Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان شمالی از 10 روز تا یک هفته مانده به عید قربان، شور و شوق خاصی در منطقه جرگلان و میان جمعیت اهل تسنن خراسان شمالی برپا است.

معمولا طی این مدت مرد خانواده به دنبال خرید دام مناسب برای ذبح در روز عید قربان است و دختر و مادر خانواده مشغول خانه تکانی، خرید و آماده کردن لباس نو برای تمامی اعضای خانواده هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

" مراسم اصلی عیدقربان از روز عرفه آغاز می شود و سه روز ادامه خواهد داشت" این را یکی از مدرسین حوزه علمیه در روستای گز در بخش جرگلان در گفت و گو با ایسنا، می گوید و ادامه می دهد: اما قبل از فرارسیدن عید قربان اقداماتی دیگر نیز انجام می شود.

قبل از فرا رسیدن روز عرفه و عید قربانی، افراد نیازمندی که توانایی خرید دام ندارند شناسایی می شوند و سپس توسط خیران اهل تسنن گوسفند خریداری و به افرادی که تمکن مالی برای خرید دام ندارند داده می شود تا آن ها نیز در شادی روز عید سهیم باشند.

از سوی دیگر پوشیدن لباس نو و مرتب از دیگر اموری است که باید در روز عید قربان انجام شود اما ممکن است تعدادی از خانواده ها این توانایی را نداشته باشند که برای فرزندان خود لباس نو و مرتب تهیه کنند در نتیجه با کمک خیران لباس های نو تهیه و به نیازمندان اهدا می شود تا آن ها نیز در شادی روز عید شاد باشند.

اما روز عرفه شروع می شود و کار اصلی دختر و مادر خانواده آغاز می شود در این روز زنان خانواده شروع به پختن کیک و شیرینی های مخصوص این منطقه همچون"قتلمه"،"دیشمه" و ... و خرید شکلات های مختلف می کنند تا به وسیله آن از مهمان ها پذیرایی کنند.

طی این سه روز به جزء انجام کارهای ضروری کار دیگری انجام نمی شود و همچنین انجام کارهایی همچون روزه گرفتن نیز مکروه است و نباید روزه گرفته شود.

ساعت هفت، هفت و نیم صبح روز عید قربان است و مردان و پسران خانواده ها به سوی مکانی که نماز عید قربان برگزار می شود، می شتابند تا نماز عید قربان را به جای آورند و بعد از آن به منزل برمی گردند و قبل از ذبح دام قربانی، غسل که به" قربان شور" معروف است، را انجام می دهند، در این روز علاوه بر افراد بزرگ سال، بچه ها نیز غسل می کنند و بعد از انجام غسل، ذبح دام شروع می شود.

گاهی اوقات چند خانواده با مشارکت یکدیگر یک دام(اغلب گوساله است) را خریداری کرده و آن را ذبح می کنند و گاهی اواقات نیز یک خانواده به تنهایی دام را خریداری کرده اما هنگام ذبح دام، تمامی اعضای خانواده دور دامی که باید ذبح شود جمع می شوند تا هنگام خون ریزی دام را ببینند و اهل تسنن بر این اعتقاد هستند که با مشاهده ریزش خون دام ذبح شده، گناهان آن ها نیز ریزش کرده و از سوی خداوند آمرزش می شود.

در این منطقه رسم بر این است که بعد از آنکه دام ذبح شد، یک سوم از گوشت دام قربانی شده بین نیازمندان و فقرا تقسیم شود و هدف از انجام این کار این است همه مساوی و برابر باشند و در مجموع هدف از تقسیم کردن یک سوم گوشت دام قربانی شده، اهدای گوسفند و یا پوشاک به خانواده های نیازمند قبل از آغاز عید قربان، مواسات و همدلی میان اهالی منطقه است.

بعد از اینکه دام ذبح، و پوست از لاشه دام جدا شد خانواده ها نمی توانند پوست آن را به فروش برسانند و اگر به فروش رساندند باید مبلغ آن را صدقه بدهند ولی معمولا بعد از اینکه دام ها در روستا قربانی شدند پوست ها جمع آوری و سپس تمامی پوست ها به صورت کلی فروخته می شود و وجه حاصل از آن برای انجام کارهای عام المنفعه همچون خرید ظروف و ... برای استفاده همه افراد روستا در مراسمات انجام می شود.

ظهر فرا می رسد و همه خانواده ها باید با گوشت قربانی غذای مخصوص که به آن"قورمه" گفته می شود طبخ کنند و با آن از مهمان هایی که برای پذیرایی به منزل آن ها می آید، پذیرایی کنند.

اما یکی از مهمترین رسوماتی که طی این سه روز در بخش جرگلان انجام می شود بحث دید و بازدید است، طی این سه روز همه فامیل و طایفه یکدیگر را دعوت کرده و همه به دیدن یکدیگر می روند، بطوریکه خانواده ای نیست که طی این سه روز بدون دید و بازدید باشد.

ترکمن های اهل تسنن منطقه راز و جرگلان معمولا سعی بر این دارند تا اگر مراسم شادی همچون عروسی دارند را طی همین ماه برگزار کنند و از سوی دیگر اگر طی این ماه فرزندی نیز به دنیا آید پیشوند قربان را برای نامی که انتخاب می کنند، قرار دهند به عنوان مثال اگر فرزندانشان دختر بود نام هایی همچون قربان جمال، قربان بیکه و ... و اگر پسر بود قربان محمد، قربان دردی، قربان گلدی و ... را بگذارند.

اما متاسفانه امسال با شیوع ویروس منحوس کرونا مواجه هستیم و ممکن است برگزاری مراسماتی همچون دید و بازدید و یا تجمع در اطراف دام ذبح شده زمینه شیوع این ویروس را فراهم کند و افراد را در خطر بیندازد.

مردم در روز عید قربان به پروتکل های بهداشتی توجه ویژه داشته باشند

آخوند صمدی امام جمعه اهل تسنن بخش جرگلان در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با نحوه برگزاری مراسم عید قربانی توسط مردم راز و جرگلان و نگرانی در خصوص ابتلا به ویروس کرونا، گفت: در این ارتباط با مسئولان ذی ربط در فرمانداری و استانداری جلسه ای برگزار شده است.

وی افزود: در مجموع نظر بر این بود که در عید قربان امسال، مردم بحث دید و بازدیدها را کمتر کنند و در منازل خود با بچه ها و فرزندان خود مشغول باشند.

آخوند صمدی ادامه داد: توصیه ما این است که هنگام ذبح دام نیز از تجمع خودداری شود و افراد با رعایت فاصله گذاری به مراسم ذبح دام بپردازند.

وی تاکیدکرد: علمای اهل تسنن نیز این امر را قبول دارند که مردم امسال مراسم عید قربان را کمی کم رنگ تر برگزار کنند تا به ویروس کرونا مبتلا نشوند و سلامتی آن ها به مخاطره نیفتد.

آخوند صمدی تصریح کرد: توصیه های لازم به مردم نیز انجام  شده است و مردم نیز توصیه ها را قبول کرده اند.

وی گفت: از مردم درخواست می شود طی عید قربان، تمامی نکات و پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و از ماسک حتما استفاده کنند.

برپایی مراسمات طی عید قربان در استان تعطیل

ولی الله حیاتی معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان شمالی در ادامه در کمیته تدابیر ویژه ستاد استانی بیماری کووید ۱۹ که در محل استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه آمار مبتلایان ویروس کرونا و فوتی های ناشی از آن در استان رو به افزایش است، اظهارکرد: تمام تدابیر ویژه و تمهیدات لازم در روز عرفه و عید قربان به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در استان باید اندیشیده و انجام شود.

وی با بیان اینکه عید قربان امسال با توجه به شرایط ویژه متفاوت تر از سال های گذشته برگزار می شود، افزود: کلونی عرضه دام نباید در مناطق مختلف استان ایجاد شود و باید نقاطی برای عرضه دام که نظارت های ویژه بر روی آن انجام شود، در نظر گرفته شود.

حیاتی توصیه کرد: بهتر است به منظور جلوگیری از هرگونه تجمعی افرادی که در روز عید قربان نذر دارند، نذر خود را به ستاد مواسات ارائه دهند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در برخی از نقاط استان در روز عید قربان مراسم های مختلفی همچون برپایی بازارچه انجام می شود که انجام این مراسمات تعطیل است و در هیچ جایی این بازارچه ها برگزار نمی شود.

توجه ویژه بر رعایت پروتکل های بهداشتی در روز عید قربان

دکتر سید احمد هاشمی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در کمیته تدابیر ویژه ستاد استانی بیماری کووید 19 بر جلوگیری از ایجاد تجمعات و رعایت پروتکل های بهداشتی در روز عید قربان تاکید کرد.

وی گفت: در سال های گذشته نکات بهداشتی در برخی از نقاط خراسان شمالی در روز عید قربان هنگام قربانی دام انجام نمی شد اما امسال با توجه به شیوه ویروس کرونا در شرایط خاص قرار داریم و باید نکات و پروتکل های بهداشتی به صورت ویژه انجام شود.

وی افزود: از علمای اهل سنت استان درخواست داریم تا به مردم توصیه کنند امر مستحقی را با توجه به اینکه مردم در خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند، به تاخیر اندازند و یا نذورات خود را به شکل های دیگر انجام دهند تا از ایجاد تجمع جلوگیری شود و از شرایط بحران خارج شویم.

هاشمی ادامه داد: در سال های گذشته چند خانواده با یکدیگر یک راس دام را خریداری کرده و در روز عید قربان ذبح می کردند که همین امر زمینه تجمع چند خانواده را فراهم می کند و باید از ایجاد تجمع برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی در شرایط بحرانی قرار دارد، اظهارکرد: باید بر رعایت نکات بهداشتی توجه ویژه ای شود و خدا نکند آن روزی فرا برسد که تخت های بیمارستانی تکمیل شده و تختی برای بستری بیماران وجود نداشته باشد و بیماران به علت کمبود تخت و اکسیژن جان خود را از دست بدهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری عيد قربان راز و جرگلانی ویروس کرونا پروتکل های بهداشتی روز عید قربان خراسان شمالی ویروس کرونا انجام می شود خانواده ها انجام شود روز عرفه اهل تسنن دام ذبح ذبح دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۷۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پانی پوری ؛ غذای سنتی خیابانی در هند با رعایت کامل بهداشت! (فیلم)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • روایت تکان‌دهنده یونیسف از گورستان‌های کودکان غزه
  • خلجی: آرایش دشمن رسانه‌ای است
  • رئیس قوه قضاییه بدون پروتکل‌های تشریفاتی وارد «بندرعباس» شد
  • فوت راهدار لرستانی حین انجام‌وظیفه
  • راز صاحب سینما می‌شود
  • خزعلی: رفع فقر مادی باید در کنار ارتقاء فکری و رشد فرهنگی انجام شود
  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • مرزی‌ترین نقطه خراسان شمالی سینما خواهد داشت
  • پانی پوری ؛ غذای سنتی خیابانی در هند با رعایت کامل بهداشت! (فیلم)
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد