Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@10:48:40 GMT

تنش‌هایی که مقصر آنکرونا است!

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۷۶۶۸۲

تنش‌هایی که مقصر آنکرونا است!

ایسنا/مازندران شاید با این صحنه در روزهای کرونایی، زیاد برخورد کرده‌ باشید که در بسیاری از خانواده‌ها، تا فرزند نیاز به یک سرگرمی و یا وسیله‌ای برای تخلیه هیجان خود دارد، بلافاصله والدین تبلت یا گوشی موبایل خود را به آنها می‌دهند، موضوعی که متخصصان روانشناسی، آن را نادرست می‌دانند و معتقد هستند این اعمال، ناشی از نبود مهارت لازم در زندگی خانوادگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ذبیح الله حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه کرونا یک فشار روانی بر تمامی افراد جامعه ایجاد کرده است، اظهار کرد: خانواده‌هایی که در این زمینه آسیب‌دیده هستند مهارت های لازم زندگی را نمی‌دانند.

وی با اشاره به اینکه، مهارت حل مسئله، گفت‌وگو و ارتباط سازنده در کشورمان مهارت هایی است که هنوز در کشورمان به خوبی اجرایی نمی‌شود، تصریح کرد:  این ۲ مهارت از ۱۰ مهارتی بوده که بروز آن را سازمان بهداشت جهانی در روزهای کرونایی، پیش‌بینی کرده بود.

این روانشناس با بیان اینکه امروزه کرونا یک چالش محسوب می شود و اگر خانواده‌ای نتوانسته از این چالش عبور کند و دچار آسیبی شده باشد یعنی قدرت تحلیل مسئله آنها پایین است.

حسینی با اشاره به اینکه حل مسئله، راه حل‌هایی دارد، افزود: به عنوان مثال اگر شما بخواهید یک مسئله را حل کنید اول باید درست آن را برای زندگی خود تعریف کرده باشید.

وی خاطرنشان کرد: در حل مسئله روشی به نام بارش مغزی داریم یعنی هرچه به ذهن ما می‌رسد را یادداشت کرده و از بین راه حل ها، آن چیزی که احتمال شدنش وجود دارد را انتخاب و مابقی را حذف می کنیم بنابراین خیلی از خانواده هایی که در روزهای کرونایی با چالش رو به رو بودند این حل مسئله در بین آن ها خیلی کم مرسوم بوده است.

این کارشناس اورژانس اجتماعی با اشاره به اینکه در اوایل شیوع بیماری کووید ۱۹، تماس های شهروندان به اورژانس اجتماعی به نسبت بیشتر بود، گفت: بیشترین سوالات مربوط به موضوعات بهداشت خانواده، استرس، اضطراب، مسائل و مشکلات مالی بوده است بنابراین در این ایام سعی می‌کردیم به شهروندانی که تماس می‌گرفتند، اطلاعاتی ارائه دهیم تا بتوانند آرامش خود را در این شرایط حفظ کنند.

وی تاکید کرد: به نظر می آید بیشترین دلیلی که کرونا آسیب ها و مشاجره خانواده ها را افزایش داده نداشتن مهارت های زندگی در بین آنها است که از این جهت خانواده هایی داریم که مهارت های زندگی را در مدرسه و خانواده یاد نگرفتند وطبیعتا این مهارت ها را نمی توانند در بین خانواده های خود نهادینه کنند.

کرونا خواسته های بعضی از فرزندان را برآورده نمی‌کند 

این روانشناس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کودکان می توانند علت درگیری والدین محسوب شوند یا خیر، گفت: نمی‌توانیم بگوییم صرفاً کودکان دلیل درگیری والدین هستند بلکه آن ها تشدید کننده مشاجره‌ها یا اختلافات خانوادگی محسوب می شوند چرا که مشکلات اقتصادی و نداشتن مهارت های حل مسئله در بین خانواده ها از عوامل مهم این موضوع است.

حسینی با بیان اینکه در شرایط کرونایی بعضی از خانواده ها به دلایل مختلف نتوانستند خواسته‌های فرزندانشان را برآورده کنند، خاطرنشان کرد: در دوران کرونا بچه ها مجبور بودند در خانه بمانند، آنها در این شرایط نیاز به بازی و سرگرمی داشتند و خانواده‌ها باید طوری با فرزندانشان رفتار کنند که آن ها در این روزها دچار استرس و اضطراب نشوند.

وی افزود: معمولاً اگر فرزندی در جامعه، خواسته‌ای داشته باشد، پدر و مادرها تبلت و گوشی موبایل خود را برای برآورده کردن خواسته‌هایشان در اختیار آنها قرار می دهند تا بتوانند به هر نحوی آن ها را سرگرم کنند.

این کارشناس ارشد روانشناسی می گوید که وقتی فرزند وارد فضای مجازی می شود ناخودآگاه با کانال هایی که متناسب با سن آنها نیست، مواجه می‌شود که این خود، آسیب های جدی برای آینده کودک دارد و لازم است پدر و مادر به جای دادن گوشی یا تبلت به فرزندان، با آن ها به گفت‌وگو بپردازند.

آموزش؛ تنها راه افزایش مهارت های زندگی! 

حسینی با بیان این که از بعد روانشناختی برای افزایش سطح مهارت های زندگی راهی جز آموزش نداریم، گفت: آموزش مهارت های زندگی باید از طریق رسانه ها به ویژه صدا و سیما، مدرسه یا دانشگاه اجرا شود و در اختیار مردم قرار گیرد تا بتوان آسیب های اجتماعی که جامعه با آن رو به رو است، را کاهش داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی مهارت های زندگی خانواده ها حل مسئله مهارت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۶۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سبک زندگی اسلامی-ایرانی اولین مسئله‌ در برش استانی نقشه مهندسی کشور است

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت: در برش استانی نقشه مهندسی کشور اولین مسئله‌ای که مدنظر قرار گرفته سبک زندگی اسلامی و ایرانی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، آیت‌الله لطف الله دژکام ظهر امروز_ جمعه هفتم اردیبهشت_ در خطبه‌های نماز جمعه شیراز به دو موضوع جنگ اقتصادی و جنگ فرهنگی اشاره و اظهار کرد: در عرصه نبرد جنگ اقتصادی ۸ کار به‌عنوان الزامات اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و ایشان فرمودند که این اقدامات در کشور اجرا شود.

وی در تشریح این ۸ الزام اقتصاد مقاومتی، افزود: حمایت مسئولان از تولید ملی به عنوان اولین اقدام است و هر مدیری در کشور ما اگر جنسی می‌خواهد مصرف کند باید خود جنس ایرانی را مصرف کند و جنس خارجی نخرد.؛ اقدام دوم افزایش بهره‌وری است و ما در رابطه با بهره‌برداری مناسب از سرمایه‌های خود چه انسانی و چه مادی و مالی ضعف داریم و در جنگی که قرار داریم باید جلوی اسراف گرفته شود و سومین اقدام اگر کسی پول دارد به جای اینکه بخواهد به دلالی بپردازد به سرمایه‌گذاری تولیدی بپردازد و مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند و دلالی را تعطیل کند و این نکته‌ای است که باید بانک‌ها و همه مدیران توجه داشته باشند تا یک سرمایه‌گذاری تولیدی شود بعد سود بیاید.

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز ادامه داد: چهارمین اقدام، خرید اجناس داخلی است و مردم باید جنس داخلی بخرند؛ این در حالی است که این اقدام هم راستا با شعار سال جاری یعنی سال جهش تولید با مشارکت مردم است، بر همین اساس مردم با خرید جنس ایرانی باید به تولید کننده ایرانی کمک کنند.

آیت‌الله دژکام در ادامه این اقدامات از اصلاح الگوی مصرف به‌عنوان پنجمین توصیه رهبر انقلاب نام برد و تصریح کرد: ترویج فرهنگ کار ششمین اقدام است و سند فرهنگ کار را باید به میدان آورده شود و با توجه به اینکه فارس در زمینه فرهنگی یک سند دارد اما در باب فرهنگ کار هنوز سند مصوب شده نداریم.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد اشتغال هفتمین اقدام است و در حوزه ایجاد اشتغال وضع ما بد نیست اما می‌خواهیم به یک افق بالاتر برسیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز اظهار کرد: مبارزه با فساد اقتصادی گام هشتم اقدام اقتصاد مقاومتی است و در این خصوص مبارزه با فساد اقتصادی جدای از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب یک فرمان هشت ماده‌ای داده‌اند.

آیت‌الله دژکام در خطبه دوم نماز جمعه شیراز ضمن گرامیداشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای، اظهار کرد: شهر شیراز در این زمینه حرف بسیاری برای گفتن دارد.

وی با اشاره به پیش رو بودن روز معلم و روز شهادت استاد شهید مطهری افزود: همه ما بدهکار معلمان عزیز هستیم و منزلت معلم بر کسی پوشیده نیست.

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز خاطر نشان کرد: مسلماً اهمیت جایگاه معلم به جهت نقش وی در تعلیم و تربیت است و اگر آن‌ها تربیت نکنند جامعه انسانی تبدیل به جامعه حیوانی می‌شود و فرق انسان و حیوان در همین تربیت و تعلیم است که خودش را نشان می‌دهد. از این جهت بایستی به مسئله تعلیم و تربیت و وظیفه دستگاه آموزش و پرورش بار دیگری توجه ویژه کنیم.

آیت‌الله دژکام اضافه کرد: در برش استانی نقشه مهندسی کشور اولین مسئله‌ای که مدنظر قرار گرفته است سبک زندگی اسلامی و ایرانی است؛ اگر بچه‌های ما بزرگ شوند و تفاوت بین مرز ایران همیشه پایبند به فرهنگ و ارزش‌ها و آن طرف که از قدیم مخالف ارزش‌های اصیل انسانی بوده‌اند را نفهمند و در رفتار خود نشان ندهند ضرر بزرگی کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: این شاخصه ایرانی بودن و اسلامی بودن است و اگر بخواهیم آن را تغییر دهیم یعنی تسلیم آن‌هایی شده‌ایم که به ارزش‌های انسانی پای بند نبوده‌اند و نیستند؛ همان‌هایی که موشک می‌دهند و اسرائیلی که موشک می‌زند سفارت شما را خراب می‌کند. لذا بچه‌ها را مطابق فرهنگ آن‌ها نباید بزرگ کرد بلکه مطابق فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی خود باید بار بیاوریم و این کار معلمان است و جا دارد که بر دست هر معلمی که تلاش می‌کند بوسه بزنیم که این کار خیلی بزرگی است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز ابراز امیدواری کرد: با همت عالی مدیران آموزش و پرورش شاهد اجرایی شدن سند تعلیم و تربیت و سند نقشه مهندسی استان فارس باشیم و سال ۱۴۰۳ به این مسئله تاکید بیشتری شود.

کد خبر 748110

دیگر خبرها

  • بهره مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی و مشاوره بهزیستی مازندران
  • رادان: هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم
  • سردار رادان: دشمن می‌خواهد از خاکریز حجاب بگذرد / اگر موفق شود دیگر چیزی برای ما نخواهد ماند
  • سردار رادان: دشمن می‌خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد
  • هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم/ بی حجابی باعث بی عفتی می شود
  • سبک زندگی اسلامی-ایرانی اولین مسئله‌ در برش استانی نقشه مهندسی کشور است
  • همدلی با کودکان، مهارتی که خانواده‌ها با آن غریبه‌اند
  •  سومین دوره ملی مهارت‌های زندگی و بالندگی فرزندان دانش‌آموز به کار خود پایان داد
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • تجلیل از ۲۹ زوج دهه شصتی در قزوین