Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@16:50:02 GMT

راز موفقیت حزب‌الله از نگاه یک کارشناس مسائل منطقه

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۸۶۵۰۹

راز موفقیت حزب‌الله از نگاه یک کارشناس مسائل منطقه

یک کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر این که مهمترین پایه قدرت حزب‌الله حمایت مردم و اعتماد آنان به رهبران و فرماندهان‌شان است، حزب‌الله را بهترین سرمایه گذاری خارجی جمهوری اسلامی ایران در منطقه دانست.

سید هادی برهانی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از تحولات اخیر در مرزهای شمالی اسرائیل با لبنان گفت: این تحولات در درجه اول نشان دهنده قدرت فوق العاده و واقعی حزب‌الله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسرائیل در طول ماه‌ها و سال‌های اخیر بارها به کشورهای منطقه به سوریه و به عراق حمله کرده است اما آب از آب تکان نخورده است. اما یک حمله به لبنان یا اعضای حزب‌الله وضعیت متفاوتی در منطقه ایجاد می‌کند. 
وی تصریح کرد : در تحولات اخیر یک نیروی حزب الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد. اولا حزب الله برخلاف رویه های موجود در منطقه موضوع شهادت رزمنده خود را با صراحت و شجاعت و بدون سانسور اعلام کرد و از آن زمان شرایط امنیتی در اسرائیل دست‌خوش تغییر شده است. اسرائیل ابتدا به حزب‌الله روی آورد و پیام فرستاد که ما قصد کشتن این رزمنده را نداشتیم. سپس فضای جولان را بر روی پروازهای بین المللی بست. بعد به نیروهای خود دستور داد از مرزهای لبنان و جولان فاصله بگیرند. نیروهای مخصوص خود را به مناطق شمالی اعزام کرد و سامانه‌های ضدموشک را به مرزهای لبنان گسیل کرد و در آخرین مرحله هم داستانی سرهم کرد تا از شر انتقام حزب‌الله راحت شود و امور به حالت طبیعی برگردد اما این هم با یک بیانیه کوتاه حزب‌الله دود شد و به هوا رفت. 
این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: در همین مدت یک هواپیمای بدون سرنشین اسرائیل در جنوب لبنان سقوط کرد. یک خودروی نظامی آنها در شمال اسرائیل واژگون شد و سربازی اسرائیلی کشته شد. چندین خمپاره بر سر نیروهای اسرائیلی در جولان فرود آمد و یک خودروی نظامی اسرائیل آسیب دید. خلاصه از زمانی که حزب الله اعلام کرد شهید علی محسن در حمله اسرائیل به شهادت رسیده است آب خوش از گلوی اسرائیل پائین نرفته و شرایط امنیتی در شمال اسرائیل وضعیت عادی و طبیعی خود را از دست داده است. شما چنین قدرتی را در هیچ جبهه ای در منطقه نزاع با اسرائیل نمی‌بینید. 
برهانی خاطرنشان کرد : همه اینها نشان دهنده قدرت حزب الله و توان آن در پاسخگویی قدرتمندانه و شجاعانه به تجاوزات اسرائیل است و این نکته بسیار درخور توجهی است. در سرتاسر منطقه هیچ نیرویی به چنین قدرت بازدارندگی دست نیافته است. اسرائیلی که بی محابا و با دست باز در منطقه عمل می کند، بمباران می کند، تخریب می‌کند وقتی به حزب الله می رسد دست به عصا می شود و رفتار متفاوتی در پیش می‌گیرد.
این استاد دانشگاه همچنین درباره این که علت قدرت حزب الله و هراس اسرائیل از این قدرت چیست؟ اظهار کرد : این بحث مفصل و قابل استفاده‌ای است. همه کشورهای منطقه باید این سوال را بپرسند و به این سوال جواب دهند. اگر در این کار موفق شوند می‌توانند راه خروج از ناتوانی و ضعف در برابر اسرائیل را بیابند. حزب الله نمونه یک پروژه موفق مقاومت در برابر قدرت نظامی بی‌رحم و ویرانگر اسرائیل است. بیرحمی و قدرت اسرائیل که به همه کشورهای منطقه حمله ور می شود به حزب الله که می رسد متوقف می‌گردد، محتاط می شود و مودبانه عمل می کند. اسرائیل تحت فشار حزب الله مجبور شد از جنوب لبنان خارج شود و دو جنگ ۱۹۹۶ و ۲۰۰۶ به اسرائیل نشان داد این تو بمیری از آن تو بمیری‌ها نیست.

وی درباره این که چه عناصری را می توان مولفه های قدرت حزب الله به شمار آورد؟ گفت: حزب الله از جهت امکانات و کمیت گروه بزرگ و پرقدرتی نیست. شاید تعداد رزمندگان آن چیزی بین ده هزار تا بیست هزار نفر است. تسلیحات سنگینی ندارد. نیروی هوایی یا دریایی ندارد. مهمترین پایه قدرت حزب الله حمایت مردم و اعتماد آنان به رهبران و فرماندهان حزب است. رفتار عاقلانه و صادقانه حزب الله و عملکرد آن این سرمایه بزرگ را ایجاد کرده است. حزب الله و رهبران آن ثابت کرده اند که به آرمانهای حزب و اهداف اعلام شده برای مقاومت در برابر اسرائیل وفادارند. 

بر هانی افزود: شما می بینید رهبر حزب الله، سید حسن نصرالله، فرزند و بستگان خود را به جبهه های نبرد با اسرائیل می فرستد. فرزند ایشان در جبهه شهید می شود. رهبران حزب الله توانسته اند به طرز موفقیت آمیزی خود را از فسادهایی که دامن‌گیر سیاستمداران می شود، حفظ کنند. اسیر قدرت و قدرت طلبی نشوند، در دام فساد سیاسی و تبلیغاتی نیفتند و صداقت اولیه خود را از دست ندهند. از اینرو امروزه حزب الله یک نیروی مقاومت محبوب است. من فکر نمی کنم در تمامی منطقه ما نیرویی و سیاستمدارانی را داشته باشیم که این همه در میان مردم خود محبوبیت داشته باشند. دیدیم حزب‌الله و احزاب هم پیمان در آخرین انتخابات لبنان که انتخاباتی دموکراتیک و رقابتی بود رای آوردند و پیروز شدند. پروژه مقاومت حزب الله مورد تایید اکثریت مردم لبنان است و این حمایت و پایگاه مردمی بزرگترین پایه قدرت حزب الله است. حزب بعث سوریه برای مثال چنین پشتوانه ای ندارد و این یکی از مهمترین دلایل ضعف دولت سوریه در برابر حملات اسرائیل است.

وی یکی از ویژگی‌های کم نظیر حزب‌الله را صداقت و راستگویی آن عنوان کرد و گفت: متاسفانه وضع منطقه از این حیث بسیار خراب است و دولتها به خود حق می دهند هر راست و دروغی را به اسم جنگ روانی به مردم قالب کنند. مردم مصر تا آخرین روزهای جنگ شش روزه فکر می کردند ارتش مصر پیروز میدان است در حالیکه متحمل یکی از سنگین ترین شکستهای تاریخ شده بود. وضع بقیه هم همینطور است. دولت سوریه هم حاضر نیست یک شکست را بپذیرد و از درگیری جدی با اسرائیل واهمه دارد. 
برهانی ادامه داد:  شما دستگاه تبلیغات حزب الله را با دستگاههای مشابه در منطقه مقایسه کنید. در منطقه ای که مثل نقل و نبات دروغ می گویند حزب الله واقعا خود را حفظ کرده است. شکستها و تلفات خود را با صداقت اعلام می کند و همه رسانه ها حتی رسانه های اسرائیلی به اخبار و اطلاعیه های آن اعتماد دارند. البته هدف از این مقایسه تحقیر دیگران نیست. سوریه و مصر هر دو واقعا زحمات بسیاری برای دفع خطر اسرائیل کشیده و هزینه های زیادی کرده اند اما نتیجه چندانی نگرفته اند و مهمتر از همه مردم و حمایت مردمی را از دست داده اند. این کشورها می توانند از تجربه موفق حزب‌الله درسهای زیادی بیاموزند و موضع خود را اصلاح و تقویت نمایند. اینها راه موفقیت در مقابله با اسرائیل و تجاوزات اسرائیل را نشان می دهد.
این کارشناس مسائل منطقه درباره این که موضع کشورمان در رابطه با حزب‌الله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ خاطر نشان کرد :  حزب‌الله دقیقا بهترین سرمایه گذاری خارجی جمهوری اسلامی ایران در منطقه است. هیچ جا در منطقه، انقلاب اسلامی چنین طنین موفقیت آمیزی نداشته است. این موفقیت درخشان اتفاقا وسوسه ای ایجاد کرده که احزاب مشابهی مانند حزب الله عراق یا انصارالله تاسیس و پشتیبانی شود ولی هیچ کدام از اینها از حیث عملکرد و موفقیت با حزب الله قابل مقایسه نیست و موفقیتهای آنها با در نظر گرفتن هزینه های سنگین آنها محل بحث و تردید است. بهترین راه استفاده از تجربه حزب الله تاکید بر عناصری است که به این گروه قدرتی واقعی بخشیده است و نه تکثیر سازمانهایی با نامهای مشابه. در صداقت، در ارتباط درست با مردم و آرمانهای آنها، در عقل و تدبیر و در توسعه روابط حسنه با دیگران است. شما از این حیث پرونده حزب الله را بررسی کنید و ببینید این حزب با سایر گروهها و احزاب در لبنان چه برخوردی دارد. با همه رابطه دارد. با مسیحی ها، با سکولارها با همه. حداکثر تلاش را برای برقراری بهترین رابطه با همه اقشار مردم دارد. برای همین شما در گردهمایی های حامیان حزب الله همه جور تیپ و قیافه ای را پیدا می کنید. از باحجاب ترین زنان تا بی حجاب ترین هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی حمایت از حزب الله را پرهزینه تلقی می کنند؟ گفت: هزینه حزب الله در قبال فایده آن بسیار معقول و موجه به نظر می رسد. لبنان قلب خاورمیانه است. همه قدرتهای منطقه ای و حتی جهانی تلاش دارند جای پایی در این کشور داشته باشند. الان با وجود حزب الله در این کشور هیچ قدرتی به اندازه جمهوری اسلامی ایران در این کشور تاثیر ندارد. علاوه بر آن مسئله اسرائیل و بازدارندگی در برابر آن نیز فاکتور بسیار مهم دیگری است. بخش بزرگی از قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در برابر اسرائیل از حزب الله و توان حزب الله می آید. من اعتقاد دارم کشورهای رقیب ایران در لبنان مانند عربستان و فرانسه حاضرند چندین برابر هزینه حزب الله را تقبل نمایند تا از چنین تاثیر و نفوذی در لبنان برخوردار شوند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه حزب الله سرمایه ای استراتژیک و پراهمیت برای ایران است و منافع هنگفتی نصیب کشور ما کرده است،  معتقد است: ایران بدون حزب الله ایرانی است که در منطقه قدرت کمتر و نفوذ کمتری خواهد داشت و از این حیث نمی تواند در شکل کنونی از منافع ایران دفاع نماید. حزب الله بهترین سرمایه گذاری امنیتی ایران در منطقه است و از این حیث با سایر سرمایه‌گذاریهای ایران قابل مقایسه نیست. بسیاری از سرمایه گذاریهای ایران در منطقه شکست خورده یا بسیار پرهزینه و کم فایده بوده است. نیجریه و یمن چه فایده ای برای ایران داشته است؟ همه کشورهای عربی، حتی کشورهای دوست مانند سوریه، سودان و الجزایر از سرمایه گذاریهای فرهنگی و مذهبی ایران ناراحت هستند. 
برهانی در خصوص سمپاشی‌هایی که رسانه‌های بیگانه علیه روابط ایران و حزب الله دارند گفت: بله این رسانه ها هوشمندانه عمل می‌کنند و نقطه قوت سیاستهای ایران را نشانه رفته اند. می خواهند دست و پای ایران را در منطقه ببرند و آنرا به شیری بی یال و دم تبدیل کنند. چون نتوانسته اند روابط ایران و حزب الله را در سطح رسمی بشکنند به افکار عمومی روی آورده اند. می دانند افکار عمومی مهم است و اگر مردم در کشور از روابط ایران و حزب الله حمایت نکنند، این روابط تحت فشار قرار می گیرد.

وی با اشاره به برخی مشکلات اقتصادی در کشور افزود: این رسانه‌ها برای مردم پیام‌هایی مهندسی می‌کنند که شهروند ایرانی را به حزب الله بدبین نماید. این پیامها احتمالا در اتاقهای فکر مجهزی تهیه می‌شود و نمی‌تواند به اسرائیل و دیپلماسی عمومی زیرکانه آن بی ارتباط باشد.

وی در ارزیابی خود از این که چگونه می توان این روابط موفق (میان ایران و حزب الله) را از جنگ روانی دشمنان حفظ کرد؟ بهترین راه برای حل چنین مسائلی را صداقت و شفافیت دانست و ابراز  عقیده کرد که چون شفافیت نیست رسانه‌ها از این آب گل آلود و فضای تاریک استفاده می کنند و چیزهای عجیب و غریبی می گویند که هیچ جا در رسانه های کشور مورد بررسی و نقد آزادانه و جدی قرار نمی گیرد و اذهان ساده و بی اطلاع را فریب می دهد.
این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد : متاسفانه نخبگان و اساتید نیز در این زمینه فعال نیستند و به جای آنکه روشنگری کنند از عوام و توده ها پیروی می کنند و یا سکوت می کنند زیرا اظهار نظر و بیان حقیقت مستلزم هزینه و چالش است. بسیاری از نخبگان متوجه کیفیت متفاوت حزب الله هستند اما ترجیح می دهند در این زمینه سکوت کنند. اگر متوجه نیستند این هم مشکل دیگری برای ما و فرهنگ سیاسی ماست. من از اینها دعوت می کنم کلیشه ها و پیش داوری ها را کنار بگذارند و با عقل و انصاف به سراغ حزب الله و شناخت حزب الله بروند و ببینند چرا این حزب متفاوت است؟ چرا موفق است؟ و چرا در لبنان محبوب است؟ چرا اسرائیل با آن قدرت جهنمی از چنین گروه کوچکی وحشت دارد؟ رمز وحشت اسرائیل چیست؟

وی افزود: اگر نخبگان و اساتید ما پاسخ این سوالها را بیابند خود درخواهند یافت این حزب سرمایه ای متفاوت است که حتی برای ما و راه ما در منطقه و جهان حرفهایی جدی برای گفتن دارد. ظرفیت حزب‌الله در خلق موفقیت ظرفیت بزرگی است. البته شخصیتهای ایرانی بزرگی چون شهید چمران، امام موسی صدر، امام خمینی و آیت الله خامنه ای در ساختن این ظرفیت سهم بزرگی داشته اند اما امروزه آنها در بسیاری زمینه ها، از جمله رویارویی با اسرائیل، بهتر از ما عمل می کنند و ما می توانیم و باید از آنها یاد بگیریم تا سیاست درستی را در پیش بگیریم و احتمال موفقیت خود را افزایش دهیم.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ایران و لبنان حزب الله جمهوری اسلامی ایران کارشناس مسائل منطقه ایران و حزب الله ایران در منطقه قدرت حزب الله حزب الله حزب الله حزب الله حزب الله رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۶۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاه‌کلید حل مسائل منطقه، دست ایران

روند تحولات موجود در غرب آسیا حکایت از قریب‌الوقوع بودن فروپاشی نظم کنونی و شکل‌گیری ساخت نوینی از نظم منطقه‌ای و به تبع آن نظم جهانی دارد؛ طرح ایده‌هایی همچون «معامله قرن»،«صلح عبری‌-عربی» و شکست آنها در‌ مقاطع مختلف حکایت از تزلزل نظم کنونی دارد. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، سفر علی‌اکبر احمدیان، نماینده‌ رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به روسیه که به دعوت نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه صورت گرفت، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی و تحلیلگران داشت که گویای یک تحول بزرگ در عرصه امنیت اطلاعاتی میان کشورهای ضد یکجانبه‌گری آمریکاست تابااین ائتلاف از تهدیدهای موجود برای ایجاد یک فرصت ارزشمند بهره‌مند شوند و به نظر می‌رسد حضور نمایندگان 106کشور دراین اجلاس امنیتی، فرصت مغتنمی است تا با گسترش همکاری در عرصه امنیت اطلاعات، اقدام به خلق ابزارها، نهادها و ساختارهای جدید در این زمینه کنند تا دربرابر این تقابل‌ها که شدت یافته و به تشدید تروریسم دامن زده، بی‌دفاع نباشند.

نقش سرویس‌های اطلاعاتی در توسعه تروریسم در منطقه
تحولات اخیر در عرصه روابط بین‌المللی، به‌خوبی نشان می‌دهد که مفهوم صلح بیش از هر مسأله دیگری در معرض خطر، تهدید و نقض قرار دارد و جنگ‌طلبی آمریکا و دست‌نشانده فاسد آن درمنطقه غرب آسیا، مهم‌ترین عامل در ایجاد شرایط کنونی شده است که در نتیجه آن، قریب بر35هزارانسان که بخش اعظمی ازآنهاغیرنظامی بودند،تنها درغزه به شهادت رسیده‌اند تا بر هژمونی‌طلبی این دولت استعماری کمک کرده و مانع افول آمریکا و نابودی رژیم نامشروع صهیونیست باشند. تروریسم یکی از شیوه‌های بارزی است که دولت‌های استعماری از آن بهره جسته‌اند تا به این وسیله بر تداوم حاکمیت‌شان کمک کنند. بی‌دلیل نیست که این پدیده شوم در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خطرها در مسیر تحقق صلح و امنیت ملی و بین‌المللی به‌شمار می‌آید، ابزارهای جدید و نوین نیز به خدمت تروریست‌ها آمده‌اند و پیوند فناوری‌های نوین با اقدامات تروریستی تبدیل به یک گرفتاری راهبردی برای همه کشورها شده است به نحوی که گروه‌های کوچک با به‌کار گیری ساختارهای پیچیده فناورانه، مبدل به کنشگرانی قهار شده‌اند و با اقدامات تروریستی، عرصه را برای تحقق صلح، امنیت و ثبات منطقه‌ای تنگ کرده، مشغول یکه‌تازی هستند.

بنابر شواهد مستند و آشکار، آمریکا و رژیم غاصب صهیونیست در صدر فهرست حمایت از اقدامات تروریستی و مبتکر قتل‌های هدفمند و تروریسم دولتی هستند و بیشتر ملت‌ها از عوارض این جنایات بی‌بهره نمانده‌اند؛ حمله صهیونیست‌ها به دفتر کنسولگری ایران در سوریه و شهادت جمعی از مستشاران ایرانی که به‌صراحت خلاف اصول پایه‌ای حقوق بین‌الملل است، آخرین مورد از توسل صهیونیست‌ها به ابزار ترور با هدف مقابله با هژمونی ایران در منطقه و همچنین جهان است، غافل از این‌که این اقدام ددمنشانه آنها بر ابهت جمهوری اسلامی ایران افزود و پاسخ مشروع به جنایات اسرائیل در عملیات «وعده صادق» پیش‌بینی‌های آمریکا و صهیونیست‌ها را با شکست رو‌به‌رو کرد؛ زیرا آنها فکر می‌کردند جمهوری اسلامی ایران با این تجاوز آشکار دچار هراس شده و از کنشگری منطقه‌ای علیه اهداف دولت‌های استکباری عقب‌نشینی می‌کند اما دیدند که با پاسخ هدفمند و صحیح، حیثیت دفاعی و اطلاعاتی صهیونیست‌ها-که از حمایت آمریکا و چند کشور دیگر برخوردار بود-به فنا رفته و وجهه امنیتی آنها متزلزل شد.

به زعم آمریکا، برتری همه‌جانبه اسرائیل در منطقه غرب آسیا، می‌تواند به تحقق اهداف و نیات شوم آنها کمک کند لذا در تدوین برنامه‌های مرتبط با سیاست خارجی خود به آن پایبند هستند و ابایی از اعطای بودجه‌های کلان و حمایت‌های غیرمادی به این رژیم جعلی ندارند ونتیجه این شده است که صهیونیست‌ها با گریز از همه پیمان‌های ناظر بر فعالیت‌های هسته‌ای از جمله ان .پی. تی به انباری از سلاح‌های هسته‌ای دست پیدا کرده‌ و از آن برای حمله به غزه و سایر حملات‌شان استفاده می‌کنند.ارائه اطلاعات امنیتی و اطلاعاتی به منظور ارزیابی قدرت رقبا و دشمنان و شناسایی نقاط ضعف و قوت آنها، اعلام به موقع هشدارها در خصوص احتمال وقوع جنگ و عملیات‌های کماندویی از سوی دشمن جهت آمادگی ارتش برای مقابله با هرگونه خطر احتمالی و تمرکز روی توسعه قابلیت‌های فناوری از جمله ماموریت‌های مهم سرویس‌های جاسوسی است تا با جمع‌آوری اطلاعات بخش‌های مختلف و ارسال آنها به یگان‌های فعال نقش‌آفرینی کرده و آن را در اختیار ارتش‌ها و موسسات نظامی سراسر جهان قرار دهند که بنا بر اذعان فعالان این عرصه، سرویس‌های جاسوسی آمان، موساد، شاباک و ... در این زمینه صاحب نام بودند و با شکست قطعی و غیر قابل ترمیم آنها در عملیات‌های طوفان‌الاقصی و وعده صادق رسوا شده و مقدمات سقوط رژیم غاصب را کلید زدند.‌به طورکلی سازمان‌های جاسوسی با ترور می‌خواهند خود را موفق، مقتدر و توانمند معرفی کنند اما مروری بر اقدامات و عملیات‌های آنها نشان می‌دهد که حریف ایران نیستند و در اکثر رویارویی‌های خود با نیروهای اطلاعاتی و دفاعی جمهوری اسلامی، ناکام مانده‌اند. بررسی پرونده فعالیت‌های جاسوسی نشان می‌دهد اکثر آنها در سه حوزه جمع‌آوری اطلاعات، ترور اشخاص و ایجاد نزاع قومی-مذهبی متمرکز بوده‌اند اما در تله امنیتی سربازان گمنام افتاده‌ و توان مقابله با چتر امنیتی جمهوری اسلامی ایران را ندارند.
   
مقابله با انحصارگرایی غرب در حوزه اطلاعات
انحصار اینترنت، سیستم‌های عامل رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند(مانند ویندوز و اندروید)،دیتاسنترها وسکوها(مثل گوگل و NSA) به آمریکا، زمینه مساعدی را به منظور سوءاستفاده از اطلاعات و توانمند شدن آنها برای نفوذ تا عمق زندگی افراد، جوامع و کشورها فراهم کرده است و نهادهای وابسته به آن نقش بی‌بدیلی در شکل دهی خواسته‌ها، سبک زندگی، افکار و ایده‌های جوامع بشری مطابق با اهداف و امیال صاحبان قدرت و نظام سلطه بین‌المللی دارند و این امر نقطه آغازی برای در اختیار گرفتن زیرساخت‌های حیاتی کشورها و تهدید آنها دارد کما این‌که در حال حاضر زیرساخت اینترنت در انحصار آمریکاست و از این طریق قادر است تا زیرساخت‌های همه کشورها را در تصرف، کنترل و اختیار خود در آورد و به شیوه‌های زیر پوستی که همان تغییر در هویت افراد و جوامع بشری است، به حذف تدریجی حاکمیت ملی کشورها به نفع خودشان پرداخته و زمینه اساسی برای ایجاد گسست و شکاف نسلی را فراهم کند اقدامی که در بسیاری از کشورها رخ داده و آمریکایی‌ها می‌خواهند فرهنگ منحط غربی را جایگرین ارزش‌های انسانی و اجتماعی سراسر دنیا کنند و برای این توطئه از ابزارهای ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی بهره‌ می‌برند.در حال حاضر دستیابی به ثروت و قدرت علاوه بر توانمندی‌های میدانی و عملیاتی به امکان استفاده از اطلاعات نیز ربط دارد؛ روندی که با رشد سریع اختراعات در زمینه فناوری‌های جدید اطلاعاتی شکل گرفته و بر این اساس، فناوری‌‌هایی با امکان ارتباطات راه دور و رسانه‌ها، فضایی کاملا نو را در زمینه توسعه اقتصاد و سیاست به وجود آورده‌اند و می‌طلبد جمهوری اسلامی ایران با حضور در ائتلاف‌های منطقه‌ای، فضای حضور در مناسبات جهانی را فراهم کرده و از ظرفیت‌های رو به رشد خود در زمینه اطلاعات بهره‌مند شود؛ رویه‌ای که به درستی در حوزه سیاست خارجی دولت سیزدهم مورد استفاده قرار‌گرفته است و آنها با تقویت حوزه دیپلماسی به مقابله با تهدیدات غرب به خصوص آمریکا پرداخته‌اند و با حضور در مجامع مختلف منطقه‌ای و جهانی افکار عمومی را در جریان اقدامات صلح‌طلبانه ایران قرار داده‌اند تا به این ترتیب از اثرات تحریم کاسته و بنیان‌گذار یک اجماع علیه انحصارگرایی غرب در حوزه اطلاعات باشند؛ روشی که آمریکا نیز برای خروج از بحران‌های پیش‌رو به آن پناه برده و به مصاف «تیک تاک» رفته است تا از نفوذ افکار و برنامه‌های این شرکت بر کاربران آمریکایی جلوگیری کند.
   
نظم نوین جدید با حضور مقتدرانه ایران
روند تحولات موجود در غرب آسیا حکایت از قریب‌الوقوع بودن فروپاشی نظم کنونی و شکل‌گیری ساخت نوینی از نظم منطقه‌ای و به تبع آن نظم جهانی دارد؛ طرح ایده‌هایی همچون «معامله قرن»،«صلح عبری‌-عربی» و«پیمان ابراهیم» و شکست آنها در‌ مقاطع مختلف حکایت ازتزلزل نظم کنونی و بیداری ملت‌های جهان نسبت به طرح استکباری آمریکا علیه اراده ملت‌ها درتعیین حاکمان‌شان دارد.گذشت بیش ازهفت ماه ازتجاوز70ساله صهیونیست‌ها برفلسطین اشغالی تنهابخشی ازاین پروژه استعماری غربی‌ها در این منطقه استراتژیک است که در مقابله با گروه‌های تکفیری هم سربلند میدان شد و فضا را در اختیار تسلط گروه‌های رادیکال مثلا اسلامی قرار نداد. اتحاد استراتژیک ایران با قدرت‌های منطقه‌ای نظیر چین و روسیه، گسترش جبهه مقاومت و انتقال قدرت اقتصادی ازغرب به شرق جهان ازویژگی‌های نظم نوین است که جمهوری اسلامی ایران درآن نقش داشته وبه افول هژمونی آمریکا سرعت بخشیده است.سفر رئیس‌جمهور به پاکستان و حضور رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور درروسیه که منجر به توافقات سیاسی،اقتصادی، اطلاعاتی و امنیتی.مهمی بین طرفین شد،گواه دیگری برشکل‌گیری نظمی نوین درمنطقه و انزوای روزافزون آمریکا و اسرائیل است؛ به ویژه که تحولات اخیر به شکاف واشنگتن و رژیم غاصب صهیونیست دامن زده است.

چند نکته درباره یک نشست
حضور علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در رأس یک هیات بلندپایه‌ امنیتی برای شرکت در دوازدهمین «نشست بین‌المللی مقامات عالیرتبه مسئول در امور امنیتی» و «نشست دبیران شوراهای امنیت ملی کشورهای عضو بریکس» به لحاظ روند تحولات منطقه‌ای به خصوص بعد از عملیات وعده صادق، اهمیت بالایی داشت و نشان داد ایران در روند شکل‌گیری نظم نوین منطقه، می‌کوشد با همکاری سایر کشورها با تروریسم، به ویژه تروریسم دولتی اسرائیل مقابله کند.

ایران و روسیه در ماه‌های اخیر هردو قربانی تروریسم بوده‌اند و برگزاری اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ نسبت به اجلاس امنیتی مونیخ که شرکت‌کنندگان در آن عمدتا حامی تروریسم هستند، حائز اهمیت است.

110 کشور از پنج قاره جهان در این اجلاس حضور داشتند واین مسأله حکایت از اهمیت این اجلاس و توجه به رویکردهای تازه امنیتی برپایه همکاری دارد.مذاکرات دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با مقامات کشورهای هند، برزیل، سوریه،عراق و...، نمونه‌ای از این تعاملات است.

این اجلاس امنیتی درحالی برگزار می‌شود که منطقه در آتش جنگ‌افروزی صهیونیست‌ها می‌سوزد و اتحاد جهانی برای مقابله با این جنگ‌طلبی بسیار مهم است به‌ویژه که بعد از عملیات وعده صادق، نگاه‌ها به ایران دوخته شده تا تحولات را بر اساس تفاهمات امنیتی جدید ـ‌که در حاشیه اجلاس به امضا رسیده است ـ مدیریت کند.

منبع: جام‌جم

/انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • علی عسکری: استقلال باید در ابعادملی، منطقه‌ای و جهانی برترین باشد
  • علی عسکری: استقلال باید در ابعاد ملی، منطقه‌ای و جهانی جزو برترین‌ها باشد
  • نگاه متفاوت کارشناس اقتصادی بعد از حمله موشکی سپاه: معادلات تغییر کرد | فیلم
  • واکنش جباری به خبر شکایت باشگاه پرسپولیس: مگر به مسائل شخصی درویش ورود کردم؟
  • هویت پوشالی صهیونیست‌ها در مقابل ایمان و قدرت موشکی ایران فروریخت
  • حزب‌الله لبنان: کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل چراغ سبز حمله به رفح است
  • شاه‌کلید حل مسائل منطقه، دست ایران
  • شاه‌کلید حل مسائل منطقه،دست ایران