Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین – صبا نوبری؛ کامران ندری درگفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین در رابطه صعودی شدن تورم نقطه به نقطه از ابتدای سال گفت: ما از چند ماه پیش این نگرانی را داشتیم و می‌دانستیم که نتیجه وضعیت پیش آمده در اقتصاد و کاهش نرخ بهره یا افزایش نرخ تورم خواهد بود و یا ریزش بازار سرمایه.

وی افزود: سیاستگذار بر سر یک دوراهی قرار گرفته است که هر دو برای کشور هزینه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یا باید جلوی افزایش غیرمنطقی شاخص در بازار سرمایه را بگیرد و تورم را کنترل کند و یا به افزایش نرخ تورم تن دهد که به نظر می‌رسد به دلیل هزینه‌هایی که ریزش بورس به دنبال دارد مسیر دوم را انتخاب کرده است.

این کارشناس ادامه داد: این شرایط فعلا ادامه خواهد داشت مگر اینکه نرخ بهره بانکی افزایش یابد، زیرا در شرایطی که تورم سالانه ما حدود 26درصد است و بازار سهام بازده سه رقمی دارد مشخص است که نرخ سود 16درصدی برای مردم جذابیت ندارد و به سراغ بازار سرمایه می‌روند.

با عدم افزایش نرخ سود ما به مردم این سیگنال را می‌دهیم که دارایی‌های خود را به شکل ریال نگه ندارند وباید توجه کرد که بازار سرمایه‌ هم غیرواقعی و کاغذی است و به زودی مردم به سراغ خودرو، کالا، ارز و طلا خواهند رفت و نتیجه مجموع این اتفاقات این است که ارزش پول ملی کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه تنها راه در شرایط فعلی افزایش نرخ سود سپرده بانکی است، افزود: اینگونه رغبت مردم به نگهداری ریال بالا می‌رود و باید دانست که اگر تا سال گذشته نرخ سود 20درصد کار می‌کرد امسال دیگر کمکی به ما نمی‌کند. شاید تا سال گذشته می‌توانستیم با نرخ بهره 17تا20درصدی تورم 22درصدی را تجربه کنیم اما امروز باید تا جای ممکن نرخ بهره را بالاتر برده و یک سیاست انقباضی را پیش بگیریم.

ندری با اشاره به اینکه امروز تمام مسئولین از سقوط بازار سرمایه واهمه دارند ، خاطرنشان کرد: مشکل اقتصاد ما این است که هدف را گم کردیم زیرا هدف باید کنترل تورم باشد و نه رونق بازار سرمایه.

این کارشناس در رابطه برنامه‌های بانک مرکزی برای کاهش سرعت رشد نقدینگی و پایه پولی، گفت: این اقدامات، اقدامات درستی است اما تا زمانی که ترس از ریزش بازار سرمایه وجود داشته باشد کافی نیست.

به گفته ندری، با توجه به تشویق‌های مسئولین برای حضور مردم در بازار سرمایه، ترس از ریزش این بازار و متضرر شدن مردم ترسی منطقی بنظر می‌رسد.

وی ادامه داد: سیاستمدار باید بپذیرد یا امسال تورم بسیار بالاتر از نرخ هدفگذاری شده توسط بانک‌مرکزی باشد یا حمایت از بازار سرمایه را کنار بگذارد ،زیرا رشد عجیب سهم‌ها هیچ توجیهی جز اینکه تورمی شدید در راه است ندارد چون هیچ اتفاقی در اقتصاد ما نیفتاده که این رشد را منطقی کند.

این کارشناس یادآور شد: باید توجه کرد که این شرایط را نمی‌توان گردن آمریکا و تحریم‌ها انداخت زیرا آن‌ها که نرخ سود را پایین نیاوردند و یا به رونق عجیب بازار سرمایه دامن نزدند، بلکه مسبب آن همه مسئولین و کل نظام تصمیم‌گیری کشور است.

ندری در پایان تاکید کرد: دولت ناچار است بذیرد همانطور که سال گذشته تورم 40درصدی را تجربه کردیم امسال هم به آن تن بدهیم اما آنچه مشخص است این است که با این شرایط دستیابی به تورم 22درصدی ممکن نخواهد بود و این نکته را هم نباید فراموش کرد که وقتی چندسال پیاپی تورم بالا داشتیم کنترل آن بسیار سخت خواهد شد.

 

پربیننده ترین تغییر در نحوه پرداخت حقوق مستمری بگیران همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از اول مهرماه/ هر ساله حدود ۵۰میلیارد دلار واردات به کشور انجام می‌شود تکلیف سهام عدالت متوفیان چه می‌شـود؟ اعـلام زمان مراجعه سهامداران عدالت به کارگزاری خود ارزش روز سهام عدالت من؟ (۱۳۹۹/۵/۷)

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: کامران ندری تورم نرخ سود تورم نقطه به نقطه کامران ندری بازار سرمایه قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت بازار سرمایه افزایش نرخ نرخ بهره نرخ سود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۷۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرایی تازه برای خریداران طلا/ مالیات جدید در راه است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مالیات بر عایدی سرمایه از نقل و انتقال طلا، به معنای سرمایه‌ای بودن طلا از نگاه مصوبه اخیر مجلس است؛ اما به واقع جامعه‌ای که برای حفظ اندک سرمایه‌های خود در مقابل تورمی که دولت در ایجاد آن بی تاثیر نبوده است، با این سوال مواجه شده که چرا باید چنین مالیاتی پرداخت کند؟ برخی در این بین مدعی اند که اجرای این مصوبه اولین ضرر بزرگ را به بازار طلا خواهد زد.

انتخاب در گزارشی نوشت: محمدولی، کارشناس صنعت طلا، درباره مصوبه اخیر مجلس مبنی بر اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از نقل و انتقال طلا گفت: این مصوبه فعالیت بازار را کند می‌کند و مصرف‌کننده دیگر تمایلی ندارد به سمت طلا بیاید. الان هم اگر مردم طلا می‌خرند، خواهان حفظ ارزش پول خود هستند و بعضا این خرید را مورد استفاده شخصی نیز قرار می‌دهند. این اتفاق که بیفتد، دیگر به سمت خرید طلا هم نمی‌آید و رونق بازار بسیار کم می‌شود. مردم به سمت و سوی طلای آبشده و دست دوم می‌روند که در آن صورت تولید طلا در کشور به شدت کاهش پیدا می‌کند.

وی در ادامه درباره ابهام اخذ مالیات از طلا اشاره کرد: مشخص نیست منظور از مالیات بر طلا چیست؛ آیا منظور متقاضیان عادی است؟ یا اینکه مالیات بر همکاران ما در واحدهای صنفی بر روی حجم قابل توجه اخذ می‌شود؟ مالیات مشخص نیست بر چه بخشی اعمال می‌شود. اگر بر واحدهای صنفی باشد، همکاران ما در حوزه شفافیت باید فعال باشند و در مقابل قانون اطاعت کنند، اما همکاران ما بحث مالیات را همین الان هم پرداخت می‌کنند؛ چه مالیات بر مشاغل و چه مالیات بر ارزش افزوده که عموماً پرداخت می‌کنند. ممکن است برخی مالیات واقعی را پرداخت نکنند، اما بیش از نود درصد مالیات پرداخت می‌کنند. اگر مالیات برمصرف‌کننده است، سازمان امورمالیاتی باید به طور شفاف بگوید که مردم در این بین چه کنند؟

ولی درباره راهکار مناسب برای مالیات بر طلا گفت: راهکار حل مشکل دست ما نیست، اما در نهایت ما به عنوان پیشنهاد می‌گوییم که بهتر است خرید و فروش طلا مثل گذشته جریان داشته باشد. حالا اگر یک فرد بخواهد یک گوشواره و انگشتر ۲ گرمی بخرد دیگر قدرت ندارد و تمایلی هم ندارد. رونق هر بازار و شهری، چراغ‌های طلا فروش هاست. مجلس بهتر است شرایط به قبل برگرداند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899745

دیگر خبرها

  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • ماجرایی تازه برای خریداران طلا/ مالیات جدید در راه است؟
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • کنایه سنگین همتی به سخنان قالیباف/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • واکنش همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • واکنش همتی به سخنان قالیباف: با علل تورم که موجب سفته بازی است مقابله کنید/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می شوید
  • گزارش‌هایی از تخلفات مجتمع‌های بین راهی قم اعلام شد
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند