Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسجد جابری در خیابان شکوفه تهران جزء پیشتازان بسیاری از طرح‌ها در حوزه‌های دینی و خدماتی است؛ راه‌اندازی مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن، فعالیت خیریه انصارالمهدی(عج) و مقابله با کرونا در قرارگاه بانونی بی‌نشان ازجمله شواهد این پیشتازی است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: مسجد جابری در خیابان شکوفه جزو اولین مساجد در سطح شهر تهران است که پس از تاسیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، اقدام به تاسیس کانون فرهنگی هنری کرد و و نام جالب «اندیشه جوان» را برای آن برگزید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این کانون مجری بسیاری از برنامه ها به ویژه طرح تلاوت نور و مدیریت برنامه های قرآنی و کتاب خوانی در این مسجد است. کانون فرهنگی هنری اندیشه جوان همچنین در قالب طرح «آسمانی ها» مجری برنامه های غنی سازی اوقات فراغت در این مسجد است که امسال نیز قرار بود در زمینه های آموزش قرآن، معارف اسلامی، احکام شرعی و برگزاری کلاس های ورزشی، هنری و علمی برگزار شود که بیشتر آنها به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده است.

 

مدرسه ولی عصر(عج)؛ پیشگام در تحقق تربیت 10 میلیون حافظ

 

این مسجد همچنین اولین مورد در نوع خود است که شعبه ای از موسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (س) در آن تاسیس شد به طوری که مدرسه شبانه روزی حفظ تخصصی قرآن کریم حضرت ولی عصر (عج) جزو مراکز بسیار فعال در این زمینه در میان مساجد شهر تهران است.

 

همکاری مسجد جابری با موسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (س) علاوه بر تاسیس این مدرسه در سایر حوزه ها نیز گسترش یافت به طوری که بسیاری از دوره های آموزشی و گردهم آیی های حافظان این موسسه در این مسجد برگزار می شود.

 

فعالیت مدرسه شبانه روزی حفظ تخصصی قرآن کریم حضرت ولی عصر (عج) به طور طبیعی با شیوع ویروس کرونا تعطیل شد اما قبل از آن، همزمان 50 قرآن آموز در آن مشغول حفظ قرآن به منظور تحقق مطالبه مقام معظم رهبری درباره تربیت 10 میلیون حافظ در کشور بودند.

 

مسجد جابری در حوزه قرآنی، کارهای ابتکاری و جذاب دیگری را نیز انجام داده است. هر هفته طرح «دوشنبه های قرآنی» پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در این مسجد برگزار که طی آن چند آیه از کتاب آسمانی مسلمانان قرائت و سپس چند آیه ای توسط حجت الاسلام والمسلمین مختار نوبختی، امام جماعت این مسجد، تفسیر می شود. نکته مهم در این طرح، هنرنمایی قاریان نوجوان و جوان است که برخی از آنها جزو تربیت شدگان مدرسه تخصصی حفظ و سایر جلسات قرآنی این مسجد هستند.

 

خیریه انصارالمهدی(ع)؛ مرکز خدمت رسانی مسجد جابری به نیازمندان

 

اکنون مسجد جابری با قدمت 76 ساله نگینی برای خیابان شکوفه و خیابان شهید درودیان شده است زیرا علاوه بر نوآوری در حوزه قرآنی در حوزه خدمت رسانی به نیازمندان نیز بسیار فعال است. خیریه انصارالمهدی (عج) محور انجام این امور در مسجد جابری است تا در این زمینه شاهد نظم و انسجام در این خانه خدا باشیم.

 

حجت الاسلام و المسلمین مختار نوبختی در این باره به خبرنگار شبستان گفت: کمک کردن به نیازمندان اگر همراه با تدبیر و حکمت باشد می تواند در کوتاه مدت زمینه بی نیازی این افراد را فراهم کند از این رو ما علاوه بر کمک های ماهیانه نقدی و غیرنقدی به 40 نفر از نیازمندانی که به دلایلی همچون بیماری و کهولت سن امکان فعالیت را ندارند، تصمیم گرفتیم کارگاه خیاطی ایجاد کنیم تا برای شماری از زنان سرپرست خانوار، زمینه کسب درآمد فراهم شود. به این صورت، به آنهایی که لازم است ماهی می دهیم و به آنانی که توانایی دارند، ماهی گیری یاد می دهیم. این خانم ها اگر خیاطی بلد نباشند ابتدا آموزش می بینند و سپس مشغول کار می شوند. اکنون 30 بانو در این کارگاه مشغول کار هستند. این کارگاه با شیوع ویروس کرونا فعالیت هایش بیشتر شده به طوری که به مرکز تولید ماسک، گان و شیلد تبدیل شده است.

 

مقابله با کرونا در قالب قرارگاه «بانوی بی نشان»

 

کرونا که وارد کشورمان شد اهالی مسجد جابری با تشکیل قرارگاه بانوی بی نشان به مقابله با این ویروس پرداختندکه تولید مواد بهداشتی، ضد عفونی کردن معابر و امکان عمومی منطقه شکوفه و تهیه و توزیع ارزاق میان نیازمندان از جمله فعالیت های همین قرارگاه مسجدی است. این مسجد علاوه بر کمک به مدافعان سلامت و خانواده های آسیب دیده از ویروس کرونا، در سایر رویدادهای تلخی که همچون سیلاب و زمین لرزه برای شماری از هموطنان مان پیش آمد، نیز بسیار فعال بوده است که آخرین مورد آن به راه اندازی پویش «سقا» به منظور تهیه آب آشامیدنی برای مردم خوزستان بود.

 

مطمئنا مسجدی که تا این اندازه کارهای جالب و نو برگزار می کند امام جماعت و کارگزاران و نمازگزارانش، اهل کتاب و پژوهش هستند و این موضوع را در بدو ورود به دفتر حجت الاسلام و المسلمین نوبختی و مشاهده کتاب خانه کوچک در این دفتر درمی یابیم. نوبختی در این باره نکته جالبی به خبرنگار شبستان گفت: چند سالی است به فکر رونق کتاب خوانی در میان اهالی مسجد جابری و شهروندان منطقه شکوفه افتاده ایم از این رو این ایده را اجرایی کردیم که مردم به جای نذر خرما و گل و شربت برای عزیزان مرحوم شان، کتاب، خیرات کنند. زیرا خوردنی ها خورده و تمام می شوند اما یک کتاب می تواند قرن ها دست به دست بچرخد و هر کس آن را بخواند، دست کم فاتحه ای برای واقف آن می خواند. تاکنون بیش از 15 هزار جلد کتاب در قالب این طرح گردآوری و میان اهالی این مسجد و دانش آموزان برخی از مدارس این منطقه از شهر تهران توزیع شده است.

 

پژوهشی در زمینه آسیب شناسی مساجد برخوردار و کم بضاعت

 

امام جماعت مسجد جابری پیشنهاد جالبی نیز داشت: تصمیم داریم کار مطالعاتی و پژوهشی درباره آسیب شناسی وضعیت مساجد انجام دهیم زیرا درحالی که بسیاری از مساجد از امکانات مالی خوبی برخوردار هستند و به اقتضای آن می توانند برنامه های خوبی برگزار کنند، مساجدی را می توان نام برد که در تامین هزینه های آب و برق نیز مشکل دارند و همین وضعیت موجب شده، نتوانند برنامه های خوبی برگزار کنند ضمن اینکه ظاهر برخی از این مساجد، خوشایند و زیبنده نیست.

 

کمیته امداد امام خمینی (ره) چند سال پیش تصمیم گرفت به منظور تقویت محوریت مساجد در خدمت رسانی به نیازمندان، مراکز نیکوکاری در این خانه های خدا راه اندازی کند که در این زمینه، اولویت با مساجد فعال است. بر همین اساس، مرکز نیکوکاری از سوی اداره جنوب شرق تهران این کمیته در سال 1392 در مسجد جابری تشکیل شد. کار این مرکز چیزی جدای از فعالیت های خیریه انصارالمهدی (عج) نیست.

 

سخن آخر اینکه مسجد جابری که در بدو تاسیس در کوچه ای فرعی در خیابان دورودیان از منطقه شکوفه واقع شده بود و اکنون مساحت آن چندین برابر شده است هر برنامه ای و طرحی را در قالب طرح یا قرارگاه یا پویش و ستاد اجرا می کند که خدمت رسانی به نیازمندان در دوره شیوع ویروس کرونا در قالب قرارگاه بانوی بی نشان، آخرین مورد از این رویکرد منسجم در این خانه خدا است.

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: کمک مومنانه مسجد جابری مسجد تراز اسلامی مدرسه شبانه روزی حفظ شیوع ویروس کرونا بانوی بی نشان خدمت رسانی راه اندازی مسجد جابری برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۷۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛ نماینده ولی فقیه ئر استان لرستان گفت:مسجد پایگاه دین، اخلاق ،معنویت و بزرگترین مرکز  کسب آگاهی و والاترین کانون احیا و تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی است .
حجت الاسلام و المسلمین سید احمد رضا شاهرخی با تاکید بر اینکه مسجد باید محور و کانون همه فعالیتهای فرهنکی ،سیاسی و اجتماعی در حامعه باشند، فزود:بهره گیری از همه ی ظرفیتهای استانی را برای رونق مساجد و جذب جوانان مومن، نخبه و انقلابی خواستار شد .
فرمانده سپاه حضرت ابالفضل(ع) لرستان هم به هجمه ی گستره فرهنگی دشمن علیه ملت ایران و ارزشهای اسلام و انقلاب اسشاره کرد و گفت: مساجد باید محل رجوع مردم و مرکر حل مشکلات آنان باشد .
 سردار باقری افزود: یک هزار و ۸۰۰ پایگاه بسیج در استان وجود دارد و برنامه ریزی شده همه آنان را به مساجد منتقل کنیم .
مدیر کل صداوسیمای استان لرستان هم گفت: هویت بخشی به مساجد و تولید برنامه های مختلف فرهنگی، سیاسی ،اجتماعی واقتصادی با محور مساجد و استودیو گریزی را از سیاست های رسانه ملی برای محور قرار گرفتن مساجد عنوان کرد و افزود: آماده ایم تا پایان سال هر هفته بخشی از برنامه های تولید محتوا در صداوسیمای لرستان را در یکی از مساجد برگزار کنیم .  

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



 

دیگر خبرها

  • ۷ سیلو به صورت شبانه روزی گندم کشاورزان دهلران را خریداری می کنند
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان کردستان برپا شد
  • بازگشایی راه‌های ارتباطی ۳۵۰ روستای سیل‌زده در خراسان جنوبی
  • ۳۴۰ هزار دانش‌آموز در آزمون مدارس سمپادونمونه دولتی رقابت می‌کنند
  • ساخت مدارس شبانه روزی در دستور کار
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟
  • حافظان قرآن به عنوان سفیران تاثیرگذار نقش آفرینی کنند