Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-29@21:56:03 GMT

بازیگران کلیدی مجلس اصولگرا

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۸۲۹۵۱

بازیگران کلیدی مجلس اصولگرا

فرارو- با گذشت حدود دو ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم و با انتصاب مهرداد بذرپاش به عنوان رییس دیوان محاسبات و علیرضا زاکانی به عنوان رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، تقسیم قدرت در این مجلس اصولگرا کامل و تکلیف جایگاه‌های کلیدی مجلس روشن شده است. با توجه به اینکه در هر مجلسی تعدادی از نمایندگان به عنوان چهره‌های کلیدی و با نفوذ نقش آفرینی می‌کنند، درباره مجلس یازدهم نیز تکلیف چهره‌های کلیدی تقریبا روشن شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا می‌توان گفت با نفوذترین و اثرگذارترین نمایندگان چه کسانی‌اند.

به گزارش فرارو، چند اتفاق مهم در دو ماه اخیر در مجلس رخ داده که با بررسی این اتفاقات جایگاه‌ها کلیدی برخی نمایندگان روشنتر می‌شود. انتخابات هیات رئیسه و ریاست محمد باقر قالیباف بر مجلس، حذف غلامرضا تاجگردون نماینده منتخب گچساران و رای منفی مجلس به اعتبارنامه او و نهایتا انتخاب بحث برانگیز مهرداد بذرپاش به عنوان رییس دیوان محاسبات، بازوی نظارتی مجلس شورای اسلامی.
با نگاهی به این اتفاقات می‌توان گفت این نمایندگان موثرترین چهره‌های در مجلس یازدهم هستند. محمد باقر قالیباف  رییس مجلس با وجود رای بالا هنوز نتوانسته جایگاه خودرا در مجلس تثبیت کند قالیباف نماینده تهران که بالاترین رای مردمی نمانیدگان کنونی مجلس را هم دارد، توانست با ۲۳۰ رای موافق رییس مجلس شود. او رقیب جدی نداشت و لابی موفقی برای کسبی کرسی ریاست پارلمان داشت. نزدیک به ۴۰ نماینده به قالیباف رای اعتماد ندادند.

او با کسب ریاست مجلس طبیعتا نفوذ فراوانی در پارلمان به دست آورد. مسئولان داخلی مجلس را رییس مجلس تعیین می‌کند، نماینده مجلس در جلسه سران قواست و در تصمیم گیری‌های کلیدی نقش زیادی خواهد داشت. او به راحتی می‌تواند یک طرح را از دستور کار خارج کند و در دستور کار قرار دهد.   هرچند قالیباف تلاش می‌کند که بی‌طرفی خود را حفظ کند، اما موضع گیری‌های انتقادی او درباره عملکرد دولت در کنار عملکردش در قبال اعتبارنامه تاجگردون به خوبی نقش مهم او در اتفاقات مجلس را نشان داد.

در ماجرای مهرداد بذرپاش هم قالیباف آشکارا از او حمایت کرد. او به عنوان رییس مجلس روند انتخاب بذرپاش را قانونی دانست این درحالی است که انتقادات زیادی در این باره به قالیباف وارد شده است. قالیباف به نوعی تلاش کرد خطای بذرپاش را نادیده بگیرد.

البته او در درون مجلس رقبایی هم دارد که ممکن است به دنبال کنار گذاشتن او بروند. شاید بتوان گفت زاکانی پیچیده ترین بازیگر مجلس یازدهم است علیرضا زاکانی زاکانی که به عنوان نماینده قم در مجلس حضور دارد، می‌تواند جدی‌ترین رقیب قالیباف باشد. او که از چهره‌های شاخص جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی است نفوذ زیادی هم در میان اصولگرایان دارد. زاکانی در ابتدا رقیب قالیباف برای ریاست مجلس بود، اما نهایتا به نفع او کنار کشید تا راه برای رییس شدن قالیباف کاملا هموار شود.
حالا شاید او رییس در سایه باشد، اما تلاش می‌کند حداقل در ظاهر امر اینگونه نباشد و در تصمیم گیری‌های مجلس مقابل قالیباف قرار نگیرد. مهمترین نقش او در دو ماه اخیر هدایت و مدیریت پروژه حذف تاجگردون از مجلس یازدهم بود. او در این راه تلاش زیادی کرد و به نتیجه هم رسید.

زاکانی حالا رییس مرکز پژوهش‌های مجلس است، بازوی تحقیقاتی پارلمان که می‌تواند در تصمیمات کلان موثرترین نقش را داشته باشد. زاکانی در فرآیند انتخاب بذرپاش به عنوان رییس دیوان محاسبات حداقل در ظاهر امر رویکرد بی‌طرفانه را اتخاذ کرد. احتمالا او نمی‌خواهد کسی را در جریان اصولگرا از خود برنجاند.با این حال عده‌ای می‌گویند او مخالف این انتخاب بوده است.  حمیدرضا حاجی بابایی حاجی بابایی از با سابقه‌ترین نمایندگان مجلس است حاجی بابایی نماینده با تجربه همدان که حالا رییس کمیسیون بسیار مهم و کلیدی برنامه و بودجه است، سومین چهره با نفوذ مجلس به حساب می‌آید. او نقش موثری در ارتباط با دولت و به ویژه تهیه و تنظیم بودجه سالانه کشور دارد. حاجی بابایی در جایگاهی قرار گرفته که پیشتر غلامرضا تاجگردون فعالیت می‌کرد. او در انتخابات ریاست مجلس به عنوان یکی از رقبای قالیباف مطرح شد، اما در روز رای گیری کناره گیری کرد. حاجی بابایی هم می‌تواند آلترناتیوی برای قالیباف به حساب آید.

شاید بتوان گفت مهمترین نقش حاجی بابایی در دو ماه اخیر فعالیت مجلس، قرار دادن نام بذرپاش به عنوان گزینه ریاست دیوان محاسبات بود. سوابق گزینه‌های مختلف را کمیسیون برنامه و بودجه بررسی می‌کند و سابقه بحث‌برانگیز مهرداد بذرپاش در این رابطه توسط این کمیسیون تائید شده است. احمد توکلی از این جهت حاجی بابایی را در انتخاب بذرپاش به عنوان رییس دیوان مقصر شماره یک می‌داند. الیاس نادران الیاس نادران رابطه نزدیکی با توکلی و زاکانی دارد انتظار می‌رفت الیاس نادران، اقتصاددان مشهور اصولگرا روسای یکی از کمیسیون‌های اقتصادی را بر عهده گیرد و یا اینکه رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شود، اما نهایتا نادران به عنوان عضو کمیسیون برنامه فعالت خواهد کرد. نادران هم رقیب حاجی بابایی بوده و هم رقیب زاکانی. سوابق نادران نشان می‌دهد که او کمتر تمایل به ریاست دارد. او بیشتر به عنوان چهره‌ای پشت پرده فعالیت می‌کند. در حال حاضر هم به نوعی هدایت تیمی از نمایندگان اقتصاددان اصولگرا را برای تهیه و تنظیم طرح‌های اقتصادی در مجلس بر عهده دارد.

نادران در ماجرای انتخاب بذرپاش به عنوان رییس دیوان محاسبات از منتقدان عملکرد مجلس است. او امروز طی نامه‌ای به قالیباف برخلاف سخنان رییس مجلس روند انتخاب بذرپاش را غیرقانونی خواند. این نامه می تواند سرآغاز چالش تازه برای مجلس باشد. چالشی که موقعیت بذرپاش را به شدت تضعیف می‌کند.

نادران از نزدیکترین نمایندگان کنونی مجلس به احمد توکلی است و روابط نزدیکی هم با علیرضا زاکانی دارد.  علی نیکزاد ثمرین برخی نیکزاد را گزینه‌ای برای ریاست جمهوری می دانند وزیر مسکن دولت احمدی‌نژاد که نامش با مسکن مهر گره خورده است نه تنها رقیب قالیباف برای ریاست مجلس بود بلکه در حال حاضر به عنوان گزینه ریاست جمهوری نیز در جریان اصولگرا مطرح است. او از حوزه انتخابیه اردبیل به مجلس راه یافت ودر حال حاضر نیز نایب رییس دوم مجلس است.

نیکزاد می‌تواند در تصمیم گیری‌های اقتصادی مجلس نقش مهمی داشته باشد. او همچنین مورد حمایت نمایندگانی است که پیشتر از مدیران دولت محمود احمدی نژاد بوده‌اند. او سعی دارد در اتفاقات درونی مجلس موضع بیطرف بگیرد. نیکزاد از حمایت نمایندگان مناطق ترک نشین هم برخوردار است. حمایتی که در مواقع خاص برای او کلیدی محسوب می‌شود. نیکزاد را هم می‌توان در میان رقبای قالیباف قرار داد.

