Web Analytics Made Easy - Statcounter

«صباح زنگنه» نماینده و فرستاده پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی در تشریح دلایل و ابعاد دور جدید درگیری‌ها میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بخشی از درگیری‌های جدید میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل مربوط به اهمیت مرزهای شمالی فلسطین اشغالی است؛ چراکه بیشترین تراکم جمعیت در شمال فلسطین است و از سوی دیگر حضور حزب‌الله در جنوب لبنان هم باعث شده تا سناریوهای اسرائیل در آن منطقه با مشکل روبه‌رو شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان طی چند روز اخیر شاهد بودیم که دور جدیدی از تنش‌ها میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی به وقوع پیوسته که دلیل آن حمله جنگنده‌های اسرائیل به قنیطره و شهادت یک نفر از اعضای حزب‌الله لبنان است. بر این اساس حزب‌الله لبنان اعلام کرد به زودی انتقام خواهد گرفت که این اتفاق رخ داد.

وی ادامه داد: نکته‌ای که در این میان باید به آ‌ن توجه کرد این است که به موازات تحولات مذکور، شاهد فعال شدن نیروهای یونیفل در مرزهای لبنان با سرزمین‌های اشغالی هستیم. همین چند روز پیش بود که اخباری از هدف قرار گرفته شدن چوپان‌های لبنانی توسط یونیفل منتشر شد و قبل از آن هم سازمان ملل خبر داده بود که وظایف این نیروها در مرز لبنان با سرزمین‌های اشغالی تغییر خواهد کرد. به همین دلیل معتقدم که اسرائیل به دنبال آن است تا با فشار بر سازمان ملل بتواند نیروهای یونیفل را با خود هماهنگ کند و حتی در مقابل حزب الله قرار دهد. این سناریو یک راهبرد بسیار خطرناک است که می‌تواند وجاهت سازمان ملل را زیر سوال ببرد. در این میان باید توجه کرد که اسرائیلی‌ها می‌دانستند حزب‌الله دست به عملیات خواهد زد اما به صورت دقیق نمی‌دانستند که در کجا و در چه زمانی این اتفاق رخ می‌دهد.

این تحلیلگر مسائل منطقه گفت: بخشی از این غافل‌گیری به هک شدن شبکه‌های مخابراتی و الکترونیکی ارتش رژیم صهیونیستی توسط حزب‌الله برمی‌گردد. بر اساس آخرین داده‌ها، ارتباط سربازان اسرائیل با تل‌آ‌ویو قطع شده بود که همین موضوع باعث شد تا وحشت زیادی بین آنها توزیع شود. به همین دلیل قطع ارتباط آنها با اسرائیل موجب شد برای اعلام حضور و مخابره پیام از مُنور استفاده کنند که به نظر می‌رسد این روش هم مفید واقع نشده است. در این میان فشار روانی بر سربازها به حدی بود که تیراندازی‌های بی‌هدف از ناحیه آنها شروع می‌شود و مجموعه این اتفاق‌ها نشان می‌دهد که حزب‌الله توانسته از اصل غافلگیری علیه ارتش اسرائیل استفاده کند. این وضعیت نشان دهنده استفاده از سیاست استهلاک علیه ارتش رژیم صهیونیستی است. بر اساس داده‌های کنونی چند تن از سربازان اسرائیل اسیر شده‌اند که این موضوعِ بسیار مهمی است. از سوی دیگر گفته شده که توپخانه رژیم صهیونیستی حملاتی علیه ارتفاعات کفرشوبا و مزارع اشغالی شبعای لبنان صورت داده‌اند که می‌تواند به تنش دو طرف بیفزاید. مساله مهم‌تر بحث اسیر گرفته شدن سربازان اسرائیلی توسط حزب الله لبنان است که باید آن را در پاسخ به حمله اخیر این رژیم به قنیطره واقع در جنوب سوریه دانست که باعث کشته شدن یکی از اعضای حزب‌الله لبنان شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که بسیاری معتقدند ادامه این روند به دلیل نارضایتی‌های داخلی لبنان و همچنین تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه بیروت می‌تواند اوضاع این کشور را وخیم کند، اما نکته اینجاست که اسرائیل هم دقیقاً چنین وضعیتی را دارد. حدود سه هفته است که مردم سرزمین‌های اشغالی در مقابل اقامتگاه نتانیاهو دست به تظاهرات زده‌اند و خواستار استعفای وی از نخست‌وزیری هستند. به همین جهت تنش با حزب‌الله لبنان آ‌ن هم در شرایط فعلی باعث می‌شود که نتانیاهو زیر فشارهای داخلی و خارجی قرار بگیرد و به همین دلیل عملکرد هوشمندانه حزب‌الله لبنان می‌تواند هزینه‌های داخلی نخست وزیر اسرائیل را افزایش دهد. بر این اساس احتمال دارد که عملیات گسترد‌ه‌تری رخ دهد اما به دلیل فضای ملتهب داخل اسرائیل و منطقه ممکن است نتانیاهو برای فرار از فشارهای موجود مجدداً بحث انتخابات چهارم اسرائیل را مطرح کند. او در این راستا سعی می‌کند تماس‌های خود با کشورهای عربی را تا جایی افزایش دهد که مانع از ادامه عملیات‌های حزب‌الله شود. به همین دلیل ممکن است برای فرار از این بحران از آمریکا و سایر کشورها بخواهد تا فشارهای دیپلماتیک بر بیروت را افزایش دهند.  

منبع: ایلنا

کلیدواژه: بنیامین نتانیاهو رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل شیخ نعیم قاسم قنیطره جنوب لبنان حزب الله لبنان بنی گانتس سربازان اسرائیل رژیم صهیونیستی حزب الله لبنان همین دلیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۶۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی از سرگذشت سید عباس موسوی + فیلم

سید عباس موسوی، دومین دبیرکل حزب‌الله لبنان بود. او سال‌های اول فعالیتش در کنار نیرو‌های فلسطینی با اسرائیل جنگید و وقتی برای تحصیل به عراق رفت، با رژیم بعث به مقابله برخاست و هنگامی که به لبنان برگشت با تشکیل حزب الله به صورتی جدی‌تر وارد نبرد با اسرائیل شد. او در سال ۱۹۹۱م/ ۱۳۷۰ش به عنوان دبیرکل حزب الله انتخاب شد و در ۱۶ فوریه ۱۹۹۲م به شهادت رسید.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • حمله پهپادی حزب الله لبنان به پایگاه «المطله»
  • حمله موشکی حزب‌الله به مقر فرماندهی لشکر اسرائیل در جولان
  • حمله موشکی حزب‌الله لبنان به «مرگلیوت»
  • تداوم حملات انتقام جویانه حزب الله لبنان | رامیا و زاعوره به آتش کشیده شد
  • انتقام موشکی مقاومت لبنان از صهیونیست ها | محل اصابت موشک های حزب الله به شهرک صهیونیست نشین + ویدئو
  • حزب‌الله لبنان شهرک اسرائیلی کریات‌شمونا را موشک‌باران کرد
  • طرح یکجانبه فرانسه برای آتش‌بس در مرز لبنان و اراضی اشغالی
  • تخلیه شمال فلسطین اشغالی از بیم واکنش حزب الله
  • روایتی از سرگذشت سید عباس موسوی + فیلم
  • دیوان لاهه درباره «تهدید به انتقام‌جویی» علیه این مرجع بین‌المللی هشدار داد