Web Analytics Made Easy - Statcounter

مطالبه گسترده جامعه نخبگانی مبنی بر عدم انحلال پژوهشکده آبخیزداری اقتضاء دارد مجلس شورای اسلامی با تثبیت جایگاه فعلی پژوهشکده، زمینه ارتقای آن را به پژوهشگاه فراهم آورد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ ماجرا از آنجا شروع شد که شورای عالی اداری بنابه پیشنهاد مشترک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان اداری و استخدامی کشور، در راستای حذف واحدهای موازی و سازمانی مراکز و موسسات تحقیقاتی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی در مصوبه ای جنجالی، این وزارتخانه را مکلف کرد نسبت به ادغام «پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری» در «موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور» و «موسسه تحقیقات تاس ماهیان دریای خزر» در «موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی»  اقدام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همان ابتدا، مصوبه سازمان اداری و استخدامی کشور با اعتراض گسترده اساتید دانشگاه­ها، انجمنهای علمی، کارشناسان و متخصصان مواجه شد. از مهمترین دلایل اعتراضات گسترده کارشناسان می­ توان به قانونی نبودن مصوبه و فقدان مبانیکارشناسی و علمی، اقتصادی، فنی و مدیریتی این مصوبه اشاره کرد. افزون بر اساتید و کارشناسان، برخی نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی نیز به صراحت در برابر این تصمیم غیر علمی و غیرفنی موضع گرفته و خواستار تجدیدنظر در این باره شدند.

در این باره جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با غیرقانونی دانستن این مصوبه خطاب به وزیر جهاد کشاورزی نوشت: «در سال 98 دولت در بودجه (تبصره/2) بحث ادغام موسسات تحقیقات کشور را ارائه داد که با عکس العمل تند نمایندگان مواجه شد و این تبصره حذف شد. نمی دانم پیشنهاد کنندگان این مصوبه غیر قانونی و غیر علمی توسط چه کسانی ارائه شد. با توجه به تهدید کشور در فرسایش خاک و تهدید آبزیان خصوصا ماهیان خاویاری و حوادثی نظیر سیل، خشکسالی و تهدید منابع زیستی کشور این مصوبه ضربه جبران ناپذیری به زیرساختهای طبیعی و تولید و حفاظت و پایداری خاک و حوزه آبخیزداری وارد می کند.»

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

«معجزه آبخیزداری» | نظرات پیشتاز رهبر انقلاب دربارۀ آبخیزداریحذف پژوهشکدۀ آبخیزداری غیرقانونی است و باید لغو شودتأکید 13 انجمن علمی بر حفظ "پژوهشکدۀ آبخیزداری"نامۀ سرگشاده به وزیر جهادکشاورزی: تیر خلاص به سرزمین ایران با ادغام "پژوهشکدۀ آبخیزداری""گرد و غبار" زادۀ بی­‌توجهی به آبخیزداریتوسعه آبخیزداری در کشور به شرط حل تعارض منافع بازیگران آب«معجزه آبخیزداری» | خلأ قانونی به‌نام «مدیریت جامع حوزۀ آبخیز»«معجزه آبخیزداری» | مشابه سیل شیراز، در کمین 6 منطقۀ تهران«معجزه آبخیزداری»|چگونه مشکل کمبود آب شرب را حل کنیم؟ امکان احداث 300 سد زیرزمینی با ظرفیت 25میلیارد مترمکعب«معجزه آبخیزداری»| 120 میلیون هکتار در کشور مستعد آبخیزداری؛ مجلس جدید ورود کندهمایش ملی آبخیزداری و امنیت ملی برگزار می شود

 مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر انحلال پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری در حالی صورت گرفت که پژوهشکدۀ مذکور به عنوان تنها مؤسسۀ پژوهشی تخصصی وزارت جهاد کشاورزی با درک شرایط خاص کشور با تکیه بر توان بالای پژوهشگران خود و با روحیه جهادی، علاوه بر تدوین اطلسهای ملی فرسایش و رسوب، سیل و ظرفیت‌های آبی، راهکارهای اجرایی متعددی در زمینۀ شناخت عوامل فرسایش خاک، کاهش فرسایش، علل و راهکارهای مهار سیل، ارائه مدل‌های مدیریت جامع آبخیزها و افزایش پتانسیل آبی کشور را با موفقیت در مناطق مختلف کشور به انجام رساندند. ارائه راهکارهای نوین آبخیزداری و اجرای طرحهای تعادل‌بخشی آبخوانها و احداث سدهای زیرزمینی و بومی‌سازی روشها از جمله دستاوردهای مهم این تلاشها بوده است.

در واقع این پژوهشکده کوچک که مساحتش کل پهنه ایران اسلامی را در بر می­ گیرد، اولین مرکز تحقیقات ملی در حوزۀ آبخیزداری در کشور به شمار می­ رود و به اذعان دوست و دشمن منشأ تحوّل، پیشرفت، عمران و آبادانی بسیاری از مناطق کشور به خصوص مناطق محروم بوده و در سطح جهانی نیز شهرت داشته و مثمر بوده است؛ این پژوهشکده توانسته است مدل‌سازی پخش سیلاب و آبخوانداری را با اندیشه‌ای پیشتاز در سطح جهان بالا ببرد و این افتخار را به نام جمهوری اسلامی ایران در دنیا به ثبت برساند.

به اعتقادات کارشناسان با این همه افتخارات و دستاوردهای درخشان پژوهشکده آبخیزداری، مسلما مصوبه بحث برانگیز ادغامِ عجیبِ «سازمانی با دستور کار موسع‌تر در سازمانی بسیار محدودتر» موجب متلاشی شدن این هستۀ علمی کارآمد، و متفرق شدن اعضای هیئت علمی و جذب آنها به دانشگاه­های داخلی و خارجی و به تاراج رفتن ظرفیتها و تجهیزات فراهم‌ آمده خواهد شد، چه اینکه اصولاً تفکّر و مأموریت محدود مؤسسه‌ای با دستور کار "تحقیقات در حوزۀ جنگل­‌ها و مراتع"، تاب تحمّل نگاه و دستورکاری وسیعتر در زمینۀ رهبری و مدل‌سازی و بهره‌برداری پایدار از "کل منابع سرزمینی ایران" ــ و نه فقط جنگل‌ها و مراتع ــ را نخواهد داشت.

از این رو با توجه به مطالبات گسترده اساتید، کارشناسان و نمایندگان مردم مجلس شورای اسلامی مبنی بر عدم انحلال و ادغام پژوهشکده آبخیزداری، از هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی به خصوص ریاست مجلس جناب آقای قالیباف و کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی، انتظار و توقع می­ رود، به منظورحفاظت از آب و خاک کشور و جلوگیری از خسارات فراوان ناشی از سیل و خشکسالی، نه تنها از ادغام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری ممانعت به عمل آورده، بلکه با در دستور کار قرار دادن ارتقای پژوهشکده، زمینه ارتقای آن را به پژوهشگاه فراهم نماید،تا امکان تأسیس پژوهشکده­‌های مرتبط و تخصصیِ مورد نیاز ــ مانند پژوهشکدۀ سیل، و سایر پژوهشکده­‌های تخصصی دیگر ــ فراهم گردد. یقینا تثبیت و ارتقای این پژوهشکده که از خیرات و برکات انقلاب اسلامی و از دستاوردهای نهاد مقدس جهاد سازندگی است، موجبات عمران، آبادانی و سرسبزی سرزمین ایران را فراهم خواهد ساخت و لبخند رضایت را بر لبان دلسوزان و متخصصان آب و خاک کشور خواهد نشاند.

کل پروندۀ «معجزه آبخیزداری» اینجا در دسترس است

 

انتهای پیام/

R7556/P/S7,83/CT4 واژه های کاربردی مرتبط معجزۀ آبخیزداری بیشتر بخوانید... انحلال «پژوهشکدۀ آبخیزداری»، مرگ میراث دیگری از جهادسازندگی است جوابیه سازمان اداری و استخدامی دربارۀ «انحلال پژوهشکدۀ آبخیزداری» + ۳۵ صفحه "پاسخ فنّی" تسنیم تکرار دردناک انحلال "جهادسازندگی" با حذف غیرقانونی "پژوهشکدۀ آبخیزداری" قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... انحلال «پژوهشکدۀ آبخیزداری»، مرگ میراث دیگری از جهادسازندگی است جوابیه سازمان اداری و استخدامی دربارۀ «انحلال پژوهشکدۀ آبخیزداری» + ۳۵ صفحه "پاسخ فنّی" تسنیم تکرار دردناک انحلال "جهادسازندگی" با حذف غیرقانونی "پژوهشکدۀ آبخیزداری" واژه های کاربردی مرتبط معجزۀ آبخیزداری پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی ۱ «عیار ۱۵»|پیش‌بینی افزایش ۱۰۰درصدی صادرات ایران به عربستان و بحرین/ صادرات ۱۰۰میلیارد دلاری محقق می‌شود؟ ۲ بی‌نیازی به فروش سهام عدالت در پی صدور کارت اعتباری برای مشمولان ۳ هواشناسی ایران ۹۹/۵/۷| هشدار وقوع سیلاب ناگهانی در ۱۷ استان ۴ مرکز آمار: ایران چهارمین کشور پرتورم جهان شد/ صعود قیمت ۴۷۵ کالا با نرخ متوسط ۲۶درصد ۵ ثبت‌نام ۱.۴میلیون نفر برای وام ودیعه مسکن/ سابقه سکونت ۵ساله جزو شروط ثبت‌نام نیست ۶ اجرای قانون جدید چک در انتظار اراده جدی بانک مرکزی ۷ سپرده‌گذاری مرکزی ادعا کرد: مشکلات سهامداران عدالت از امروز حل شد ۸ آغاز معاملات سهام سرمایه‌گذاری‌های استانی سهام عدالت در بورس، از ۱۵ مرداد مهمترین اخبار اقتصادی ثبت‌نام ۱.۴میلیون نفر برای وام ودیعه مسکن/ سابقه سکونت ۵ساله جزو شروط ثبت‌نام نیست مرکز آمار: ایران چهارمین کشور پرتورم جهان شد/ صعود قیمت ۴۷۵ کالا با نرخ متوسط ۲۶درصد خلأ قانون مدون و جامع درباره آبخیزداری/ از حق و حقوق آبخیزنشینان نباید غافل شد «عیار ۱۵»|پیش‌بینی افزایش ۱۰۰درصدی صادرات ایران به عربستان و بحرین/ صادرات ۱۰۰میلیارد دلاری محقق می‌شود؟ مهمترین اخبار تسنیم مرحله نهایی رزمایش موشکی و دریایی سپاه در خلیج فارس و تنگه هرمز آغاز شد/ به‌کارگیری ماهواره نور برای اولین بار نمکی: درباره واکسن کرونا خبرهای خوشی داریم اما نمی‌خواهیم توهم‌آمیز حرف بزنیم روحانی: اجازه نمی‌دهیم چرخه تولید و تجارت کشور گرفتار بروکراسی و مشکلات شود «عیار ۱۵»|پیش‌بینی افزایش ۱۰۰درصدی صادرات ایران به عربستان و بحرین/ صادرات ۱۰۰میلیارد دلاری محقق می‌شود؟ سفر برایان هوک به انگلیس برای مذاکره درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری سازمان اداری و استخدامی پژوهشکدۀ آبخیزداری مجلس شورای اسلامی معجزه آبخیزداری جهاد کشاورزی ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۹۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح‌های یادگار امام و آزاد راه شهید شوشتری زیر ذره بین شورا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، معاون فنی عمرانی شهردار تهران امروز  سه شنبه ۱۱ اردیبهشت درباره طرح‌های امتداد یادگار امام و آزاد راه شهید شوشتری به اعضای شورای شهر تهران گزارش می‌دهد.

به گفته سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ، امروز در دویست سی و دومین جلسه شورا، خرانه دار شورای اسلامی شهر تهران درباره حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در ماه‌های آذر، دی و بهمن سال ۱۴۰۲، گزارش خواهد داد و در ادامه از سامانه پایش اجرای مصوبات شورای اسلامی شهر تهران رونمایی خواهد شد.

علیرضا نادعلی افزود: نطق پیش از دستور ناصر امانی عضو شورای شهر تهران درباره محله جوادیه در منطقه ۱۶ شهرداری تهران هم قرائت خواهد شد.

به گفته سخنگوی شورا، بررسی یک فوریت لایحه معرفی چهار نفر از کارکنان رسمی شهرداری تهران برای انتصاب به عنوان قائم مقام ذیحساب و یک فوریت طرح اصلاحیه ماده ۱۶ و ۱۸ مصوبه تأمین منابع مالی مورد نیاز طرح‌های توسعه و باسازی تأسیسات آب و فاضلاب شهری و اجرای طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران و تأمین بخشی از کسر قیمت تمام شده خدمات آب و فاضلاب در دستور کار جلسه امروز شورای شهر قرار دارد.

علیرضا نادعلی افزود: لایحه اصلاحیه مصوبه بهای خدمات کارشناسی و فنی اماکن تجاری (واگذار شده به صورت سر قفلی) در میدان مرکزی میوه و تره‌بار و همچنین لایحه اصلاحیه مصوبه بهای خدمات کارشناسی و فنی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران هم در نشست شورا بررسی خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ضرورت توجه به کارگران نخبه و نخبگی در جامعه کارگری
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات مصوبه دولت
  • مصوبه‌ای برای شفافیت درآمدهای نفتی و مصارف این حوزه
  • طرح‌های یادگار امام و آزاد راه شهید شوشتری زیر ذره بین شورا
  • ضرورت تشکیل کمیسیون مشترک برای پیگیری موافقتنامه‌های دوجانبه بین ایران و اوگاندا
  • ضرورت اقدامات عملی برای توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی
  • دانشگاه‌های ایران اجازه ورود نیرو‌های امنیتی به دانشگاه را نمی‌دهد
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل بگیرد/ضرورت استفاده از ظرفیت معتمدین محلات در سایر کلانشهرها
  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور