادر شده توسط یک مسئول در قوه قضاییه:طبق قانون اساسی نمی‌توانید ثبت شکایت و دادخواست از دولت را ممنوع کنید
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در سه منطقه/ اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!
  • نقص فنی هواپیمای مشهد به تهران و پرواز با ۵۰۰ دقیقه تاخیر