Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-28@03:42:13 GMT

سختی گیر آب چیست و چه کاربردهایی دارد

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۸۰۷۷۰

سختی گیر آب چیست و چه کاربردهایی دارد

به اصطلاح به برخی املاح و ناخالصی های موجود در آب مانند کلسیم و منیزیم سختی آب گفته میشود.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، به اصطلاح به برخی املاح و ناخالصی های موجود در آب مانند کلسیم و منیزیم سختی آب گفته میشود. اگر میزان این ناخالصی ها و یون ها در آب از میزان مشخصی بالاتر برود، کیفیت آب هم برای مصرف صنعتی و هم آب آشامیدنی نامناسب نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با استفاده از یک دستگاه سختی گیر یا همان نرم کننده آب برای مصارف صنعتی و خانگی میتوان میزان املاح و رسوبات مضر آب را تا حد بسیار زیادی از بین برد.

میتوان گفت بیشتر از 80% آب های موجود در طبیعت ، بسته به محل و ناحیه وجود آب، دارای سختی می باشند. در تجهیزات سرمایشی و گرمایشی همچون برجهای خنک کننده، دیگ های بخار و آبگرم، پکیج ها و رادیاتورهای آبگرم وجود بالای کلسیم و منیزیم سبب تشکیل رسوب و افت فشار آب و کاهش دمای آب می شود و با گذر زمان باعث تخریب و صدمات زیان باری به تاسیسات مربوطه می شود.

همچنین سختی آب بالا در آب آشامیدنی باعث ایجاد طعم نامطلوب خواهد شد و در بلند مدت هم باعث برخی امراض خواهد شد. استاندارد سختی آب آشامیدنی مطابق با استاندارد بین المللی WHO به میزان حدود 250 میلی گرم بر لیتر بر حسب CACO3 مشخص شده است. با نصب و استفاده از دستگاه سختی گیر میتوانید سختی آب را تا استاندارد مناسب آن کاهش دهید.

انواع سختی گیر

تا کنون روش های گوناگونی برای حذف سختی آب ارائه شده که هر کدام از آنها دارای معایب و مزایایی هستند. سختی گیری از آب میتواند توسط روش ها و دستگاه های مختلفی انجام می شود که هریک دارای مکانیزم و اجزای تشکیل دهنده خاص خود هستند. به طور خلاصه انواع مختلف سیستم های سختی گیر به شرح زیر می باشد:

سختی گیر رزینی فیلتر کربن دستگاه اسمز معکوس سختی گیر مغناطیسی سختی گیر الکترونیکی کاربردهای سختی گیر آب سختی‌گیری از آب مورد استفاده در صنایع مختلف سبب افزایش طول عمر تجهیزات و لوله کشی ها به دلیل کاهش میزان رسوب‌گیری آنها می‌شود. در موتورخانه‌ها برای تجهیزات حرارتی و گرمایشی استفاده از سختی گیر باعث میشود که علاوه بر افزایش طول عمر دستگاه ها به دلیل کاهش میزان رسوب، ضریب انتقال حرارت در این تجهیزات بیشتر شده و باعث افزایش کارایی و کاهش مصرف انرژی می‌شود. سختی‌گیری از آب مورد استفاده در کاربردهای خانگی باعث حذف رسوبات ایجاد شده در وسایل پخت‌وپز، بهبود کیفیت غذاهای پخته‌شده، کاهش بیماری‌های گوارشی و کلیوی و بهبود کارایی مواد شست‌وشو کننده خواهد شد. سختی گیر رزینی چیست

سختی گیر رزینی متداولترین و پرکاربردترین نوع سیستمهای سختی گیری از آب است. این نوع از سختی گیر عمدتاً در آب‌های با سختی بالا و در انواع کاربردهای صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. در این سیستمها با استفاده از رزینهای تبادل یونی اقدام به نرم کردن آب میشود که در ادامه به آن پرداخته شده است.سختی گیرهای رزینی در مدل های فلزی و فایبرگلاس و استیل در شرکت هلدینگ صنایع برتر تولید می شوند.

نحوه عملکرد سختی گیر رزینی

در سختی گیر رزینی با استفاده از فرآیند تبادل یون سختی گیری از آب انجام میشود. بدین صورت که رزین های تبادل یونی باعث جذب یون های سخت آب می شود و در عوض یون های سدیم را جایگزین آن می کند. یون سدیم در آب پایدار است و رسوب نمی کند. به همین دلیل آب حاوی یون سدیم را آب نرم می گویند. باید توجه داشت که انتخاب رزین بستگی به میزان سختی و نوع سختی آب دارد.

سختی گیر رزینی پس از مدت زمانی قدرت تبادل یونی خود را از دست می دهد. وقتی رزین ها قدرت تبادل یونی خود را از دست بدهند و کارکرد مناسب را نداشته باشند، در این زمان با محلول نمک یا کلرید سدیم 10 درصد شسته می شوند تا قدرت تبادل یونی آنها مجددا احیا شود. قبل از عبور آب نمک از روی رزین ابتدا آبکشی رزین صورت می گیرد تا نمک وارد سیستم حرارت مرکزی نشود زیرا نمک به شدت خورنده است.

مزایای استفاده از سختی گیر آب

نرم کردن آب یك روش است برای از بین بردن یون هایی كه باعث سخت شدن آب می شوند و در بیشتر موارد حذف یون های كلسیم و منیزیم را انجام می دهد. همچنین ممکن است یون های آهن در حین نرم شدن از بین بروند. بهترین راه برای نرم کردن آب استفاده از سختی گیر آب و اتصال مستقیم آن به منبع آب است.

نرم شدن آب یک فرایند مهم است ، زیرا در این فرآیند سختی آب در مصارف خانگی و سایر کاربردها کاهش می یابد. هنگامی که آب سخت است، می تواند لوله ها را مسدود کند و صابون در آن سخت تر حل می شود. حذف سختی آب می تواند از این اثرات منفی جلوگیری کند. در عین حال آب سخت باعث خطر بیشتر ایجاد رسوبات آهک در سیستم های آب خانگی می شود.

به دلیل ساخت رسوب آهک ، لوله ها مسدود شده و راندمان دیگهای بخار و مخازن کاهش می یابد. این باعث می شود هزینه گرمایش آب خانگی حدود پانزده تا بیست درصد افزایش یابد. تأثیر منفی دیگر رسوب آهک این است که اثرات مخربی بر ماشین آلات خانگی مانند ماشین لباسشویی دارد.

استفاده از آب نرم شده باعث افزایش طول عمر دستگاه های خانگی مانند ماشین لباسشویی و ظرفشویی و طول عمر لوله ها است. همچنین به پیشرفت کار و ماندگاری بیشتر سیستم های گرمایش خورشیدی ، واحدهای تهویه مطبوع و بسیاری دیگر از استفاده های کاربردی مبتنی بر آب ، کمک می کند.

اجزای دستگاه سختی گیر رزینی

یک سیستم سختی گیر رزینی به صورت عادی شامل بخشهای مختلفی به شکل زیر خواهد بود.

ورودی آب شهر خروجی آب نرم شده شیر تخلیه هوا مخزن رزین مخزن آب نمك جهت احیاء رزین دریچه بازدید دریچه شستشوی معكوس شیر چند راهه (سولو ولو) فشار سنج شیر آب نمك شیر تخلیه

 

قیمت سختی گیر

مانند بسیاری از تجهیزات صنعتی دیگر، یکی از مهمترین تصمیمات برای خرید سختی گیر قیمت آن میباشد. وجود تولیدکنندگان متعدد و مدلهای متفاوت سختی گیر باعث می شود خریداران با چالش قیمت و نوسان آن مواجه شوند. دقت داشته باشید برای خرید سختی گیر باید به تولید کنندگان معتبر با رزومه کاری مشخص در این زمینه مراجعه کنید.

نکاتی که هنگام خرید دستگاه سختی گیر باید به آن توجه کنید عبارتند از:

ظرفیت سختی گیر نوع دستگاه اعم از دستی، اتوماتیک و تمام اتوماتیک بودن نوع شیر سلوولو یا اتوماتیک نوع رزین و مقدار آن تجهیزات جانبی همراه سختی گیر

از جمله مواردی که در خرید دستگاه سختی گیر رزینی باید مورد توجه قرار دهید نوع رزین استفاده شده در دستگاه می باشد. با توجه به تنوع رزینها قیمت نهایی میتواند بسیار متغیر باشد. همچنین نوع استفاده دستگاه سختی گیر و میزان سختی آب و محل نصب دستگاه باید مشخص شود و پس از کسب این اطلاعات اقدام به محاسبه و طراحی دستگاه سختی گیر و اعلام قیمت آن شود.

برای مشاوره رایگان و آگاهی از قیمت سختی گیر میتوانید به وبسایت https://holding-bartar.com مراجعه و یا با شماره 02186127232 تماس حاصل نمایید.

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: آب سخت رپرتاژ سختی گیر رزینی سختی گیر آب سختی گیر سختی آب طول عمر آب نرم یون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۰۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده اتفاقات جالب کنکور ۱۴۰۳؛ از سختی سوالات تا داوطلبی که در جلسه حاضر شد اما آزمون نداد!

خبرگزاری علم و فناوری آنا_ نادیا عابد؛ استرس و نگرانی در چهره هایشان مشخص بود، خانواده‌ها یکی یکی فرزندان را راهی آزمون می‌کردند، یکی می‌گفت که برو بابا جان دعای خیرم همرات، آن یکی پیشانی دخترش را می‌بوسید و با در آغوش کشیدن فرزندش سعی در کاهش دلهره داشت، خانم مسن دیگری تسبیح به دست صلوات می‌فرستاد و ...

وارد دانشگاه شدم تک تک داوطلبان در صف بازرسی قرار داشتند و می‌گفتند: خدایا یعنی برای ما هم خواستی؟ ما هم داریم دانشجو میشیم؟ مراقبان در حیاط قدم می‌زدند و با خوشحالی کنکوری‌ها را راهی جلسه آزمون می‌کردند.

جلوگیری از تقلب با بازرسی داوطلبان

اندکی گذشت، ساعت حوالی حدود ۸ بود ماشینی نزدیک شد، متوجه شدم سوالات کنکور در بسته بندی و کاملا محافظت شده قرار است میان داوطلبان توزیع شود، استرس کنکوری‌ها بیشتر شد، طوری که دل در دلشان نبود، اما در آن میان یادشان نرفته بود که هم دیگر را هم دعا کنند، با در آغوش کشیدن یکدیگر دونه دونه از قسمت بازرسی و تحویل وسایل شخصی عبور می‌کردند تا وارد سالن شده و روی صندلی‌های خود مستقر شوند.

استرس؛ مانع پیدا کردن شماره صندلی داوطلبان

چشمم به آن طرف حیاط افتاد روی بورد شماره داوطلبان برای پیدا کردن صندلی شان نوشته شده بود، ذوق داوطلبان با چاشنی استرس باعث می‌شد که به خوبی نتوانند تمرکز کنند و برای اینکه بتوانند شماره صندلی خود را شناسایی کنند، از هم کمک می‌گرفتند.

 

عقربه‌های ساعت ثانیه به ثانیه جلوتر می‌رفتند و محوطه دانشگاه هر لحظه خلوت‌تر می‌شد، محمدعلی زلفی گل و وزیر علوم از راه رسیدند و از نزدیک جویای حال داوطلبان بودند و با روحیه شاد آنها را آرام می‌کردند، ساعت از ۸ گذشت و حالا انگشت شمار داوطلبان با کارت‌های ورود به جلسه در حال پیدا کردن محل دقیق آزمون بودند، داوطلبی بود که از استرس زیاد نمی‌توانست آدرس دقیق را پیدا کند و دلیل دیر رسیدنش هم خواب ماندش بود، اما با کمک حراست دانشگاه بالاخره جای خود را پیدا کرد.

آمدم کنکور که فقط محیط دانشگاه رو ببینم

ایستاده بودم در کنار خبرنگاران که دیدم دانشجویی با خوشحالی در حیاط قدم می‌زند، به کنارش رفتم، پرسیدم چرا داخل جلسه نمی‌روی؟ گفت: فقط می‌خواستم ببینم محیط دانشگاه چگونه است و نمی‌خواهم کنکور دهم، چون قصدی برای ادامه تحصیل ندارم، حالا بروم خانه فکرهایم رو بکنم شاید خواستم سال دیگر دانشجو شوم. برایم کمی عجیب بود که امروزی‌ها چه استدلال‌هایی در ذهن خود دارند و چقدر جالب محیط پیرامون خود را تفسیر می‌کنند.

 
قبولی در دانشگاه دولتی یا آزاد مهم نیست

دختری آرام آرام قد می‌زد، پرسیدم که مگر کنکور نداری؟ چرا دیر آمدی؟ گفت: حالا چرا فرقی می‌کند که دولتی قبول شوم یا آزاد، بالاخره دانشگاه خواهم رفت و اصلا استرس ندارم، فوقش نتیجه ندیدم می‌مونم برای سال آینده، آسمان که به زمین نمی‌رسد.

 
بیخیالی داوطلب در کنکور و خنده والدین

تصمیم گرفتم به جلوی در دانشگاه بروم و کمی از احوالات والدین خبردار شوم، مادری در ماشین در حال خواندن قرآن برای فرزندش بود، از کنارش عبور کردم به پدری رسیدم که دست به سینه در حالی که اشک در چشمانش حلقه بسته بود منتظر آمدن فرزندش بود، چند خانم دیگر کنار هم روی قالیچه‌ای نشسته بودند و درباره ساعات مطالعه و استرس بچه هایشان با هم صحبت می‌کردند، یکی هم از بیخیالی فرزندش می‌گفت و با هم می‌خندیدند. 

فضای بیرون دانشگاه پر از همهمه‌های خانواده‌هایی بود که منتظر نتایج مثبت از سوی فرزندانشان بودند و البته نگرانی خیلی زیاد در چهره هایشان موج می‌زد.

 

حالا داوطلبان یکی یکی از جلسه کنکور خارج می‌شدند و با چهره‌های شاد و غمگین دنبال خانواده‌های خود می‌گشتند، به سراغشان رفتم، امتحان چطور بود؟ خوب بود، خداروشکر. نفر بعدی در مورد احساسش می‌گفت که نمی‌داند چه کرده و فقط امیدوار هست که قبول شود تا شرمنده خانواده نشود، داوطلب دیگری راضی از آسانی سوالات و یکی دیگر خشمگین از سختی سطح سوالات. تصمیم گرفتم با داوطلبان بیشتری صحبت کنم تا ببینم که سطح امتحان را چگونه ارزیابی می‌کنند، بدون توجه به ساعت در سر جایم ایستادم تا تمام داوطلبان بیرون بیایند.

برخی از داوطلبان از سختی سوالات ناراحت بودند و بعضی‌های دیگر برایشان اهمیتی نداشت نتیجه امتحان‌شان چگونه خواهد بود، اما در مقابل هم عده‌ای معتقد بودند سوالات کاملا استاندارد بوده و مشکلی نداشتند. 

اعلام نتایج اولیه کنکور تا نیمه مرداد

گفتنی است؛ با اعلام عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در حاشیه بازدید از نوبت اول کنکور ۱۴۰۳، با بیان اینکه آزمون سراسری به سلامت برگزار شده است، اظهار کرد: فقط در یکی از شهر‌ها سیل آمده که ارتش جمهوری اسلامی برای کمک آمده است و داوطلبان را جابه‌جا می‌کند.

وی درباره آزمون فرهنگیان گفت: در هر ۵ گروه آزمایشی علاوه بر دفترچه اختصاصی دروس، دفترچه دانشجو معلم مختص فرهنگیان توزیع می‌شود و داوطلبان متقاضی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان باید به سوالات آن دفترچه پاسخ دهند. تعداد ۶۶۰ هزار نفر در مجموع متقاضی آزمون اختصاصی فرهنگیان هستند.

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: داوطلبان در این مقطع زمانی به دلیل اینکه در اردیبهشت کنکور را برگزار کرده‌ایم از آمادگی بیشتری برخوردار هستند و از این آمادگی استفاده می‌کنند، ضمن اینکه نمرات کنکور ۱۴۰۲ نیز همچنان معتبر است؛ بنابراین در مقطعی که قرار است انتخاب رشته صورت بگیرد ۴ نمره برای داوطلب یا به انتخاب خودشان یا انتخاب سازمان سنجش قابل استفاده است.

پورعباس گفت: کارنامه اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و چند روز پس از آن فرایند انتخاب رشته آغاز می‌شود.



تراز هر ۲ نوبتِ کنکور متفاوت از یکدیگر اعمال می‌شود

در ادامه وزیر علوم گفت: تمهیدات لازم در سراسر کشور برای برگزاری امن و بانشاط کنکور پیش بینی شده است امیدواریم که شاهد رقابت علمی پرشور و نشاط میان داوطلبان در پنج رشته علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی باشیم. یکهزار و ۹۱۳ حوزه در ۴۰۰ شهرستان سراسر کشور میزبان برگزاری نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ است.

وی تاکید کرد: تعداد داوطلبان در گروه‌های آزمایشی مختلف متفاوت است و در رشته علوم تجربی بیش از سایر رشته‌ها داوطلب داریم، یعنی بیش از ۵۰۰ هزار نفر در رشته یا یکدیگر رقابت می‌کنند.

زلفی گل ادامه داد: تفاوتی که کنکور امسال با کنکور سال گذشته دارد این است که دو نوبت کنکور از نظر زمانی بهم نزدیک هستند، زیرا بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مکلف هستیم در سال دو نوبت کنکور برگزار کنیم طبیعی است این دو نوبت باید فاصله متناسب با هم داشته باشد، ولی امسال با توجه به شرایط ماه مبارک رمضان و شرایط خاصی وجود داشت فاصله برگزاری بین دو کنکور خیلی زیاد نبود و نوبت دوم کنکور در تیرماه برگزار می‌شود.

وزیر علوم اظهار کرد: با برگزاری ۲ نوبت کنکور در سال مقداری از نگرانی‌های داوطلبان و خانواده‌های‌شان برطرف شده است همچنین نتیجه ۴ نوبت کنکور برای آنها محاسبه خواهد شد و تا دو سال ذخیره می‌شود و می‌توانند بر اساس هر کدام که رتبه بهتر داشتند انتخاب رشته کنند.

زلفی گل گفت: البته نمرات تراز می‌شود تا حق داوطلبان ضایع نشود، چون طبیعی است سوالات و شرایط برگزاری کنکور در هر نوبت با نوبت بعدی متفاوت است.

وی ادامه داد: با انجام این کار توسط سازمان سنجش آموزش کشور، عدالت آموزشی در انتخاب رشته رعایت می‌شود.



به گزارش آنا، یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ نام نویسی کردند که ۶۳ درصد از آنها زن و ۳۷ درصد مرد هستند. در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم نیز ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر نام نویسی کرده‌اند که از این تعداد ۶۶ درصد زن و ۳۴ درصد مرد هستند. امسال، آزمون دروس اختصاصی و سوابق تحصیلی داوطلب هر کدام ۵۰ درصد تأثیر قطعی دارند.

 

نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ با رقابت یک میلیون و ۲۰۰ هزار داوطلب در ۵ گروه آزمایشی تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان‌های خارجه صبح امروز ۶ اردیبهشت آغاز شد و تا فردا ۷ اردیبهشت ادامه دارد؛ بر این اساس صبح امروز رقابت ۵۳۳ هزار و ۳۲۲ داوطلب در گروه‌های علوم ریاضی و انسانی در ۴۱۲ شهر و بخش کشور برگزار شد.

فردا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ نوبت ا‌ول کنکور ۱۴۰۳ با رقابت پرمتقاضی‌ترین گروه یعنی علوم تجربی پایان می‌پذیرد. نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ روز‌های پنج شنبه و جمعه ۷ و ۸ تیر با رقابت ۹۵۰ هزار داوطلب برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • سعی کردیم به واقعیت وفادار باشیم / فیلم دفاع مقدس باید برای نسلی که جنگ را یک روز هم ندیده جذاب باشد
  • سعی کردیم وفادار به واقعیت باشیم/فیلم دفاع مقدس باید برای نسلی که جنگ را یک روز هم ندیده جذاب باشد
  • بیت‌ کوین کمیاب‌ترین دارایی دنیا شد
  • اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند
  • اعضای شورا در سختی‌ها کنار مردم است
  • ستاره میلان: از شدت سختی بازی‌های سری A شگفت‌زده شدم
  • فیلم| پیاده‌روی خانوادگی با طعم بی‌تدبیری / مردم در گِل ماندند
  • از سختی سوالات تا داوطلبی که در جلسه حاضر شد، اما آزمون نداد!
  • پشت پرده اتفاقات جالب کنکور ۱۴۰۳؛ از سختی سوالات تا داوطلبی که در جلسه حاضر شد اما آزمون نداد!
  • چسب مو چیست و چه کاربردهایی در حالت دهندگی مو دارد ؟