Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسگریِ کرمان که روزگاری یکه تاز میدان بود امروز به دلایلی دچار رکود شده اما با اقداماتی می تواند جانی دوباره بگیرد و باز هم به عنوان قطب اصلی ایران مطرح باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، کاظم حسین زاده سه شنبه (7 مرداد) در گروه کاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: دستگاه های متعددی در حوزه صنایع دستی فعال هستند و بعضاً فعالیت آن ها موازی با صنایع دستی است لذا برای جلوگیری از موازی کاری پیشنهاد دارم اگر امکان دارد کمیته ی تخصصی ویژه صنایع دستی ذیل این گروه کاری داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به اینکه صنایع دستی عینی ترین صنعت اقتصاد مقاومتی، مواد اولیه داخلی، فاقد آسیب های زیستی و محیطی و از همه مهم تر سفیر فرهنگی جامعه است، ادامه داد: استان کرمان یکی از مهم ترین قطب های صنایع دستی کشور محسوب می شود و بیش از 70 هزار هنرمند فعال در استان کرمان در 74 رشته صنایع دستی فعالیت می کنند.

 

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ظرفیت های موجود در حوزه صنایع دستی استان کرمان کم نیستند و  به هر حال برندسازی شهری خیلی مهم است به طوری که این ظرفیت وجود دارد که کرمان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، شهرستان راور به عنوان شهر جهانی قالی و شهرستان قلعه گنج به عنوان شهر جهانی حصیر بافی معروف و مطرح شوند.

 

 

حسین زاده اظهار داشت: یکی از موارد مورد بحث دیگر احیای هنر مسگری استان کرمان است؛ همانطور که می دانید بیشترین کشفیاتی که در زمینه مس انجام شده در استان کرمان بوده است اما متأسفانه 10 درصد تولیدات هنرمندان صنایع دستی در رشته مسگری در کرمان و 90 درصد دیگر در استان های اصفهان و زنجان صورت می گیرد.

 

 

وی در خصوص وضع موجود مسگری در استان کرمان گفت: 70 فروشگاه مسگری در شهر کرمان وجود دارد و آموزش مسگری در شهر کرمان طی چند سال گذشته اتفاق نیفتاده است و اگر ما بخواهیم ایجاد اشتغال در صنعت و رشته مسگری در استان کرمان داشته باشیم به ازای هر نفر در حال حاضر 100 میلیون تومان است.

 

 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: عدم تخصیص منابع مالی لازم در راستای معرفی و ترویج این هنر و صنعت، عدم اهتمام لازم در خصوص آموزش و تربیت نیروی انسانی، عدم تأمین مواد اولیه در استان، به روز نبودن محصولات تولید شده، یکنواختی در تولید، عدم خلاقیت و نوآوری، اکتفا به روش سنتی در معرفی کالاها و ... از جمله دلایل رکود مسگری در شهر کرمان است.

 

 

وی ادامه داد: در سال های 97 و 98 اعتبار استانی برای 11 شهرستان در حوزه صنایع دستی استان صفر بوده است و در سال جاری شرایط مشابه سال های قبل را داشتیم به طوری که در مرکز استان کرمان و سیرجان در سال های 97 و 98 اعتبارات آن ها صفر بوده است.

 

 

حسین زاده در ادامه پیشنهاد داد: برای احیای هنر مسگری بهترین مکان، بازار میدان قلعه قسمت تکیه حاج رمضان، 8 حجره دارد که الان سال های سال بلا استفاده است و تحت مالکیت اداره اوقاف هستند که با همین 8 حجره می توان بحث احیای هنر مسگری را شروع کرد و این فرصت بسیار خوبی است.

 

 

وی گفت: صنایع دستی مسی زیادی داشتیم که از استان خارج شده و بخشی از فرهنگ و یا بخشی از داشته های فرهنگی از استان خارج شده است و برای اینکه ما بتوانیم داشته های فرهنگی خود را حفظ کنیم نیازمند این هستیم تا موزه مسگری در استان کرمان داشته باشیم.

 

 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: برای اینکه بتوانیم افق چشم انداز برای صنعت مسگری داشته باشیم، اگر بتوانیم نیروی انسانی را تربیت کنیم و آموزش دهیم، رشته های دیگر نیز از جمله قلم زنی مس فعال می شود و ظرفیت ایجاد اشتغال برای 300 نفر ایجاد می شود.

 

 

وی ادامه داد: اگر همکاری اداره اوقاف در این زمینه اتفاق افتد هم حجره های بازار میدان قلعه موجب اشتغال زایی، احیای مسگری، ایجاد ارزش افزوده برای ملک و در نهایت می تواند باعث جلب و جذب گردشگر شود و همچنین اگر بتوانیم موزه مسگری را در استان کرمان راه اندازی کنیم به یک مکان فرهنگی تبدیل می شود و می تواند تأثیر بگذارد و این می تواند فرصت خوبی برای شهر کرمان باشد.

 

 

پایان پیام/667

منبع: شبستان

کلیدواژه: حسین زاده میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استانداری کرمان صنایع دستی استان کرمان گردشگری و صنایع دستی صنایع دستی استان کرمان میراث فرهنگی داشته باشیم شهر کرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۱۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰۰ مجوز موافقت اصولی برای گردشگری دریایی در مازندران صادر شد

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران از صدور ۲۰۰ مجوز موافقت اصولی برای تفریحات دریایی در این استان مازندران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، حسین ایزدی، عصر امروز_سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در نمایشگاه ایران ا اکسپو ۲۰۲۴- تهران در جمع خبرنگاران یکی از تدابیر مهم دولت سیزدهم در شناسایی و تقویت توانمندی‌های استان‌ها با توجه به زنجیره ارزش در استان‌های مختلف عنوان و اظهار کرد: در این تدبیر، استان مازندران به عنوان قطب کشاورزی و گردشگری تعریف شده و ماهیت استان هم در همین قالب برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: تلاش اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اقتصاد دریا محور است که اقداماتی در این راستا انجام شد.

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ عنوان موافقت اصولی برای فعالیت گردشگری در بستر دریا صادر شده است، گفت: همچنین ۲۰۰ موافقت اصولی برای تفریحات دریایی در مازندران صادر شده است که با موافقت‌ها و مجوزهای صادر شده مازندران بسترسازیهای لازم را برای فعالیت براساس اقتصاد دریاپایه است.

ایزدی ادامه داد: در راستای توسعه زنجیره ارزش مورد توجه این استان، برنامه‌ریزی برای صادرات صنایع دستی به منظور حمایت از هنرمندان تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه رشته‌های اصلی و بومی مازندران احیا شده و بسته‌بندی صنایع‌دستی و برندسازی این محصولات نیز مورد توجه قرار گرفته است، در خصوص احیای بناهای تاریخی و میراثی مازندران عنوان کرد: در این زمینه به منظور جذب گردشگر برنامه‌هایی در نظر گرفته شد که سال گذشته ۸۰ هزار گردشگر خارجی وارد مازندران شدند؛ پیش‌بینی می‌شود با توسعه گردشگری دریایی در مازندران، این میزان در سال‌های آتی افزایش یابد.

کد خبر 749476

دیگر خبرها

  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی
  • افتتاح هتل در ارومیه
  • هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی
  • ۲۰۰ مجوز موافقت اصولی برای گردشگری دریایی در مازندران صادر شد
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • مراسم کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد