Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان متضرر از کرونا چندی است که آغاز شده است. این امر باهدف کمک به از سرگیری مجدد فعالیت‌های این شرکت‌ها و بازگشایی دوباره آنها انجام می‌شود، در ادامه به بررسی جزئیات این بسته‌های حمایتی می‌پردازیم.

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛  در ابتدای شیوع کرونا محدودیت‌هایی در کشور وضع شد، برخی مشاغل فعالیت خود را به شکل دورکاری ادامه دادند اما امکان دورکاری برای برخی از مشاغل وجود نداشت و به ناچار روند کار آنها متوقف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این توقف باعث ضرر اقتصادی به شرکت‌ها و حتی در برخی از موارد باعث تعطیلی آنها شده است. در این میان شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوپای بسیاری نیز مجبور به تعدیل نیرو و تعطیلی شدند. 

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان نهاد بالادستی در حوزه توسعه دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ تصمیم به اعطای تسهیلاتی به  شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوپایی که از شیوع کرونا متضرر شده‌ بودند، کرد. مأموریت اعطای تسهیلات به شرکت‌های متضرر از کرونا به صندوق نوآوری و شکوفایی سپرده شد که دو مرحله از آن انجام شده و مرحله سوم نیز در مرحله اجرایی قرار دارد. 

تسهیلات 500 میلیون تومانی برای شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک

به گفته محسن نوتاش، مدیر ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی، در مرحله اول اعطای تسهیلات به کسب‌وکارهای متضرر از کرونا جامعه هدف  شرکت‌‌های دانش‌بنیان کوچک، شتاب‌دهنده‌ها و تأمین‌کنندگان فضای کار اشتراکی آسیب‌دیده از شیوع کرونا بود.  منظور از شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک به معنای شرکت‌هایی با نیروی انسانی زیر 50 نفر یا فروش زیر 2 میلیارد تومان در بازار است. البته  برای تأمین‌کنندگان فضای کار اشتراکی و شتاب‌دهنده‌ها محدودیتی در نظر گرفته نشده بود.

سقف تسهیلات  برای این شرکت‌ها 500 میلیون تومان با نرخ 9 درصد در نظر گرفته شده بود که طی 6 ماه پرداخت می‌شود و  بعد از تنفس 6 ماهه‌ای بازپرداخت آن آغاز می‌شود. زمان بازپرداخت این تسهیلات نیز یک سال است. 260 شرکت دانش‌بنیان تأیید شده و 90 میلیارد تومان تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شد. همچنین 61 شتاب‌دهنده‌ها و تأمین‌کننده فضای اشتراکی کار نیز مورد حمایت قرار گرفته و نزدیک به 30 میلیارد تومان نیز تسهیلات برای آنها مصوب شد.

تسهیلات زیر 200 میلیون تومان با تضمین چک و سفته و بالای 200 میلیون تومان با چک، سفته و ضامن به شرکت‌های دانش‌بنیان، شتاب‌دهنده‌ها و تأمین‌کنندگان فضای کار اشتراکی ارائه می‌شود.

مرحله دوم؛ حمایت 400 میلیونی تومانی از شرکت‌های خلاق کوچک

مرحله دوم اعطای تسهیلات به کسب‌وکارهای متضرر از کرونا مختص شرکت‌های خلاق کوچک  بوده است. تعریف شرکت خلاق کوچک نیز مانند شرکت دانش‌بنیان کوچک است: شرکتی که کمتر از 50 نیروی انسانی یا میزان فروش کمتر از 2 میلیارد تومان دارد. سقف تسهیلات برای شرکت‌های خلاق 400 میلیون تومان با نرخ 9 درصد و در نظر گرفته شده که با شرط حفظ اشتغال 90 درصدی طی 6 ماه پرداخت می‌شود. پس از 6 ماه تنفس، بازپرداخت یک ساله این تسهیلات آغاز خواهد شد.

از میان درخواست‌کنندگان مرحله دوم، 85 شرکت خلاق برای دریافت تسهیلات تأیید و نزدیک به 17 میلیارد تومان تسهیلات برای آنها مصوب شد. تضمین اخد تسهیلات شرکت‌های خلاق کوچک مشابه مرحله اول اعطای تسهیلات به شرکت‌های  دانش‌بنیان متضرر از کرونا بود، ارائه تسهیلات زیر 200 میلیون تومان با تضمین چک و سفته و بالای 200 میلیون تومان با چک، سفته و ضامن به شرکت‌های خلاق اعطا می‌شود.

به گفته نوتاش؛ مبلغ تسهیلات ارائه‌شده به شرکت‌های متضرر باتوجه به هزینه‌های شرکت، میزان فروش آن و میزان حقوق و دستمزد پرداختی به کارکنان تا سقف 500 تا 400 میلیون تومان تعیین شده است.

مرحله سوم؛ 10 میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ

مرحله سوم اعطای تسهیلات به شرکت‌های متضرر از کرونا از هفته گذشته شروع شده و  جامعه هدف  آن شرکت‌های دانش‌بنیان متوسط و بزرگ است.  شرکت دانش‌بنیان متوسط و بزرگ به شرکت‌هایی گفته می‌شود که بیش از 50 نیروی انسانی و فروش بیش از 2 میلیارد تومان داشته باشند. سقف این تسهیلات 10 میلیارد تومان با نرخ 9 درصد برای هر شرکت است و متناسب با میزان حقوق و دستمزد کارکنان، هزینه‌های شرکت و میزان فروش آن تعیین می‌شود.

پرداخت این تسهیلات یک مرحله‌ای است و تنفس ندارد و دوره بازپرداخت آن 18 ماهه است. این تسهیلات از طریق سه بانک عامل به شرکت‌ها ارائه می‌شوند اما شرکت‌ها برای درخواست اخذ این تسهیلات باید از طریق سامانه غزال اقدام کنند.

کمک برای شرکت‌های فناور در راه است

نوتاش می‌گوید؛ ارائه تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق، شتاب‌دهنده‌ها و تأمین‌کنندگان فضای اشتراکی کار در نظر گرفته شده است که دو مرحله از آن انجام شده و مرحله سوم نیز در حال انجام است. البته برنامه‌ حمایتی برای شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری داریم که با همکاری پارک‌ها اجرایی می‌شود. این طرح در مراحل ابتدایی قرار دارد و به زودی اطلاع‌رسانی در خصوص آن انجام خواهد شد.

کمک به دانش‌بنیان‌ها، کمک به اقتصاد کشور

گسترش شرکت‌ها دانش‌بنیان‌، خلاق و شتاب‌دهنده‌ها در سال‌های اخیر باعث افزایش سرعت تولید علم و فناوری، کارآفرینی و اشتغال‌زایی شده است. این شرکت‌ها با بکارگیری دانش فنی ترکیب آن با نوآوری و فناوری فناوری‌های پیشرفته بسیاری را اختراع و بومی‌سازی کرده‌اند. بنابراین به جرئت می‌توان گفت که تعطیلی و توقف فعالیت آنها نه‌تنها ضربه اقتصادی  به کشور وارد می‌کند بلکه سرعت تولید و توسعه علم و فناوری در کشور را کاهش می‌دهد.

باوجود این که برخی از نهادها گام‌هایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوپای متضرر از کرونا برداشته‌اند اما نتایج این اقدامات حداقل تا چند ماه آینده قابل‌رویت نخواهد بود. باتوجه به شرایط اقتصادی فعلی، روند همواره صعودی ابتلا به کرونا و فشار ناشی از بازپرداخت تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و شتاب‌دهنده‌های متضرر از کرونا باید بااحتیاط بسیاری پیش بروند تا در آینده متضرر از اخذ این تسهیلات نشوند.

انتهای پیام/4021/

منبع: آنا

کلیدواژه: دانش بنیان کرونا تعدیل نیرو صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استارت آپ تسهیلات ویژه بی کاری متضرر اعطای تسهیلات به شرکت شتاب دهنده ها و تأمین شرکت های دانش بنیان تأمین کنندگان فضای متضرر از کرونا میلیون تومان دانش بنیان کوچک نظر گرفته شد شرکت های متضرر میلیارد تومان شرکت های خلاق برای شرکت دانش بنیان کسب وکارهای خلاق کوچک مرحله سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۵۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکنون از ۳۹ شرکت دانش بنیان حمایت کرده ایم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام والمسلمین خاموشی در نخستین نشست هم اندیشی و بررسی چالش‌های پیش رو در حوزه شرکت‌های دانش بنیان که امروز ششم اردیبهشت در نمایشگاه دستاورد‌های وقف برگزار شد با قدردانی از دانشمندانی که در نمایشگاه شرکت کرده اند، گفت: سازمان وقف از نظر سرمایه‌ای بودجه دولتی نیست؛ در دوره فعلی می‌خواهیم وقف را حرکت دهیم. به عنوان مثال دارای میلیون‌ها رقبه هستیم این رقبات به صورت عرصه و اعیان است ما باید شکل مدیریتمان علمی باشد. زمین زراعی را به صورت سنتی سالی یک تا دو بار می‌توانیم بکاریم، اما با استفاده از روش علمی، بهره وری آب و زمین بیشتر می‌شود.

وی افزود: اگر پول داریم اداره سرمایه انباشته باید علمی باشد. سرمایه‌های وقف باید علمی اداره شود. تنوع در وقف به نیات واقفان و اعیان اعطایی ربط دارد.

