Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه چین امروز از تعلیق توافق چندجانبه میان هنگ کنگ با سه کشور انگلیس، کانادا و استرالیا خبر داد.

با افزایش فشار از سوی کشور‌های غربی به دلیل تصویب لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ، دولت چین تعلیق توافقی میان هنگ کنگ، انگلیس، کانادا و استرالیا درباره مقابله با استرداد مجرمان را اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز در نشستی خبری و در جمع خبرنگاران «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین با انتقاد از فشار‌ها و رویکرد خصمانه انگلیس، کانادا و استرالیا درباره هنگ کنگ دخالت این سه کشور در تصویب قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ را «مداخله آشکار در امور داخلی چین» دانست.

پیش از این نیز سخنگوی وزارت امور خارجه چین به تصمیم لغو استرداد مجرمان هنگ‌کنگ که از سوی انگلیس اتخاذ شده هشدار داده بود.

حدود دو هفته گذشته اخباری از اعطای امتیاز بی‌سابقه از سوی انگلیس به اهالی هنگ‌کنگ مطرح شد و انگلیس تایید کرد که در پی اعمال قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ از سوی چین، قانون حمایتی و در واقع مداخله جویانه‌ای را برای اهالی هنگ‌کنگ ترتیب داده است.

پس از آن نیز به دنبال تصویب قانون امنیت ملی چین در هنگ‌کنگ، وزارت خارجه انگلیس در این رابطه اعلام کرد که معاهده استرداد مجرمان با هنگ‌کنگ را به حالت تعلیق درآورده است.

معاهدات استرداد بین انگلیس و هنگ‌کنگ، مجرمان را به مکان مبدا بر می‌گرداند تا محاکمه خاطیان در کشورهایشان انجام شود. لغو این پیمان بدان معنی است که مقامات انگلیس دیگر نمی‌توانند از هنگ‌کنگ بخواهند تا مجرمان مظنون در این منطقه را به لندن تحویل دهد. چین هم نمی‌تواند درخواست به بازگشت و محاکمه متهمان هنگ‌کنگی ساکن در انگلیس را داشته باشد.

انگلیس، کانادا و استرالیا تاکنون معاهدات استرداد خود با هنگ‌کنگ را به حالت تعلیق در آورده‌اند. انتظار می‌رود که آمریکا هم طی روز‌های آتی دست به اقدام مشابهی بزند.

در پی تصویب قانون امنیت ملی چین در هنگ‌کنگ، واشنگتن بار‌ها چین را به نقض استقلال منطقه هنگ‌کنگ متهم کرده است. در مقابل چین هم ضمن رد ادعای آمریکا، تاکید کرده که قانون مذکور دست مداخله کشور‌های خارجی در اعتراضات هنگ‌کنگ را قطع می‌کند. آمریکا همچنین چین را تهدید کرده که تحریم‌های بیشتری را علیه این کشور به تصویب خواهد رساند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: استرداد مجرمین قانون امنیت ملی هنگ کنگ روابط چین و انگلیس تحولات هنگ کنگ کانادا و استرالیا قانون امنیت ملی هنگ کنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۲۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا چند فرد و نهاد را به بهانه تسهیل و حمایت مالی از فروش پهپاد‌های ایرانی تحریم کرد.

به گزارش ایسنا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به «اوفک» روز پنجشنبه، چند فرد و نهاد را با ادعای ایفای «نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی برای وزارت ایران»، تحت تحریم قرار داد.

واشنگتن با بیان اینکه این تحریم‌ها با هماهنگی انگلیس و کانادا اعمال شده‌اند، در ادامه مدعی شد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران خود «در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنگ روسیه در اوکراین نقش دارد».

طبق این بیانیه هشت فرد ایرانی، ۱۵ نهاد در ایران، امارات، پاناما و هند، ۲ کشتی و یک هواپیما به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

وزارت خارجه انگلیس نیز در این راستا اعلام کرد ۲ شخص و چهار نهاد را در ارتباط با برنامه پهپادی و موشکی ایران تحریم کرده است.

«برایان نلسون» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» مدعی شد: «وزارت دفاع ایران به بی‌ثبات‌کردن منطقه و جهان با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و اشاعه پهاد‌ها و دیگر سخت افزار‌های نظامی برای نایبان ایران ادامه می‌دهد».

او همچنین گفت: «ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با انگلیس و کانادا از همه ابزار‌های در دسترس برای مقابله با کسانی که از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران حمایت مالی می‌کنند، استفاده می‌کند».

این ادعا‌های مقام آمریکایی در حالی است که ایران همواره اعلام کرده یک طرف جنگ در اوکراین نیست و این غرب است که با گسیل سلاح به این کشور، بر آتش درگیری‌ها می‌دمد.

ایران همچنین اعلام کرده در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت این کشور در دمشق، بر اساس منشور ملل متحد درباره حق پاسخگویی، مواضع نظامی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است.

دیگر خبرها

  • بوتسوانا درخواست انگلیس برای توافق ضد مهاجرتی را رد کرد
  • اگر به توافق برسیم، عملیات در رفح تعلیق می‌شود
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • چرا مجازات "تشهیر" برای مجرمان خشن به کار گرفته نمی‌شود؟
  • چرا مجازات تشهیر برای مجرمان خشن به کار گرفته نمی‌شود؟
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • توافق ایران و چند کشور برای استرداد متهمان تحت تعقیب
  • موافقت پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا
  • تحریم مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران