Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-28@18:44:03 GMT

افزایش برداشت و تولید

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۷۷۶۹۵

افزایش برداشت و تولید

سعید ساویز | کارشناس انرژی

 

از آنجایی که علم استخراج نفت و گاز از آن دسته از دانش‌هاست که کمتر مردم کوچه و بازار درگیر آن هستند، جزییات بسیاری همواره از دید مردم پنهان مانده یا تصورات غیرواقعی در آن حوزه در میان عامه شکل گرفته است. یکی از اصلی‌ترین این ابهامات و سوالات این است که به لحاظ فیزیکی یک مخزن هیدروکربن در زیر زمین چگونه است؟ چه شکل و شمایلی دارد و نفت و گاز چگونه در آن حرکت کرده و منتقل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برعکس تصوری که در اجتماع موجود است و گمان‌بر این است که مخزن نفت یک حفره بزرگ مملو از نفت در زیر زمین است، مخزن نفت و گاز در واقع بخشی از سنگ و سازند زیرزمینی است که به دلیل داشتن خلل و فرج ریز به هم پیوسته توانایی آغشته بودن به این ماده ارزشمند را دارد و احتمالا باید انتظار داشته باشیم تا این منبع با ارزش حداقل 1000 متر در زیر زمین پنهان شده باشد؛ مگر در مواردی استثنایی که موضوع بحث ما نیست. این سنگ توپر و به هم پیوسته، بسته به جنس، عمق و شرایط تشکیلش دارای دما، فشار و حتی ضخامت متفاوتی است. همه تفاوت‌ها و خواصی که گفته شد در مجموع می‌تواند این فلسفه را تشکیل دهد که اگر حفاری در زمینی صورت پذیرد و مته حفاری پس از شکافتن هزاران متر از دل زمین به مخفی‌گاه این سیالات نا آرام راه پیدا کند چگونه و با چه کیفیتی، هجوم گنج مدفون ما از عمق به سطح آغاز می‌شود. سیالات مایع مختلف مدفون در زمین دارای کیفیت، گرانروی و خواص فیزیکی مختلفی هستند، هر قدر کیفیت نفت بالاتر باشد، گرانروی آن کمتر و رنگ آن به سبز نزدیک‌تر است و چنین مایعی سیالیت بالایی داشته در نتیجه به محض اینکه راه خود را به سطح بیاید، با فشار و حجم شگفت‌انگیزی تولید می‌شود؛ به عکس نفت سیاه، یا به اصطلاح نفت مرده سیالیت کمتر داشته و گاهی حتی به قیر نزدیک می‌شود.

به زبان عامیانه ازدیاد برداشت شامل هر کاری است که بتواند شرایط را جوری به نفع ما تغییر دهد که میزان برداشت ما در کوتاه‌مدت از هر چاه و بلندمدت از یک مخزن به شکل ملموس بیشتر از زمانی شود که ما با مکانیزم‌های طبیعی تولید می‌کردیم یا حتی از روش‌های ساده تزریق آب و گاز به مخزن استفاده می‌کردیم. اینکه در یک مخزن با نفت سبک و با کیفیت، اقدامات بیشتر شبیه حفظ شرایط موجود است تا حجم بیشتری با این شرایط برتری تولید شود و در مخازنی که توان بهره‌دهی مخزن به چاه و حتی چاه به سطح کم است سعی می‌شود با یک مکانیزم کمکی حرکت سیالات در درون این دالان‌های میکروسکوپی را چنان زیادتر کنند که در نهایت سیال بیشتری تولید شود. با تعاریفی که ارایه شد، حالا می‌شود واژه دیگری را نیز به این دایره واژگان افزود.  به زمینی که در آن مخازن مختلف در عمق‌های مختلف تشکیل شده باشد، میدان گفته می‌شود.  مانند میدان نفتی آزادگان که شامل لایه‌های سروک، کژدمی، گدوان و فهلیان است که هر کدام قصه متفاوت خود را از نظر نوع نفت، فشار و دما و اندازه و ابعاد دارد؛ یا میدان گازی پارس جنوبی که کم و بیش بیشتر خواص سیال و سنگ آنها در چهار لایه خوف مشابه است. ازدیاد برداشت از یک میدان نفتی یعنی اینکه برای هر مخزن نفتی با توجه به خواص سنگ و سیال آن سناریویی متفاوت چیده شود که باعث شود ضریب بازیافت آن افزایش یابد.  ضریب بازیافت یعنی میزان کل نفت تولیدی بر حجم نفتی که محاسبه می‌شود تمامی دالان‌های به هم مرتبط و بسته یک مخزن را اشغال کرده است. برای مثال بزرگ‌ترین مخزن میدان نفتی آزادگان، مخزن سروک آن است که ضریب بازیافت پایینی دارد و با توجه به اینکه لایه‌های بهره‌ده آن ضخامت چندانی نداشته و گرانروی نفت آن بالاست بر اساس بررسی‌های فنی به عمل آمده تزریق آب هوشمند یا به اصطلاح دیگر تزریق آب با شوری مهندسی شده سناریویی است که برای افزایش ضریب بازیافت آن توصیه می‌شود. ضرایب بازیافت ممکن است یک یا دو درصد با استفاده از ازدیاد برداشت بهتر شود که اگر این عدد را در نفت درجا محبوس ضرب کنیم گاهی عدد تا چند میلیارد بشکه بزرگ می‌شود که یک افزایش تولید قابل توجه است./روزنامه اعتماد

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو ضریب بازیافت یک مخزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۷۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عطر گل‌محمدی در گلستان‌های کرمانشاه پیچید

ایسنا/کرمانشاه مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از آغاز برداشت گل محمدی از گلستان‌های استان خبر داد.

رحمان فیض قربانی در گفت و گو با ایسنا، سطح گلستان‌های گل محمدی در استان کرمانشاه را ۲۸۰ هکتار اعلام کرد و افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۶۰۰ تن گل محمدی در استان برداشت شود.

وی افزود: امسال به نسبت سال گذشته شرایط بهتری داریم و اگرچه افزایش سطح زیرکشت گل محمدی را در استان نداشته ایم، اما احتمالا افزایش حدود ۱۰ درصدی تولید گل محمدی در استان را شاهد خواهیم بود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه توضیح داد: سال گذشته در روزهای ۱۳ و ۱۴ فروردین در استان سرمازدگی داشتیم که عملکرد گلستان‌های گل محمدی را در استان تحت تاثیر قرار داد.

وی با بیان اینکه به جز در مناطق گرمسیر استان در بقیه نقاط استان گلستان گل محمدی داریم، گفت: بیشترین گلستان های گل محمدی را در شهرستانهای کرمانشاه و هرسین داریم.

فیض‌قربانی در ادامه با بیان اینکه عمده گل محمدی تولیدی در استان در دو کارخانه گلاب گیری و واحدهای سنتی گلاب گیری استان به گلاب و اسانس تبدیل می شود، افزود: بخشی از گل محمدی هم به صورت غنچه خشک روانه تهران می شود که در سال‌های اخیر بازار خوبی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از گل محمدی برداشت شده از گلستان‌های استان در داخل استان به فروش می‌رسد، یادآورشد: بخشی از گل محمدی تولیدی در استان در واحدهای فرآوری استان به گلاب تولید شده و روانه عراق و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می‌شود که ارزش افزوده خوبی برای استان به همراه دارد.

فیض‌قربانی سپس با بیان اینکه سرمایه گذاری در زمینه صنعت تولید عطر و ادکلن می تواند برای استان با بازدهی خوبی همراه باشد، ادامه داد: اسانس گل محمدی در داخل کشور فراوری نمی شود و همه اسانس تولیدی در واحدهای فرآوری استان روانه کشورهای اروپایی می شود تا در صنعت عطرسازی مورد استفاده قرار گیرد.

فیض قربانی افزود: برداشت گل محمدی در استان کرمانشاه از یکی، دو روز پیش شروع شده و تا اوایل خرداد ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت
  • عطر گل‌محمدی در گلستان‌های کرمانشاه پیچید
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • افزایش چهار برابری درآمدهای نفتی ایران با شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها