Web Analytics Made Easy - Statcounter

مصطفی رضوانی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تکثیر طبیعی ماهی سفید امسال در رودخانه های نوشهر و چالوس با افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته به پنج میلیون بچه ماهی رسیده است.

وی افزود :‌ این میزان تکثیر ماهی سفید در ۲ رودخانه خیرود نوشهر و نورسر چالوس اجرایی شده ضمن اینکه امسال هم با تشدید طرح حفاظت از رودخانه وازیوار نوشهر با کمک نیروهای مردمی توانستیم از این رودخانه به عنوان مرکز تکثیر طبیعی ماهی سفید استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضوانی گفت : علاوه بر این رودخانه ها از ۲ استخر هم برای تکثیر طبیعی و رهاسازی یک میلیون بچه ماهی سفید استفاده شده است.

وی همچنین از رایزنی برای ایجاد استخر تکثیر طبیعی ماهی سفید در تعاونی پره نوشهر با مساعدت اداره منابع طبیعی این شهر در آینده خبر داد و افزود :‌ استخرهای طبیعی حاشیه دریا به عمق بیش از یک متر و به مساحت یکهزار متر مربع با ماسه دیوارسازی می شود که با داشتن آب خنک و شیرین محیط مناسبی برای تکثیر و رشد بچه ماهی به شمار می رود.

بر اساس گزارش رسمی شیلات مازندران ، میزان افزایش تکثیر طبیعی ماهی سفید در این استان نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد بود.

تکثیر طبیعی ماهی سفید از طریق ایجاد استخر در مجاورت تعاونی‌های پره، شیل‌گذاری در رودخانه ها و استفاده از ظرفیت‌های نهادهای مردمی برای ایجاد محیطی امن برای مهاجرت ماهیان مولد به مناطق بالادست صورت می گیرد. 

ماهیان سفید برای زادآوری همچون ۸۰ درصد ماهیان دریای خزر  «رودکوچ» بوده و برای تخم ریزی باید به رودخانه ها مهاجرت کنند، ولی در چند دهه گذشته ورود انواع آلاینده های شهری، صنعتی و کشاورزی به رودخانه ها، برداشت بی رویه و غیر مسئولانه از بستر و تجاوز به حریم رودخانه ها، احداث سد و پل بدون در نظر گرفتن مسیرهای ماهی بر روی رودخانه ها و همچنین وجود صیادان غیر مجاز در مصب و داخل رودخانه ها موجب اختلال در این روند شده بود که با تعامل مردم منطقه شاهد افزایش تکثیر ماهی سفید به صورت طبیعی در رودخانه ها هستیم.

افزایش ۱۵۰ درصدی تکثیر نیمه مصنوعی 

رئیس اداره شیلات نوشهر، چالوس و کلاردشت همچنین از افزایش ۱۵۰ درصدی تکثیر نیمه مصنوعی ماهی سفید با همکاری مرکز پرورش شهید رجایی خبر داد و گفت: در راستای بازسازی ذخایر و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهی سفید دریای خزر امسال ۲ میلیون قطعه بچه ماهی در رودخانه سردآبرود ، یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه بچه ماهی در رودخانه خیرود و ۲ میلیون قطعه نیز در رودخانه های وازیوار نوشهر و نمک آبرود چالوس در حال رهاسازی است.

مازندران دو سوم سواحل ایرانی دریای خزر را در اختیار دارد و هم اکنون صید ماهیان استخوانی مهم ترین شیوه معیشت صیادان این استان است.

این استان همچنین سه هزار و ۳۳۰ واحد آبزی پروری دارد که ۲۷۶ واحد آن مربوط به پرورش ماهیان سردآبی و ۱۴ واحد هم ماهیان خاویاری است و بیش از سه هزار واحد دیگر در زمینه تولید ماهیان گرم آبی فعالیت دارند.

سفید، کپور، آزاد ( فیتیباک ) و انواع قزل آلا از گونه های ماهیان گرم آبی و سرد آبی استان مازندران است.

برچسب‌ها نوشهر بچه ماهی سازمان شیلات ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نوشهر بچه ماهی سازمان شیلات ایران نوشهر بچه ماهی سازمان شیلات ایران تکثیر طبیعی ماهی سفید رودخانه ها ماهی سفید بچه ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۸۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان

ابراهیم کوهکن مسئول بانک خون رویان هرمزگان گفت: در این مدت ۳۲ نمونه موفق در بانک خون بند ناف نوزاد استان ذخیره شده است.

 کوهکن افزود: پارسال ۵۰۰ نمونه موفق بند ناف نوزاد در بانک خون استان ذخیره سازی شد که نسبت به سال پیش از آن ۵۶ درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه بانک خون بند ناف رویان هرمزگان از سال ۸۸ در استان راه‌اندازی شد، گفت: هزینه نگهداری خون بند ناف نوزادان در هنگام قرارداد ۱۰ میلیون تومان در دو قسط با فاصله زمانی ۳ ماه است و هزینه سالانه ذخیره آن ۵۶۰ هزار تومان است.

مسئول بانک خون رویان هرمزگان با اشاره به اینکه زمان نگهداری خون بند ناف نوزاد۲۰ سال است، افزود: از خون بند ناف نوزاد برای درمان بیماری‌های مانند تالاسمی، سرطان‌های خونی، اوتیسم، بهبود فلج مغزی، دیابت و آلزایمر استفاده می‌شود.

کوهکن گفت: مراکز بانک خون بند ناف نوزاد در همه‌ی بیمارستان‌های هرمزگان مستقر هستند.

وی افزود: مادران باردار می‌توانند از ابتدای ماه نهم بارداری در این مراکز نام نویسی کنند.

مسئول بانک خون رویان هرمزگان گفت: خون باقیمانده در بند ناف و جفت نوزاد سرشار از سلول‌های بنیادی بسیار پرتوان و زنده است که بر اثر تکثیر‌های پی‌درپی دچار پیری نمی‌شوند و با تزریق و یا جایگزینی این سلول‌ها می‌توان به بهبودی سلول‌های آسیب‌دیده کمک کرد.

کوهکن افزود: نمونه گیری از دندان‌های شیری و مایع‌های آمنیوتیک جفت از برنامه‌های امسال بانک خون رویان هرمزگان است.

وی گفت: از پرده آمنیوتیک برای درمان زخم‌های سوختگی و زخم‌های عمیق استفاده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • راز نگه‌داشتن گل طبیعی به مدت طولانی را می‌دانید؟
  • افزایش ۲.۵ درصدی مشترکان برق
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • کلنگ احداث طرح زنجیره تولید و پرورش ماهیان سردابی
  • عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید
  • خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی
  • گرمای بی سابقه در راه است
  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران