Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسان حوزه فرهنگی و اجتماعی معتقدند اگر مصوبات شورای فرهگ عمومی در استان کهگیلویه و بویراحمد ضمانت اجرایی داشت دیگر شاهد آسیب‌های اجتماعی تلخ و مرگبار نبودیم که این تنها مشتی از خروار است.

خبرگزاری فارس یاسوج؛ ترنم بهنیازاده- پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ضرورت انقلاب فرهنگی، بر اساس فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال 1363، شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شورا وظیفه خطیر ساماندهی به وضعیت دانشگاه‌ها را به عهده داشت. پس از آن موضوع رسیدگی به وضعیت فرهنگی جامعه در آن شورا مطرح و بر اساس نظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ریاست وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی، مبنی بر توجه به فرهنگ عمومی مردم، پیشنهاد تشکیل شورای فرهنگ عمومی مطرح شد.

سرانجام در سال 1364، به منظور تعیین اهداف، سیاست‌گذاری و هدایت فرهنگ عمومی کشور، شورای فرهنگ عمومی با وظایف مشخص شکل گرفت و به صورت رسمی از سال 1365 آغاز به کار کرد.

به گزارش فارس شورای فرهنگ عمومی در استان کهگیلویه و بویراحمد در همه سال‌های اخیر با دستور کارهای مختلف با حضور نماینده ولی‌فقیه و سایر اعضا برگزار شده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان استانی عشیره‌ای که بسیاری از مناسبات و ارتباطات بر اساس نگاه عشیره‌ای است نسبت به سایر استان‌ها ملاحظات خاص خود را دارد و بر همین اساس نگاه به حوزه فرهنگ بسیار متفاوت‌تر از سایر نقاط کشور است.

تاول‌های اجتماعی و فرهنگی بر جان و تن کهگیلویه و بویراحمد

اما در سالیان اخیر به دلیل عادی انگاری و سهل‌انگاری‌هایی که در حوزه فرهنگی دامنگیر کشور و به تبع استان کهگیلویه و بویراحمد شده در حوزه فرهنگی و به دنبال آن بروز آسیب‌های اجتماعی مشکلات بسیاری وجود دارد و متاسفانه معضلات و بحران‌های بسیاری بر بدنه اجتماعی استان زخم و تاول چرکین بر جای گذاشته است.

شورای فرهنگ عمومی همان گونه که از نام و رسالت آن پیداست محلی برای تصمیم‌گیری عاجل و جراحی زخم‌های اجتماعی و فرهنگی استان‌هاست که باید مصوبات آن برای التیام بخشیدن به این زخم‌ها ضمانت اجرایی وجود داشته باشد که تاکنون این گونه نبوده است.

در همین خصوص حجت‌الاسلام و المسلیمن اسماعیل صلواتی امام جمعه قلعه‌رئیسی به عنوان کارشناس مسائل فرهنگی در گفت‌وگو با ما و با بیان این که در یک کلام از عملکرد شورای فرهنگ عمومی استان از گذشته تاکنون رضایتی ندارم اظهار کرد: ظرفیت شورای فرهنگ عمومی بسیار بیشتر از آن چیزی است که می‌بینیم و می‌شنویم و اگر مصوبات آن کارشناسی شده بود و در اجرا دچار اهمال نمی‌شدیم اکنون بسیاری از آسیب‌های مرگبار مثل خودکشی‌ها را در استان مشاهده نمی‌کردیم.

این خطیب جمعه در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: برای مثال یکی از مصوباتی که از گذشته در استان در شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسیده اما در عمل اجرا نشده همین موضوع تیراندازی‌ها در مراسمات است که تاکنون جان چندین نفر را در استان گرفته، خواب را از چشم مردم ربوده و دوباره هم حادثه ساز خواهد شد.

مصوباتی که روی کاغذ مانده

صلواتی افزود: اگر مصوبات شورای فرهگ عمومی در استان ضمانت اجرایی داشت دیگر شاهد چنین رخدادهای تلخ نبودیم که این تنها مشتی از خروار است و مشکلات و آسیب‌های دیگری وجود دارد که متاسفانه در شورای فرهنگ عمومی یا طرح نشده و یا که اگر مطرح شده ضمانت اجرایی نداشته و روی کاغذ مانده و سایر مصوبات نیز به همین منوال بوده است.

