Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، ازدواج پیمانی برای تشکیل خانواده است که می‌تواند آرامش، پیشرفت، بقای نسل و ... را به ارمغان آورد و منجر به حفظ ارزش‌ها و سنت‌ها، امنیت جامعه و افزایش قدرت جامعه شود.

در اسلام نیز سفارش زیادی در خصوص ازدواج شده است که از آن جمله می‌توان به آیه ۲۱ سوره روم اشاره کرد: وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ «و از نشانه‌هاى او آن است که از جنس خودتان همسرانى براى شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و میان شما و همسرانتان علاقه‌ى شدید و رحمت قرار داد؛ بى شک در این (نعمت الهى) براى گروهى که مى‌اندیشند نشانه‌هاى قطعى است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

بیشتر بخوانید

درک نکردن متقابل زوجین از تکالیف یکدیگر بارزترین عامل طلاق

شوق ازدواج از همان کودکی در ذوق بچه‌ها برای رفتن به جشن عروسی نمایان است.

شوقی که در دوران نوجوانی با وسواس در انتخاب لباس برای جشن نمود بیشتری پیدا می‌کند و کم کم هر پسر و دختری، رویای به تن کردن لباس عروس و دامادی را در سر می‌پرورانند و به دنبال گزینه‌ای برای ازدواج هستند و پدر و مادر نیز آرزوی عروسی و دامادی فرزند خود را دارند و برای عاقبت بخیری‌شان دعا می‌کنند.

دوران دانشگاه و سربازی نیز با نیم نگاهی به ازدواج طی می‌شود، کودک دیروز در پس سالیان مدرسه و ...، تاحدودی مهارت‌های زندگی را البته نه به صورت تخصصی، آموخته و حالا وارد دوران پر دغدغه انتخاب شغل و خرید مسکن و ... می‌شود.

دختران با هدف حفظ استقلال برای کسب شغلی مناسب تلاش می‌کنند، این درحالی است که یا با یافتن شغلی خوب، گزینه مناسبی برای ازدواج محسوب می‌شوند و در انتخاب شوهر سخت‌گیری می‌کنند و یا فارغ از اینکه تا چه حد برخوردار از مهارت‌های زندگی مشترک و اخلاق‌مداری هستند و یا به دنبال ادامه تحصیل و همچنان پیگیر کاری در شان خود هستند و غرق در زندگی روزمره، خلاء نبودن همسر را از راه‌های دیگری، چون روابط صمیمانه با همکلاسی و همکار و... رقم می‌زنند.

پسران نیز در صورت نداشتن خانواده متمول که تامین‌کننده باشند به دنبال کسب موقعیت شغلی مناسب می‌روند و در صورت یافتن شغل مورد نظر، باید دغدغه خانه و ماشین را با خود یدک بکشند و در تنگنایی وسیع متاثر از اوضاع اقتصادی و تورم امروزی فرو روند و در همین بین، میل به عشق، محبت، توجه و ...، روابطی از جنسی دیگر را شکل می‌دهد.

سراغ برخی از شهروندان شهرکردی رفتم. «لیلا» و «رامین» دست در دست هم سرخوشانه از کنارم رد می‌شوند از آن‌ها می‌خواهم دقایقی را با هم صحبت کنیم. از لابلای صحبت‌های‌شان می‌فهمم عقد یکدیگرند، اما بخاطر اوضاع اقتصادی امروزه و نداشتن شغل مناسبی که جوابگوی نیاز‌های اقتصادی باشد، ازدواج‌شان را عقب انداخته‌اند.

پای صحبت‌های «یسنا» دختری داشجو می‌نشینم. او تمایلی به ازدواج ندارد و دلایل خود را استقلال مالی و کم بودن پسر خوب بیان می‌کند. نیاز به ازدواج را درون خود حس نمی‌کند.

«سعید» و «فاطمه» همکارانی که زوج موقر و با اصالتی به چشم می‌آیند و تمایل و البته استرس از تشکیل زندگی را می‌توان در چهره هر دوی آن‌ها دید.

«سعید» دلیل تاخیر در ازدواجشان را مسکن اعلام می‌کند و می‌گوید: دوست دارم همسرم را خوشبخت کنم، اما با این حقوق و شغل، نمی‌توانم این حجم از خواسته‌های خانواده همسرم را تامین کنم.

