Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@08:50:15 GMT

کرونا اضطراب کنکوری‌ها را افزایش داده است

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۹۱۹۲۰

کرونا اضطراب کنکوری‌ها را افزایش داده است

ایسنا/خراسان رضوی مشاور تحصیلی مرکز مشاوره دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد گفت: کرونا اضطراب کنکوری‌ها را افزایش داده است و تنها خودشان باید به خودشان کمک کنند و آینده‌شان را رقم بزنند.

رقیه ارجی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت حالات روحی و روانی دانشجویان قبل از کنکور اظهار کرد: همزمان با ورود کووید ۱۹ به ایران، استرس‌های بسیار زیادی به خانواده‌ها وارد شد و چالش‌های زیادی را برای آن‌ها ایجاد کرد و این امر باعث شد سبک زندگی خانواده‌ها به طور کل تغییر و ارتباطات قطع شود، حتی نگرانی‌ و اضطراب‌ افراد افزایش پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خصوصاً افرادی که در خانواده بیماری زمینه‌ای دارند و این امر اضطراب افراد را بیش از دیگران به وجود آورد.

وی افزود: از طرفی هم کرونا باعث شد، افراد فشارهای اقتصادی زیادی را تجربه کنند و این استرس و فشار طبیعتاً اثراتی را بر روی خانواده رقم زده و فرزندان آن خانواده قطعاً از این مسائل دور نبودند و تحت تاثیر قرار گرفتند. اعضای خانواده هر کدام جداگانه و به صورت کل استرس‌هایی را تجربه کردند و سبک زندگی آن‌ها در زمان کرونا تغییر کرد.

ارجی خاطرنشان کرد: مبهم بودن زمان برگزاری کنکور موضوع مهم دیگری است. زمانی که کووید ۱۹ وارد شد و با تعطیلی روبرو شدیم همه انتظار داشتند که تا پایان اسفند به پایان برسد و این ابهام و منقطع بودن حضور در کلاس‌ها و اینکه اخباری دریافت می‌کردند که می‌گفتند دو هفته دیگر دانشگاه‌ها و مدارس بازگشایی می‌شود و بار دیگر تعطیل می‌شد، نوعی امیدواری در داوطلب ایجاد می‌شد که هفته دیگر با باز شدن دانشگاه  عقب‌افتادگی را جبران می‌کند. اما  این مساله عقب افتادگی درسی برای فرد به وجود می‌آورد و عده‌ای از داوطلبان آسیب دیدند.

وی تصریح کرد: عده‌ای از داوطلبان هم در این زمان درس می‌خواندند اما تمرکز کافی نداشتند و نمی‌توانستند تمرکزی که در بیرون داشته باشند، در خانه هم تجربه کنند. بنابراین افزایش مدت زمان، فشارها و استرس‌هایی را بر روی داوطلبان ایجاد کرد که باعث شد افراد را با فرسودگی و افسردگی روبرو کند.

به تعویق افتادن کنکور داوطلبان را نسبت به سیستم آموزشی بی‌اعتماد کرد

این مشاور تحصیلی مرکز مشاوره دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: این به تعویق افتادن‌ها باعث شد که داوطلبان دلسرد و سردرگم شوند و نسبت به سیستم آموزشی بی‌اعتماد شدند. در این مدت که در واقع باعث شد افراد به دلیل استرس‌ها و فشارهای روانی، ایمنی بدنشان افت کند، بسیاری از آن‌ها به این بیماری مبتلا شدند و ابتلا به این بیماری استرس مضاعفی را برای افراد به وجود آورد.

وی اظهار کرد: به تعویق افتادن کنکور باعث شد افراد زمانبندی و برنامه‌ای که برای مطالعه داشتند، به هم بریزد. زمانی که این برنامه‌ها مختل می‌شود دوباره استرس، خستگی، افسردگی و فرسودگی مطالعه پیدا کردند و همه این‌ها منجر به نتیجه منفی در آزمون می‌شود. در واقع کرونا شرایطی را بوجود آورد که همه داوطلبان موقعیت‌های متفاوتی را تجربه کردند و باعث شد که یا افت تحصیلی پیدا کنند یا درس خود را کنار بگذارند.

ارجی عنوان کرد: ما چند دسته داوطلب داریم که عده‌ای هدف‌مندانه برنامه‌ریزی کردند و آماده بودند که در اردیبهشت ماه آزمون بدهند که به یک باره به تعویق افتاد و انگار همه برنامه‌هایی که اجرا کردند را باید بار دیگر انجام دهند. داوطلبان دیگری هم داشتیم که تنها ثبت نام کردند و در به تعویق افتادن کنکور بی‌تفاوت بودند و تنها می‌خواهند آزمون بدهند که مشکلی برای این دسته از افراد به وجود نمی‌آید.

این مشاور تحصیلی مرکز مشاوره دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: داوطلبان دیگری هم داریم که مقداری بی‌برنامه بودند و به تعویق افتادن کنکور یک فرصت به آن‌ها داد و در واقع اگر از این فرصت به خوبی استفاده کنند شاید بهتر از داوطلبانی که جدی درس می‌خواندند، نتیجه بگیرند. بنابراین اثر و آسیب‌های تعویق در افراد مختلف کاملا ممکن است به صورت متفاوت مشاهده شود اما به طور کلی همه داوطلبان آسیب دیدند و از این آسیب‌ها خستگی، بی‌حوصلگی و ناامیدی به وجود آمد.

وی بیان کرد: بعد از اردیبهشت ماه بعضی از کتابخانه‌ها بازگشایی شد و عده‌ای برای درس خواندن به این مکان‌ها می‌رفتند اما خانواده‌ها مضطرب بودند که دچار کووید ۱۹ شوند و این یکی از نگرانی‌ها و آسیب‌هایی بود که بار دیگر کرونا و به تعویق انداختن کنکور برای دانش‌آموزان و داوطلبان رقم زد. مهم‌ترین موضوع اخبار غیر معتبر فضای مجازی است که افراد اخبار را در گروه‌های مختلف می‌بینند و ناخودآگاه سراغ این دسته از اخبار می‌روند. تا زمانی که صحت خبر را منتشر کنند آن فرد دچار استرس زیادی می‌شود و آسیب‌های زیادی را به لحاظ جسمی و روانی متحمل می‌شود.

ارجی اظهار کرد: من تصور می‌کنم که دولت، وزارت بهداشت و سازمان سنجش باید به توافق قطعی برسند که با چه پروتکل‌هایی آزمون را اجرا کنند تا هم شیوع بیماری مدیریت و پیشگیری شود و هم اینکه آسیب به داوطلبان کاهش پیدا کند. امسال داوطلبان کنکور ارشد و سراسری سال بسیار بدی را داشتند و نمی‌توانند پیش‌بینی کنند که چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد و استرس‌های درسی از یک طرف و ابتلا به بیماری باعث شده که افراد را خسته شوند. این خستگی منجر به این می‌شود که افراد عملکرد پایینی را در بستر آزمون داشته باشند و ممکن است به نتیجه‌ای که حق آن‌ها بوده، نرسند.

وی ضمن توصیه‌ای به دانشجویان گفت: تنها توصیه‌ای که برای دانشجویان در زمان برگزاری آزمون می‌توانم داشته باشم این است که خانواده‌ها استرس مضاعف به آن‌ها وارد نکنند چراکه داوطلبان توان شنیدن این صحبت‌ها را ندارند و خانواده‌ها باید بیشتر همراه و همدل باشند. سعی کنند شرایط مناسبی را برای فرزندان خود فراهم کنند تا با آرامش بیشتری بتوانند در خانه مرور درس‌ها را داشته باشند.

در اولین قدم داوطلبان باید بپذیرند که شرایط کرونایی برای همه است

این مشاور تحصیلی مرکز مشاوره دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: داوطلبان در اولین قدم باید بپذیرند که این شرایط برای همه است و اگر به این پذیرش برسند می‌توانند رفتار و افکار خود را مدیریت کنند. اگر به این درجه نرسند، افکار منفی به سراغ آن‌ها می‌آید و ناامیدی را به همراه دارد. بنابراین بپذیرند که مانند همه افراد جهان این شرایط را تجربه می‌کنند. عده‌ای ممکن است که آزمون امسال را به سال آینده محول کنند تا در شرایط بهتری آزمون دهند اما ممکن است دچار ناراحتی و افسوس شوند چراکه می‌بینند افراد زیادی در همان شرایط آزمون دادند و موفق شدند و باردیگر دچار سرخوردگی بشوند.

وی گفت: عده‌ای دیگر هم با این شرایط کنار می‌آیند و مهم‌ترین کاری که فرد می‌تواند برای خود انجام دهد این است که در این یک سال با برنامه‌ریزی خوب و خواندن درس‌ها، حالا به تست زدن و مرور کردن  مشغول شود. اما حتما مرور هر روزه را داشته باشند و نگذارند آن فعالیت مغزی که مربوط به درس است، کاهش پیدا کند.

ارجی بیان کرد: حتی داوطلبانی که برنامه‌ای نداشتند و مطالعه‌ای هم نکردند می‌توانند شروع کنند و تست بزنند. به عبارت دیگر بر روی مواردی که بیشتر یاد دارند تکیه کنند تا موارد یادگیری را به تثبیت برسانند و مطمئن شوند که می‌توانند جواب دهند تا در جلسه کنکور با همان حداقل مرور نتیجه نسبتا خوبی را کسب کنند. داوطلبان باید به گونه‌ای رفتار کنند که پس از دریافت نتایج آزمون احساس پشیمانی نداشته باشند و عبارت «ای کاش» را کاهش دهند.

این مشاور تحصیلی مرکز مشاوره دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: داوطلبان تنها خودشان می‌توانند به خودشان کمک کنند و آینده خود را رقم بزنند و حق اینکه کسی را مقصر بدانند، ندارند و واقعا کسی در این شرایط مقصر نیست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دانشگاه كنكور كنكور سراسري کنکور 99 تعویق افتادن کنکور داشته باشند خانواده ها استرس ها باعث شد آسیب ها عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۹۱۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمون اختصاصی برای کنکوری‌های گرفتار در سیل برگزار می‌شود

رییس سازمان سنجش با اشاره به گرفتار شدن حدود ۶۰ داوطلب کنکور در سیل از برگزاری آزمون اختصاصی ویژه این داوطلبان در ۲ هفته آینده خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عبدالرسول پورعباس امروز جمعه ۷ اردیبهشت در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ در جمع خبرنگاران افزود: چهار آزمون نوبت اول کنکور روز گذشته در سلامت کامل برگزار شد.

وی افزود: در شهرستان‌های زیرکوه و حاجی آباد در استان خراسان جنوبی به دلیل سیل بسیار سنگین، متاسفانه حدود ۶۰ نفر از داوطلبان علی رغم اینکه ارتش جمهوری اسلامی تمام امکانات خود را برای این انر بسیج کرده بودند، به آزمون نرسیدند.

پورعباس یادآور شد: این نوید را به این گروه از داوطلبان می‌دهم که با هماهنگی دولت، آزمون اختصاصی فرهنگیان برای این گروه در دو هفته آینده برگزار می‌کنیم. این موضوع برای این افراد اطلاع رسانی می‌شود و داوطلبان آمادگی خود را حفظ کنند. دلیل برگزاری آزمون فرهنگیان این است که آزمون سراسری در تیرماه برگزار می‌شود، ولی آزمون فرهنگیان تنها در نوبت اردیبهشت برگزار شده است.

رییس سازمان سنجش درباره آمار تقلب امتحانی در کنکور سراسری ۱۴۰۳ اظهار داشت: در مجموع در چهار آزمونی که برگزار شده است ۴ نفر دستگیر شده اند که نشان می‌دهد مردم و داوطلبان به سنجش اعتماد کردند و دچار وسوسه شبکه‌های متقلب نشده اند.

وی افزود: یک نفر در تهران بوده است که در زمان آزمون از دفترچه عکس گرفته است و در عرض چند دقیقه دستگیر شد. دو نفر در استان‌های جنوبی ابزار تقلب داشتند و یک نفر در غرب کشور قصد عکس از دفترچه داشت که دستگیر شدند. آمار ۴ نفر در مقابل چند هزار نفر سال‌های گذشته نزدیک صفر است.

پورعباس اظهار داشت: امروز که روز برگزاری آزمون گروه علوم تجربی است روز سختی است و تمامی اقدامات حفاظتی در شدیدترین وضعیت خود اجرا می‌شود. آمادگی کامل در این زمینه در تمام لایه‌های حفاظتی وجود دارد.

دیگر خبرها

  • غیبت ۱۳۷ کنکوری در مناطق سیل‌زده شهرستان زیرکوه/ علاوه بر فرصت مجدد آیا سهمیه‌ای به داوطلبان اختصاص داده می‌شود؟ +فیلم
  • از سختی سوالات تا داوطلبی که در جلسه حاضر شد، اما آزمون نداد!
  • آزمون اختصاصی برای کنکوری‌های گرفتار در سیل برگزار می‌شود
  • آزمون اختصاصی برای کنکوری‌های گرفتار در سیل برگزار می شود
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • وزیر علوم: کنکوری‌ها اضطراب نداشته باشند/ فرصت جبران وجود دارد
  • وزیر علوم : کنکوری‌ها اضطراب نداشته باشند/ فرصت جبران وجود دارد
  • کنکوری‌ها اضطراب نداشته باشند/ فرصت جبران وجود دارد
  • «استرس» و «توکل بر خدا» کلام مشترک این روزهای کنکوری‌ها
  • بازداشت ۱۸ کلاهبردار کنکوری / فروش سوالات در ۲۰ کانال و گروه تلگرامی و صفحه اینستاگرامی