Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@22:31:42 GMT

تولید سیانور با خلوص ۹۹ درصد برای فرآوری طلا

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۷۷۵۲۵

تولید سیانور با خلوص ۹۹ درصد برای فرآوری طلا

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی موفق به تولید پایلوت ماده سیانید سدیم برای فرآوری طلا با درصد خلوص ۹۹ درصد شدند.

مهدی سلیمی، مدیرعامل و رییس هیات مدیره این شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با ایسنا تولید سیانید سدیم (سیانور) را از محصولات تولیدی این شرکت دانست و گفت: سیانید سدیم از محصولات پایین دستی صنعت پتروشیمی و ماده‌ای بسیار سمی است به گونه‌ای که در اصطلاح عامیانه از آن به عنوان سیانور یاد می‌­شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلیمی با اشاره به کاربردهای سیانید سدیم گفت: این محصول در عملیات کربن‌دهی سطحی فولادها و چدن­ها، عملیات آب فلز کاری فلزات مختلف، استخراج و استحصال طلا و سایر فلزات گرانبها و سایر صنایع کاربرد دارد و در حال حاضر مورد آزمایش و تأیید مصرف کنندگان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عمده مصرف این ترکیب در فرآوری فلزات گران‌بها استفاده می‌شود، خاطر نشان کرد: درصد خلوص این محصول در حدود ۹۹ درصد است و فلزات با ارزش مثل طلا و نقره را به صورت انتخابی و بدون اینکه ناخالصی وارد مایع شود حل می‌کند.  

سلیمی با اشاره به ظرفیت تولید فعلی این محصول اظهار کرد: تولید صنعتی این محصول آغاز نشده است ولی در فاز پایلوت، روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ کیلو تولید می‌کنیم که ضمن رفع اشکالات احتمالی محصول، برای بازاریابی و ارائه نمونه آزمایشی به مشتریان اقدام می‌شود.

مجری طرح با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ کارگاه استخراج و ذوب طلا از این محصول استفاده کرده‌اند و مشکلی را اعلام نکردند، یادآور شد: بعد از دریافت تاییدیه از واحدهای صنعتی می‌توانیم کارخانه را برای تولید سالانه ۲ هزار تن سیانید سدیم راه اندازی کنیم.

مدیرعامل این شرکت درباره تسهیلات دریافتی این شرکت از صندوق نوآوری و شکوفایی، توضیح داد: با دریافت تسهیلات نمونه‌سازی از صندوق نوآوری موفق به تولید ۶.۳ تن سیانید سدیم شدیم که ۵.۵ تن از آن به مشتری تحویل شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مجوز سازمان حفاظت محیط زیست را دریافت کرده‌ایم، اظهار کرد: بعد از اخذ مجوزهای مورد نیاز دیگر، برای تولید صنعتی از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی مجددا استفاده خواهیم کرد.

سلیمی از راه‌اندازی واحد صنعتی این محصول خبر داد و گفت: در حال حاضر نمونه پایلوت در فضایی که مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان در اختیار ما قرار داده است، راه‌اندازی شده است؛ اما در نظر داریم که واحد پایلوت را برای تولید روزانه ۱۰۰ کیلو سیانید سدیم در روز ارتقاء دهیم، زیرا کارگاه‌های ساخت طلا از غلظت خاصی از سیانید سدیم برای فرآوری طلا استفاده می‌کنند.

به گفته وی برای رسیدن به این ظرفیت تولید نیاز به تولید ماهانه ۲۰۰ کیلوگرم از این ماده است تا نتایج تست‌ها و قابلیت استنادپذیری آن ارتقا یابد.

این محقق عدم نیاز به سرمایه‌گذاری بالا، عدم نیاز به تجهیزات وارداتی و کاتالیست‌های گرانقیمت وارداتی را از ویژگی‌های تولید این محصول نام برد و ادامه داد: سیانید سدیم با خلوص بالاتر از ۶۵ درصد در ایران تولید نمی‌­شود، این در حالی است که محصول تولیدی شرکت ما دارای درصد خلوص حدود ۹۹ درصد است و با روش‌­های تجزیه، نمی‌توان به فرآیند تولید و خالص‌سازی آن پی برد.

وی بازار مشتریان این محصول را معادن استخراج طلا، کارگاه­‌های عملیات حرارتی، صنایع نظامی و پتروشیمی عنوان کرد و در مورد مزیت رقابتی این محصول نسبت به نمونه‌های داخلی و خارجی گفت: قیمت به مراتب ارزان‏تر و خلوص بالاتر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سیانید سدیم تولید شده در شرکت ما است. با وجود نمونه‌های وارداتی از کشورهای چین، کره جنوبی و گرجستان اما کارگاه‌های استفاده کننده از سیانید سدیم ما از کیفیت این محصول ابراز رضایت کرده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شرکت دانش بنیان تولید پایلوت صندوق نوآوری حال حاضر ۹۹ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۷۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد

سعداله منصوری سطح کشت کلزا را بالغ بر ۱۶۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: انتظار داریم سطح برداشت دانه کلزا نزدیک به ۱۳۰ هزار هکتار باشد که نسبت به سال زراعی گذشته ۴۰ هزار هکتار افزایش را نشان دهد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود: از ۱۶۰ هزار هکتار سطح زیرکشت کلزا، نزدیک به ۵۰ تا ۵۵ هزار هکتار آن در اراضی دیم و مابقی در اراضی آبی است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته سطح زیرکشت کلزا در کشور ۱۱۰ هزار هکتار بوده است، خاطرنشان کرد: در نهایت از سطح ۸۸ هزار هکتار حدود ۱۴۰ هزار تن کلزا برداشت شد.

منصوری تناسب قیمت تضمینی این محصول در مقایسه با گندم، توزیع به موقع نهاده‌ها و بذر و وعده به موقع پرداخت پول محصول تحویلی کشاورزان با مرجع مشخص را از دلایل استقبال کشاورزان از کشت کلزا در سال زراعی جاری دانست.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی درباره خرید تضمینی دانه‌های کلزا، گفت: امسال خرید کلزا توسط بخش خصوصی و انجمن صنایع روغن‌کشی ایران انجام می‌شود و نقش نهادهای دولتی اعم از سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت بازرگانی دولتی ایران حداقل خواهد بود و اگر در منطقه‌ای بخش خصوصی برای خرید ورود نکرد، این نهادها اقدام به خرید تضمینی خواهند کرد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی ابراز امیدواری کرد که ورود بخش خصوصی در موضوع خرید کلزا با روند منطقی و معقول پیش برود و پرداخت بهای محصول کلزاکاران با حمایت دست‌اندرکاران سپری شود و بتوان با اطمینان خاطر برای برنامه کشت سال زراعی آینده آماده شد.

او با اشاره به آغاز برداشت دانه‌های کلزا از مزارع کشور گفت: در استان‌های کرمان، هرمزگان، خوزستان و ایلام برداشت آغاز شده و تاکنون روند خوبی داشته است.

منصوری افزود: در استان‌های ایلام و خوزستان، زارعانی که محصول‌شان را تحویل داده‌اند، ۲۰ درصد بهای محصول را دریافت کرده‌اند.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: براساس آخرین گزارش‌ها، حدود نیمی از سطح زیر کشت کلزا در استان ایلام و حدود ۳۰ درصد مزارع استان خوزستان تاکنون برداشت شده است.

او در مورد توزیع بذر کلزا گفت: امسال نزدیک به ۲ هزار تن بذر کلزا میان کشاورزان توزیع شد که از این میزان حدود ۷۰ درصد بذر هیبرید تولید داخل و مابقی بذر آزاد افشان بوده و به میزان محدودی هم بذر هیبرید وارداتی برای ایجاد تنوع ارقام داشته‌ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • اطلاعات پروژه جدید بهمن دیزل لو رفت!
  • تفاوت های آیفون 13 و 13 پرو در چیست ؟
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • اطلاعات پروژه جدید بهمن دیزل
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی
  • افزایش سلامت دام‌ها با تولید محصول ایرانی
  • تولید محصول دانش‌بنیان نیروگاهی باهدف جلوگیری از خروج ارز
  • ۹۵ درصد قطعات نیروگاهی کشور ساخت داخل است/ آمادگی برای فصل گرما