Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلسه معرفتی با عنوان «تولید علم در اندیشه باقرالعلوم» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایرانشهر به‌مناسبت سالروز شهادت امام محمدباقر(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از ایرانشهر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایرانشهر در جلسه معرفتی با عنوان تولید علم در این دانشگاه اظهار کرد: شخصیت علمی امام باقر(ع) در دوران حیات او بسیار برجسته بود و محضر او همواره مملو از دانشمندان و دانشورانی بود که در جستجوی سرچشمه دانش بوده‌اند، آنچنان که از کودکی «شکافنده دانش‌ها» شناخته شده و سرآمد دانشمندان و عالمان روزگار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمد ابراهیمی افزود: آوازه علم و دانش امام محمد باقر(ع) چنان بین مردم پیچید که وی را «باقر» نامیدند، در زبان عرب آن حضرت به باقر شهرت داشت؛ چراکه علم را می شکافت و اهل آن را می‌شناخت و شاخه‌های علم را گسترش می‌داد. در زبان عرب نیز «تبقر» به معنی توسع «گسترش داد» آمده است.

وی ادامه داد: ابن‌حجر در کتاب صواعق‌المحرقه می‌گوید «او را باقر نامیدند و بقر الارض به معنی شکافت زمین را و هویدا کرد نهفته‌ها و مکنونات آن را. او نیز معارف و علوم و حقایق احکام و لطایف را از گنجینه‌های نهان استخراج و آشکارا می‌کرد و این امور جز بر دشمنان آن حضرت که فاقد بصیرت بودند بر همگان مبرم و آشکار است. از این روست که آن حضرت را شکافنده و جامع علم و آشکارکننده و بالارونده دانش خوانده‌اند و آوازه شهرت امام باقر تا دوردست‌های سرزمین‌های اسلام رسیده بود، چنانکه می‌گویند که در حلقه درس او مردم خراسان حضور دارند و اشکالات علمی خود را مطرح می‌کنند.»

امام جمعه موقت شهرستان ایرانشهر هم توضیح داد: پنجمین امام شیعیان جهان در روز جمعه (یا دوشنبه یا سه‌شنبه) اول (غره) ماه رجب یا به روایتی سوم ماه صفر سال ۵۷ هجری قمری در مدینه منوره چشم به جهان گشود و هفتم ذی‌الحجه سالروز شهادت امام محمد باقر علیه السلام است. آن حضرت در شهر مدینه در سال ۵۷ قمری متولد شدند و در سال ۱۱۴ به شهادت رسیدند.

حجت‌الاسلام محمدتقی افضلی‌تبار اضافه کرد: انوار علوم و معارف از حضرت امام باقر(ع) به دنیا منتشر شد و به مناقب و فضائل آن حضرت دوست و دشمن اعتراف کردند. برخی از دانشمندان اهل سنت نیز مقام علمی آن حضرت را ستوده‌اند تا آنجا که جوهری در صحاح‌اللغه می‌گوید «به محمد بن علی بن الحسین ابن علی ابن ابیطالب، باقر گفته می‌شد؛ چراکه او علم را شکافت».

به گزارش آنا، جلسه معرفت‌افزایی و نشست هم‌اندیشی استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایرانشهر با موضوع «تولید علم در اندیشه باقرالعلوم» به‌مناسبت سالروز شهادت امام محمدباقر(ع) در این دانشگاه برگزار شد.

انتهای پیام/4103/4062/

منبع: آنا

کلیدواژه: تولید علم احمد ابراهیمی دانشگاه آزاد اسلامی ایرانشهر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایرانشهر شهادت امام محمدباقر ع تولید علم آن حضرت باقر ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۲۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زائران حج شناخت و معرفت خود را تقویت کنند

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در همایش آموزشی توجیهی زائران حج تمتع استان در سال جاری، گفت: خدای متعال شما را برای مهم‌ترین مساله زندگی دعوت کرده است تا حاجیان ما سرمایه‌های معنوی جامعه و برکات زندگی ما باشند.

وی اضافه کرد: روحانیت معظم، اساتید بزرگوار و روحانیون کاروان با دنیایی از تجربه در خدمت این همایش بزرگ و معنوی هستند، بنابراین اولین کار این است که آموزش‌ها و کلاس‌ها را جدی بگیرید، سؤال‌هایتان را بپرسید و خودتان را از نظر شناخت و معرفت نسبت به کاری‌که می‌خواهید انجام دهید تقویت کنید، حتی اگر لازم شد قبل از اینکه از ایران حرکت کنید، از کتاب‌ها و جزوه‌های موجود بهره‌مند شوید.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی با بیان اینکه برای زائران باید نماز جماعت و حضور در مساجد مهم باشد، ادامه داد: شما اکنون می‌خواهید به مرکز مساجد عالم بروید، اگر به نماز، نماز جماعت، احکام نماز، کیفیت نماز، معنا و مفهوم نماز توجه کنید، اینها همه به معنای زمینه‌سازی و مهیا شدن برای حج است.

وی ادامه داد: در عصر غیبت باید ببینیم نایب امام عصر راجع به صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها چه می‌گوید؟ راجع به کشور‌های اسلامی و مسلمانان و وظیفه ما در حمایت از محرومین و مستضعفین چه می‌گوید؟ ما در حمایت از مردم مظلوم غزه، فلسطین و یمن و حتی حمایت از مستضعفان غیرمسلمان وظیفه داریم، پس گوش ما باید به امام و رهبرمان باشد و فرمایشات نایب امام زمان را با گوش جان بشنویم.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • اعلام برنامه شهادت امام صادق در آستان علی بن باقر
  • دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش معرفت مردم به اهل بیت (ع)
  • برگزاری همایش حکمت مطهر در مراغه
  • برگزاری برنامه های تبیینی اندیشه شهید مطهری در هفته معلم
  • همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای در قم برگزار می شود
  • برگزاری نخستین جشنواره "فیلم رضوان" نوآوری این دوره از جشنواره امام رضا (ع) است
  • زائران حج شناخت و معرفت خود را تقویت کنند
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • قوه قضاییه با برگزاری دادگاه‌های علنی کاملاً موافق است