Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@02:58:00 GMT

مطالعه و آگاهی منجر به مسئولیت‌پذیری می‌شود

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۹۲۸۷۴

مطالعه و آگاهی منجر به مسئولیت‌پذیری می‌شود

ایسنا/اصفهان دبیر جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان کاشان گفت: مطالعه و آگاهی، رکن اساسی پیشرفت و شکوفا شدن شخصیت شهروندان جامعه است که حتی در بینش دینی ما نیز، بر ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی تأکید شده زیرا منجر به مسئولیت‌پذیری شهروندان و برنامه‌ریزی می‌شود.

انسیه شعبانی تبار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ایران، با داشتن کتابخانه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی و دانشمندان بزرگ خود در تاریخ سرآمد کشورهای جهان بوده است و باید این عظمت تاریخی را به عنوان میراث جاودان حفظ کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بر اساس سند چشم‌انداز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، باید در سال ۱۴۰۴ از نظر سرانه مطالعه، کشور نخست خاورمیانه و در بین ۱۵ کشور نخست دنیا باشیم و ۳۰ درصد از افراد جامعه عضو کتابخانه‌ها باشند که طرح جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان برنامه‌ای در همین راستا است.

دبیر جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان کاشان، تصریح کرد: در آموزه‌های ملی و دینی ما، مطالعه و کتاب‌خوانی به عنوان یک فضیلت معرفی شده است زیرا کسی که لذت دانایی و آگاهی را درک کند، زندگی خود را بر مسیر درست ترسیم کرده و هیچ وقت از آن صرف نظر نمی‌کند.

شعبانی تبار تأکید کرد: به عنوان نسل بالغ جامعه چون برای مطالعه و کتاب‌خوانی تربیت نشده‌ایم، از آن لذت نمی‌بریم. اگر ساعت‌ها وقت خود را تلف کنیم، اما تلاشی برای ترویج کتاب‌خوانی فرزندانمان نمی‌کنیم.

وی گفت: در دنیای امروز، خانواده‌ها فرصتی برای کتاب و مطالعه اختصاص نمی‌دهند و بچه‌ها نیز برای کتاب‌خوانی حس ارزشمندی نمی‌کنند، با لذتِ دانایی و مطالعه تربیت نمی‌شوند و به بازی و رسانه‌های مجازی مشغول شده و از فضیلت‌های اخلاقی مثل اندیشه و تفکر، خلاقیت و نوآفرینی دور می‌شوند.

شعبانی تبار اظهار کرد: با توجه به اهمیت نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در گروه سنی کودک و نوجوان، جامعه هدف جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی نیز مهد کودک، مراکز پیش دبستانی و مدرسه تا دوره متوسطه است که با مشارکت نهادها و دستگاه‌های فرهنگی و بخش خصوصی اجرا می‌شود.

دبیر جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان کاشان، تصریح کرد: جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی، طرحی پیشرو و پویا در راستای ترویج لذت‌بخش مطالعه کودکان و نوجوانان در سراسر کشور است که با استفاده خلاقانه از زیرساخت‌های موجود می‌تواند در شرایط مختلف جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی حتی در دورترین نقطه کشور اجرا شود.

وی گفت: کتابِ خوب، مربی خلاق و شیوه‌های اجرا، از جمله ضرورت‌های توسعه و ترویج فعالیت‌های کتاب‌خوانی است که در این راستا، در مرداد هر سال، مربیان منتخب اداره‌های آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نهاد کتابخانه‌های عمومی و اداره بهزیستی، در کارگاه‌های آموزشی شرکت می‌کنند.

دبیر جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان کاشان گفت: تسهیل گران پس از آموزش شیوه‌های صحیح و مدرن ترویج فرهنگ مطالعه بین کودکان و نوجوانان، مهرماه باشگاه‌های خود را با ۱۲ عضو در سامانه شبکه ترویج کتاب‌خوانی ایران وابسته به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت می‌کنند.

شعبانی تبار در مورد بخش‌های جام باشگاه‌ها، افزود: بعد از اعلام فهرست کتاب‌ها، هر عضو باشگاه یک کتاب را از فروشگاه‌های طرف قرارداد با تخفیف ۵۰ درصد خریده و مطالعه می‌کند. سپس در قالب فیلم کوتاه ۹۰ ثانیه، نامه به نویسنده، نقد کتاب و انتخاب بهترین کتاب در جشنواره شرکت می‌کند.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های باشگاه‌های کتاب‌خوانی این است که مطالعه را برای بچه‌ها لذت‌بخش و شادی‌آفرین کرده است در حالی که حجم محتوای درسی و اجبار خانواده‌ها برای شرکت فرزندانشان در کلاس‌های فوق برنامه این لذت را از بچه‌ها گرفته است.

شعبانی تبار گفت: طی چهار دوره برگزاری جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی، تعداد باشگاه‌ها از ۵۰ به ۱۵۰ باشگاه رسیده است به طوری که برخی باشگاه‌ها نیز با حضور مادران تشکیل می‌شود که نشانه نیاز جامعه به ویژه گروه بانوان به مطالعه و کتاب‌خوانی است.

وی افزود: در دوره اول، دبستان دخترانه برکت به تسهیل گری سهیلا الماسی، دوره دوم دبستان طالبیان مقدم به تسهیل گری زهرا آردی به عنوان باشگاه برگزیده معرفی شدند. در سال گذشته نیز در بخش فیلم برتر کیمیا نامور از دبستان پیله‌وریان به تسهیل گری نرجس مسعودی خوی و امسال نیز باشگاه همدلان امیر کبیر به تسهیل گری خانم روشنک سعیدی از دبیرستان امیر کبیر به عنوان باشگاه برگزیده مورد تقدیر قرار گرفته‌اند.

دبیر جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان کاشان، گفت: صبحی با کتاب در مدرسه و دوشنبه‌های کتاب‌خوانی در مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها، از دیگر طرح‌هایی است که در راستای برنامه جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان با حضور نویسندگان و دیگر گروه‌های مربوط به حوزه نشر اجرا می‌شود.

وی اظهار کرد: در جریان فعالیت باشگاه‌ها، بچه‌ها با شیوه‌های مطالعه و نقد کتاب آشنا می‌شوند. تجربه‌های خود را به اشتراک می‌گذارند و مهارت‌های همدلی، کار گروهی، آفرینش گری، مدیریت زمان، برنامه‌ریزی و مستندسازی را در کنار هم یاد گرفته و تمرین می‌کنند.

شعبانی تبار افزود: نهادینه کردن فرهنگ مطالعه نیازمند طرح، ایده و فکر است تا برنامه‌ها به پیش برود و اگر این قطعه‌ها به شکل صحیح در کنار یکدیگر چیده شوند می‌توان کارهای خوبی را در باشگاه کتاب‌خوانی انجام داد.

دبیر جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان کاشان با بیان اینکه مطالعه و آگاهی منجر به مسئولیت‌پذیری و برنامه‌ریزی می‌شود، افزود: جامعه، با شهروندان آگاه به توسعه می‌رسد و این آگاهی نیازمند آن است که مطالعه و کتاب‌خوانی به عنوان یک فضیلت و ارزش در جامعه ترویج شود و رسیدن به این هدف نیز مشارکت همه شهروندان را می‌طلبد و چه بهتر که از دوران کودکی این فضیلت نهادینه شود.

طرح ملی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان، بزرگ‌ترین رویداد کتاب‌خوانی کشور در حوزه کودکان و نوجوانان است که چهارمین دوره آن با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف به پایان رسید و شهرستان کاشان موفق به کسب دو عنوان باشگاه برتر با تسهیل گری روشنک سعیدی و دبیرخانه برتر شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مطالعه کتابخوانی مطالعه و کتاب خوانی کودکان و نوجوانان فرهنگ مطالعه تسهیل گری کتابخانه ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۹۲۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفظ منابع آبی نیازمند ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی است

️مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز، اضافه برداشت‌ها و همچنین ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی در جامعه اهمیت فراوان دارد چرا که آب سرمایه ملی است که حفظ آن همت و همراهی جامعه و سایر دستگاه‌های مرتبط را در اجرای برنامه‌ها می طلبد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، مجید رستگاری امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در اولین جلسه کمیته راهبری طرح احیاء و تعادل بخشی شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌غربی خواستار تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف طرح تعادل بخشی شد.

وی خواستار تلاش مضاعف و پیگیری های لازم در جهت تحقق اهداف برنامه عملیاتی طرح احیا و تعادل بخشی سال جاری و حفظ آب در آبخوان با هدف به تعادل رسانیدن وضعیت آبهای زیر زمینی استان شد.

️مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی تحقق برنامه های طرح تعادل بخشی را در راستای نجات آب و منابع آبی بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در این راستا جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز، اضافه برداشت‌ها و همچنین ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی در جامعه اهمیت فراوان دارد چرا که آب سرمایه ملی است که حفظ آن همت و همراهی جامعه و سایر دستگاه‌های مرتبط را در اجرای برنامه‌ها می طلبد.

️رستگاری افزود: با اجرای برنامه های عملیاتی و برش‌های استانی طرح احیا و تعادل بخشی، می‌توان آب بیشتری را به بخش صنعت استان تخصیص دهیم که به مراتب بازدهی و اشتغال بیشتری به همراه خواهد داشت.‌

وی همچنین از مدیران امور خواست با تجهیز چاه‌های مجاز به ابزار اندازه گیری، چاه‌هایی که بیشترین ضرر را به آبخوان‌های استان وارد می کنند را شناسایی و در اولویت قرار دهند.

️مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: حفظ آبخوان‌ها مهم و برای استان حیاتی‌است و همه با هم باید در حفظ و نگهداری آبخوان‌ها تلاش کنیم و برخورد جدی‌تری با کسانی که برداشتهای بی‌رویه می کنند، انجام شود.

کد خبر 749480

دیگر خبرها

  • نکوداشت چهره برجسته فرهنگ و ادب کشور «استاد جواد محقق» در همدان
  • بازار هیپنوتیزم در شبکه‌های اجتماعی/ هیپنوتیزم چیست و اصلا فایده‌ای هم دارد؟
  • جزییات جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در همدان
  • برنامه‌های جدید کانون پرورش فکری برای بچه‌ها
  • تمدید مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه های کتابخوانی تمدید شد
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • حفظ منابع آبی نیازمند ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی است
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه