Web Analytics Made Easy - Statcounter

مصر و سودان با اقدام یکجانبه اتیوپی در اجرایی کردن مرحله اول آبگیری سد النهضه مخالفت کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الرای الیوم چاپ لندن،  وزارت آب و نیروی مصر و سودان با انتشار دو بیانیه جداگانه با اقدام اتیوپی در آبگیری مرحله اول سد النهضه مخالفت کردند و آن را اقدامی خارج از توافق خارطوم، قاهره و آدیس آبابا دانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سران اتحادیه آفریقا به منظور بررسی  اختلافات مصر، سودان و اتیوپی درباره سد النهضه هفته گذشته نشستی را از طریق ویدئو کنفرانس برگزار کردند. در همان زمان،  خبر شروع آبگیری مرحله اول  سدالنهضه در رسانه‌های اتیوپی و جهان منتشر شد که به دنبال آن،   قاهره خواستار توضیح رسمی اتیوپی در این زمینه شد. وزیر آب و نیروی اتیوپی با عذرخواهی از مصر گفت که آدیس آبابا به توافقات انجام شده در خصوص آبگیری سد النهضه پایبند است اما چند روز بعد، مقامات آدیس آبابا گفتند: مرحله اول آبگیری سد النهضه انجام شد.

وزارت آب و نیروی سودان با انتشار بیانیه‌ای ضمن مخالفت با اقدام یکجانبه اتیوپی در آبگیری سدالنهضه اعلام کرد: این اقدام زیانبار، روند همکاری‌های مصر، سودان و اتیوپی در خصوص سدالنهضه را پیچیده تر می‌کند.

بی‌نتیجه ماندن نشست سران قاره آفریقا درباره سد النهضه

در این بیانیه آمده‌ است: خارطوم، قاهره و آدیس آبابا توافق کرده بودند که مذاکرات درباره سد النهضه دو هفته دیگر برگزار شود، اما با توجه به اینکه اتیوپی مرحله اول آبگیری سدالنهضه را بدون توافق با سودان، مصر انجام داده‌ است، خارطوم از اتحادیه آفریقا درخواست کرد، این گفت وگوها هفته آینده برگزار شود و اتحادیه آفریقا نیز با این درخواست موافقت کرده‌ است.

وزارت آب و نیروی مصر هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: دو کشور پایین دست رود نیل ( مصر و سودان ) از اقدام یکجانیه اتیوپی در آبگیری سد النهضه به شدت نکران هستند.

در این بیانیه تصریح شده‌ است: این اقدام، مذاکرات درباره سدالنهضه را در هاله‌ای از تاریکی فروبرد و سئوالات زیادی را در خصوص ثمر بخش بودن مذاکرات و دست یابی به توافق ایجاد کرد.

ایتوپی درباره مخالفت مصر و سودان با آبگیری سدالنهضه و درخواست برای برگزاری نشست جدید تحت نظارت آتحادیه آفریقا تاکنون هیچ واکنشی از خود نشان نداده‌ است.

میزان حقابه روزانه مصر، سودان و اتیوپی از سد النهضه، چگونگی آبگیری مخزن این سد که بیش از دو سال طول می‌کشد، میزان حقابه کشورهای مزبور هنگام خشکسالی، مسائل قانونی در خصوص تقسیم آب و پایبندی به توافقات انجام شده و ایجاد مکانیزمی برای برطرف کردن اختلافات از جمله مسائلی است که مصر، سودان و اتیوپی درباره آنها به توافق نرسیده‌اند.

انتهای پیام/     

R7969/P/S8,88,90/CT10 واژه های کاربردی مرتبط کشور اتیوپی کشور سودان مصر بیشتر بخوانید... بحران سد النهضه و گزینه‌های مصر؛ دخالت‌های آمریکا و خیز اسرائیل برای غارت «نیل» نشست ویدئو کنفرانسی سران اتحادیه آفریقا درباره سد النهضه قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... بحران سد النهضه و گزینه‌های مصر؛ دخالت‌های آمریکا و خیز اسرائیل برای غارت «نیل» نشست ویدئو کنفرانسی سران اتحادیه آفریقا درباره سد النهضه واژه های کاربردی مرتبط کشور اتیوپی کشور سودان مصر پربیننده‌ترین اخبار بین الملل ۱ منابع عراقی: پایگاه اسپایکر با پهپاد هدف قرار گرفت ۲ وقوع ۲ انفجار در پایگاه هوایی «اسپایکر» عراق ۳ بیانیه مهم حزب الله درباره آنچه در مرز لبنان و فلسطین اشغالی گذشت ۴ سفر برایان هوک به انگلیس برای مذاکره درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ۵ ورود نظامیان ترکیه به نخجوان برای شرکت در رزمایش مشترک با آذربایجان ۶ کاربران صهیونیست: حزب‌الله خواسته‌هایش را به ما دیکته می‌کند/ نتانیاهوی فاسد با آتش‌بازی به‌دنبال فریب است ۷ بیانیه ارتش عراق درباره جزئیات حمله راکتی به «التاجی» ۸ عراق| بیانیه امنیتی رسمی درباره انفجارهای جنوب بغداد و علت وقوع آن+ تصاویر مهمترین اخبار بین الملل گزارش|رپرتاژ رسانه‌های صهیونیستی برای پیروزی موهوم علیه مقاومت دخالت بی‌سر و صدای اسرائیل در لیبی؛ ابعاد پیدا و پنهان روابط «حفتر» و تل‌آویو پیام مجدد رژیم صهیونیستی به حزب‌الله: به دنبال جنگ و درگیری نیستیم! ترامپ ماموران فدرال بیشتری برای سرکوب اعتراضات به پورتلند اعزام می‌کند مهمترین اخبار تسنیم مرحله نهایی رزمایش موشکی و دریایی سپاه در خلیج فارس و تنگه هرمز آغاز شد/ به‌کارگیری ماهواره نور برای اولین بار تظاهرات فلسطینیان در حمایت از موضع حماس/ هیچ امتیازی به دشمنان نمی‌دهیم نمکی: درباره واکسن کرونا خبرهای خوشی داریم اما نمی‌خواهیم توهم‌آمیز حرف بزنیم بلاتکلیفی جلسات ستاد راهبری جهش تولید در سازمان برنامه و بودجه/ سکان حمایت از تولید در دولت رها شد؟ روحانی: اجازه نمی‌دهیم چرخه تولید و تجارت کشور گرفتار بروکراسی و مشکلات شود درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کشور اتیوپی کشور سودان مصر کشور سودان مصر درباره سد النهضه اتیوپی در آبگیری آبگیری سد النهضه اتحادیه آفریقا سودان و اتیوپی مصر و سودان آدیس آبابا آب و نیروی مرحله اول بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۹۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از سدهای کمندان و تاج امیر در سال جاری

سید احمد موسوی : به گزارش خبرآنلاین لرستان ، داریوش حسن نژاد با اشاره وضعیت سد سازی در استان به خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین در خرم آباد گفت : در حال حاضر ۱۰۰ درصد بدنه سد کمندان ازنا و همچنین بیش از ۸۵ درصد شبکه این سد اجرا گردیده و هم اکنون این پروژه در مرحله پیش آبگیری سد قرار دارد که تاکنون ۱۰ میلیون مترمکعب آب پشت سد موجود است .

وی افزود : طبق برنامه ریزی و آیین نامه های موجود که طی ۳ سال بایستی آبگیری تکمیل شود هم اکنون دو سوم ظرفیت آبگیری سد کمندان در ازنا پر است و آب اندازی ساحل چپ و راست آن نیز آغاز و در دستور کار قرار گرفته است .

حسن نژاد ادامه داد: تملک املاک و اراضی اطراف سد نیز تا سقف تراز نرمال انجام پذیرفته و تملک مابقی املاک و اراضی که ۴ پرونده می باشند در واحد حقوقی در حال طی مسیر تملک قرار دارند .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان با بیان اینکه تلاش می شود امسال سد کمندان ازنا و سد تاج امیر که سال گذشته آبگیری شد را به بهره برداری برسانیم اظهار داشت : با توجه به ابلاغ ۳۰۷ میلیارد تومان اعتبار اسناد خزانه به استان در مرحله اول در حوزه آب رسانی بروجرد ، اجرای شبکه ایوشان و شبکه تاج امیر ، تکمیل سد بروجردی و سد آبسرده و همچنین آماده سازی سد تاج امیر و کمندان اقدام و جهت بهره برداری در برنامه کاری قرار دهیم .

داریوش حسن نژاد در ادامه به طرحهای ایستگاههای پمپاژ استان پرداخت و افزود : پروژه ایستگاههای پمپاژ استان در حال تکمیل هستند ایستگاههای پمپاژ نیله ، جایدر، اسماعیل آباد و چم مهر با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله تکمیل و اتمام قرار دارند و حتی ایستگاههای نیله و اسماعیل آباد راه اندازی گردیدند.

وی عنوان نمود: ایستگاه جایدر حداقل ۱۵۰۰ هکتار از اراضی را تحت پوشش قرار می دهد که این پروژه نیز امسال تکمیل خواهد شد ایستگاه چم مهر در صورت تخصیص اعتبار ظرف مدت ۳ ماه تکمیل و به بهره برداری خواهند رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان در پایان گریزی هم به طرحهای جدید سد سازی در استان زد و گفت : ساخت سد خسروآباد، داربلوط، کاکاشرف و ماربره هم از برنامه های شرکت می باشند که با توجه به اینکه سالهای گذشته دولت با مجور ماده ۲۳ این طرحها موافقت ننمود امسال این طرحها به سازمان برنامه و بودجه ارسال شدند و انشااله در صورت اخذ مجوزات لازم ، این پروژه ها نیز در دستور کار قرار خواهند گرفت .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901206

دیگر خبرها

  • ویرانی، آوارگی و فاجعه؛ سودان یک سال پس از جنگ
  • مخالفت وزیر خارجه انگلیس با اقدام علیه سپاه
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • بهره برداری از سدهای کمندان و تاج امیر در سال جاری
  • عذرخواهی ناشر هندی بابت اقدام توهین‌آمیز به امام (ره)
  • ناشر هندی بابت اقدام وهن‌آمیز به امام خمینی(ره) عذرخواهی کرد
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان