Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@07:47:02 GMT

کاوشگر مریخ چین همزمان از ماه و زمین عکس گرفت

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۸۶۱۸۰

کاوشگر مریخ چین همزمان از ماه و زمین عکس گرفت

به گزارش ایرنا از آژانس فضایی ملی چین (CNSA)، نخستین مریخ کاو چین که ۲۳ ژوئیه (۲ مرداد) پرتاب شد در شرایط مطلوبی به مسیر خود ادامه می دهد این کاوشگر از حوزه تاثیر گرانش زمین خارج و وارد مدار انتقال از کره زمین به مریخ شده و بیش از ۱.۵ میلیون کیلومتر از زمین فاصله گرفته است.

عکس ارسالی از مریخ کاو چین تصویر سیاه و سفید زمین و ماه را هر دو به شکل هلال نشان می دهد که در جهان گسترده با یکدیگر همراه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آژانس فضایی ملی چین با اشاره به اینکه اندازه گیری، کنترل و ردیابی این کاوشگر از زمین به صورت دقیق در حال انجام است و کنترل پرواز و دریافت داده ها هم مشکلی ندارد گفت: این مریخ کاو در حال حاضر در شرایط پرواز مناسب و دارای تعادل انرژی طبیعی و شرایط کار است.

چین در تلاش برای رسیدن به فعالیت‌های فضایی رقیب خود یعنی آمریکا و تایید جایگاهش به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی، میلیاردها دلار در ماموریت بین کهکشانی به سیاره مریخ سرمایه گذاری کرده است.

ماموریت چین به مریخ از جمله شامل چند پروژه جدید فضایی است که این کشور دنبال می‌کند و شامل قرار دادن فضانوردان چینی در کره ماه و برخورداری از یک ایستگاه فضایی تا سال ۲۰۲۲ است.

چین پیش از این هم در سال ۲۰۱۱ میلادی برای پرتاب کاوشگر به مقصد مریخ تلاش کرده بود، اما این ماموریت شکست خورد و فضاپیمای چینی پس از پرتاب از پایگاه قزاقستان، در جو زمین سوخت.

این بار چین نه تنها بطور مستقل برای اجرای این ماموریت وارد عمل شده، بلکه همزمان مجموعه‌ای از یک مدارگرد و یک مریخ نورد را به مریخ فرستاده است تا سرعت انجام ماموریت‌هایش را افزایش دهد.

سرعت پیشرفت برنامه‌های فضایی چین در دو دهه اخیر قابل توجه بوده است در سال ۲۰۰۳ میلادی یانگ لیوی، به عنوان اولین فضانورد چینی رهسپار مدار زمین شد و سال گذشته نیز فضاپیمای «چانگ ای-۴» توانست با «موفقیت کامل» توانست روی نیمۀ پنهان ماه بنشیند.

در صورت موفقیت چین در فرود آوردن کاوشگر روی سطح مریخ، این کشور وارد کلوپ نخبگان فضا خواهد شد فرود روی مریخ کار بسیار دشواری است و تا کنون تنها ایالات متحده توانسته است فضاپیماها را با موفقیت روی سیاره سرخ فرود آورد در حال حاضر همچنان دو کاوشگر «این‌سایت» و «کنجکاوی» هر دو متعلق به ناسا، روی سطح مریخ مشغول فعالیت هستند.

شش فضاپیمای دیگر نیز (سه فضاپیمای آمریکایی، دو اروپایی و یک هندی) هم اکنون از مدار مریخ در تلاش برای کسب دانش بیشتر درباره این سیاره هستند.

برچسب‌ها چین مریخ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چین مریخ چین مریخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۶۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین کاوشگر جهان برای نمونه‌برداری از سمت دور ماه پرتاب شد

چین امروز با موفقیت کاوشگر Chang'e-۶ را به فضا پرتاب کرد و مأموریتی جسورانه را برای جمع‌آوری حدود ۲ کیلوگرم نمونه از سمت دور ماه نسبت به زمین آغاز کرد. این اولین بار در تاریخ است که یک کشور تلاش می‌کند از این منطقه مرموز، نمونه جمع‌آوری کند. - اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، چین روز جمعه با موفقیت کاوشگر Chang'e-6 را به فضا پرتاب کرد و مأموریتی جسورانه را برای جمع‌آوری حدود 2 کیلوگرم نمونه از سمت دور ماه آغاز کرد. این اولین بار در تاریخ است که یک کشور تلاش می‌کند از این منطقه مرموز، نمونه جمع‌آوری کند.

کاوشگر Chang'e-6 که توسط موشک Long March-5 Y8 قدرتمند حمل می‌شد، پس از رسیدن به مدار برنامه‌ریزی شده، سفر چند هفته‌ای خود به ماه را آغاز کرد. این کاوشگر شامل یک مدارگرد، یک فرودگر، یک صعود‌کننده و یک کپسول بازگشت است.

انتظار می‌رود Chang'e-6 در اواخر سال جاری در حوضه Aitken، یک دشت عظیم برخوردی در قطب جنوب ماه، فرود بیاید. این منطقه که به دلیل قدمت باستانی و پتانسیل علمی بالا انتخاب شده است، می‌تواند سرنخ‌هایی را در مورد منشاء و تاریخچه ماه ارائه دهد.

جمع‌آوری نمونه از سمت دور ماه یک چالش فنی پیچیده است زیرا این منطقه از دید مستقیم زمین پنهان است. برای غلبه بر این مشکل، Chang'e-6 از یک ماهواره رله برای برقراری ارتباط با زمین استفاده خواهد کرد.

این کاوشگر همچنین حامل چهار ابزار علمی بین‌المللی است که توسط دانشمندانی از فرانسه، اروپا، ایتالیا و پاکستان توسعه یافته است. این ابزارها برای مطالعه ترکیب، خواص فیزیکی و تاریخچه نمونه های جمع‌آوری شده استفاده خواهند شد.

اولین تصاویر تلسکوپ فضایی "اینشتین پروب" چین منتشر شد

ماموریت Chang'e-6 گامی مهم در اکتشاف ماه توسط چین است. این کشور در سال 2020 با ماموریت Chang'e-5 از سمت نزدیک ماه نمونه‌برداری کرد و اکنون قصد دارد با رسیدن به سمت دور ماه به اکتشافات خود ادامه دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سفر فضاپیمای چینی به قسمت دوردست ماه آغاز شد
  • پرتاب نخستین کاوشگر جهان برای نمونه‌برداری از سمت دور ماه
  • پرتاب نخستین کاوشگر برای نمونه‌برداری از ماه
  • نخستین کاوشگر جهان برای نمونه‌برداری از سمت دور ماه پرتاب شد
  • کاوشگر سمت دور ماه به قمر می‌رود
  • آغاز دور جدید اکتشافات چین در نیمه پنهان ماه
  • مشارکت‌های مردمی همزمان با تزریق زمین در نهضت ملی مسکن
  • ناسا برای طوفان‌های شدید خورشیدی در مریخ آماده می‌شود
  • کاوشگر ماه چین به سمت پنهان قمر می‌رود
  • فضانوردان چینی پس از ۶ ماه به زمین بازگشتند