در ادامه مبحث به سراغ رئیس شورای فرهنگ عمومی یکی از بزرگترین شهرستان‌های استان یعنی شهرستان کهگیلویه رفتیم تا با وی در همین خصوص به گفت‌وگو بنشینیم.

کارشناسانی که در شورای فرهنگ عمومی جایگاه ندارند

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی وحدانی‌فر امام جمعه شهر دهدشت و رئیس شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه بزرگ نیز معتقد به ناکارآمد بودن شورای فرهنگ عمومی است که هنوز جلسات آن به صورت تخصصی و کاربردی در استان برگزار نشده است.

این کارشناس ارشد فرهنگی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: جلسات شورا در استان ما به دلیل بافت اجتماعی و فرهنگی استان باید به سمت و سوی برنامه‌های تخصصی برود و تنها نباید از مسوولان مربوطه و اعضای همیشگی شورا دعوت به عمل آورد بلکه کارشناسانی هستند که بسیار بهتر از ما مسوولان حوزه اجتماعی و فرهنگی را تجزیه و تحلیل کرده و اشراف بیشتری به آسیب‌ها و دلایل آن‌ها دارند.

این استاد حوزه و دانشگاه به برخی مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و  فرهنگی در استان مثل اعتیاد، طلاق، خودکشی و نوع برگزاری مراسمات عروسی و عزا که خود به معضلی بزرگ مبدل شده اشاره می‌کند و می‌گوید: برای کدام یک از این مشکلات تاکنون راه حلی اندیشیده شده و راهکاری کم هزینه و میان‌بر در نظر گرفته شده است؟ در صورتی که همین آسیب‌ها به سرعت در حال قربانی گرفتن هستند و اخبار ناگوار را هر روزه از فضای مجازی و رسانه‌ها می‌شنویم که با کمال تاسف استان را هم به دلیل تعدد این بلایا بدنام کرده است.

مصوبه جلوگیری از تیراندازی‌ها چه شد؟

وی با انتقاد از وضعیتی که در حال حاضر شورای فرهنگ عمومی استان و شهرستان‌ها دارد به مناسبتی بودن این شورا اشاره کرد و گفت: دستگاه‌ها به دلیل همین مناسبتی بودن شورای فرهنگ عمومی مصوبات را اجرا نمی‌کنند برای مثال به موضوع تیراندازی در مراسمات توجه داشته باشید که در چه سالی و کدام یک از جلسات شورای فرهنگ عمومی برای آن تصمیم گیری شد اما هیچ گاه ندیدیم که در عمل اجرا شود و همچنان این رسم غلط که تبدیل به فرهنگ شده در استان وجود دارد.

وی به سایر مصوبات بدون کارشناسی و همراه با عدم ضمانت اجرایی در استان اشاره کرد و گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد استانی عشیره‌ای و با فرهنگ عشایری و مردم آن معتقد به سنت‌ها هستند اما به دلیل اهمال همه ما مسوولان و بی‌توجهی به مصوبات شورای فرهنگ عمومی در همین استان عشیره‌ای و عشایری شاهد برپایی رقص مختلط در عروسی‌ها و برنامه‌های آن چنانی دیگر هستیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان کهگیلویه در پاسخ به این سوال که دیدگاه‌های فرهنگی مردم و مسوولان استان تا چه اندازه به هم نزدیک است اظهار کرد: اکثر مسوولان فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد بومی همین استان هستند و با فرهنگ استان آشنایی کامل دارند عضو شورای فرهنگ عمومی نیز هستند اما در عمل جدیتی برای تصمیم گیری و تصمیم‌‌سازی در حوزه فرهنگی ندارند.

مسوولان فرهنگی دنباله‌رو نمایندگان و سیاسیون شده‌‌اند

وی گفت: تا هنگامی که مسوولان حوزه فرهنگی و اجتماعی دنباله‌روی سیاسیون و نمایندگان مجلس هستند و سیاست را در حوزه فرهنگ دخالت می‌دهند باید شاهد عدم کارآمدی مسوولان فرهنگی و دستگاه‌های زیر مجموعه آن‌ها باشیم.

وحدانی‌فر معتقد است: هم آن‌ها جدیت ندارند و هم متاسفانه مردم به هر دلیل همکاری لازم را ندارند و عامل اصلی آن چشم و هم چشمی‌هایی است که وضعیت فرهنگی و اجتماعی را تا به اینجا کشانده است.

وی با انتقاد از وضعیتی کنونی برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی در سطح استان می گوید: اعضا با دست پر و با برنامه به شورا نمی‌آیند و مطالبه‌گری هم در شورای فرهنگ عمومی دیده نمی‌شود.

از رئیس جدید شورای فرهنگ عمومی شهرستان بزرگ کهگیلویه پرسیدیم که شما به عنوان کارشناس و استاد دانشگاه و حوزه چه برنامه‌ای جهت عملیاتی شدن مصوبات شورای فرهنگ عمومی دارید و آیا شما نیز با اوضاع و احوال کنونی قرار است مثل دیگران دچار روزمرگی شوید که در پاسخ گفت: از ارشاد کهگیلویه به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان خواسته‌ا‌م که ابتدا مشکلات فرهنگی و اجتماعی را در شهرستان به کمک کارشناسان خبره احصا کند که چنین کاری صورت گرفته و سعی بر این است که از کارشناسان غیر دولتی و غیر اداری و البته خبره و حرفه‌ای نیز جهت برنامه‌ریزی برای مقابله با مشکلات و آسیب‌ها در شورای فرهنگ عمومی شرکت کنند. .

انتهای پیام/82009

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: امام خمینی انقلاب اسلامی فرهنگ یاسوج خبرگزاری فارس استان کهگیلویه و بویراحمد شورای فرهنگ عمومی اجتماعی و فرهنگی فرهنگی و اجتماعی حوزه فرهنگ ضمانت اجرایی مصوبات شورای حوزه فرهنگی عشیره ای آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۹۱۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز بزرگترین رویداد فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد

آغاز بزرگترین رویداد فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد با برگزاری اجلاسیه شهدای ارتش در گچساران کلید می‌خورد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  یاسوج ، دومین کنگره ملی 2 هزار شهید والا مقام کهگیلویه و بویراحمد به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی این استان بعد از تلاش بی وقفه دست اندرکاران با برگزاری اولین اجلاسیه شهدای ارتش استان در تاریخ 6 اردیبهشت در شهر گچساران وارد فاز عملیاتی می‌شود.

دفاع مقدس صحنه مردانگی‌ها، حماسه‌ها و رشادت ها و تبلور واقعی کربلا و عاشورای حسینی است، با تورق و تعمق بیشتر بر سیر تاریخی ایران این حقیقت بیش از پیش آشکار می‌شود که هویت و فرهنگ این مرز و بوم و هر آنچه مایه عزت و آزادمردی این ملت می‌شود از گذرگاه دوران طلایی دفاع مقدس می‌گذرد.

دفاع مقدس اوج رویش فرهنگ ناب و مترقی ایرانی و اسلامی (عاشورایی) است، فرهنگی به بلندای تاریخ که ریشه در اعماق و خواسته‌های ملتی شجاع و با فرهنگ دارد، ملتی که در تمامی ادوار و تاریخ پرشکوهش عزت، شرف، مردانگی و ظلم ستیزی موج می‌زند.

البته نوع پردازش و تنوع برنامه ها و فرآیند برگزاری و بهره مندی از برکات کنگره ها هم بسیار حائز اهمیت است و آن را باید به مثابه گنجینه ای بدانیم که هر چه و هر آنکس بتواند سهمی بیشتر از آن برداشت کند بی گمان در رسیدن به اهداف آن نیز موفق تر عمل کرده است.

باید پذیرفت که امروزه بررسی و تحلیل محتوایی و پرداختن به جان مایه و درون مایه‌ای که برخاسته از جوهره ی معنوی و آزادی خواهانه ملت رشید ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس است از زوایا و ابعاد مختلف آن به منظور آشنایی نسل جدید و نسل‌های آینده ضرورتی غیرقابل انکار است.

پس از برگزاری موفق و باشکوه نخستین کنگره 1880 شهید استان کهگیلویه و بویراحمد در 11 مهر 1395،  بار دیگر این افتخار و توفیق در استان محقق شده و پس از برنامه ریزی و تدارک هایی که از سال 1401 کلید خورد، به زودی شاهد برگزاری بزرگترین و مهمترین رویداد فرهنگی و معنوی در این خطه شهید پرور خواهیم بود و این کنگره عظیم از 6 اردیبهشت با برگزاری اولین اجلاسیه شهدای ارتش استان کهگیلویه و بویراحمد در شهر گچساران وارد فاز عملیاتی می شود و تا مهرماه که کنگره نهایی با حضور مسئولین طراز اول کشور در یاسوج برگزار می شود، ادامه دارد.

برگزاری 17 اجلاسیه شهرستانی و استانی، برگزاری جشنواره  و تولید ده ها سرود فاخر و ماندگار، توزیع دو هزار جهیزیه، تالیف200 عنوان کتاب، جمع آوری 95 سوژه از شهدا، برگزاری بیش از دو هزار و 600 یادواره شهدا، نصب دو هزار تندیش شهید و اجرای 13 هزار عنوان برنامه برای نهضت روایتگری، تا صدها تولید فرهنگی، هنری رسانه ای و سینمایی فاخر نشان می‌دهد که دومین کنگره ملی 2 هزار شهید استان، یکی از بزرگترین رخدادهای فرهنگی تاریخ استان کهگیلویه و بویراحمد است.

آشنایی و انتقال فرهنگِ وطن دوستی،  معارف والای اسلام و انقلاب اسلامی، دیدگاه ها و آرمان های امام راحل و رهبر معظم انقلاب و هم چنین روایت شجاعت و درایت رزمندگان، شهدا و ایثارگران استان برای نسل امروز، با استفاده از تولید و اجرای صدها برنامه هنری و فرهنگی شاخص در استان مانند مانند فیلم سینمایی، تولیدات مستند ، کلیپ، نماهنگ و سرود از برکات این کنگره است.

همچنین دومین کنگره شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد فرصتی برای جمع آوری و تکمیل خاطرات، آثار و اسناد شهدا و رزمندگان استان از شهدای مبارزه با رژیم طاغوت و دفاع مقدس گرفته تا شهدای حریم امنیت و سلامت و حرم است که نهضت جمع آوری آن از کنگره سال 95 در استان آغاز شده بود. حضور مسئولان عالی رتبه کشوری و لشکری به استان و پیگیری مشکلات و مطالبات ایثارگران و دیگر اقشار جامعه از دیگر پیامدهای مثبت این رویداد جامع فرهنگی خواهد بود.

همچنین به گفته مسئولین استان، برنامه ها و اقدامات متعدد عمرانی، سازندگی و محرومیت زدایی توسط سپاه پاسداران در استان در راستای دومین کنگره ملی شهدای کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی شده و این کنگره می تواند گامی اثربخش برای توسعه استان در ابعاد مختلف باشد.

آنچه مشخص این است که همه ی علاقه مندان و دلسوزانی که در قالب های شخصی، مردمی و سازمانی به کمک کنگره شهدا آمده اند با عشق و علاقه هر کاری از دستشان برمی آید انجام می دهند تا آثار و برنامه های فاخری به دور از کلیشه های همیشگی تولید شود و فرهنگ ناب انقلاب اسلامی، دفاع مقدس،معارف دین و شهدای عزیز به نحو مطلوبی به نسل جدید استان منتقل شود.

فعالین فرهنگی و رسانه‌ای استان معتقدند کنگره ملی شهدا افزون بر زنده نگه داشتن خاطره جانفشانی ها و ایثارگری های شهدا نقش ارزنده ای در پر کردن خلا های فرهنگی استان و هم چنین خودسازی های فردی و اجتماعی افراد در جامعه این استان خواهد داشت.

پیش بینی 35 هزار برنامه در قالب کنگره شهدا

جانشین فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد در خصوص دومین کنگره ملی شهدای استان گفت: اجرای بیش از 35 هزار عنوان برنامه در دومین کنگره ملی شهدای این استان پیش بینی شده است.

سردار مصطفی مثنوی جانشین سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در سال 1403، بیشتر فضای استان متاثر از کنگره ملی شهدای استان خواهد بود، گفت: با همکاری خوب رسانه ها و کمیته های مختلف فرصت مناسبی برای اجرای هر چه بهتر برگزاری دومین کنگره شهدای استان فراهم شده است.

وی تصریح کرد: 31 کمیته و کارگروه هر 45 روز یک بار با تشکیل نشست‌ها برنامه‌های اجرا شده را تشریح خواهد کرد.

مثنوی برگزاری 17 اجلاسیه شهرستانی و استانی، برگزاری جشنواره سرود، توزیع 2 هزار جهیزیه، تالیف 200 عنوان کتاب، جمع آوری 95 سوژه از شهدا، برگزاری بیش از 2 هزار و 600 یادواره شهدا، نصب 2 هزار تندیش شهید و اجرای 13 هزار عنوان برنامه برای نهضت روایتگری را از مهمترین برنامه های کمیته ها در کنگره ملی شهدا اعلام کرد.

وی برگزاری کنگره را فرصتی برای تبلیغ آرمان های شهدا و معرفی ظرفیت های 45 ساله انقلاب اسلامی دانست و گفت: بانک اطلاعاتی خوبی از 2 هزار شهید استان تهیه شده است.

جانشین فرماندهی سپاه فتح، عملکرد کمیته ها و همراهی مدیران و دستگاه های اجرایی در ایجاد هماهنگی کنگره ملی سرداران و 2 هزار شهید استان امیدوارکننده توصیف کرد و گفت: همه ظرفیت ها در بخش های گوناگون باید برای برگزاری آبرومندانه این رویداد مهم و فرهنگی بسیج شود.

مثنوی تصریح کرد: کنگره نهایی شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد در مهرماه سال 1403 با شرکت مقام های لشکری و کشوری و قشرهای مختلف مردم در یاسوج برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: نصب تندیس شهدای ارتش در شهر دوگنبدان به عنوان میزبان اجلاسیه 208 شهید ارتش در استان، فضاسازی اجلاسیه 422 شهید شهرستان کهگیلویه، تحویل تابلوفرش منقش تمثال شهدا به خانواده شهدای استان از سوی دبیرخانه کنگره شهدا از آخرین اقدامات  آماده سازی برای برگزاری این رویداد فرهنگی است.

مثنوی با اشاره به کلنگ زنی مجتمع اردوگاهی شهدای کهگیلویه و بویراحمد در خرمشهر که اسفند امسال در زمینی به مساحت 10هزار متر مربع و 700میلیارد ریال اعتبار انجام شد، تاکید کرد: این مجتمع به عنوان میزبان زایران اربعین حسینی و شرکت کنندگان در کاروان های راهیان نور از ثمرات این کنگره بزرگ است.

به گزارش تسنیم، کهگیلویه وبویراحمد دارای  2 هزار شهید، 53 هزار رزمنده ، 13 هزار جانباز ، 316 آزاده ، 63 شهید جاوید اثر و پنج شهیده زن است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زنگ «سپاس معلم» در مدارس کهگیلویه و بویراحمد نواخته می‌شود
  • نواختن زنگ سپاس در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است
  • لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه
  • کار قرارگاهی، زمینه‌ساز حرکت صحیح و اثرگذار در عرصه فرهنگ
  • طرح تدبر در سوره نور در خراسان جنوبی اجرایی می شود
  • نگاه قرارگاهی در حوزه فرهنگ استان کرمانشاه
  • آغاز بزرگترین رویداد فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد