Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «وب سایت وزارت خارجه آمریکا»، وزرای خارجه و دفاع آمریکا و استرالیا در بیانیه مشترکی که در خصوص روابط دو جانبه صادر کردند ضمن ابراز نگرانی خود از اقدامات اخیر چین در منطقه بر همکاری دو کشور تاکید کردند، اما استرالیا اعلام کرد در گشت زنی مشترک در دریای جنوبی چین، آمریکا را همراهی نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز گذشته مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و همچنین مارک اسپر، وزیر دفاع این کشور میزبان همتایان خود از استرالیا بودند.

ماریس پین، وزیر امور خارجه استرالیا، و لیندا رینولدز، وزیر دفاع این کشور برای شرکت در سی امین جلسه مشاوره وزرای آمریکا و استرالیا در سال ۲۰۲۰ به واشنگتن سفر کردند.

در بیانیه‌ای که پس از دیدار این مقامات منتشر شد، آمده است: در این دیدار مقامات دو کشور نگرانی‌های عمیق خود را از تلاش‌های چین برای تضعیف چارچوب «یک کشور دو سیستم» اعلام و از تلاش پکن برای از میان بردن استقلال هنگ کنگ انتقاد کردند. این وزرا به ویژه از اعمال قانون امنیت ملی که آن را مبهم و گسترده خواندند اظهار تاسف کردند.

وزرای هر دو کشور خاطرنشان کردند که در حال انجام اقداماتی هستند تا معاهده‌های استردادی که با هنگ کنگ بسته‌اند به دلیل اقدامات اخیر پکن به تعلیق درآورند و تلاش می‌کنند ساز و کار‌هایی را برای پذیرش شهروندان هنگ کنگی در دو کشور استرالیا و آمریکا اعلام کنند.

این مقامات آمریکا و استرالیا در ادامه بیانیه خود از اقدامات چین در اقیانوس هند و اقیانوسیه ابراز نگرانی کردند. آن‌ها تاکید کردند که ادعای دریایی چین مطابق قوانین بین‌المللی نیست. به طور خاص آن‌ها تاکید کردند که پکن نمی‌تواند ادعا‌های دریایی در دریای جنوبی چین را براساس «نه-خط»، «حقوق تاریخی» یا کل گروه‌های جزیره‌ای دریای جنوبی که با کنوانسیون قانون سازمان ملل متحد ناسازگار است، مطرح کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: آمریکا و استرالیا بر همکاری‌های دفاعی از جمله استقرار نیرو در منطقه هند-اقیانوسیه تاکید دارند. هرچند مقامات استرالیایی اعلام کردند در گشت‌زنی‌های مشترک با نیرو‌های دریایی آمریکا در دریای جنوبی چین حضور نمی‌یابند.

وزیر امور خارجه استرالیا در این خصوص گفت «لازم نیست با آمریکا در همه موارد توافق داشته باشیم.» وزیر دفاع استرالیا نیز در این خصوص گفت «عبور و مرور ما در این منطقه بر اساس قوانین بین‌المللی خواهد بود.»

به دنبال افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و پکن، آمریکا به دنبال آن است تا متحدانی برای خود در منطقه هند و آسیا به دست آورد تا بتواند با استفاده از این ابزار، فشار خود را بر پکن افزایش دهد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: روابط چین با آمریکا دریای جنوبی چین گشت زنی دریایی آمریکا آمریکا و استرالیا دریای جنوبی دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۹۴۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است

به گزارش قدس آنلاین، امیرعبداللهیان در دیدار با حسین عوض وزیر امور خارجه سودان ضمن تبریک انتصاب وی به عنوان وزیر خارجه این کشور، برای وی آرزوی موفقیت کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان و آماده کمک به برقراری بازگشت آرامش و ثبات به این کشور هستیم.

 امیرعبداللهیان همچنین تاکید کرد: دشمنان سودان جایگاه مهم این کشور را می‌دانند و سال ها برای تجزیه سودان تلاش کردند و اکنون آتش جنگ داخلی را به دامن این کشور انداخته‌اند و امیدواریم به زودی شاهد بازگشت آرامش و ثبات به سودان باشیم.

حسین عوض وزیر امور خارجه جدید سودان نیز با ابراز خرسندی از این دیدار و تقدیر از مواضع اصولی ایران در حمایت از سودان، بر سابقه روابط تاریخی و دیرینه دو کشور و اهتمام کشورش به روابطی راسخ و ممتد با ایران تاکید و ابراز امیدواری کرد روابط دو کشور در بهترین سطح گسترش یابد.

حسین عوض همچنین آخرین تحولات و اوضاع این کشور و بروز ناامنی و بی ثباتی توسط شبه نظامیان با دخالت و حمایت برخی دولت های خارجی و غربی را برای همتای ایرانی خود تشریح کرد.

خاطر نشان می شود حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتایان خود در کشورهای مالی، گامبیا و سودان و نیز با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول پایتخت گامبیا دیدار کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • دیدار سفیر ایران در روسیه با امیرعبداللهیان
  • محورهای رایزنی وزرای خارجه روسیه و عربستان
  • بلژیک ورود صهیونیست‌های افراطی را ممنوع می‌کند
  • لاوروف: هر دو حزب آمریکا، روسیه و چین را دشمن می‌دانند
  • لاوروف: غرب و اوکراین برای مذاکره جدی با روسیه آماده نیستند
  • چین، اتهامات دخالت در امور انتخاباتی کانادا را بی‌اساس خواند
  • خبر جدید از کشتی توقیف شده توسط سپاه / وزیر کشور: قوه قضائیه مسئول است
  • امیرعبداللهیان: آماده کمک به بازگشت آرامش و ثبات به سودان هستیم
  • وزیر امور خارجه: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است