Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین انتظار می‌رود این نیروگاه‌ همجوشی هسته‌ای که نخستین نیروگاهی است که از پلاسما فوق‌داغ استفاده می‌کند تا انتهای سال ۲۰۲۵ تکمیل شود و تولید برق را شروع کند.

این پروژه نیروگاهی ۲۰ میلیارد یورویی به نام «ایتر» (Iter) همان واکنش‌هایی را که در خورشید رخ می‌دهد، شبیه‌سازی می‌کند و هدف از ساخت آن این است که ثابت شود تولید برق با همجوشی هسته‌ای در مقیاس تجاری امکان‌پذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وعده‌ استفاده از همجوشی هسته‌ای این است که می‌توان انرژی نامحدود و پاک تولید کرد، اما علیرغم ۶۰ سال پژوهش، این شیوه باید بر چالش‌های فنی مهار کردن مقدارهای بسیار بالای انرژی غلبه کند.

میلیون‌هاقطعه برای مونتاژ این این راکتور عظیم به کار خواهند رفت که وزنی حدود ۲۳۰۰۰ تن دارند و این پروژه پیچیده‌ترین عملیات مهندسی در تاریخ است.

حدود ۳۰۰۰ تن مغناطیس‌هیا ابررسانا که بعضی از آنها سنگین‌تر از یک جمبوجت هستند، به کابل‌های ابررسانی که طول کلی‌شان به ۲۰۰ کیلومتر می‌رسد، به هم متصل می‌شوند وهمهاین مجموعه در بوسیله بزرگترین کارخانه سردکننده جهان در درمای منهای ۲۶۹ درجه سلسیوس نگهداری می‌شوند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به همراه مقامات ارشد دیگر از کشورهای عضو ایتر از اتحادیه اروپا، بریتانیا، چین، هند، ژاپن، کره، روسیه و آمریکا در مراسم شروع مونتاژ راکتور همجوشی هسته‌ای شرکت داشتند.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در این مراسم گفت: «به باور من این ابداع انقلابی نقش مهمی در حل‌وفصل مشکلات جهانی مانند تغییر اقلیمی و تحقق جامعه پایدار عاری از کربن خواهد داشت.»

برنارد بیگوت، مدیر عامل ایتر نیز گفت: «امکان استفاده انحصاری از انرژی پاک معجزه‌ای برای سیاره ماه خواهد بود.» او گفت همجوشی هسته‌ای به همراه انرژی‌های تجدیدپذیر این امکان را ایجاد می‌کنند که وسائل حمل‌ونقل، ساختمان‌ّ و صنعت با برق کار کنند.

البته بیگوت گفت:‌«مونتاژ قطعات این ماشین مانند جور کردن یک پازل سه‌بعدی با زمان‌بندی حساس و با دقت یک ساعت سوئیسی است.»

پروژه ایتر در سال ۱۹۸۵ آغاز شد، اما بارها به تاخیر افتاد.

در فرآیند همجوشی هسته‌ای اتم‌های هیدروژن سنگین با هم ترکیب می‌شود و مقدار بسیار عظیمی انرژی آزاد می‌کنند، اما انجام این کار به حرارتی ۱۵۰ میلیون درجه سلسیوسی، یعنی ۱۰ برابر داغ‌تر از هسته خورشید، نیاز دارد.

سوخت هیدروژنی این نیروگاه از آب دریا به دست می‌آید و فقط چند گرم از آن کافی است، اما برای انجام همجوشی هسته‌ای باید مغناطیس‌های عظیمی را به کار برد تا پلاسمای با دمای فوق‌العاده بالا را در یک محفظه خلاء دونات‌شکل به نام «توکاماک» مهار کند.

این فرآیند، مانند راکتورهای معمول شکافت هسته‌ای، باعث تولید گاز دی‌اکسید کربن که در گرمایش جهانی نقش دارد، نمی‌شود. مزیت راکتورهای همجوشی این است که خطر ذوب شدن را ندارند و مقدار بسیار کمتری زباله‌های رادیواکتیو تولید می‌کنند.

پروژه ایتر نخستین نیروگاهی است که که پلاسمای «سوزان» یا خودحرارت‌دهنده را ایجاد می‌کند  و انتظار می‌رود حرارتی ۱۰ برابر بیشتر از حرارتی که صرف ایجاد آن می‌شود، تولید کند. این نیروگاه همچنین برای به کار افتادن نیاز به مقدار زیادی انرژی برق برای مغناطیس‌ها و وسائل علمی مورد استفاده دارد. اما هدف از این پروژه طراحی یک راکتور تجاری برای آینده نیست، بلکه صرفا ثابت کردن این ایده است که می‌توان همجوشی هسته‌ای را در مقیاس بزرگ انجام داد.

از جمله بخش‌هایی که در این پرژوه مونتاژ می‌شوند، که «کریوستات» با قطر ۳۰ متر است که هند آن را می‌سازد و با احاطه کردن راکتور دمای بسیار پایین مورد نیاز برای ابررسانایی را فراهم می‌کند. یکی از الکترومغناطیس‌های مورد استفاده در این پروژه که «سلنوئید مرکزی» نامیده می‌شود و بوسیله آمریکا ساخته شده است، دارای قدرت مغناطیسی در حدی است که می‌تواند یک هواپیمای بار

کد خبر 535311 برچسب‌ها انرژی نو هسته‌ای - انرژی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: انرژی نو هسته ای انرژی همجوشی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۴۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار نمایندگان ایران و روسیه در آستانه سفر گروسی به تهران

آفتاب‌‌نیوز :

محسن نذیری اصل، نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در وین با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند.

اولیانوف در خصوص این دیدار در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: با نماینده ایران در آستانه سفر برنامه ریزی شده مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران دیدار کردم.

پیشتر بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اوایل هفته آینده به منظور شرکت در اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای ایران که در اصفهان برگزار می‌شود، به ایران سفر می‌کند.

کمالوندی همچنین اعلام کرد که قرار است در این سفر گروسی در خصوص مسائل هسته‌ای ایران با برخی از مقامات جمهوری اسلامی ایران رایزنی داشته باشد.

اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای روز ۱۷ الی ۱۹ اردیبهشت ماهدر شهر اصفهان برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • یک کارشناس انرژی : موفقیت دولت در تقویت شبکه فروش نفت کشور در شرایط تحریم
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • رایزنی نماینده ایران با اولیانوف در وین
  • دیدار نمایندگان ایران و روسیه در آستانه سفر گروسی به تهران
  • افتتاح پروژه سد و نیروگاه اومااویا در کشور سریلانکا + فیلم
  • افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی
  • آغاز عملیات اجرایی احداث دفترصداوسیما در سقز
  • آژانس به مسیر عقلانیت باز می گردد؟
  • افزایش بیش از ۸۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور
  • فروش برق با نرخ‌های جذاب در بورس انرژی