چهره‌های بانفوذ دیگری هم در مجلس یازدهم حضور دارند از جمله مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری و نماینده تهران که نقش پشت پرده در مراوادات سیاسی مجلس دارد. مجتبی ذوالنوری نماینده قم و رییس کمیسیون منیت ملی مجلس هم از جمله نمایندگان با نفوذ است، اما تندروی‌های گاه و بی‌گاهش مانع از آن می‌شود نقش کلیدی در مجلس پیدا کند. او در همین دو ماه اخیر طرح استیضاح و سوال از رییس جمهور را مدیریت می‌کرد که با مخالفت رهبر معظم انقلاب، این دو طرح به بایگانی رفتند. به نوعی تلاش‌های ذوالنوری علیه دولت و حسن روحانی هم شکست خورد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: مجلس اصولگرایان انتخاب بذرپاش مهرداد بذرپاش مجلس یازدهم حاجی بابایی دو ماه اخیر ریاست مجلس رییس مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۲۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرب‌الاجل به پاستور

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه سازندگی، محمدباقر قالیباف که با وجود هجمه‌هایی که طی چهار سال ریاستش از طرف دولتی‌ها متحمل شد، حال در یک ماه باقی‌مانده ریاستش بر پارلمان میدان تازاندن دولتی‌ها را تنگ‌تر کرده است و آخرین اولتیماتوم‌ها را به دولت سیدابراهیم رئیسی و کابینه‌اش می‌دهد. این را می‌توان از آخرین نشست پارلمان و دولت متوجه شد.

ماجرا از این قرار است که در دومین نشستی که با حضور قالیباف و دولتمردان سیدابراهیم ردیسی درخصوص مسائل ارزی برگزار شد، رئیس مجلس که مشخص نیست آیا در مجلس جدید هم بر صندلی ریاست تکیه خواهد زد یا خیر، آخرین هشدار را به دولت سیزدهم داد و از دولت خواست تا به ‌طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز را ارائه کند. رئیس پارلمان همچنین تا روز یک‌شنبه به قوه مجریه مهلت داد تا آخرین برنامه‌اش را در این باره ارائه دهد و در صورت تاخیر، مجلس منتظر نخواهد ماند و طرح مورد نظر پارلمان را ارائه می‌دهد زیرا مجلس در دو جلسه‌ای که با دولتی‌ها گذاشته، رویکرد اقتصادی‌اش را در حوزه مدیریتی اعلام کرده است. او در این نشست به دولتی‌ها گفت که ما دنبال تکرار جلسات نیستیم بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق‌نظر با دولت نرسیم، مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد؛ قالیباف با تاکید بر اینکه باید روی اصل موضوع بحث و گفت‌وگو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکارها به جمع‌بندی برسیم، تصریح کرد: واقعیت این است که ناترازی‌ها در قیمت ارز تاثیرگذار است بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت و دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

دو جلسه‌ای که قالیباف از آن یاد کرد، اولین بار دوم اردیبهشت‌ ماه و آخرین آن چهارشنبه هفته‌ای که گذشت با حضور شخص قالیباف، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی، سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیسی، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت‌الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در مجلس برگزار شد. قالیباف در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد، گفته بود که در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

هر روز فقیرتر شدن مردم و عدم تدبیری درست از سوی دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد و سیاست‌های داخلی و خارجی که همواره تلاشش این بود تا مشکلات این قوه را بر گردن دولت‌های دیگر بیندازد، دیگر جایی برای حامیان خودش هم نگذاشته است. بسیاری از نمایندگان مجلس یازدهم که چشم‌شان را بر فسادهای این دولت و بی‌تخصصی اقتصاددان‌هایش می‌بستند، حال یا سکوت می‌کنند، یا زبان انتقاد گشوده‌اند.

در آخرین جلسه‌ای که مجلس درخصوص مسائل ارزی برگزار کرد، حجت‌الاسلام بحرینی، نماینده اصولگرای مجلس صدای فردی را پخش کرد که در تماس با دفتر ارتباطات مردمی خود، انتقادات صریحی را علیه سیاست‌های کنونی مطرح کرده و تاکید می‌کرد که این رویکرد به تولیدکننده و مصرف‌کننده آسیب زده است. در این جلسه محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد. همچنین وزیر اقتصاد و رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکارهای خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

البته بهارستانی‌ها چنین جلسه‌ای را قابل قبول نمی‌دانند و درخواست‌شان این است که جلسات پشت درهای بسته درخصوص ارز و اقتصاد به صورت زنده و در صحن علنی مجلس برگزار شود. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر که هم برای مجلس دهم و هم برای ورود به مجلس یازدهم با حضور در لیست اصولگرایی در شاهین‌شهر بیشترین رای را آورد، یکی از نمایندگانی است که خواستار جلسه علنی بود. او درخصوص خواست نمایندگان برای جلسه فوق‌العاده مساله ارز در صحن بود و نه در دفتر رئیس مجلس، به ایلنا گفت: بله، نظر ما همین است باید می‌آمدند در صحن و شفاف مطالب بیان می‌شد، ما گفتیم که در صحن، جلسه [فوق‌العاده ارزی] برگزار شود، نگفتیم که بروید و جداگانه جلسه بگذارید. با این جلسات چند نفره جداگانه نتیجه نمی‌گیریم و الان هم که مشکلات حل نشده است. به گفته حاجی‌دلیگانی اگر قانون را رعایت می‌کردند این مشکلات را نداشتیم، بانک مرکزی قانون را رعایت نمی‌کند چه قانونی که اخیراً تصویب کردیم و چه احکامی که در برنامه مصوب شده؛ اگر این قوانین و احکام از سوی بانک مرکزی رعایت شود این مشکلات را نخواهیم داشت.

او که به نمایندگی از نمایندگان دیگر مجلس یازدهم سخن می‌گفت، تاکید کرد که ما همچنان مطالبه برگزاری جلسه ارزی در صحن را داریم و معتقدیم که همه نمایندگان باید در جریان این موضوع قرار بگیرند نه دولت فعلی نه‌ تنها برخلاف وعده‌های انتخاباتی رئیسی، اوضاع را بهتر نکرد بلکه مشکلات معیشتی مردم بیشتر شده است. پس باید گفت، ندانم‌کاری و عدم تشخیص اولویت‌ها موجب شکل‌گیری فضا برای گسست بیشتر اجتماعی و شکاف بیشتر مردم و حاکمیت شده است. اینکه یک جلسه جدا باشد.

نقدها تنها مربوط به صندلی‌های پایین مجلس نیست و هیات‌رئیسه نیز منتقد رویکردهای دولت و رویکردهای اقتصادی است. آنچنان که قالیباف در جلسه مشترک با دولتی‌ها در اظهارنظری انتقادی که کم‌سابقه نیز به نظر می‌رسد، نه‌تنها دولت را به نقدکشید بلکه ضرب‌الاجل هم برای دولت تعیین کرده است. قالیباف اما در نقد دولت تنها نیست و در همین چند جلسه برگزار شده مجلس در سال جاری بارها و بارها تریبون نمایندگان به نقد دولت باز شده است. آشفتگی بازار ارز و سکه محور اصلی انتقادات بوده که گرانی بیشتری را به زندگی و معیشت مردم وارد کرده است. به گزارش خبرآنلاین، قالیباف به‌جز صراحتی کم‌سابقه در اظهاراتش، کنایه‌هایش را نیز روانه دولت کرده است. او در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد، گفت: «در نشست قبلی به اندازه کافی، گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند. ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم، مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد». اشاره قالیباف به تذکرها و انتقاداتی است که طی روزهای اخیر به هیات‌رئیسه مجلس می‌شود و نمایندگان خواستار برگزار کردن جلسه‌ای با محوریت آشفتگی‌ها در بازار ارز و اثرات سوء آن بر گرانی کالاهای اساسی شده‌اند. قیمت خودرو، بازار داغ فیلترشکن‌ها، قیمت مسکن، حقوق بازنشستگان و… از دیگر محورهایی است که زمینه‌ساز انتقاد از دولت رئیسی شده است. انتقاداتی که به نظر می‌رسد دیرتر از آنچه باید، کلید خورده است و بعید نیز به نظر می‌رسد دولت رئیسی تن به اجرایی کردن خواسته‌های پارلمان‌نشینان بدهد.

او در دومین نشست بررسی مسائل ارزی که وزیر اقتصاد، رئیس‌کل بانک مرکزی و معاون پارلمانی دولت از یک‌سو و محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت‌الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددی مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در سوی دیگر آن حضور داشتند، صریح و بدون تعارف به انتقاد از دولتی‌ها پرداخت و گفت که «همه اختیارهای موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند، قبول کردیم اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است». وی با اشاره به تورم کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکردهای اقتصادی در این زمینه، گفت: «به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد. ما رویکرد اقتصادی‌مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یک‌شنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند».

دیگر خبرها

  • کدام نمایندگان جلسه مجلس را تعطیل کردند؟
  • این ۳۵ نماینده مجلس باعث تعطیلی مجلس شدند
  • حمله شدیدالحن سایت اصولگرا به ذوالنوری | به چه حقی "شورایعالی سران قوا" که دستور رهبری است را خلاف می‌دانی!
  • قالیباف درگذشت آیت‌الله نجفی تهرانی را تسلیت گفت
  • قالیباف قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا را تبریک گفت
  • ضرب‌الاجل به پاستور
  • دو قانون مصوب مجلس از سوی قالیباف به دولت ابلاغ شد
  • فیلم/ روایت روح‌الامینی از رقبای قالیباف برای ریاست مجلس
  • قالیباف به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • دولت و بذرپاش، نمایندگان مجلس را دور می‌زنند؟