Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان اسپانیایی یک روکش پلیمری توسعه داده‌اند که به جفت و جور شدن ایمپلنت‌ها روی استخوان کمک می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل ا زنیواطلس، هرگاه فردی استفاده از یک ایمپلنت استیل، مانند یک مفصل ران مصنوعی را آغاز ‌کند، همواره این خطر وجود دارد که ایمپلنت با استخوان اطراف محل خود خوب جفت و محکم نشود و در نتیجه از بدن جدا شده و بیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا، محققان دانشگاه "مالاگا"، موسسه فناوری جزایر قناری و شرکت زیست فناوری "آستیوبونکس"(Osteobionix) یک روکش جدید طراحی کرده‌اند که از بروز این اتفاق جلوگیری می‌کند.  

این روکش پلیمری برای استفاده بر روی سطح پروتزهای تیتانویم طراحی شده و قطعه‌ای از پروتئین فیبرونکتین را در خود جای داده است. این ماده به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و سلول‌های موجود در بافت استخوان مجاور را هدف قرار می‌دهد تا به روکش راه یابد.

به طور خاص، قطعه فیبرونکتین، دامنه RGD خوانده می‌شود و از سه آمینو اسید به نام‌های آرژنین، گلیسین و آسپارتات تشکیل شده است.

مولکول‌های RGD، برای پروتئین‌های سلول‌های استخوانی قلابی شکل به عنوان نقاط اتصال‌دهنده عمل می‌کنند.

این ویژگی نه‌ تنها بافت استخوانی مجاور را به پروتز ایمن تبدیل می‌کند، بلکه با خود سلول نیز ارتباط برقرار می‌کند تا به روکش بچسبد.

در مقابل، از آنجا که ایمپلنت‌های بدون روکش،  "RGD" کمی دارند، ممکن است سلول‌های استخوانی آن‌ها را به عنوان یک ماده سازگار تشخیص ندهند.

اگر کار تحقیقاتی محققان اسپانیایی توسعه بیشتری یابد، این روکش می‌تواند داروهای ضدالتهابی و آنتی‌بیوتیک‌ها را نیز در خود جای دهد تا احتمال تزریق، عفونت یا عوارض دیگر کمتر شود.

نتایج این پژوهش در مجله "Polymers" انتشار یافت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ايمپلنت استخوان پلیمر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۰۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتصال ۱۷ بانک به سامانه برات الکترونیکی

برای حل ریشه‌ای مشکل تورم و به طور مشخص کاهش سرعت رشد نقدینگی، برنامه‌های مستمر و بلندمدتی توسط دولت سیزدهم و وزارت اقتصاد در نظر گرفته شده است؛ خدمت نوین برات الکترونیکی زنجیره تامین، یکی از این برنامه‌ها بوده است.

برات الکترونیک، نسخه به روز شده‌ای از ابزار شناخته شده‌ی برات است که سابقه‌ای طولانی (چند هزار ساله) در اقتصاد ایران و جهان دارد. در برات الکترونیک ویژه زنجیره تامین، علاوه بر تمام ویژگی‌هایی که برات (الکترونیکی) دارد، همواره شخص بدهکار (برات گیر) بانک است. یعنی بانک متعهد پرداخت پولی است که در سررسید به دارنده‌ی برات پرداخت می‌شود. به خاطر الکترونیکی شدن زیرساخت انتشار برات، تمامی فرآیند‌های صدور، انتقال، تنزیل و تسویه برات به شیوه‌ی الکترونیکی انجام می‌شود. موضوعی که علاوه بر تسهیل فرآیندها، سرعت و دقت انجام تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد. 

 سامانه سفته و برات الکترونیک وزارت اقتصاد از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ شروع به کار کرده است. تا امروز تعداد ۱۷ بانک برای صدور سفته و برات الکترونیک به این سامانه متصل شده‌اند.

 گفتنی است، آیین رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تأمین مالی امروز شنبه ۸ اردیبهشت ماه با حضور خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و اکرمی، رئیس خزانه داری کل کشور  برگزار شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • انواع اتصالات لوله داربستی و نکاتی که باید بدانید
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • اتصال ۱۷ بانک به سامانه برات الکترونیکی
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • عملیات روکش آسفالت ۱۰ کیلومتر از محور طبس – یزد آغاز شد
  • آغاز عملیات روکش آسفالت ۱۰ کیلومتر محور طبس – یزد
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟
  • طرح ازبکستان برای اتصال از افغانستان به آسیای مرکزی
  • آغاز عملیات روکش آسفالت ۱۰ کیلومتر محور طبس یزد