Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا درباره یکی از از خدمات مرکز درمان ناباروری ابن سینا گفت: یکی از اقدامات شاخص در حوزه ژنتیک این بوده که امکان استقرار قابلیتی فراهم شده است تا والدینی که دارای ژن‌های معیوب در کروموزوم‌هایشان هستند و فرزندان این‌ها مبتلا به همان بیماری‌های ارثی می‌شوند، با استفاده از تکنیک‌های توام تلفیق شده درمان ناباروری و درمان‌های مولکولی ژنتیک بتوانند صاحب فرزند شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اتفاق مهمی است که در بیماری‌هایی همچون تالاسمی، هموفیلی، کری و کوری مادرزادی و بیماری‌هایی از این قبیل کاربرد دارد.

به گزارش ایسنا، دکتر علی صادقی‌تبار در نشست خبری پژوهشگاه ابن سینا با بیان این که «مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا به عنوان یکی از ارکان مهم پژوهشگاه ابن سینا در جهاد دانشگاهی وظایف درخشان و مهمی را در طول سال‌هایی که تاسیس شده است بر عهده دارد، گفت: این مرکز  همواره سعی کرده است آن دسته از خدماتی که مورد نیاز جامعه پزشکی کشور در حوزه بیولوژی تولیدمثل و در مان ناباروری بوده ارائه کند و خدا را شکر کارنامه درخشان و روشنی را به برکت اعضای هیئت علمی و متخصصان مختلف داشته است.

وی با اشاره به روند کاهش فرزندآوری گفت: جمعیت کشور ما به سمت پیر شدن سیر می‌کند به این معنا که میزان فرزندآوری در جامعه ما رو به کاهش است و این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ممکن است به این دلیل باشد که سن ازدواج بالا رفته است و جوانان دیر ازدواج می‌کنند و یا اگر زود ازدواج می‌کنند دیر تصمیم به بچه‌دار شدن می‌گیرند. در نهایت این نگرانی در سازمان‌های سیاست‌گذار وجود دارد که جامعه ما در حال پیر شدن است و سیاست‌هایی در راستای حفظ هرم جمعیتی در کشور ابلاغ شده است.

رئیس مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا با بیان این که ۲۰ درصد زوجین کشور نابارور هستند، گفت: تقریبا صد در صد این زوجین می‌خواهند که دارای فرزند باشند. این در حالی است که اغلب ۸۰ درصد مابقی که توان بچه‌دار شدن دارند تصمیم گرفته‌اند که بچه‌دار نشوند و یا اگر هم بچه‌دار شوند فقط یک بچه داشته باشند، بنابراین ما معتقدیم مراکز درمان ناباروری و به خصوص مرکز درمان ناباروری ابن سینا با خوب ایفا کردن نقش خود، می تواند خلل هرم جمعیتی کشور را جبران کند.

صادقی‌تبار ادامه داد: کافیست همین ۲۰ درصد با نرخ فرزندآوری بالاتر از ۸۰ درصد بارور، فرزندآور شوند تا گوشه‌ای از نقصان هرم جمعیتی کشور اصلاح شود. با این دیدگاه، مرکز درمان ناباروری کلینیک‌های مختلف از درمان ناباروری و کلینیک سقط مکرر که یکی از معضل‌های فراوان حوزه ناباروری است، کلینیک درمان‌های جایگزین و روش‌های قانونی اهدا را دارد که خوشبختانه این مرکز یکی از معتبرترین کلینیک‌های اهدا است، علاوه بر آن، کلینیک کنترل سلامت مادر و جنین، کلینیک اندومتریوز که بیماری شایع بانوان است و تشخیص و درمان سختی دارد و در درصدی از بیماران ایجاد ناباروری می‌کند، نیز در مرکز درمان ناباروری ابن سینا وجود دارد. این کلینیک‌ها نیازهای درمانی زوج‌های نابارور و به خصوص بانوان را رفع می‌کنند. مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا همچنین دارای  کلینیک سلامت جنسی و کلینیک سلول درمانی نیز است.

وی با بیان این که مرکز درمان ناباروری ابن سینا یکی از مراکز مرجع در حوزه درمان ناباروری است، گفت: برای حفظ سلامت بیماران، پزشکان و پرسنل تمهیداتی اندیشیده‌ایم و با راه‌اندازی شیفت‌های مختلف و فعال کردن بسیاری از خدمات تخصصی برنامه کاری را گسترش دادیم تا بیماران بتوانند  بدون ازدحام از برنامه‌های صبح و بعدازظهر این مجموعه استفاده کنند. شیفت عصر مرکز درمان ناباروری ابن سینا مانند شیفت صبح که سال‌هاست با اعتبار مشغول فعالیت است آمادگی این را دارد که همه‌ی سرویس‌های جامع را بدون ازدحام و شلوغی و با رعایت فاصله ارائه دهد. خدمات اتاق عمل و بستری این مجموعه در شیفت بعد از ظهر نیز در اختیار زوجین مراجعه‌کننده قرار می‌گیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن‌سینا درباره یکی دیگر از خدمات مرکز درمان ناباروری ابن سینا گفت: یکی از اقدامات شاخص در حوزه ژنتیک  این بوده که امکان استقرار قابلیتی فراهم شده است تا والدینی که دارای ژن‌های معیوب در کروموزوم‌هایشان هستند و فرزندان این‌ها مبتلا به همان بیماری‌های ارثی می‌شوند، با استفاده از تکنیک‌های توام تلفیق شده درمان ناباروری و درمان‌های مولکولی ژنتیک بتوانند صاحب فرزند شوند. این اتفاق مهمی است که در بیماری‌هایی همچون تالاسمی، هموفیلی، کری و کوری مادرزادی و بیماری‌هایی از این قبیل کاربرد دارد.

صادقی‌تبار با ابراز امیدواری برای افزایش آگاهی مردم در زمینه درمان ناباروری گفت: از زمانی که در قالب رسانه‌های سلامت به این مباحث پرداخته شده است میزان مراجعین ما که سال‌هایی از زندگی خود را صرف درمان‌های غیراستاندارد کرده‌اند کم شده است. در گذشته با زوج‌هایی روبه‌رو بودیم که سال‌های بسیاری را صرف پرداختن به درمان‌های غیراستاندارد کرده بودند و فرصت‌های طلایی بارداری خود را از میان برده بودند اما امروزه این میزان کمتر شده است؛ یعنی سطح آگاهی مردم ارتقا یافته است.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره استفاده از سلول‌های بنیادی خون قاعدگی گفت: برای استفاده از سلول‌های بنیادی ابتدا باید آن‌ها را به دست آورد، کشت داد،  استحصال و سپس ذخیره کرد. پس از آن، از بانک خارج و استفاده درمانی کرد. بانک سلول‌های بنیادی خون قاعدگی راه‌اندازی شده است و در حال حاضر فاز یک، دو و سه کارآزمایی‌های بالینی آن در حال طی شدن است. نتایج درخشانی از تحقیقات در این حوزه به دست آمده است. برخی از  افرادی که کاندید درمان ناباروری و یا بعضا اهدا بودند و در این مطالعه قرار گرفتند به طور طبیعی باردار شدند، گروهی با روش‌های کمک باروری صاحب فرزند شدند و برخی دیگر هم باردار نشدند. میزان موفقیت در این روش بالا است و به همین دلیل به عنوان دوره‌ی موفق تلقی شد. الان ذخیره کردن سلول‌ها کاملا آماده است و خانم‌هایی که می‌خواهند دیر ازدواج کنند و یا زنانی که نزدیک به سن یائسگی هستند می‌توانند سلول‌های خود را ذخیره کنند و در سال‌های آینده از اقدامات درمانی مرتبط با آن استفاده کنند.

رئیس مرکز درمان ناباروری ابن سینا درباره اقداماتی که در کلینیک کنترل بارداری انجام می‌شود گفت: طبیعتا اقدامات مهمی در کلینیک کنترل بارداری برای حفظ سلامت مادر و جنین انجام می‌شود. به این معنا که ویزیت‌های دوره‌ای و ارتباط آنلاین بین بیمار و مرکز برقرار است یعنی اگر بیماری در منزل هم دچار مشکل شود می‌تواند با تماس راهنمایی‌های لازم را اخذ کند. جنین مادر نیز به لحاظ سلامتی و غربالگری ناهنجاری‌های جنینی تحت کنترل است.

وی افزود: این که بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که در زمان شیوع کرونا مانع از انتقال بیماری شویم نکته مهمی است. از آن جایی که مجموعه‌ی ابن سینا یکی از نهادهای دارای مجوز برای انجام آزمایش کرونا است این ابزار را به خوبی در اختیار بیماران و متخصصان قرار دادیم و این خدمات فوق تخصصی یعنی آزمایش pcr و آزمایش مولکولی به بیماران، پزشکان و پرسنل ارائه می‌شود و تلاش می‌کنیم اگر فردی مشکوک به داشتن علائم است وارد این کلینیک نشود.

صادقی‌تبار ادامه داد: با سیاست‌هایی که پیاده کردیم میزان موارد مثبت کووید-۱۹ در بیماران و پرسنل پژوهشگاه ابن سینا بسیار کمتر از مراکز دیگر است و ما به صورت نادر و اتفاقی فرد مبتلایی پیدا می‌کنیم. وزارت بهداشت از طریق معاونت درمان ضوابطی را با توجه به اپیدمی کرونا برای خانم‌هایی که تمایل به بارداری دارند، ابلاغ می‌کند که ما دقیقا آن ضوابط را رعایت می‌کنیم. اگر کسی اندیکاسیون باردار شدن را نداشته باشد، به بارداری توصیه نمی‌کنیم و مراحل درمان ناباروری را انجام نمی‌دهیم اما برای گروه‌هایی که مجاز به درمان هستند با رعایت موارد ایمنی و توجه به این نکته که در این مرکز احتمال ابتلا به کرونا تقریبا صفر است اقدام به درمان ناباروری می‌کنیم. بنابراین بیماران  با توجه به وجود ابزارهای تشخیصی کرونا در این مرکز و انجام به وفور تست‌ها زوجین می‌توانند با اطمینان خاطر درمان ناباروری خود را انجام دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه ابن سینا مرکز درمان ناباروری ابن سینا پژوهشگاه ابن سینا درمان ناباروری سلول های بنیادی بیماری هایی ابن سینا صادقی تبار دار شدن بچه دار سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۱۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص ظرف های ضد سرطانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ مس یک ماده معدنی کمیاب و ضروری برای بقا و زنده ماندن است. مس در همه بافت‌های بدن یافت می‌شود و در ساختن گلبول‌های قرمزخون و حفظ و نگهداری سلول‌های عصب و سیستم ایمنی نقش دارد. خواص مس برای بدن، می‌تواند به تشکیل کلاژن و جذب یون کمک می‌کند و در تولید انرژی نقش دارد. مس بیشتر در کبد، مغز، قلب و کلیه‌ها و عضله اسکلتی یافت می‌شود. مصرف کم و زیاد مس می‌تواند بر کارکرد مغز تاثیر بگذارد. کمبود مس با بیماری‌های آلزایمر، ویلسون و منکز (Menkes) ارتباط دارد. کمبود مس بندرت اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند منجر به بیماری قلبی-عروقی و دیگر مشکلات شود.


خواص مس برای بدن
مس برای طیف زیادی از کارکرد‌های اعضای بدن ضروری است
کمبود مس بندرت اتفاق می‌افتد بجز در شرایط خاص مثل بیماری منکز (Menkes)
مصرف مکمل‌های مس معمولا ضرورتی ندارد و ممکن است منجر به بهم ریختن تعادل شود.
بهم ریختن تعادل مس با بیماری آلزایمر ارتباط دارد.
به افراد توصیه می‌شود که قبل از مصرف مکمل مس باید با پزشک مشورت کنند.


مزیت‌های مس برای سلامتی
مس یک ماده مفید و ارزشمند است که در موادغذایی یافت می‌شود. مس یک ماده مغذی ضروری برای بدن است. مس به همراه آهن به بدن کمک می‌کند تا گلبول‌های قرمزخون را بسازند و به سالم نگهداشتن استخوان ها، عروق خون، اعصاب و سیستم ایمنی و همچنین به جذب آهن کمک می‌کند. کافی بودن مس در رژیم غذایی می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق و استئوپورز (پوکی استخوان) کمک کند.


مس برای سلامت قلب و عروق
پایین بودن سطح مس با بالارفتن کلسترول و فشارخون ارتباط دارد. یک گروه از محققان نشان دادند که مصرف مکمل‌های مس ممکن است برای برخی بیماران دچار نارسایی قلبی مطلوب باشد. مطالعات حیوانی، پایین بودن سطح مس را به CVD ارتباط دادند، اما هنوز مشخص نیست که آیا کمبود مس می‌تواند همین اثر را بر انسان‌ها داشته باشد.


فرستادن سیگنال به عصب
مس همانند یک ترمز یا سوییچ است که سلول عصب را کنترل می‌کند. اگر مقادیر زیادی مس وارد یک سلول شود، این ماده مغذی می‌تواند فرستادن سیگنال به عصب را کاهش دهد. وقتی سطح مس در این سلول افت می‌کند، فرایند ارسال سیگنال از سرگرفته می‌شود.


کارکرد سیستم ایمنی
مصرف بسیار کم مس می‌تواند منجر به نوتروپنیا (Neutropenia) شود. این بیماری نوعی کمبود گلبول‌های سفید خون یا نوتروفیل است که با عفونت مبارزه می‌کنند. یک فرد با سطح پایینی از نوتروفیل، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عفونی است.

آشنا شویم با مکمل مولتی ویتامین مینرال: قرص مولتی کامپلیت هلث برست

استئوپورز (پوکی استخوان)
کمبود شدید مس با پایین آمدن تراکم موادمعدنی در استخوان و افزایش خطر استئوپورز (پوکی استخوان) ارتباط دارد. تحقیقات بیشتری نیاز است تا نحوه تاثیر کمبود مس بر سلامت استخوان و اینکه چگونه مکمل مس می‌تواند به پیشگیری و مدیریت استئوپورز کمک کند، مورد مطالعه قرار گیرد.


تولید کلاژن
مس نقش مهمی در حفظ و نگهداری کلاژن و الاستین دارد. دانشمندان چنین فرض کردند که مس ممکن است از خواص آنتی اکسیدانی برخوردار باشد و این ماده مغذی همراه با دیگر آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند به پیشگیری از پیری پوست کمک کند. اگر سطح مس در بدن کافی نباشد، بدن نمی‌تواند بافت همبند آسیب دیده یا کلاژن که داربست استخوان را می‌سازد، جایگزین کند. این مسئله می‌تواند منجر به طیفی از مشکلات از جمله از کارافتادن مفصل شود، زیرا بافت‌های بدن بتدریج سست شده و تحلیل می‌روند.


آرتروز
مطالعات حیوانی نشان دادند که مس می‌تواند به پیشگیری یا به تاخیر انداختن آرتروز کمک کند و از همین رو مردم دستبند‌های مسی را به دور دست می‌بندند. با این حال هیچ مطالعه انسانی این موضوع را تایید نکرده است.


عمل آنتی اکسیدانی
مس می‌تواند از کارکرد آنتی اکسیدانی برخوردار باشد و به کاهش تولید رادیکال‌های آزاد کمک کند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند به سلول‌ها و DNA آسیب بزنند که این منجر به سرطان و دیگر بیماری‌ها می‌شود.

دیگر خبرها

  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • جلوگیری از نقل و انتقال 2 هزار و 500 میلیارد تومان اموال قاچاقچیان موادمخدر در گلستان
  • اولین فرزندان مرکز ناباروری ساوه پا به عرصه هستی گذاشتند
  • فاصله ازدواج و فرزندآوری به ۳ سال رسیده است
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • مرکز دولتی درمان سوءمصرف مواد بیمارستان امام حسین (ع) افتتاح شد
  • پذیرش ۸ هزار بیمار در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی لرستان
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان/ یک نفر فوت شد
  • سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت