Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک اندیشکده آمریکایی با مقایسه عملکرد ایران و آمریکا در مقابله با پاندمی کرونا و با اذعان به عملکرد بهتر تهران در این مواجهه، نوشت که آشفتگی اقتصادی و سیاسی آمریکا، شرکا و مخالفان واشنگتن را به فکر دنیایی انداخته که در آن واشنگتن نقش پررنگی ندارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «جو بی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آلترمن»، یکی از معاونان ارشد و مدیر برنامه خاورمیانه اندیشکده «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل» (CSIS) مستقر در واشنگتن در مقاله‌ای با عنوان «کووید-19، ایرانی‌ها و ما» که در وبسایت این اندیشکده منتشر شد، نوشت: تنها چند ماه پیش، کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که دولت جمهوری اسلامی ایران طعمه شیطنت خود شود. موارد ابتلای به کووید-19 به سرعت در حال افزایش بود. دولت ظرفیت و اعتبار کافی برای مقابله موثر با ویروس کرونا را نداشت. ناظران مسائل ایران  وقوع بحرانی در این کشور را پیش‌بینی می‌کردند که بین حکومت و شهروندان فاصله می‌انداخت. در حالی که ایران زیر بار فشار گسترش پاندمی بود، سخن از این که سایه 40 ساله جنگ ایران و آمریکا در حال ورود به مرخله جدیدی است پر بیراه نبود.

آلترمن تصریح کرد: جمهوری اسلامی بی‌تعادل شد اما به زمین نخورد. در این مثال درسی است درباره دشواری پیش‌بینی سیاست.

وی با اذعان به بی‌اثر بودن این دست تحولات بر ایران، نوشت: سیاست در ایران مسیر و روند  ترتیبات خاص خود را دنبال می‌کند.

در ادامه این گزارش با اشاره به وضعیت آمریکا آمده است: اما همزمان در آن سوی دنیا، نمی‌توان تاثیری که پاندمی کرونا بر جایگاه دشمن همیشگی ایران یعنی آمریکا گذاشته است را کتمان کرد. آشفتگی اقتصادی و سیاسی که این پاندمی برای آمریکا داشته و آسیبی که بر اعتبار آمریکا وارد کرده در کنار نحوه‌ای که این امر آمریکایی‌ها را از فکر کردن درباره نقش جهانی این کشور منحرف می‌سازد، برای ایران و چین و دیگر کشورها فرصت لازم را فراهم کرده تا به دنبال تغییر وضعیت کنونی جهانی باشند.

اندیشکده|پایان سیستم مدیریتی غرب و آغاز افول نظم لیبرال در دوران پساکرونانشنال اینترست: کرونا شاید میخی بر تابوت غرب و نظم لیبرال باشد

 

در گزارش این اندیشکده آمده است: در حالی که واکنش ایران به ویروس فاجعه‌بار بود اما واکنش آمریکا به این ویروس نیز بدتر بوده است. بنا بر اعلام دانشگاه جان هاپکینز، ایران آمار 17 مرگ در ازای 100 هزار نفر دارد درحالی که این تعداد در آمریکا 43 نفر است. ایران 337 نفر آلودگی در ازای 100 هزار نفر دارد در حالی که این تعداد در آمریکا  1160 نفر است. این اختلاف آمار درحالی که نمودار ایران خطی است و نمودار آمریکا صعودی، بیشتر خواهد بود.

بنا بر این مقاله، آمریکایی‌ها از این افزایش در تعداد مبتلایان و مرگ‌ومیرها احساس ناراحتی می‌کنند ولی در عین حال هراس آنها از بین رفته است. همزمان با افزایش فشارها برای بازگشایی مراکز در آمریکا و با وجود افزایش شمار مبتلایان، باید انتظار داشت که این پاندمی تاثیر فزاینده‌ای بر اقتصاد آمریکا و تاثیر غیرمستقیم بر بودجه‌های دولتی در سطح ملی، ایالتی و محلی داشته باشد.

هزینه‌های درمانی فزاینده در سطح وسیعی بر دوش کشور خواهد افتاد و کمک اقتصادی برای افراد بیکار یا کم درآمد همچنان بر جیب مردم فشار خواهد آورد. مزایای خارج از کار فشار بیشتری بر هزینه‌های اختیاری آمریکا اعمال خواهد کرد و ارتش آمریکا نیز از آن در امان نخواهد ماند.

در ادامه این گزارش با اشاره به قطبی شدن جامعه آمریکا آمده است: سیاسی کردن پاندمی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، آمریکایی‌ها را بیش از پیش قطبی کرده و تنش‌ها میان دولت‌های ملی،‌ ایالتی و محلی را افزایش داده است. این تنش‌ها احتمال دارد بخاطر کاهش دریافت مالیاتی ایالتی و محلی و سقوط منابع خدمات عمومی، تشدید پیدا کند. در عین حال،‌اعتماد به دولت فدرال از زمان حملات 11 سپتامبر به این سو بطور مرتب روندی نزولی داشته و حتی پیش از ویروس کرونا حدود 17 درصد بوده است.

این اندیشکده نوشت: دنبال متهم گشتن در عرصه بین‌الملل بیش از این که به مقصر مرتبط باشد باعث شگفتی است... ناتوانی دولت آمریکا در همراه کردن دولت‌های محلی و ایالتی با رویکردی هماهنگ و افزایش آمار مرگ و میر در این کشور از نظر مردم نشانه‌ای از این امر است که کارآمدی دولت آمریکا ممکن است به نقطه‌ای رسیده باشد که این کشور به سوی سقوط حرکت کند.

بنا بر این گزارش، در حالی که این امر مخالفان آمریکا را خشنود می‌کند اما برای شرکای آن ناگوارتر خواهد بود چرا که  آنها با دنیایی نابسامان‌تر و خطرناک‌تر مواجه خواهند بود و باید خود را برای ناکامی‌ آمریکا در آینده آماده کنند و از این رو بسیاری به دنبال همراهی بیشتر با دشمنان آمریکا خواهد بود.

جنگ سرد آمریکایی‌ها را روی یک رقابت متقارن بین دو کشور با ایدئولوژی‌های مخالف که با یک بازی دو سر باخت،  متمرکز کرد. اکنون این مسابقه متفاوت است. آنچه در عوض می‌بینیم ، مخالفانی هستند که در پی رقابت‌های نامتقارن بی‌رحمانه و ابتکاری با سود حاشیه‌ای هستند.

این اندیشکده با اشاره به مثال تقابل چین و آمریکا در این فضا، نوشت: چین به دنبال شکست دادن آمریکا از نظر ایدئولوژیکی، نظامی یا دیگر روش‌ها نیست بلکه خواستار آزادی بیشتر برای پیگیری منافع خود است.

در انتهای این مقاله آمده است: تلاش چین برای رابطه نزدیک با ایران در ماه‌های اخیر مثالی از این دست است. این اقدام منافع چین و ایران را همزمان به پیش می‌برد. چین نافرمانی خود از آمریکا را نشان می‌دهد و بر بازارهایی متمرکز می شود که بعید است که آمریکا بتواند در آنها حضور یابد.

این گزارش می افزاید: این که دولت آمریکا نمی تواند کشوری مانند ایران را که با پاندمی کرونا دست به گریبان است تضعیف کند برای پرستیژ آمریکا گران تمام می‌شود. اما شرکای آمریکا را نیز وادار می‌کند که به دنیایی بیاندیشند که آمریکا در آن نقش پررنگی ندارد.

انتهای پیام/

R7891/P/S8,95,1128/CT4 قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان پربیننده‌ترین اخبار بین الملل ۱ منابع عراقی: پایگاه اسپایکر با پهپاد هدف قرار گرفت ۲ وقوع ۲ انفجار در پایگاه هوایی «اسپایکر» عراق ۳ بیانیه مهم حزب الله درباره آنچه در مرز لبنان و فلسطین اشغالی گذشت ۴ سفر برایان هوک به انگلیس برای مذاکره درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ۵ ورود نظامیان ترکیه به نخجوان برای شرکت در رزمایش مشترک با آذربایجان ۶ کاربران صهیونیست: حزب‌الله خواسته‌هایش را به ما دیکته می‌کند/ نتانیاهوی فاسد با آتش‌بازی به‌دنبال فریب است ۷ بیانیه ارتش عراق درباره جزئیات حمله راکتی به «التاجی» ۸ عراق| بیانیه امنیتی رسمی درباره انفجارهای جنوب بغداد و علت وقوع آن+ تصاویر مهمترین اخبار بین الملل گزارش|رپرتاژ رسانه‌های صهیونیستی برای پیروزی موهوم علیه مقاومت دخالت بی‌سر و صدای اسرائیل در لیبی؛ ابعاد پیدا و پنهان روابط «حفتر» و تل‌آویو پیام مجدد رژیم صهیونیستی به حزب‌الله: به دنبال جنگ و درگیری نیستیم! اندیشکده| با آشفتگی آمریکا در زمان کرونا، دنیا برای نقش ضعیف واشنگتن آماده می‌شود مهمترین اخبار تسنیم مرحله نهایی رزمایش موشکی و دریایی سپاه در خلیج فارس و تنگه هرمز آغاز شد/ به‌کارگیری ماهواره نور برای اولین بار نمکی: درباره واکسن کرونا خبرهای خوشی داریم اما نمی‌خواهیم توهم‌آمیز حرف بزنیم همدستی بین المللی با توطئه «الحاق»/ وقتی اتحادیه اروپا شریک دزد و رفیق قافله می‌شود تظاهرات فلسطینیان در حمایت از موضع حماس/ هیچ امتیازی به دشمنان نمی‌دهیم بلاتکلیفی جلسات ستاد راهبری جهش تولید در سازمان برنامه و بودجه/ سکان حمایت از تولید در دولت رها شد؟ درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس آمریکایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۰۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم آماده‌باش همه دستگاه‌ها به دنبال صدور هشدار نارنجی هواشناسی

افشین یگانه مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با اشاره به سامانه بارشی قوی که طی روز‌های آینده جو استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت : با توجه به صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای این سامانه و مخاطرات احتمالی ناشی از آن، لازم است همه دستگاه‌ها آمادگی لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: به تمامی دستگاه‌ها خصوصا دستگاه‌های امدادی و خدمت‌رسان از جمله شهرداری‌ها، آتش نشانی، هلال احمر، راهداری و... اعلام شده آماده باشند و اقدامات لازم برای پیشگیری از مخاطرات احتمالی را انجام دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه از احتمال وزش باد و تگرگ ناشی از فعالیت این سامانه نیز یاد کرد و گفت: لازم است دستگاه‌های خدمت رسان از جمله در حوزه برق آمادگی کافی را داشته باشند. با توجه به احتمال آبگرفتگی معابر، لازم است شهرداری‌ها نیز نسبت به پاکسازی کانال‌ها و جوی‌های آب اقدام کنند.

یگانه از احتمال خسارت به مزارع کشاورزی و باغات نیز خبر داد و از کشاورزان خواست اقدامات لازم را برای جلوگیری از خسارات در مزارع و باغات خود انجام دهند.

وی به مردم توصیه کرد از سفر‌های غیرضروری در این چند روز خودداری کرده و حتما از توقف و چادر زدن کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری نمایند و گفت: به عشایر کوچ‌رو نیز توصیه می‌شود فعلا از جابجایی خودداری کرده و در مکان امن و دور از رودخانه‌ها توقف کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با بیان اینکه بارش‌های بهاری معمولا همراه با صاعقه است، خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود افراد و خصوصا کشاورزان از قرار گرفتن در ارتفاعات و مناطق کوهستانی و ورزشکاران نیز از رفتن به ارتفاعات و کوهنودی در این ایام پرهیز کنند.

یگانه درباره احتمال وقوع گرد و غبار خصوصا در نوار مرزی استان طی روز‌های آینده نیز هشدار داد و گفت: لازم است افراد بیمار، کودکان و سالمندان مراقبت بیشتری داشته باشند.

بر اساس اعلام هواشناسی استان کرمانشاه، سامانه بارشی از امروز (۱۰ اردیبهشت) تا شنبه (۱۵ اردیبهشت) جو استان را تحت تاثیر قرار داده و بارش‌های نسبتا قوی، وزش باد، کاهش دما، تگرگ و رعد و برق را به همراه دارد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • دیپلمات صهیونیست: دنیا تغییر کرده است/ باید مشخص کنیم در کدام سمت هستیم
  • چفیه فلسطینی بر گردن جرج واشنگتن! | تصاویر
  • حضور ویرانگرِ آمریکا | افغانستان
  • صنعا: واشنگتن مانع صلح در یمن و توقف کشتار در غزه است
  • واکنش علی ربیعی به هجمه سنگین دولت به مرکز پژوهش های مجلس: با بستن در هر اندیشکده و مرکز تحقیقات، دری به سوی انواع بحران‌ها گشوده می‌شود
  • لزوم آماده‌باش همه دستگاه‌ها به دنبال صدور هشدار نارنجی هواشناسی
  • رحمانی فضلی: دولت ضعیف و قوی، هر کدام ۲۰ درصد کشور را عقب یا جلو می برند /بدون فضای باثبات نمی شود کاری کرد
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • مسی ها آماده و سرحال برای دربی کرمان (عکس)
  • حمله پلیس آمریکا به یک استاد دانشگاه واشنگتن (فیلم)