حجت الاسلام خاموشی با تاکید بر اینکه دانش بنیان‌ها باید در خدمت ارزان سازی و رفاه مردم باشند، افزود: ما موظف به رعایت قانون وقف هستیم. اوقاف از دانش بنیان‌های نوپا حمایت می‌کند و ما مفتخریم که تاکنون از ۳۹ شرکت حمایت کرده ایم.

وی تصریح کرد: باید در حوزه اقتصاد تاثیرگذار باشیم ما باید در تولید ملی بدون نفت موفق باشیم. در حوزه صنعت ریل ورود کرده ایم که ۳۰ درصد درآمد نفتی را پوشش می‌دهد در حوزه مسکن رقبات زیاد داریم به مسکن نخبگانی توجه ویژه داریم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در تمام رقبات زراعی بحث زنجیره زراعی مد نظر است. بحث معادن به عنوان ظرفیت مغفول اوقاف بوده، مساله دیگر آنچه اهمیت دارد حوزه صنایع تبدیلی است که توجه ویژه داریم. در حوزه فناوری هم زیرساخت‌های سخت افزاری و هم نرم افزاری مد نظر است. کار‌های خوبی در حال انجام است حوزه فناوری تاثیر شگرف در اقتصاد کشور خواهد داشت.

در ادامه این نشست، سجده، مدیرعامل بنیاد توسعه عمران موقوفات با بیان اینکه در کتب دینی آمده که حضرت علی (ع) نخلستان ایجاد کرده و وقف می‌کردند، گفت: تقریبا ۵ سال است که توسعه تولید با حضور مردم در سازمان اوقاف اتفاق افتاده است.

وی اظهار داشت: بنیاد توسعه عمران موقوفات در شناسایی زمین‌ها تلاش می‌کند و سعی داریم در حوزه کشت و صنعت با مشارکت مردم در تحقق شعار سال گام برداریم.

بیگدلی، معاون بهره وری اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه هم در سخنانی با اشاره به چشم انداز این معاونت در حوزه اجتماعی و ارتباط سازمان با شر‌کت‌های دانش بنیان گفت: اولین اقدام وقف این است که بتواند کسب منفعت از عین وقف داشته باشد مرحله بعد این منافع داخل کاسه‌ای ریخته می‌شود که حفظ می‌شود و سرریز آن اجرای نیت است. باید بیشترین کسب منفعت از موقوفات داشته باشیم.

وی اظهار داشت: برای اینکه علم در خدمت کسب منفعت قرار گیرد زیست بومی برای حمایت از دانش بنیان‌ها با رعایت قوانین وقف طراحی شده است. این شرکت‌ها اکثرا به سوددهی رسیده اند.

در حوزه ارائه طرح سیمان ژئوپلیمری بر پایه خاکستر باگاس، بحث وقف ماندگار در راستای توسعه پایدار مورد بررسی قرار گرفت. این شرکت به فناوری تولید برق و سیمان با وجود تحریم‌ها و موانع داخلی دست پیدا کرده است.

بر اساس آنچه در این نشست عنوان شد، درصد قابل توجهی از شرکت‌های دانش بنیان در سطح کشور هیچ گردش مالی ندارند. صرفا ایده‌ای است که در مرحله آزمایشگاهی ارائه شده است. این شرکت‌ها معتقدند اگر قرار است کاری و حمایتی در حد اوقاف انجام شود باید متفاوت از کار‌هایی باشد که توسط دیگران انجام می‌شود. شرکت‌های دانش بنیان از ایده تا تجاری سازی در کشور‌های پیشرفته حمایت می‌شوند.

موضوع دیگر که مورد بحث قرار گرفت، این بود که در مناطق محروم بسیاری از محصولات دانش بنیان کارایی ندارد در حوزه عمران در منطقه محروم برج سازی انجام نمی‌شود. در زمینه فناوری بتن باید تعریف دیگری در مناطق محروم داشته باشیم.

دیگر خبرها

  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان
  • صادرات ۱۰ میلیارد دلاری دانش بنیان‌ها تا دو سال آینده
  • قدردانی وزیر ارتباطات از شرکت‌های دانش بنیان ارائه‌دهنده تجزیه‌گر مرسولات
  • «اشتغال تخصصی و گردش مالی» نوع تقسیم‌بندی دانش‌بنیان‌ها و حمایت‌ها را مشخص می‌کند/ سازوکار‌های حمایتی متناسب‌تر شدند + فیلم
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها
  • صنعت نفت و گاز پیشتاز مسیر حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن
  • نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان
  • امضا تفاهم نامه همکاری میان جهاد کشاورزی و شرکت‌های دانش بنیان
  • تاکنون از ۳۹ شرکت دانش بنیان حمایت کرده ایم
  • ارائه تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی برای نوسازی مسکن روستایی