Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- آن گونه که کارشناسان می‌گویند دو تا سه دهه دیگر ایران یکی از پیرترین کشورهای دنیا خواهد بود از همین روی و با توجه به بحران جمعیتی در کشور، کمیسیون فرهنگی مجلس برای مقابله با آن به دنبال تهیه و تصویب طرح نظام جامع خانواده و جمعیت است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، جمعیت کشور به سمت سالمندی در حرکت است و برخی از مسئولان هم فقط به ابراز نگرانی درباره این پدیده بسنده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‎های اخیر به ویژه در 5 سال اخیر آنطور که آمارها نشان می‌دهد 370 هزار مورد از موالید در کشور کاهش پیدا کرده و نرخ باروری نیز به 1.7 فرزند رسیده است.

از سوی دیگر آمارهای ثبت احوال از افزایش سن ازدواج خبر می‌دهد، بیشترین میانگین سن ازدواج برای مردان به 29.6 سال و برای زنان به 26 سال رسیده است. از نظر کارشناسان بالا رفتن سن ازدواج، نرخ باروری را کاهش داده است. با وجود اینکه میلیون‌ها جوان در سن ازدواج قرار دارند اما نبود مشوق‌ها و سیاست‌های حمایتی، شرایط نابه‌سامان اقتصادی و اجتماعی سبب شده تا شرایط مناسب برای شروع زندگی مشترک برای آنان فراهم نباشد.

زوجینی هم که ازدواج کرده‌اند به خاطر مسائل و مشکلات مالی، فرزندآوری را به تأخیر می‌اندازند و این افزایش سن، عواقب زیادی در پی دارد.

چرا برخی نمایندگان با تشکیل ‌"کمیسیون مستقل جمعیت" در مجلس مخالفت کردند؟"پیری جمعیت"؛ خطری که آینده آذربایجان شرقی را تهدید می‌کنداز سال 92 قانونگذاری جدیدى در حوزه "جمعیت" نداشته‌ایم!

ایران اکنون یکی از جوان‌ترین کشورها به شمار می‌رود اما خیلی دیر نخواهد بود که به یکی از 5 کشور پیر دنیا تبدیل شود. موضوع جمعیت و خانواده همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب هم قرار داشته و درباره آن از مجلس و دولت مطالبه می‌کنند. اما سیاست‌های جمعیتی دولت و تکانه‌های اقتصادی که در سال‌های اخیر زندگی و معیشت مردم را متزلزل کرده است، نشان می‌دهد نه فقط دولت بلکه مجلس نیز در مقام قانون گذاری و نظارت بر اجرای آن، توفیقی نداشته و حتی شرایط را به گونه‌ای رقم زده‌اند که عملا امکان شروع زندگی زیر یک سقف برای خیلی از جوانان تبدیل به آرزو شده است.

حالا اما کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم پرچم را به دست گرفته و به دنبال تهیه طرح " نظام جامع جمعیت و خانواده" است؛ طرحی که مشخص نیست بتواند بحران جمعیتی که در انتظار کشور است را علاج کند یا نه؟

در این باره غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به ما پاسخ می‌دهد.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب درباره بهبود شاخص‌های جمعیتی کشور اظهار داشت: جمعیت جوان، پویا، بانشاط و باانگیزه پشتوانه‌های محکم هر کشور و یکی از مولفه‌های قدرت اجتماعی است.

این نماینده مجلس یازدهم معتقد است با توجه به اینکه ایران اسلامی نقش تعیین کننده در جهان اسلام دارد و همه نگاه‌ها معطوف به این ام‌القرا شده، برای انجام این رسالت خطیر نیازمند نقش جوان است.

وی با بیان اینکه باید برای رشد موالید در کشور فکری شود، گفت: هر چند اکنون یکی از جوان‌ترین کشورها به شمار می‌رویم اما اگر در افق پیش‌رو فکری نشود همین موضوع به تهدیدی جدی تبدیل خواهد شد.

منتظری خانواده و جمعیت را از موضوعات اولویت‌دار در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برشمرد و افزود: کمیسیون فرهنگی بعد از تشکیل، سه اولویت را به عنوان اولویت اضطراری مشخص کرد که مهم‌ترین آن خانواده و جمعیت است.

وی درباره اینکه آیا ضرورت دارد کمیسیون ویژه جمعیت در مجلس یازدهم شکل بگیرد یا نه گفت: در این مدت بحث‌هایی درباره تشکیل کمیسیون‌های ویژه مطرح شد. برخی از اعضا از جمله بنده معتقد هستیم کمیسیون فرهنگی به عنوان کمیسیون مادر مدیریت این مجموعه‌ها را برعهده دارد. اگر بنا باشد هر روز یک کمسیون ویژه در کنار کمیسیون فرهنگی ایجاد شود دیگر این کمیسیون (فرهنگی) موجودیت و موضوعیت پیدا نمی‌کند. کمیسیون فرهنگی شبیه یک درخت تنومند است که اگر شاخه‌هایش را از آن جدا کنیم دیگر میوه‌ای نخواهدداشت.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم با بیان اینکه عنوان مشکل ما را برطرف نمی‌کند اما محتوا مهم است گفت: پیشنهاد شد همان مأموریتی که قرار است کمیسیون ویژه جمعیت انجام دهد در یک کمیته ویژه ذیل کمیسیون فرهنگی دیده شود تا هم هویت کمیسیون و هم چتر نظارتی بر روی کمیته ویژه حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: اولویت نمایندگان در کمیسیون فرهنگی تهیه طرح نظام جامع خانواده و جمعیت است. برای اینکه راه طی شده را دوباره نرویم از کمیسیون‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادهایی که تجربه کار در این زمینه‌ها را دارند دعوت کردیم که در کمیسیون فرهنگی حضور پیدا کنند تا بتوانیم طرحی جامع با استفاده از نظرات نخبگان تهیه کنیم.

منتظری در پاسخ به اینکه آیا سرنوشت طرح احتمالی مجلس یازدهم مشابه قانون تسهیل ازدواج جوانان که سال 84  به تصویب رسید، خواهد شد یا نه اظهار داشت: اتفاقا وقتی این قانون را مطالعه کردیم متوجه شدیم قانون و مصوبات خوب است که باید احیا شود. ما در کنار کار قانون گذاری که باید شرایط ازدواج و فرزندآوری را تسهیل کند باید نظارت بر اجرای آن را هم مورد توجه قرار دهیم.

باید دید کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم می‌تواند چاره‌ای برای برطرف کردن بحران جمعیتی پیش‌روی کشور پیدا کند.

انتهای پیام/582/ح

R41471/P/S6,70/CT7 بیشتر بخوانید... "پیری جمعیت"؛ خطری که آینده آذربایجان شرقی را تهدید می‌کند سرِ کمیسیون فرهنگی برای رسیدگی به "مسئله بحران جمعیت" شلوغ است! "پنجره جمعیتی" بسته شود دیگر برای حل "بحران جمعیت کشور" دیر است! قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... "پیری جمعیت"؛ خطری که آینده آذربایجان شرقی را تهدید می‌کند سرِ کمیسیون فرهنگی برای رسیدگی به "مسئله بحران جمعیت" شلوغ است! "پنجره جمعیتی" بسته شود دیگر برای حل "بحران جمعیت کشور" دیر است! پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ نوبخت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از اول مهر ماه اجرایی می‌شود / واریز پاداش بازنشستگان قبل از اتمام ماه آینده ۲ زلزله ۴.۸ریشتری در ‌هجدک کرمان/ اعزام گروه‌های ارزیاب به منطقه/ برآورد خسارات احتمالی زلزله ۳ تدوین ۲ ‌سند ‌مهم برای محرومیت‌زدایی سیستان و بلوچستان/ دستور ویژه رئیس‌جمهور ‌برای اجرای دقیق سند ۴ مراسم "یوم‌العباس" در انتظار تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا /عزاداری‌های محرم ‌تعطیل‌بردار نیست + فیلم‌ ۵ ‌تولیت آستان قدس:‌ عزاداری ماه محرم نباید تعطیل شود ‌/ میزبانی از عزاداران در حرم مطهر ‌با رعایت ‌بهداشت ۶ انفجار مخزن سوخت در پارکینگ منطقه صنعتی شهرک دولت آباد کرمانشاه / اعزام نیروهای امدادی ‌به منطقه + فیلم ۷ تلنبار پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام در کشور/ دولت از ‌سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بهره بگیرد + فیلم ۸ آیت‌الله مکارم‌شیرازی: ‌عزاداری محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود/ ‌نمی‌توان جلوی برگزاری مراسم عاشورا را گرفت مهمترین اخبار استانها آیت‌الله مکارم‌شیرازی: ‌عزاداری محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود/ ‌نمی‌توان جلوی برگزاری مراسم عاشورا را گرفت یال جنوب شرقی قله دماوند ‌وقف ‌نشده است / سندی در سازمان ثبت نیست سناریوی دروغ ‌ضدنقلاب / نرگس محمدی با پدر، مادر، خواهر و برادر ملاقات و ‌با ‌فرزند‌نش تلفنی صحبت کرد‌‌ عزم قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) برای تکمیل سد نرماب + تصاویر مهمترین اخبار تسنیم سرلشکر سلامی: توسعه تسلیحات ما منطبق بر شناخت واقعی از نقاط ضعف و قوت دشمن است نمکی: درباره واکسن کرونا خبرهای خوشی داریم اما نمی‌خواهیم توهم‌آمیز حرف بزنیم گزارش تسنیم|شلیک «فاتح» از پرتابگرهای متفاوت/ آیا سپاه از موشک جدید استفاده کرده است؟ پیغام ملتمسانه رژیم صهیونیستی به حزب الله؛ فرار رو به جلو و هراس حقیقی از مقاومت پیشنهاد قرارگاه خاتم برای ساخت بیمارستان‌های سریع‌النصب/ جزئیات ساخت پالایشگاه ایرانی آناهیتا درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کمیسیون فرهنگی مجلس خانواده و جمعیت بحران جمعیتی بحران جمعیت مجلس یازدهم ترین اخبار سن ازدواج نظام جامع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۲۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمانده کل انتظامی: طرح نور را با قوت ادامه می‌دهیم

به گزارش جام جم آنلاین، سردار احمدرضا رادان در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که در محل ستاد کل انتظامی کشور برگزار شد، اظهار داشت: در ابتدا از همراهی مردم، دختران و بانوان عزیز ایران که در اجرای این طرح با پلیس همکاری و همراهی می‌کنند تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: تشکر بعدی را هم از همکارانی دارم که دغدغه مندانه در اجرای این طرح پای کار هستند و به صورت جهادی اجرای آن را دنبال می‌کنند.

 فرمانده کل انتظامی کشور افزود: با حمایت‌های مجلس، دولت و قوه قضائیه و همراهی مردم اجرای طرح نور را با قوت، دقت و هوشمندی ادامه خواهیم داد.

سردار رادان خاطر نشان کرد: اجرای این طرح همراهی همگان را در پی داشت و از مجلس و خاصه کمیسون فرهنگی که جزء اولین واحد‌ها و بخش‌هایی بود که در این موضوع پای کار بود تقدیر و تشکر می‌کنم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: طرح نور با موفقیت حرکت می‌کند

 حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی در حاشیه جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس با فرمانده کل انتظامی کشور که در محل ستاد فرماندهی انتظامی برگزار شد، اظهار داشت: امیدواریم طرح عفاف و حجاب که به شورای نگهبان ارسال شده هرچه زودتر تقویت و به یک قانون تبدیل شود و مردم ما قانونمند هستند و به قانون عمل می‌کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: عفاف و حجاب جزو احکام الهی است و هر مسلمانی باید نسبت به این موضوع احترام قائل باشد و کشور ما اسلامی است و باید قوانین اسلامی نیز داشته باشد. اقدامات انجام شده نیز در مسیر درست و خوبی است.

 حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی با بیان این که خوشبختانه اقدامات فراجا با ملاحظاتی که مدنظر قرار می‌دهد برای اجرای قانون و عملیاتی شدن آن منجر به این می‌شود که جمعیت عفیف ما احساس بهتری داشته باشند.

وی ادامه داد: بابت این اقدامات به فرمانده کل انتظامی و یکایک کارکنان این فرماندهی دست مریزاد می‌گویم.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی تاکید کرد: امیدواریم از ۳۲ دستگاهی که در این موضوع وظیفه دارند همگی پای کار باشند و به وظایف خود عمل کنند و به احکام الهی التزام داشته باشند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت: همه چیز رو به پیشرفت است و امیدواریم مجلس انقلابی که تا کنون پای کار این موضوع بوده در آینده نیز پای کار باشد.

دیگر خبرها

  • برگزاری رویداد جوانی جمعیت یک اتفاق بزرگ است
  • برگزاری دومین رویداد جوانی در استان همدان
  • لزوم ارتقاء مرکز جامع سلامت اشترینان به بیمارستان
  • فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • آثار غیرشعاری می تواند ذهنیت جوانان را به فرزندآوری مثبت کند
  • کارنامه ۴ساله مجلس یازدهم؛ از جهش تولید مسکن تا واردات خودرو
  • چگونگی استفاده بیماران از سامانه انتظامی نظام پزشکی
  • بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مقصران اصلی کمبود دارو در کشور
  • مشکلات بانوان را باید با راهکار‌های استانی و بومی مرتفع کرد
  • فرمانده کل انتظامی: طرح نور را با قوت ادامه می‌دهیم