Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالرضا فرجی‌راد، مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی گفت:قراردادهای جامع و راهبردی توسط ایران با دیگر کشورها مثل روسیه می‌تواند ترس و تردید شرکای اقتصادی ما را کاهش دهد و پایه تحریم را شل کند.

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، عبدالرضا فرجی‌راد، مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی و از دیپلمات‌های پیشین وزارت خارجه در گفت‌و‌گو با «ایران» یکی از مهم ترین مزیت‌های قرارداد با چین را مزیت «ژئوپلیتیک» می‌داند که به نظر او باعث شوکه شدن امریکا شده است،‌ مهمترین بخش‌های این گفتگو در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

- این قراردادهای جامع و راهبردی، (همکاری‌های بلندمدت با برخی کشورها همچون چین، روسیه، عراق و افغانستان) قراردادهای طولانی مدت هستند و به صورت برنامه‌ای اجرا می‌شوند که شامل مراحل متعددی نظیر آمایش سرزمین و غیره است. الآن در محدوده کوتاه مدت این اقدامات نمی‌تواند جز تأثیرات ژئوپلیتیکی در قبال تحریم‌ها، تأثیر زیاد دیگری داشته باشد.

- امریکایی‌ها همه درها را برای تجارت و صادرات ما خصوصاً در حوزه نفت بسته‌اند و همین الآن خود چین هم در حد محدود و آن هم عموماً غیرمستقیم می‌تواند از ما نفت بخرد. لذا قرارداد راهبردی با چین گشایش سریعی برای ما در کوتاه‌مدت ندارد و باید مزیت‌های آن را بلندمدت دید.

- این یک قرارداد جامع است که خیلی از کشورها با چین بسته‌اند و در همسایگی ما، پاکستان هم مشابه آن را دارد و قرارداد محکمی هم هست.

- این انتظار وجود دارد که قرارداد با چین بر مسائل ناشی از تحریم در درازمدت اثر بگذارد. البته باز شدت و ضعف آن بستگی به این دارد که در امریکا چه کسی روی کار بیاید. اگر فرض به ادامه کار آقای ترامپ با همین سیاست فعلی باشد، لازم است که چین یک درجه‌ای از ریسک را هم بپذیرد و قبول کند شرکت‌های آنها در معرض یکسری ضررهایی قرار می‌گیرند.

- قراردادهای جامع و راهبردی توسط ایران با دیگر کشورها مثل روسیه می‌تواند ترس و تردید شرکای اقتصادی ما را کاهش دهد و پایه تحریم را شل کند. در چنین حالتی من فکر می‌کنم امریکا خودش بتدریج عقب‌نشینی خواهد کرد؛ تا همین‌جا من فکر می‌کنم غرب و اروپا متعجب شدند و فکر نمی‌کردند که چنین اتفاقی بیفتد. چون اول فکر می‌کردند ایران به این شکل به سمت شرق نمی‌رود و سیاست خشکی را در پیش می‌گیرد. آنها پیش‌بینی این نوع انعطاف با شرق را نداشتند.

- این احتمال وجود دارد که امریکایی‌ها در مسائل ژئوپلیتیکی که فراتر از بحث ایران هست شوکه شده باشند. اگر این باشد به نظر من امریکایی‌ها سیاست‌های خود را در این حوزه عوض می‌کنند. من الآن در رسانه‌های غربی می‌بینم که این قرارداد را به عنوان یک تحول ژئوپلیتیکی شناسایی کرده‌اند.

- بعد از سیاست‌های تقابلی امریکا فکر نمی‌کردند که سیاست محافظه‌کارانه چین در 40 سال گذشته که بعد از سفر نیکسون و کیسینجر به این کشور شکل گرفته بود، به یک‌باره تبدیل به سیاست تهاجمی شود و به تحولات ژئوپلیتیکی ورود کند.

- چین قدرت دوم دنیاست و مشغول تکیه بر قدرت دریایی‌اش است. اقتصادش الآن 3.75‌ درصد رشد داشته در حالی که اقتصاد امریکا در اثر کرونا دچار رشد منفی شده. لذا آن اقتصاد می‌آید در مهمترین منطقه جهان با یک قدرت منطقه‌ای که رقیب اصلی بین‌المللی‌اش یعنی امریکا را به چالش کشیده، متحد می‌شود. حالا این منطقه کجاست؟ جایی است که امریکا آن را نقطه قوت خود می‌داند.

- امریکا می‌داند بخشی از رشد اقتصادی چین به دلیل انرژی ارزان است و به همین دلیل می‌خواست کاری کند که چین انرژی را براحتی از خاورمیانه و خلیج فارس نتواند ببرد. یعنی کشورهای همسو با خودش را به مسیری بکشاند که هزینه انرژی چین را بالا ببرد. حالا چین می‌آید با ایران قرارداد 25 ساله می‌بندد که می‌تواند این کمبود انرژی را جبران کند.

- اتحاد نظامی ایران و چین به عنوان دو قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی می‌تواند سلطه نظامی امریکا را در خاورمیانه به چالش بکشد.

- قرارداد با چین یک قرارداد جامع است که می‌تواند باعث تحول در ایران شود. اما آیا دیگر قراردادهای ما هم از همین درجه اهمیت برخوردار هستند؟ جواب این سؤال منفی است، چون موارد آن قراردادها محدودتر از مورد چین است. اما وجودشان ضروری است. یعنی نه آن قراردادها و نه آن کشورهای طرف قرارداد مانند چین ظرفیت ایجاد تحول در ایران  ندارند، حتی روسیه.

- قرارداد با سایر کشورها باعث ایجاد یک منظومه از توافقات می‌شود که هم قرارداد با چین را تقویت می‌کند و هم فضا را برای استفاده از همان قرارداد با چین مهیاتر می‌گرداند.

- حتی اگر ما امکان همکاری با اروپا را داشتیم ولی قطعاً قراردادهای همکاری ما موردی بود نه به صورت یک قرارداد جامع استراتژیک، در حالی که ما برای رفع عقب‌ماندگی‌های دهه‌های اخیر نیازمند قرارداد استراتژیک هستیم. این قرارداد را طرف‌های غربی با ما نمی‌بندند و بازهم گزینه ما چین خواهد بود.

- من از منظر تعادل‌سازی سیاسی موافق این هستم که کنار چین، کشورهای دیگری و خصوصاً غرب هم وارد همکاری با ایران شوند و قطعاً این به نفع ماست، ولی هیچگاه غرب نمی‌تواند با ما وارد همکاری جامع و استراتژیک شود.

- ما باید به برنامه‌های خود یک نظم اداری و کارشناسی بدهیم. نیازمند یک اصلاح سریع و فوری در نظام بورکراتیک کشور هستیم و بعد از آن باید یک آمایش سرزمین قوی و جامع از شمال به جنوب و از شرق به غرب را آماده کنیم. مثلاً ما سواحل جنوبی خود را کاملاً رها کرده‌ایم در حالی که جهان عرب تمرکز نقطه ارتباط خود با دنیا را به همین سواحل دریای عمان و خلیج فارس آورده.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: چین تحریم روسیه ایران قرارداد 25 ساله ایران و چین قرارداد با چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۸۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی وزارت دفاع برای همکاری با زیمباوه

امیر آشتیانی در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه گفت: وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران اراده خود را جهت برقراری روابط دوستانه با تمامی کشورهای آفریقایی به ویژه کشورهای مستقل و انقلابی زیمباوه اعلام می‌کند. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، کنستانتینو چیونگا معاون رئیس جمهور زیمباوه با امیر آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در تهران دیدار و گفتگو کرد.

امیر آشتیانی در این دیداربا اشاره به سفر سال گذشته رئیس جمهور ایران  به حراره و سفر آتی رئیس محترم جمهور زیمباوه به تهران گفت: این تعاملات نشان دهنده اهمیتی است که دو کشور در سطوح عالی برای توسعه روابط فی مابین قائل هستند.

 وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سوابق تاریخی روابط ایران و ونزوئلا گفت: حدود 10 سال پیش وزارت دفاع ایران، میزبان جناب آقای مانانگا گوا رئیس جمهور بود که در آن زمان ایشان به عنوان وزیر دفاع به تهران سفر کردند.

آشتیانی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی، قاره آفریقا در سیاست خارجی کشور ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است، گفت: این جایگاه متاثر از جوهره انقلاب اسلامی مبنی بر حمایت از کشورهای مستقل و انقلابی از یک سو و تلاش کشورهای آفریقایی جهت کسب استقلال از کشورهای استعمارگر و سلطه طلب بوده است.

وی ادامه داد: در میان کشورهای انقلابی، کشور زیمباوه به دلیل رهبران و مردم انقلابی، حفظ روحیه استقلال طلبی، مبارزه با استعمار نقش مثبت و سازنده‌ای که در منطقه جنوب آفریقا ایفا می‌کند، از اهمیت بسزای برخوردار است.

وزیر دفاع تاکید کرد: وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران اراده خود را جهت برقراری روابط دوستانه با تمامی کشورهای آفریقایی به ویژه کشورهای مستقل و انقلابی زیمباوه اعلام می‌کند.

وی ایران با اشاره به پدیده تروریسم به عنوان یکی از مهمترین تهدیدات امنیت منطقه و محیط بین الملل اظهار داشت: متاسفانه شاهد استانداردهای دوگانه دنیای غرب در قبال تروریسم هستیم.

آشتیانی با اشاره به  کشتار وحشیانه و قتل عام نزدیک به 40 هزار نفر از مردم و به ویژه کودکان فلسطین توسط رژیم صهیونیستی به سبب حمایت آمریکا و کشورهای غربی و همچنین سکوت نهادها و مجامع بین المللی گفت: بر همه کشورهای آزاد و مستقل لازم است  تا ضمن اعلام انزجار خود از اقدامات این رژیم، اقدامات عملی خود را در خصوص توقف ماشین کشتاررژیم صهیونیستی به کار گیرند.

معاون رئیس جمهور زیمباوه نیز در این دیدار با ابراز تسلیت بابت شهادت جمعی از مستشاران نظامی ایران در حمله به کنسولگری ایران و محکوم کردن این اقدام توسط رژیم صهیونیستی گفت: حمله اخیر  اسرائیل به فلسطین نیز نشان دهنده سیاستهای دو گانه و یک بام و دو هوای غرب است.

کنستانتینو چیونگا با بیان اینکه ایران و زیمباوه تحت تاثیر تحریم‌های کشورهای غربی هستند، گفت: ایران از شرکای زیمباوه است و آمادگی داریم در زمینه همکاری‌های دفاعی و اقتصادی روابط خود با ایران را توسعه دهیم.

وی با اشاره به سفر آتی رئیس جمهور زیمباوه به تهران گفت: این سفر نقطه عطفی در توسعه روابط بین ایران و زیمباوه خواهد بود.

معاون رئیس جمهور زیمباوه با اشاره به ریاست زیمباه بر اتحادیه اقتصادی جنوب غرب آفریقا( سادَک) گفت: این موضوع ظرفیت های زیمباوه را برای توسعه همکاری های اقتصادی با ایران بیشتر می کند.

در پایان این دیدار هر دو طرف با اشاره به ظرفیت های اقتصادی و دفاعی و امنیتی دو طرف  آمادگی خود را برای تبادل هیئت در زمینه‌های مختلف اعلام کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد
  • وزیر ارتباطات : جزایر سه‌گانهٔ خلیج فارس با موفقیت از طریق فیبر نوری به سرزمین اصلی متصل شدند
  • تجهیزات VAR از چین وارد می‌شود | مشکلی در قرارداد شمسایی نیست
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • اعلام آمادگی وزارت دفاع برای همکاری با زیمباوه
  • شکست یک جنبش بزرگ با توطئه‌های رنگارنگ داخلی و خارجی
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • ون‌های تاکسی تهران در اختیار یک شرکت شهرداری/ قرارداد‌های اتوبوسرانی خارجی به کجا رسید؟ 
  • عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است
  • زرشناس: عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است