Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: از دولتمردان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست می کنیم از واگذاری امور شهر به مردم نهراسند، چراکه راهی غیر از این برای رهایی از معضلات شهری وجود ندارد.

عبدالله کیانی، امروز (سه شنبه_۷ مردادماه) در جلسه شورای اسلامی استان اصفهان، با بیان اینکه شهرها عالی ترین سیستم های انسانی و اجتماعی هستند، اظهار کرد: شهرهای ایران در حوزه برنامه ریزی، اجرا و نظارت و همچنین در مدیریت شهری دچار چالش ها و مسایل بسیار جدی و حاد هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در زمینه برنامه ریزی شهری، طرح های توسعه شهری به شدت درگیر ساختار غیرمشارکتی و دولت محور هستند و از واقعیت های زمانه و تحولات شهری کاملا دور افتاده اند، به همین دلیل شاید ۳۰ درصد اهداف طرح های توسعه شهری از جمله طرح جامع، طرح تفصیلی و طرح های ساماندهی و بازسازی محقق نمی شود.

به گزارش ایسنا، رئیس شورای اسلامی استان اصفهان ادامه داد: در تهیه این طرح ها مردم هیچ جایگاهی ندارند. متاسفانه نظام برنامه ریزی در ایران و به ویژه در خصوص مسایل شهری یک نظام کاملا متمرکز دولتی و با نگاه بخشی نگر و فاقد نگاه آمایش سرزمینی و فاقد جامعیت است.

کیانی افزود: امروز در زمینه تهیه طرح های توسعه شهری، شورای عالی معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و ... اجرا و نظارت بر این طرح ها را بر عهده دارند که متاسفانه هماهنگی و تعامل میان دستگاه های اجرایی وجود ندارد.

وی با تاکید براینکه در واقع متولی اداره شهر باید واحد باشد، گفت: تکه پاره کردن شهرها و تقسیم آن بین سازمان های مختلف، بزرگترین آسیب را به شهر وارد می کند. با وجود تاکید برنامه های سوم و چهارم توسعه مبنی بر واگذاری وظایف به شهرداری ها متاسفانه این امر مغفول مانده است، درحالی که اگر می خواهیم شهرها را مدیریت کنیم راهی جز مدیریت واحد شهری وجود ندارد.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: در ایران که اقتصاد دولتی دارد، متاسفانه سهم کمک های دولتی به شهرداری ها کمتر از ۱۰ درصد است و در کشورهایی که با اقتصاد غیردولتی و آزاد اداره می شوند شهرداری ها بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد بودجه خود را از کمک های دولتی دریافت می کنند.

کیانی با بیان اینکه امروز نباید منابع مالی شهرداری ها از فروش تراکم یا جریمه های کمیسیون ماده ۱۰۰ تامین شود و این بزرگترین اشتباه است، افزود: تامین منابع مالی از خلاف سازی یعنی تشویق و کمک به توسعه تخلفات شهری. در واقع قانون، مردم و شهرداری ها را تشویق به خلاف می کند که مخالف روح قانون است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری ها با مشکل پرداخت حقوق پرسنل خود مواجه هستند، گفت: از نظر حقوقی قانون شهرداری ها بسیار قدیمی است و به هیچ وجه با تحولات سریع امروزی هماهنگ نیست. شاکله اصلی قانون شهرداری ها مصوب سال ۱۳۳۴ است و هنوز دست نخورده باقی مانده است، درحالی که مدیریت امروزه شهر باید یک مدیریت مشارکتی و خلاق باشد.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: شهرداری ها باید از یک سازمان خدمات رسان تبدیل به یک نهاد اجتماعی موثر و با نفوذ در شهر شوند، در عین حال که باید بتوانند توسعه جامعه مدنی را محقق کنند.

کیانی از دولتمردان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست از واگذاری امور شهر به مردم نهراسند و گفت: راهی غیر از این برای رهایی از معضلات شهری وجود ندارد. مسیر توسعه شهرها و کشورها تنها از این مسیر می گذرد، اما اگر امروز نتوانیم اعتماد کنیم و کار را به مردم واگذار نکنیم، فردا از زیان های آن در امان نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه اعتماد به مردم و اعتماد به شوراها در کنار واگذاری وظایف به شهرداری ها، تامین مالی، اصلاح حقوقی و ساختاری و نظارت صحیح بر آن ها راه برون رفت از مشکلات شهری است، خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم شاید انجام این جراحی در نظام برنامه ریزی شهری دردناک باشد و با مقاومت روبرو شود، اما تنها راه نجات بیمار است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شوراي شهر مديريت شهري شورای اسلامی استان اصفهان برنامه ریزی وجود ندارد شهرداری ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۸۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۷۶ طرح عمرانی شهری زنجان در دولت سیزدهم اجرا شد

سعید خلجی روز چهارشنبه در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر زنجان با تاکید بر اینکه از ابتدای دولت مردمی سیزدهم نگاه دولت بر حل مسائل شهری و کمک در این حوزه بوده است، اظهار داشت: طی ۲.۵ سال گذشته ناوگان عمومی شهر زنجان با نگاه حمایتی دولت نوسازی شد در حالیکه در ۱۰ سال گذشته چنین کمکی نشده بود و با کارهای انجام گرفته ۲۴ دستگاه سنگین تحویل شهرداری‌ها شد.

وی گفت:سرانه بودجه شهری از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ برابر با ۳۶۰ درصد افزایش یافته و ۹۴ میلیون‌ متر مربع به فضای سبز شهری اضافه شده که یکی از موفقیت‌های شهرداری های استان همین موضوع است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری زنجان گفت: بیش از ۴۵۴ هزار تن آسفالت در سطح شهرهای استان آسفالت‌ریزی شده است که بیش از ۸۰ درصد آمار متعلق به شهر زنجان بوده و این امر کام مردم شهر را شیرین کرده است.

وی به ارزیابی عملکرد شوراهای اسلامی اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۱۱۳ عضو شورای شهر استان در ۲۱ شهر فعالیت می کنند در حالیکه در ارزیابی ها، شورای اسلامی شهر زنجان به عنوان شورای برتر انتخاب شد.

این مسوول با تاکید بر اینکه خدمات این نهاد در بسیاری از موارد به صورت شبانه‌روزی در حال انجام است، ادامه داد: در زمان حاضر شهر زنجان ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که به همت شهردار و اعضای شورا تبدیل به یک کارگاه عمرانی شده است.

خلجی اضافه کرد: طبق ماده ۶۸ قانون شهرداری و شورا باید ۴۰ درصد مجموع درآمد آنها در بخش عمرانی استفاده شود اما در شهر زنجان ۶۰ درصد بودجه‌ در این محل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری زنجان با بیان اینکه بیش از ۹۱ درصد مصوبات شورای شهر زنجان مصوب و اجرا شده است، گفت: تاکنون مصوبات مشکل‌داری را در شهر شاهد نبودیم و در شورای اسلامی شهر زنجان بدون هیچ حاشیه‌ای و وابستگی با تمام قدرت، اقدامات لازم در خصوص مسائل شهری انجام می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • خودگردان کردن شهرداری‌ها جفا در حق آبادانی شهر است
  • مشکلات شهرستان‌های استان روی میز وزیر کشور
  • بستر واگذاری امور به مردم فراهم شود
  • قانون مدیریت یکپارچه شهری توسط مجلس پیگیری شود
  • لزوم واگذاری امور فرهنگی به مردم/ پیری جمعیت دغدغه جدی است
  • گرگان گران اداره می‌شود/ ناتوانی در جذب سرمایه گذار برای توسعه
  • ۱۷۶ طرح عمرانی شهری زنجان در دولت سیزدهم اجرا شد
  • ۴ پروژه شاخص شهری بجنورد در اولویت اجرا است
  • آسفالت معابر از اولویت‌های شهرداری است
  • کمیته فنی شورای ترافیک دیلم بر نقاط حادثه خیز نظارت کند