Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@17:15:29 GMT

موج سفته‌بازی در بازار مسکن

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۸۳۴۱۷

موج سفته‌بازی در بازار مسکن

اکنون بازار مسکن بیشتر بازار مصرفی ست و زمانی که بازار بورس از رونق بیفتد یا حباب شاخص های بورس بترکد، پول های موجود در بازار بورس به سمت بازار مسکن سرازیر می شوند و تقاضا و سفته بازی نیز بیشتر می شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح زاگرس ؛سید محمد قاضی نیا، مدرس دانشگاه در مطلبی در خصوص وضعیت این روزهای بازار مسکن نوشت:

مسکن یک کالای با دوام بین نفتی است، کالای گرانی است، نیاز به وام مسکن دارد و نیاز به تصمیم دیگری دارد که روی آن تاثیر می گذارد، مسکن ناهمگن است و همین ناهمگن بودن تعیین کننده در قیمت مسکن است(در تحلیل های مسکن این ویژگی را در نظر نگرفته و مسکن را یکه در نظر می گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع سیاست را برای همه جا مبتنی بر یکه بودن در نظر می گیرند.) و مسکن وابسته به یک کالای دیگری بنام زمین است که این کالا تحرک ناپذیر است و به راحتی داده نمی شود. این موارد از ویژگی های مسکن به شمار می‌رود.

مسکن را از 2دید خرد و کلان می‌توان دید؛ از دید خرد: سهم عظیمی از ثروت خانواده ها را در بر می گیرد، ۳۰ تا ۳۵ درصد مخارج خانوار به مسکن تعلق دارد، با ثبات ترین دارایی است و با درآمدهای خانوار ارتباط دارد. 

- مسکن از دید کلان:

۱. سهم زیادی از ارزش افزوده و سرمایه گذاری دارد.

۲. پیوند با سایر بخش ها دارد.

۳.ارتباط با درآمدهای کشور(Gdp)دارد.

بازار مسکن به دو قسم است:

◇ تقاضا

◇ عرضه

پیچیدگی مسکن: تقاضای مسکن از رشد جمعیت و ازدواج تبعیت می کند.

تقاضای مسکن به دو صورت است:

۱. تقاضای مصرفی: معمولا زوجین یا افرادی که برای اولین بار قصد خانه دار شدن را دارند مسکن را برای مصرف خود نیاز دارند.

۲. تقاضای سفته بازی، سوداگرانه یا سرمایه گذاری: فرد یا افرادی که یک نقدینگی دارد و قصد دارد از ارزش آن کم نشود رو به سمت تقاضای سفته بازی می آورد.

عوامل موثر بر قیمت مسکن:

- یکی از عواملی که روی قیمت مسکن اثر می گذارد تقاضای سفته بازیست(حدود ۳۵ درصد تقاضاهای مسکن سفته بازیست)

- ناهمگن بودن مسکن

- انتظارات قیمتی مسکن(در ایران همیشه انتظار است که قیمت مسکن بالا برود و زمانی که انتظارات مسکن بالا می رود خانوار تلاش می کنند پولشان را تبدیل به مسکن کنند)

- درآمدهای کشور(Gdp)

- تورم

- بازار بورس

- تعداد معاملاتی که انجام می شود

قیمت مسکن به صورت پلکانی افزایش می یابد. افزایش قیمت مسکن پلکانی با یک شیب بین ۴ تا ۶ سال طول می کشد و بعد از آن یک جهش قیمتی انجام می گیرد و در آن زمان تقاضای سفته بازی بسیار زیاد می شود و عملا به این دلیل که عرضه طول می کشد تا به تقاضا ها پاسخ دهد، تقاضا از عرضه پیشی می گیرد.

بازار مسکن یک خاصیت چسبندگی دارد که وقتی که جهش قیمتی انجام شد، حباب قیمتی بعد از مدت زمان کوتاهی به یک ثبات می رسد و از ۴ تا ۶ سال مجدد با یک شیب پلکانی رشد قیمت خواهد داشت.

تورم روی قیمت مسکن اثر می گذارد. اما در طی آن ۴ تا ۶ سال شیب مسکن کمتر از تورم افزایش قیمت دارد.

عوامل موثر بر تقاضای مسکن:

• قیمت مسکن پایین بیاید

• تعداد خانوار و ازدواج بیشتر شود

• قدرت خرید و درآمد مردم

• انتظارات مسکن

• درآمدهای کشور (Gdp)

•قدرت خرید و درآمد مردم

مواردی که در عرضه مسکن اثر دارد:

▪مقررات و قوانینی که شهرداری ها اعمال می کنند روی قیمت مسکن اثرگذار است.

▪ سیاست های دولت که روی عرضه و تقاضای مسکن اثر دارد.

(مانند مسکن مهر، مسکن اجتماعی، زمین های دولتی که هم روی عرضه و هم تقاضا اثر می گذارد)

در حال حاضر بازار سفته بازی مسکن به سمت بورس رفته است و این تقاضای سفته بازی موجبات افزایش قیمت مسکن شده است.

در حال حاضر بازار مسکن بیشتر بازار مصرفی ست و زمانی که بازار بورس از رونق بیفتد یا حباب شاخص های بورس بترکد، پول های موجود در بازار بورس به سمت بازار مسکن سرازیر می شوند و تقاضا و سفته بازی نیز بیشتر می شوند.

کرونا سبب شد معاملات مسکن سیر نزولی به خود بگیرد و ساخت و ساز کمتر شود.

پیش بینی می شد امسال رونق بازار مسکن را داشته باشیم و از ۱۴۰۰ این رونق بازار مسکن را بیشتر ببینیم . اما به خاطر ویروس کرونا پیش بینی ها تا حدودی تحت الشعاع قرار گرفت و انتظار می رود زمان بیشتری طول بکشد تا مسکن رونق پیدا کند.

براساس نظر کارشنان میزان درآمد مردم نسبت به قیمت مسکن در حال حاضر ۲۰ برابر استاندارد شده است و از طرفی قیمت مسکن نسبت به سال ۹۶ بیش از ۴.۵ برابر افزایش یافته است.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: تقاضای سفته بازی تقاضای مسکن بازار بورس بازار مسکن قیمت مسکن مسکن اثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۳۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا

معامله ۳ میلیون و ۲۸۱ هزار تن انواع کالا و محصول به ارزش ۳۶.۱ هزار میلیارد تومان در هفته گذشته در بورس کالا انجام شد. - اخبار بازار -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران نشان می دهد در هفته‌ای که گذشت 400 شرکت در تالارها و بازار فرعی کالا و محصولشان را عرضه کردند که به معامله 3 میلیون و 281 هزار تن انواع کالا و محصول به ارزش 36.1 هزار میلیارد تومان منتهی شد. ارزش معاملات 10 شرکت برتر 15.9 هزار میلیارد تومان برآورد شد.

بر این اساس بورس کالای ایران برترین های بورس کالا در هفته منتهی به 7 اردیبهشت را براساس ارزش فروش شرکت ها در بازار فیزیکی اعلام کرد که جزییات رتبه‌بندی جایگاه شرکت‌ها از لحاظ فروش به شرح زیر است:

. ملی صنایع مس ایران (فملی) با ثبت معامله 6 هزار و 400 تن تمس کاتد، مس کم عیار، مس مفتول و سولفور مولیبدن به ارزش 2 هزار و 805 میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد.

. فولاد خوزستان (فخوز) با فروش 138 هزار و 400 تن شمش بلوم، آهن اسفنجی، تختال و آرگون به ارزش 2 هزار و 729 میلیارد تومان، دوم شد.

. فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه) با فروش 85 هزار و 500 تن شمش بلوم و ضایعات نرمه آهن اسفنجی به ارزش 2 هزار و 3 میلیارد تومان، سوم شد.

. مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با ثبت معامله 11 هزار و 850 تن شمش آلومینیوم به ارزش یک هزار و 821 میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد.

. پالایش نفت اصفهان (شپنا) با فروش 104 هزار تن وکیوم باتوم، لوب کات سبک و گوگرد گرانوله به ارزش یک هزار و 486 میلیارد تومان پنجم شد.

. مجتمع فولاد خراسان (فخاس) با ثبت معامله 55 هزار تن شمش بلوم و میلگرد به ارزش یک هزار و 298 میلیارد تومان، ششم شد.

. معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با فروش 245 هزار تن کنسانتره و گندله سنگ آهن به ارزش یک هزار و 53 میلیارد تومان در رتبه هفتم ایستاد.

. معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) نیز با ثبت معامله 190 هزار تن گندله سنگ آهن به ارزش یک هزار و یک میلیارد تومان هشتم شد.

. پالایش نفت بندرعباس (شبندر) 64 هزار تن وکیوم باتوم، لوب کات سنگین و سلاپس واکس به ارزش 962 میلیارد تومان فروخت نهم شد.

. صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان با فروش 162 هزار تن گندله سنگ آهن و ثبت ارزش 816 میلیارد تومان دهم شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس
  • ورود صندوق ملی مسکن به خرید سیمان/ واسطه‌ها حذف می‌شوند
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • افت تراز یک پله‌ای ارزش دلاری بورس تهران!
  • نرخ رهن در بازار تهران؛ رهن مسکن در محله شادآباد ۵۸۰ میلیون تومان
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا