Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمینه شمسی فارغ التحصیل رشته کارشناسی معماری از دانشگاه بوشهر، حدوداً 5 سال هست که وارد عرصه کارآفرینی بانوان شده است. در ابتدای سال 94 برای مدت کوتاهی از شهر آبپخش مهاجرت و ساکن جزیره کیش شد. موردی که در جزیره نظرش را جذب کرد و اولین تلنگر کارآفرینی در حوزه پوشاک به ایشان زده شد

خبرگزاری فارس - شهرستان دشتستان، کورش امینی: آمینه شمسی فارغ التحصیل رشته کارشناسی معماری از دانشگاه بوشهر، حدوداً 5 سال هست که وارد عرصه کارآفرینی بانوان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای سال 94 برای مدت کوتاهی از شهر آبپخش مهاجرت و ساکن جزیره کیش شد. موردی که در جزیره نظرش را جذب کرد و اولین تلنگر کارآفرینی در حوزه پوشاک به ایشان زده شد دلیلش واردات بی‌رویه پوشاک بود. این در حالی بود که در ایران تولید کنندگان پوشاک قابل توجهی در کشور داریم. برای مشورت با پدر و همسرش تماس گرفت و در نهایت برای انجام این پروژه به استان خود بوشهر و شهر آبپخش برگشت.

سرآغاز فعالیت

در ابتدای امر سه نفر از افراد را در سه ماهه آخر سال 94 دور هم جمع کرد و با سرمایه  خود و بدون هیچ پشتوانه مالی با هدف ایجاد اشتغال برای بانوان شهر آبپخش  شروع به کار کرد. بعد از آن تصمیم به ارتقاء و توسعه این کسب و کار گرفت و با درآمد اندکی که از کار داشت در ابتدای سال 95 تصمیم به احداث کارگاه تولیدی پوشاک در شهر آبپخش نمود.

با تحقیقات میدانی در شهر آبپخش یکی از شهرهای استان بوشهر به تعدادی از بانوان خاص مشاوره شغلی در این زمینه ارائه داد و برای مدت چهار تا 6 ماه آموزش رایگان در کارگاه گذاشت در نهایت از افراد آموزش دیده تعدادی در خود محیط کارگاه و تعدادی در منزل مشغول به فعالیت شدند.

بعد از اینکه تولیدی کارگاه به پتانسیلی که می‌خواست رسید به اتفاق همکارش آقای عباس پی‌خسته وارد حوزه‌ی صنایع دستی شد و از آنجایی که یکی از جاذبه‌های هنری شهر آبپخش صنایع دستی از میعانات درخت نخل هست و از جمله آن‌ها می‌توان به حصیربافی و کپوبافی اشاره نمود. بدلیل هدفش که ایجاد اشتغال برای بانوان بود پا در عرصه‌ حصیربافی گذاشت.

این کارآفرین مجدداً روند قبل از طریق تحقیقات میدانی افرادی که کار می‌کردند را شناسایی کرد و آموزشهای تکمیلی را به بافندگان ارائه داد. با تزریق تکنولوژی به دانش و هنر بافندگان تولیدات را با طرح‌ها و رنگ جدید ارتقا و توسعه داد.

بین اللملی شدن حصیر بوشهر 

او بازار را شناسایی کرد و به سابقه داران در این زمینه نشان داد که می‌تواند از این هنر درآمد خوبی کسب کند و این باعث بوجود آمدن چالش بزرگ بین صنعتگران عرصه بافندگی حصیر در استان بوشهر شد و همگی به این نتیجه رسیدند که می‌توانند حصیر استان بوشهر را به دنیا معرفی کنند در حدی که حصیر استان بوشهر را علاوه بر حضور در نمایشگاههای بین المللی به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر کرد.    

خبرگزاری فارس به بهانه شعار سال(رونق تولید) به سراغ این کارآفرین اهل آب پخش رفت و وی نیز در این گفت‌وگو از مشکلات و موانع رونق تولید، علاقه، ایده و چگونگی ورود به این کار به ما گفت که در ادامه از منظر شما مخاطب گرامی می گذرد.

فارس: لطفاً خودتان را معرفی کنید و در خصوص طرح‌های خود توضیحاتی ارائه کنید؟

آمینه شمسی هستم ۳۲ ساله متولد شهر آب پخش حدوداً سه طرح شغل را اشتغال‌زایی کردم و از سال ۹۴ تولیدی پوشاک، سال ۹۶ کارگاه صنایع دستی حصیر بافی و سال ۹۷ که در پایان اسفند ماه افتتاح گردید، اقامتگاه بوم گردی در روستای چم درواهی از توابع شهرستان آب پخش بود.

من کار تولیدی پوشاک را در دیماه ۹۴ با سرمایه ۵۰۰ هزار تومان با دو نیروی کار شروع کردم ولی در حال حاضر ۱۲ نفر به صورت مستقیم ۱۸ نفر به صورت مشاغل خانگی و ۱۰ نفر به طور غیر مستقیم اشتغال دارند. خیلی از شغل‌ها به صورت مشاغل خانگی است و بانوان در خانه دوخت می‌کنند و به کارگاه تحویل می‌دهند.

در حوزه پوشاک، کار مدیریت و بازاریابی را خودم به شخصه انجام می‌دهم و ارسال برای تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز و بوشهر دارم. برای سفارش در استان بوشهر بصورت عمده برخی نهاد سفارش کار داده‌اند. در شاخه صنایع دستی که شامل حصیر بافی است حدود ۵۷ نفر بصورت مشاغل خانگی مشغول به کار هستند.

فارس: چه دلیلی باعث شده این ایده به فکر شما رسید که به این کار علاقمند شدید؟

به دلیل مهاجرت به جزیره کیش موردی که در جزیره نظرم را جذب کرد و اولین تلنگر کار آفرینی در حوزه پوشاک شد دلیلش واردات بی رویه پوشاک بود در حالی که ایران خود از  تولید کنندگان پوشاک است.

فارس: چه تعداد از بانوان شهر آبپخش پیش شما مشغول به اشتغال هستند و به استقلال مالی رسیده‌اند؟ 

در حوزه پوشاک ۱۲ به صورت مستقیم ۱۸ نفر به صورت مشاغل خانگی و ۱۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به اشتغال هستند. در حوزه صنایع دستی حدود ۵۷ نفر به صورت مشاغل خانگی مشغول به کار هستند.

فارس:  آیا نهادی و ارگانی شما را مورد حمایت قرار داده است؟

تنها نگرانی من این هست که در منطقه خودمان هیچگونه حمایت و استقبالی نمی‌شویم در حالی که از استانهای دیگر مشتری‌های ثابت و زیادی داریم. در حوزه پوشاک در پنج زمینه فعالیت داریم که شامل ورزشی، بیمارستانی، ارگانی، مدارس، مزون و کارگاهی می‌شود.
ولی به دلیل شیوع بیماری کرونا و نبود سفارش تولید پوشاک ورزشی و بعضی موارد تعطیل است چون تیم‌های ورزشی همه تعطیل می‌باشند و سفارش نداریم.

فارس: آیا بدحسابی سفارش دهندگان مشکلاتی را برای شما داشته است؟

بله، بدحسابی یک بیمارستان در استان بوشهر که باعث بیکاری چندین نفر از پرسنل ما شده و مجبور شدیم ادامه همکاری را قطع کنیم و همین کار باعث شد حدود ۷۰ نفر از بانوان روستای بنه‌عباس کارشان متوقف و بیکار شوند.

فارس: در حال حاضر مشغول به چه کاری هستید؟

با توجه به نزدیک بودن شروع سال تحصیلی مدارس، در هنگام بازگشایی مدارس، دوخت فرم دانش آموزان را برعهده داریم.در بقیه فصول سال نیز کارهای ورزشی، سازمانی، ارگانی و همکاری با فروشگاه‌هایی از قبیل مانتو و تونیکهای زنانه، لباس‌های بچه گانه و پیراهنهای مردانه مشغول به فعالیت هستیم که در حال حاضر بدلیل شیوع بیماری این موارد بندرت سفارش داده می‌شود.

فارس: از مشکلات تولید بگویید؟

برای تولید، گلایه نه تنها من بلکه خیلی از تولید کنندگان این است که ما عسلویه و جزیره خارگ را داریم که این همه شرکت‌های نفتی و فازها  دارد ولی متاسفانه سفارشات به استان‌های دیگر می‌دهند.

فارس: در سال رونق تولید و برای کارتان آیا دولت اعطای تسهیلات انجام داده است یا خیر و نقش دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

بانک توسعه تعاون تسهیلاتی پیشنهاد دادند ولی به دلیل درصد بالای سود وام که 12 و 16 درصد بود از گرفتن تسهیلات انصراف دادیم و اگر تسهیلات قبول می‌کردیم باید ماهانه 10 میلیون بازپرداخت انجام می‌دادیم اگر من ماهانه 10 میلیون تومان درآمد داشتم، نیاز نداشتم 100 میلیون تومان وام  بدون تنفس و سود بالا  بگریم و به همین دلیل به دلیل سود بالا و زمان کمی که برای بازپرداخت شروع وجود دارد اقدام نکردم.

فارس: در مورد اقامتگاه بومگردی توضیحاتی بدهید؟

اقامتگاه بوم گردی ما حدوداً طی ۴۵ روز ساخته شده است. از ۱۳ بهمن ماه ۹۷ شروع و در تاریخ ۲۸ اسفند افتتاح شد در مراسم افتتاحیه از استانداری بوشهر و فرمانداری دشتستان و شورای اسلامی و بخشداری دشتستان دعوت بعمل آمد و مراسم بسیارخوبی برگزار شد.

بعد از کمک به ارتقای حصیربافی با آقای عباس پی خسته تصمیم گرفتیم جاذبه‌های گردشگری شهر آبپخش را به دنیا معرفی کنیم و این موضوع باعث شد که اولین اقامتگاه بومگردی را در شهر آبپخش به نام «به نشین نگین سبز» احداث کنیم. اقامتگاه در دل نخلستان در روستای چم درواهی در حاشیه شهر آبپخش کنار رودخانه قرار گرفته است.

در حال حاضر این مجموعه به آقای عباس پی‌خسته واگذار شده است و دارای هشت اتاق و یک سالن کاملاً سنتی جهت شب نشینی‌ها با ظرفیت 40 نفر است.

این مکان در وسط متمرکزترین جنگل نخلستان ایران (از نظر وسعت) قرار گرفته و در حقیقت یک منطقه جنگلی از نوع درخت نخل است. این محل تا سواحل خلیج فارس تنها 50 کیلومتر فاصله دارد. از شمال به جزایر شمالی و جنوبی ختم می‌شود و با مرکز استان تنها 65 کیلومتر فاصله دارد. 

فارس: در پایان چه توصیه‌ای به جوانان در زمینه کارآفرینی دارید؟

توصیه‌ای که در زمینه کارآفرینی به جوانان دارم این است که واقع بین باشند و هیچ چشم‌ داشتی به کمک مسؤولین نداشته باشند و فکر رفتن به عسلویه و جزیره خارک و پتروشیمی و شرکت گاز را از خود دور کنند.
واقعاً با کمترین سرمایه می‌توانند کاری راه اندازی کنند ولی نیاز به سختی کشیدن دارد و باید در این راه صبور بود و اینکه توقع نداشته باشند که در شش ماه اول درآمدی داشته باشند و بعد از آن همگی بستگی به این دارد که چه زحمات و سختی‌هایی را تحمل کرده‌اید تا بتوانید موفقیتی که می‌خواستید را کسب کنید وگرنه کار کردن در این شرایط اقتصادی نیز، سخت و محال نیست.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آب بوشهر کارآفرینی اشتغال صورت مشاغل خانگی حوزه پوشاک استان بوشهر حال حاضر نفر به صورت صنایع دستی شهر آبپخش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۶۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«گردشگری دریایی» فقط یک وعده در روز خلیج فارس بود!

خبرگزاری مهر_ گره جامعه؛ طول مرز آبی کشور ایران با خلیج فارس، با احتساب جزایر در حدود ۱۸۰۰ کیلومتر و بدون احتساب جزایر در حدود ۱۴۰۰ کیلومتر است. بوشهر، هرمزگان، خوزستان و سیستان و بلوچستان استان‌های ایران هستند که در حاشیه خلیج فارس واقع شده‌اند.

همچنین بیش از ۴۰ جزیره ایرانی خلیج فارس در حوزه سیاسی سه استان بوشهر، خوزستان و هرمزگان قرار دارند که بیش از نیمی از آن غیرمسکونی هستند. ایران یک جزیره کوچک غیرمسکونی نیز در منتهی الیه دریای عمان و نزدیک به مرز پاکستان دارد.

این ظرفیت آبی در خلیج فارس را هیچیک از کشورهای دیگر ندارند. ولی ایران هنوز نتوانسته آنطور که باید از این ظرفیت استفاده کند. در ادوار مختلف مسئولان وعده‌هایی در این خصوص داده بودند اما هیچیک هنوز اجرایی نشده است.

در این گزارش به بهانه دهم اردیبهشت ماه که در تقویم رسمی کشور همزمان با خروج پرتغالی‌ها از ایران و اثبات حاکمیت ایران بر خلیج فارس به نام روز ملی خلیج فارس ثبت شد؛ قرار است به برخی از این اقدامات، وعده‌ها و ظرفیت‌ها پرداخته شود. از جمله اینکه قرار بود گردشگری خلیج فارس رونق پیدا کند. حتی سواحل مکران که طرح مفصلی برای آن نوشته شد تا چابهار و استان سیستان و بلوچستان نیز از آن منتفع شوند اما اتفاقی رخ نداد.

هر ساله روز دهم اردیبهشت ماه تا یکی دو روز قبل و بعد از آن همایش‌های متعددی درباره خلیج فارس برگزار می‌شود امسال هم چندین و چند برنامه در تهران و استان‌های همجوار خلیج فارس برگزار شد که ولی صحبت‌هایی که در این همایش‌ها انجام می‌شود معمولاً پیگیری نخواهند شد.

امروز نشست «باستان‌شناسی خلیج‌فارس» همزمان با روز ملی خلیج‌فارس به همت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با همکاری سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح برگزار می‌شود.

در این نشست درباره «چگاسفلی، سندی روشن بر پیشینه تمدنی دریای پارس»، پژوهش‌های باستان‌شناسی در شبه جزیره بوشهر، «کاوش‌های باستان‌شناسی گورستان شغاب- شبه جزیره بوشهر»، راهبرد نظامی اشکانیان در تسلط و نظارت بر خلیج‌فارس، «جایگاه بندر باستانی سیراف در مبادلات فرهنگی ایران و چین از پایان دوره ساسانی تا آغاز دوران اسلامی» و «مطالعات باستان‌شناسی زیرآب در خلیج فارس» صحبت خواهد شد.

همایش‌هایی در راستای خلیج فارس

چنین همایشهایی هر ساله برگزار می‌شود و باستان شناسان زیادی هم هستند که درباره خلیج فارس، نام و آثار باستانی آن مقاله نوشته‌اند. ولی جملگی گلایه دارند که هنوز آن طور که شایسته نام خلیج فارس است کار نشده است. حتی همین اواخر سرپرست هیات کاوش بندر سیراف به نام محمد اسماعیل اسمعیلی جلودار گفت که کاوش‌های باستان‌شناختی کشورهای حاشیه خلیج فارس رشد و شتاب بسیار بیشتری در مقایسه با ایران دارد. این درحالی است که موج تخریب آثار تاریخی خلیج فارس سرعت گرفته و بخش بزرگی از عرصه بندر سیراف هم نابود شده است.

از سوی دیگر باستان شناسی زیر آب در بسیاری از این جزایر و حتی حاشیه خلیج فارس در استان‌های همجوار نیز انجام نشده است چون اعتبارات و فصل‌های متعددی برای کاوش نیاز دارد این همان موضوعی است که توفیقیان بارها و بارها روی آن تاکید داشته است.

یکی از وعده‌ها را علی اصغر مونسان اولین وزیر میراث فرهنگی در سفرش به استان بوشهر داد از جمله اینکه پرونده بندر سیراب برای قرارگیری در فهرست میراث جهانی در حال تهیه است. یکی دیگر از وعده‌ها مرمت و احیای عمارت حاج رئیس در استان بوشهر بود که سه سال برای آن اقدامی نشد تا اینکه امسال مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی اعلام کرد که قصد دارند تا این عمارت را مرمت کنند.

موضوع دیگر رونق گردشگری و ایجاد کمپ در روستای بنود عسلویه بود. مونسان در این ارتباط گفته بود که با ایجاد کمپ می‌توان کمک کرد تا ارائه کیفیت خدمات به گردشگران بیشتر شود و این ساحل این قابلیت را داراست.

وی با تاکید بر حمایت از توسعه زیرساخت‌های گردشگری در روستای بنود اضافه کرد: ما آمادگی ارائه مجوز برای ایجاد بوم‌گردی در این روستا را داریم، همچنین کمک می‌کنیم در کنار استانداری بوشهر که زمینه رونق گردشگری در این نقطه بیشتر و بهتر شود.

همچنان استفاده از گردشگری دریایی به گردش دو سه ساعته قایق‌های تفریحی ختم می‌شود

موضوع جالب‌تر این بود که مونسان گفته بود خلیج فارس میراث ملموس و ناملموس زیادی دارد اما در دوره او اقدامی برای جمع آوری میراث ناملموس این حوزه انجام نشد.

با وجود آنکه مونسان سفرهای متعدد دیگری هم به استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان داشت اما کار ویژه ای که بتواند در حوزه سواحل مکران یا استفاده از ظرفیت گردشگری دریایی صورت گیرد، انجام نشد و همچنان استفاده از گردشگری دریایی به گردش دو سه ساعته قایق‌های تفریحی ختم می‌شود.

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی سفرهای کمی در طول دوران وزارتش به استان‌های جنوبی داشته است به خصوص استان سیستان و بلوچستان که تنها یک سفر کوتاه به چابهار کرده است.

وی زمانی هم که به جزیره هرمز رفت اعلام کرد که می‌بایستی گردشگری دریایی در خلیج فارس و خصوصاً در جزایر از جمله جزیره هرمز تقویت شود تا بتوان با تکیه بر این مورد مسائل اقتصادی و اشتغال مردم را نیز تامین کرد.

ضرغامی معتقد است که یکی از جذاب ترین حوزه‌های گردشگری قطعاً گردشگری دریایی است که خوشبختانه هرمزگان با دارا بودن یک نوار ساحلی قابل توجه می‌تواند در این حوزه فعال شود.

وزیر میراث فرهنگی به این موضوع هم اشاره‌ای داشت که اگر مجموعه گردشگری دریایی راه اندازی شود، باعث ایجاد اشتغال جوانان بومی این منطقه خواهد شد. همچنین کشتی‌های تفریحی و گردشگری باید در دریا فعال باشد و مردم برای تفریح از همه جای کشور به هرمزگان سفر کنند.

بوم ایرانی محروم از خلیج فارس!

در جریان همین وعده‌ها بود که بخش خصوصی برای راه اندازی گردشگری دریایی و استفاده از کشتی‌های سنتی پیگیری‌های زیادی کرد اما نتوانست بوم ایرانی را به داخل خلیج فارس بیاورد و تنها توانست محدوده‌ای کوتاه را برای مدت زمان اندکی پیمایش کند.

مناطق آزاد که بخش مهمی از فعالیت‌های آن در مناطقی مانند چابهار، کیش، قشم و اروند با خلیج فارس گره خورده است نیز بی نصیب از این وعده‌های ناتمام نبوده است. با این وجود در حال حاضر قرار است شرکت‌های خصوصی اقداماتی را انجام دهند و برخی از آنها در حوزه استفاده از راه‌های دریایی بین المللی دوباره فعال خواهند شد تا گردشگری بین کشورها را از طریق خلیج فارس رقم بزنند. شاید بخش خصوصی بتواند در صورتی که به صرفه باشد، بخشی از این وعده‌ها را تحقق ببخشد.

از طرفی استفاده از جزایر ایرانی نیز همچنان ظرفیتی مغفول مانده است. جزایری که برخی از آنها برای بسیاری از ایرانی‌ها ناشناخته است چون یا معرفی درستی نشده‌اند یا هنوز امکانات لازم را برای پذیرش گردشگر ندارند برخی دیگر نیز برای ورود سختگیری‌هایی می‌کنند به همین دلیل هنوز خیلی از ایرانی‌ها تعدادی از این جزایر را به عنوان جزایر ایرانی خلیج فارس نمی‌شناسند.

در این باره، اکبر سهیلی از کارشناسان گردشگری استان هرمزگان به خبرنگار مهر گفت: خلیج فارس تنها یک نام و یک روز است هر زمانی که بخواهند ایران را اذیت کنند از نام‌های جعلی برای آن بهره می‌برند و هر زمان ایرانی‌ها بخواهند بگویند ما چقدر اقتدار داریم از این عنوان استفاده می‌کنند اما به واقع خلیج فارس از نام و از روزش چه بهره‌ای برده است. تنها اقدامی که می‌شود این است که هر دستگاهی به صورت موظف باید یک برنامه برای این روز داشته باشد تا بتواند بگوید کاری کرده است اما اگر هزینه این همایش‌ها و زمانی که برای برگزاری آن گذاشته شده، صرف معیشت مردم خلیج فارس شود، اتفاق بهتری است.

وی گفت: کشورهای دیگر درصدد هستند تا از این ظرفیت بیشترین بهره را ببرند. در کشورهای قطر، امارات ببنید که چطور از ظرفیت آبی استفاده می‌کنند. آن وقت ما یک جزیره ابوموسی داریم که باید برای رفتن به آن مجوز از استانداری بگیریم!

کد خبر 6091986 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • آبراه خلیج فارس جای بیگانگان نیست
  • «گردشگری دریایی» فقط یک وعده در روز خلیج فارس بود!
  • همایش روز ملی خلیج فارس در بوشهر
  • استان بوشهر خط مقدم محور مقاومت ایران اسلامی است + تصویر
  • از اشتغالزایی تا صادرات در روستای چهلخانه
  • پایان گرده افشانی ۶۲۸ هکتار نخلستان در لامرد
  • گرده افشانی ۲ هزار و ۴۵۰ هکتار از نخلستان های خفر
  • انعکاس برنامه‌های روز ملی خلیج فارس در بوشهر از ۱۹ شبکه خارجی
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • جریمه قاچاقچی پوشاک در شیراز