«سعید» ادامه می‌دهد: من هم مایلم برای همسرم بهترین جشن عروسی، سرویس طلا و مسکن را تهیه کنم و زندگی‌مان را با امکانات رفاهی و آسودگی خاطر شروع کنیم، ولی عملا ممکن نیست. «فاطمه» هم از به تاخیر افتادن ازدواجشان بخاطر شروط خانواده‌اش گلایه می‌کند.

از هر ۵ مورد ازدواج در چهارمحال و بختیاری یک مورد منجر به طلاق می‌شود

حمید کریمی مدیر کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری میانگین سن ازدواج در سال ۹۸ را ۲۷.۵ عنوان کرد و افزود: نسبت طلاق به ازدواج استان ۲۰.۵ درصد و نسبت طلاق به ازدواج کشور ۳۲.۹۷ بوده که آمار‌ها بیانگر این است که از هر ۵ مورد ازدواج در استان یک مورد منجر به طلاق می‌شود.

او افزود: موانع فردی شامل ادامه تحصیل، مشکل‌پسندی زوجین، فقر و تنگ دستی، ترس از آینده، عدم درک متقابل جوان و خانواده از خواسته‌ها و نیازها، وجود خواهر یا برادر بزرگتر در خانواده، موانع اجتماعی و اقتصادی شامل شرایط اقتصادی و شغلی، مشکل مسکن و آداب و رسوم نادرست را از موانع و عوامل تأخیر در ازدواج برشمرد.

کریمی بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در راستای توسعه فرهنگ آسان سازی ازدواج، گسترش مراکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده در استان، آسان‌سازی روند پرداخت تسهیلات ازدواج به جوانان و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان را به عنوان راهکار‌های پیشنهادی آسان‌سازی ازدواج در استان برشمرد.

بررسی عوامل تأخیر در ازدواج

ذبیح الله کاوه مشاور خانواده نیز عوامل تأخیر در ازدواج را طبق مقالات و رفرنس‌ها به دسته‌های فردی، خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی فرهنگی دانست و افزود: بیماری‌های روانی در افراد مثل بدبینی و پارانویید، تاب‌آوری و توکل به خدا و ترس از آینده، ادامه تحصیل خصوصا در بین خانم‌ها و بویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی که نباید مانع ازدواج شود از عوامل فردی تاخیر در ازدواج محسوب می‌شوند.

او عدم مطابقت و درک خانواده و جوانان نسبت به خواسته‌های یکدیگر در انتخاب همسر که منجر به قرار گرفتن جوان در دوراهی ازدواج و معیار‌های سخت خانواده را از دیگر عوامل تاخیر در ازدواج دانست.

کاوه با اشاره به اینکه در استان چهارمحال و بختیاری لزوم رعایت سن خواهران و برادران در ازدواج مانع ازدواج جوانان می‌شود، اظهار کرد: تامین جهیزیه و رسم نمایش جهیزیه به فامیل را نیز موجب ترس دختران از اظهار نظر دیگران درباره جهیزیه و از عوامل تاخیر در ازدواج بیان کرد.

او ادامه داد: هزینه‌های کمرشکن ازدواج که بنیان آن را فرهنگ بنا نهاده است از عوامل اقتصادی محسوب نمی‌شود بلکه عامل اجتماعی است که علاوه بر تاخیر در ازدواج برای تامین جهیزیه متناسب با فرهنگ، موجب ترس سایر جوانان از ازدواج به علت این هزینه‌های سنگین می‌شود.

کاوه با تاکید بر اینکه تشریفات ازدواج نیز باعث هراس جوانان از ازدواج می‌شود، گفت: نداشتن شغل و یا درآمد کم به ویژه برای آقایان به عنوان نان‌آور خانواده نیز باعث هراس از ازدواج می‌شود و حمایت برخی آقایان بیکار از سمت خانواده برای تامین زندگی نیز به آسیب‌هایی، چون عدم استقلال زوجین و اختلافات خانوادگی منجر می‌شود.

او چشم و هم‌چشمی و تجمل‌گرایی و فخر‌فروشی را یکی از موارد شایع و مانع ازدواج جوانان در استان دانست و اضافه کرد: درآمد عمده مشاغل برای تامین مسکن و اجاره آن برای زوج‌های جوان کافی نیست.

کاوه به راهکار‌های مقابله با تاخیر در ازدواج اشاره کرد و خاطرنشان کرد: تامین مسکن‌های ارزان و کوچک در شهر‌ها و روستا‌ها برای ۲ سال اول زندگی از طرف دولت، از بین بردن رسوم اشتباه و تجمل‌گرایی توسط ریش سفیدان و روحانیون و معتمدان و مشارکت سمن‌های فعال اجتماعی در فرهنگ‌سازی، تدریس مهارت‌های انتخاب زوجین و مهارت‌های زناشویی در دانشگاه‌ها و درمان بیماری‌های روانی افراد، تهیه و تدوین برنامه‌های مفید برای تشویق جوانان به ازدواج در صدا و سیما و تشکیل مناظرات با موضوع موانع ازدواج با هدف آگاه سازی جوانان از عوامل ازدواج عاقلانه و به موقع و نه احساسی دانست.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ف

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هفته ازدواج سنت پیامبر زندگی مشترک عوامل تأخیر در ازدواج تاخیر در ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۸۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان راور گفت: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و ضرورت کاهش آمار طلاق و فروپاشی خانواده، کارگروه ویژه طلاق در دادسرا با محوریت شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری شهرستان راور تشکیل شد.

مجتبی استوارزاده گفت: علت ورود دادستانی به موضوع طلاق این است که آسیب‌های اجتماعی به عنوان بستری برای فروپاشی خانواده و وقوع جرایم می‌باشد و در بیان مصادیق می‌توان به اعتیاد، سرقت و مفاسد اخلاقی اشاره کرد که با افزایش آمار طلاق ارتباط مستقیمی دارد.

استوار زاده ادامه داد: همه دستگاه‌های متولی باید آسیب‌های طلاق را جدی بگیرند و در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خانواده خصوصا" طلاق" اهتمام جدی داشته باشند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان راور، افزود: یکی از موضوعاتی که در کاهش طلاق مؤثر است، آموزش و مشاوره قبل از ازدواج و طلاق برای جامعه است، مشاوره و برگزاری کلاس‌های آن می‌تواند برای افزایش سطح آگاهی جوانان مفید و مؤثر باشد.

این مقام قضایی با بیان اینکه طلاق آسیبی است که زمینه آسیب‌ها و جرم‌های دیگر را فراهم می‌کند، توضیح داد: بخشی از آسیب‌های اجتماعی همچون زنان و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، کودکان خیابانی، سرقت و اعتیاد از طلاق نشأت می‌گیرد.

وی مشاوره پیش از ازدواج برای پیشگیری از طلاق را لازم و ضروری دانست و با اشاره به افزایش آمار طلاق گفت: بسیاری از مشکلات زناشویی که منجر به طلاق و از هم پاشیدن خانواده می‌شود، عدم شناخت زوجین و مشاوره قبل از ازدواج می‌باشد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان راور، تداوم انتقال و آموزش مهارت‌های زندگی به جوانان را بسیار مهم عنوان و تصریح کرد: در این زمینه هر قدر آموزش‌ها و مهارت‌ها بیشتر باشد به همان میزان زوجین از فنون زندگی و مهارت‌های آن اطلاع کسب کرده و با آگاهی و بصیرت بیشتر عمل خواهند کرد.

گفتنی است کارگروه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری شهرستان راور با موضوع پیشگیری از طلاق و مشاوره قبل از ازدواج و طلاق، با حضور دادستان عمومی و انقلاب، قاضی مشاور خانواده، رئیس اداره بهزیستی، رئیس و کارشناس اداره ورزش و جوانان، مسئول اورژانس اجتماعی و مدیر مرکز تخصصی مشاوره‌ی ازدواج و خانواده‌ی ثمین در محل دفتر دادستانی این شهرستان تشکیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • کاهش هزینه‌های ازدواج جوانان اولویت طرح وصال شیرین
  • ۱۴۹۱۵۱ نفر در صف انتظار وام ازدواج هستند
  • ۱۴۹۱۵۱ نفر در صف انتظار تسهیلات ازدواج هستند
  • عروس و داماد درچه‌ای راهی خانه بخت شدند
  • ۸۸ درصد متقاضیان در قم تسهیلات ازدواج دریافت کردند
  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • عوامل درگیری با داور در لیگ جوانان تهران محروم شدند
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد