Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگر نام‌آشنای تاریخ معاصر ضمن انتقاد از نمایندگان مجلس به سبب دریافت ودیعه مسکن و از رئیس‌جمهور بابت رها کردن بسیاری از مسائل کشور گلایه کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازمرآت، به تازگی گفتگویی بسیار مفصل با استاد خسرو معتضد داشتیم. مثل همیشه این موی‌سپیدکرده در کوچه‌پس‌کوچه‌های تاریخ، بخش زیادی از گفتگو را که پیرامون مشروطه و هویدا و شاه بود، به گفتگو پیرامون مسائل و مشکلات امروز گذراند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واگویه‌هایی از رنج‌های معیشتی مردم و نقدهایی بر مسئولان. پیش از آن که بخش‌های تاریخ‌آلود گفتگو را منتشر کنیم، به عنوان بخش نخست، سخنان استاد معتضد در نقد وضعیت اقتصادی فعلی را از نظر می‌گذرانید.

خسرو معتضد گفت: نقد نخست من بر نمایندگان مجلس است. اولین حقوقی که نمایندگان گرفتند 234 میلیون تومان بود! یعنی نمایندگان در مجموع 68 میلیارد تومان گرفتند! مجلس شورای ملی کی چنین رفتاری می‌کرد؟ رضاخان وقتی شاه شد، می‌خواست به نمایندگان کادو بدهد و آن‌ها را خشنود کند. حقوق نمایندگان 200 تومان بود؛ رضاخان گفت 100 تومان به حقوق نمایندگان اضافه کنید؛ مجلس زیر بار نرفت!

وی افزود: سروصدا به پا شد که آقا یعنی چه؟ می‌خواهید به ما شیرینی و رشوه بدهید؟ بالاخره قرار شد 25 تومان به حقوق نمایندگان اضافه شود که باز هم نمایندگان این مبلغ را رد کردند! مدرس گفت وقتی مردم گرسنه‌اند چرا باید به حقوق ما اضافه شود، همان 200 تومان کافی است.  نماینده‌های امروز، نیامده ماشین می‌خواهند! 68 میلیارد تومان پول کمی نیست. چه خبر است؟

معتضد ادامه داد: مردم به خاطر همین چیزها ناراضی می‌شوند. این‌ها که ناراضی هستند، نارضایتی‌شان ناشی از فقر و گرفتاری و بدبختی است. قیمت یک نان بربری الان چقدر است؟ گوشت الان کیلویی 120 هزار تومان است. من که از صبح تا شب در این سن و سال دارم کار می‌کنم و وضعم بد نیست، ناراضی‌ام. مردم آدم‌اند! هوس زردآلو و میوه می‌کنند؛ هوس گوشت می‌کنند. مقایسه کنید که نمایندگان مجلس اول چقدر حقوق می‌گرفتند و نمایندگان مجلس فعلی چقدر حقوق می‌گیرند؟ اصلا بعضی‌ها حقوق نمی‌گرفتند و می‌گفتند برای چه حقوق بگیریم؟

(توضیح مرآت: حتی در نخستین مجلس پس از انقلاب هم برخی از نمایندگان همچون خانم دستغیب از گرفتن حقوق امتناع می‌کردند. اعظم طالقانی فرزند آیت‌الله طالقانی در واپسین مصاحبه خود در خصوص مجلس اول گفته بود نمایندگان این دوره مناعت طبع خاصی داشتند، نگران حقوق مردم بودند و می‌ترسیدند از این که حقوق مردم محقق نشده و آن‌ها کم‌کاری کرده باشند.)

روزگاری که نمایندگان مجلس در حجره‌های مسجد سپهسالار زندگی می‌کردند

استاد تاریخ پژوهی ایران اظهار داشت: در مجلس دوم(ملی)، دولت به نمایندگان گفت شما که به تهران می‌آیید می‌خواهید کجا زندگی کنید؟ برخی از نمایندگان در حجره‌های مسجد سپهسالار و مسجد شاه زندگی می‌کردند. اکنون چه خبر است؟ من در این سن و سال کار می‌کنم و از این بابت ناراضی نیستم اما می‌خواهم بدانم 11 میلیون حقوق نمایندگان مجلس برای چیست؟ ودیعه مسکن برای چیست؟

وی افزود: مگر نمایندگان خانه نداشته‌اند؟ مگر قرار است در تهران زندگی کنند؟ صدای مردم درنمی‌آید اما ناامید می‌شوند. دیروز دکتری با من صحبت می‌کرد و می‌گفت برخی از مردم عمدا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و می‌گویند می‌خواهیم بمیریم، خسته شدیم! روزنامه خراسان را بخوانید. در یکی از ستون‌های این روزنامه نامه‌ها و تلفن‌های مردم درج می‌شود.

یک پیکان شیک خریدم؛ 23 هزار تومان!

معتضد گفت: مردم گریه می‌کنند! کسی نوشته بود می‌خواستم اجاره‌خانه‌ام را تمدید کنم، صاحب‌خانه اجاره را یک میلیون تومان افزایش داده! هرجا می‌روم می‌گویند ما به خانواده‌ای با چهار فرزند خانه نمی‌دهیم. ماشین شده آرزوی مردم! ماشین در دنیا مثل کفش است! خود من مگر اولین ماشین را با چه قیمتی خریدم؟ یک پیکان خیلی شیک خریدم به قیمت 23 هزار تومان.

زمانی تویوتا خریدم به قیمت 72 هزار تومان. بروزشده‌ی این ماشین‌ها الان 800 میلیون تومان است! کابینه روحانی واقعا ننگ کابینه‌های ایران است. مقاله مرا در «امیدِ جوان» بخوانید. در آن‌جا نوشتم هر کابینه‌ای در ایران لقبی داشته و لقب کابینه‌ی آقای روحانی، کابینه‌ی واداده است! کابینه مردم را رها کرده است. مردمِ بیچاره چه کنند؟ برای مسکن قانون وضع کنید!

وی افزود: مگر می‌شود هرکس به دلخواه خود قیمت مسکن را افزایش دهد؟ چرا مسکن مهر را رها کردید؟ مردم با 5 میلیون نه با 25 میلیون، صاحبِ خانه می‌شدند و ماهی 270 هزار تومان پرداخت می‌کردند. 4.5 میلیون خانواده صاحب‌خانه شدند. چرا آخوندی، وزیری که در رفت، گفت مسکن مهر مزخرف است؟ مسکن مهر وصیت امام بود. امام حساب 100 را درست کرد و گفت برای مستضعفان خانه بسازید.

اکنون مردم بی‌چاره‌اند. پسرها نمی‌توانند زن بگیرند! 13 میلیون نفر جوان در سن ازدواج داریم که ازدواج نمی‌کنند. چند میلیون دختر، نمی‌توانند شوهر کنند. نسل آینده این‌گونه پیر می‌شود. در سال 1420، همه ایرانی‌ها پیرند. چون کسی ازدواج نمی‌کند. من در تلویزیون رفقایی دارم؛ آدم‌های جوانِ حسابی، یک بچه دارند. مفهوم برادر و عمو و عموزاده از بین می‌رود.

جوانان پولی ندارند که ازدواج کنند

استاد تاریخ معاصر ایران بیان داشت: بنویسید که معتضد می‌گوید نسل آینده ایران دارد می‌سوزد. از کجا بیاورند که ازدواج کنند؟ خرید ماشین در دنیا یک اتفاق معمولی است. من روزنامه اشپیگل و مجلات کویت و عربستان و عراق را می‌خوانم. بخوانید تا ببینید ماشین در این کشورها چقدر ارزان است؟ چرا ماشین‌های ایرانی در عراق فروش نرفت؟ چون ماشین‌های ژاپنی ارزان در عراق ریخته بود و کسی نمی‌رفت ماشین ایرانی بخرد.

قیمت‌های امروز وحشتناک است. قیمت یخچال کی در ایران 17 تا 20 میلیون بود؟ تلویزیون چه قیمتی دارد؟ قیمت همه‌چیز بالا رفته است. نمایندگان مجلس چه می‌کنند؟ دیروز در روزنامه خواندم که برای یک بقال یک میلیون تومان قبض برق صادر کرده بودند. واقعا دلم سوخت. بقال نوشته بود اگر من یخچال را خاموش کنم، مواد غذایی از بین می‌رود.

نقد تند معتضد بر سخنان ظریف در مجلس

وی ادامه داد: مگر شما نگفتید که مغازه‌ها را تعطیل کنید؟ مجلس باید به این امور رسیدگی کند. ظریف به مجلس رفته و می‌گوید امام پشت سر من است و آقای خامنه‌ای مرا تأیید می‌کند! شما به آقای خامنه‌ای چه کار داری؟ گزارش بده! در انگلستان و آمریکا هم که یک وزیر و وکیل به مجلس می‌رود، گزارش می‌دهد. ترامپ هم که مجلس می‌رود گزارش می‌دهد!

معتضد افزود: ظریف می‌گوید آقای خامنه‌ای مرا دوست دارد و من دوست شهید سلیمانی بودم! این حرف‌ها چیست؟ جواب بده! بگو ایران چه مشکلاتی دارد. من واقعا خجالت کشیدم وقتی ظریف در مجلس گفت هیچ کشوری مرا نمی‌پذیرد. نمایندگان می‌پرسیدند چرا با کشورهای مختلف ارتباط نمی‌گیرید؟ ظریف می‌گفت دعوت نمی‌کنند، راه نمی‌دهند! من با ظریف به شدت مخالفم.

بروید مصاحبه من و عباس سلیمی‌نمین با تسنیم را بعد از انعقاد برجام ببینید. من آن زمان گفتم این قرارداد برجام اصلا ارزشی ندارد چراکه طرف مقابل هیچ‌گونه تضمینی نداده است اما اکنون ظریف به مجلس آمده، چرا عربده می‌کشید؟ آقای خامنه‌ای هم گفت که منطقی اعتراض کنید. مجلس باید به مسأله خودروسازها هم ورود کند.

وی گفت: در آمریکا با 300 تا 400 دلار به شما ماشین تحویل می‌دهند. قطعات خودروها در آمریکا تا چند هزار کیلومتر گارانتی دارد. این‌ها را بنویسید. بنویسید که این وضعیت اقتصادی ظلم است. اگر حضرت علی(ع) امروز بود، خیلی‌ها را گردن می‌زد! در تمام دنیا بورژواها مهم‌اند؛ یعنی طبقه‌های میانی و پایین اجتماع. هیچ خودروسازی همه توان خودروسازی خود را معطوف به میلیاردرها نمی‌کند. 50 خودروی خاص برای میلیاردرها و کلکسیون‌دارها می‌سازند. اما بیش‌تر توجه آن‌ها معطوف به طبقه متوسط و کارگر است.

روایت پدری که شب‌ها دیر به خانه می‌رفت تا فرزندانش را نبیند!

معتضد اظهار داشت: طبقات پایین و زحمت‌کش هم آدم هستند و دل دارند. کسی با روزنامه خراسان تماس گرفته بود و گفته بود من شب‌ها دیر به خانه می‌روم چون فرزندانم از من شام می‌خواهند. ساعت یک و دو شب به خانه می‌روم که آن‌ها خوابیده باشند و نبینم‌شان. نوشته بود با فرزندم بیرون رفتم، اصرار کرد که برایم ساندویچ بخر؛ گریه‌ام گرفت. خدا پدر مسئولان روزنامه خراسان را بیامرزد!

نوشته بود شما را به خدا به صاحب‌خانه بگویید شرف داشته باشند. چرا اجاره‌ها این‌قدر بالاست؟ چرا قیمت ملک این‌قدر بالاست؟ چند روز قبل کسی به من تلفن کرد و گفت پارسال 30 میلیون پول پیش می‌دادم و ماهی یک میلیون اجاره؛ اما امسال صاحب‌خانه می‌گوید 100 میلیون پول پیش بده و ماهی سه میلیون اجاره! چرا؟ برای این که قانون وجود ندارد!

روحانی تحریم‌های ترامپ را بهانه کرده و کار نمی‌کند

وی افزود: به بهانه این که ترامپ ما را تحریم کرده، این مرد(روحانی) اصلا کار نمی‌کند! خب اگر نمی‌شود کاری کرد چرا استعفا نمی‌دهی؟ استعفا بده و برو در خانه‌ات بنشین! خیلی‌ها در طول تاریخ ایران استعفا داده‌اند و گفته‌اند نمی‌توانیم و بلد نیستیم. این کارها سخت است. زمان مصدق ما را تحریم کردند.

(توضیح مرآت: استیون کینزر، مورخ آمریکایی می‌گوید هدف تحریم‌های انگلیس بر سر ملی کردن نفت ایران، تنبیه ایران به خاطر استقلال آن بوده است!)

وی تشریح کرد: در تحریم‌های زمان مصدق، شرایط مثل امروز نبود و مردم کاری با خارج نداشتند. یک ماتیک از خارج وارد می‌شد که زن‌ها آن را تحریم کردند. جوراب نایلون و یک‌سری مواد آرایشی هم وارد می‌شد که باز زن‌ها گفتند این را هم نمی‌خواهیم! بعد از آن یک‌سری مواد آرایشی و کرم‌توالت در ایران درست شد. نه کامپیوتر بود و نه خیلی چیزهای دیگر؛ مردم احتیاجی به خارج نداشتند. به خاطر همین انگلستان هیچ غلطی نتوانست بکند!

معتضد گفت: الان تمام وجود ما به خارج مربوط است! از تلفن گرفته تا اتومبیل ما به خارج مربوط است. آن هم با این قیمت‌های گران! آقایان! کار ایجاد کنید. کشاورزی را رونق بدهید. ایران معادن زیادی دارد و ظرفیت صنعت در آن بالاست.  الان ایران نفت را به سختی و پنهانی می‌فروشد. چین و روسیه و آلمان و فرانسه و... همه با هم شریک‌اند. چین 800 میلیارد دلار به آمریکا صادرات دارد؛ به ایران چقدر صادرات دارد؟ حداکثر 8 میلیارد دلار.

بخش‌های بعدی این گفتگو به زودی منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: نمایندگان مجلس حقوق نمایندگان آقای خامنه ای میلیون تومان هزار تومان صاحب خانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۹۲۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار هداوند خبرداد: کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق به ارزش ۲۰ میلیارد در اشتهارد

به گزارش خبرآنلاین البرز ؛ سردار "حمید هداوند" در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری پلیس بیان داشت: در پی دریافت اخباری مبنی بر انتقال میزان قابل توجهی مواد اولیه تولید لوازم آرایشی بهداشتی قاچاق به یک واحد صنعتی در شهرک صنعتی اشتهارد، رسیدگی به موضوع در دستور کار پلیس آگاهی این شهرستان قرار گرفت.
وی افزود: در ادامه ماموران با هماهنگی مقام قضائی به واحد صنعتی مورد نظر اعزام و در بازرسی از آن موفق به کشف ۲۰ تن روغن نارگیل فله ای و ۵ تن سایر مواد اولیه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق شدند.
فرمانده انتظامی استان البرز تصریح کرد: در این خصوص یک نفر دستگیر و با تشکیل پرونده به تعزیرات حکومتی معرفی شد.
سردار هداوند در پایان خاطرنشان کرد: کارشناسان مربوطه ارزش کالاهای کشف شده را حدود ۲۰ میلیارد ریال برآورد کرده اند.
این مقام ارشد انتظامی در پایان خاطرنشان کرد: شماره تلفن‌های ۱۱۰ و ۰۹۶۳۰۰ به صورت شبانه روزی آماده دریافت اخبار و اطلاعات شهروندان وظیفه شناس در حوزه قاچاق کالا است

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899802

دیگر خبرها

  • راهنمای تشخیص کالای اصل از تقلبی | کدام کالاها بیشتر در معرض تقلب هستند؟
  • قتل مدیر عامل شرکت پخش لوازم آرایشی با ۳۷ ضربه چاقو
  • سردار هداوند خبرداد: کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق به ارزش ۲۰ میلیارد در اشتهارد
  • مهار آتش سوزی انبار لوازم آرایشی در شهر ری (فیلم)
  • مهار آتش‌سوزی انبار لوازم آرایشی در شهر ری
  • (ویدئو) مهار آتش سوزی انبار لوازم آرایشی در شهر ری
  • ۳ واحد صنفی متخلف در ورامین پلمپ شد
  • قطعنامه ضد ایرانی پارلمان اروپا / تاکید بر تحریم های بیشتر ایران
  • کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق در اشتهارد
  • سریال مشاور و روایتی از باز کردن کلاف‌های پیچیده زندگی