Web Analytics Made Easy - Statcounter

در آزمایشی برای یافتن نحوه پخش کروناویروس در اجتماعات بزرگ ۴۰۰۰ هوادار موسیقی در کنسرتی در آلمان حضور به هم می‌رسانند.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، دانشمندان آلمانی قصد دارند ۴۰۰۰ طرفدار موسیقی پاپ را به وسایل ردیابی و بطری‌های ضدعفونی‌کننده از جنس فلورسنت مجهز کنند تا تصویری واضح‌تر از چگونگی جلوگیری از پخش کووید-۱۹ در کنسرت‌های بزرگ سرپوشیده را فراهم کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ازآنجاکه اجتماعات گسترده فرهنگی در سراسر جهان برای پیش‌بینی برنامه‌های آینده در انتظار باقی‌ماندند، محققان در شرق آلمان در حال جذب داوطلبانی برای "آزمایش کروناویروس" با خوانندگی آهنگسازی مشهور هستند که در ۲۲ آگوست در یک استادیوم سرپوشیده در شهر لایپزیگ برگزار می‌شود.

شرکت‌کنندگان در سنین ۱۸ تا ۵۰ ساله، دستگاه‌های کوچک "ردیاب تماس" را روی زنجیری در اطراف گردن خود می‌پوشند که سیگنال‌هایی را در فواصل پنج ثانیه منتقل و اطلاعات مربوط به حرکات و نزدیکی هر شخص را با سایر شرکت‌کنندگان جمع‌آوری می‌کند.

در محل کنسرت، از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شود که دست خود را با ضدعفونی‌کننده فلورسنت ضدعفونی کنند. این ضدعفونی‌کننده به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که نه‌تنها لایه‌ای برای محافظت ایجاد می‌کند، بلکه به دانشمندان این امکان را می‌دهد که محل‌های آلوده به ویروس را با نور ماوراءبنفش مشخص کنند و سطوحی که انتقال از آن زیاد صورت می‌گیرد را شناسایی کنند.

بخارهای حاصل از دستگاه تولید مه، به تجسم پخش احتمالی کروناویروس از طریق آئروسل‌ها کمک می‌کنند. دانشمندان سعی می‌کنند از طریق مدل‌های رایانه‌ای این انتشار را پیش‌بینی کنند.

هزینه‌ای معادل بر ۹۹۰ هزار یورو برای این پروژه هزینه خواهد شد. برگزارکنندگان این پروژه می‌گویند که هدف شناسایی چارچوبی برای چگونگی برگزاری بزرگترین رویدادهای فرهنگی و ورزشی بدون ایجاد خطر برای جمعیت پس از ۳۰ سپتامبر است.

درحالی‌که برخی از ایالت‌های آلمان، مانند ساکسونی و براندنبورگ، محدودیت‌های فاصله اجتماعی را در اجتماعات کوچک برداشته‌اند، اما هنوز اجتماعات بزرگتر از ۱۰۰۰ نفر حداقل تا انتهای آگوست اجازه برگزاری مراسم ندارند.

استفان موریتز، متخصص بیماری‌های عفونی بالینی در دانشگاه هاله ویتنبورگ آلمان و سرپرست این تحقیق گفت: "ما در تلاش برای یافتن راهی هستیم تا دریابیم چگونه افراد را بدون ایجاد خطر در یک سالن سرپوشیده جمع کنیم".

در این آزمایش داوطلبان باید هنگام ورود به کنسرت آزمایش تست منفی کرونای خود را که ۴۸ ساعت قبل گرفته‌شده را به مسوول درب ورودی تحویل دهند در غیر این صورت از ورود آنان جلوگیری می‌شود.

یک ماسک دریچه‌دار به همراه مواد ضدعفونی‌کننده به هر شرکت‌کننده داده می‌شود. درحالی‌که برگزارکنندگان می‌گویند این اقدامات خطر ابتلا به ویروس  را در کنسرت بسیار کم می‌کند، اما هشدار می‌دهند که ۱۰۰ درصد حفاظت نیز نمی‌تواند تضمین شود.

در محل برگزاری کنسرت لایپزیگ، قرار است مخاطبان به‌جای دو ورودی اصلی از هشت ورودی وارد شوند و صندلی‌ها یک‌درمیان برای رعایت فاصله مسدود خواهد شد و تنها تعداد مشخصی تماشاگر بر اساس یکی از سه طرح پیش بینی شده مجاز به ورود به مکان برگزاری با ظرفیت ۱۲ هزار نفر هستند و در فاصله یک و نیم متری از یکدیگر قرار می‌گیرند.

دانشمندان امیدوارند تا نتایج این تحقیق را در اوایل اکتبر ارائه دهند.

لینک کوتاه: asriran.com/0036Vc

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: کرونا کنسرت ضدعفونی کننده ضدعفونی کنند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۹۴۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شب‌های پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیف‌ها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودی‌های قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.

صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفت‌وگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را می‌خوانید:

لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .

کنسرت نغمه‌های کهن یا اشعاری نو از نغمه‌های کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمه‌های با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمه‌هایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیین‌های مناطق مختلف  هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمه‌های آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.

چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟

از سویی به جهت حمایت‌های فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم

درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟

اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق می‌افتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،‌عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبه‌ای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.

با توجه به مبالغ بالای کنسرت‌ها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟

در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینه‌های کنسرت‌ها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار می‌شود اگر بخشی از هزینه‌ها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر می‌شود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانه‌های دولتی با حمایت‌هایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.

ما امروز می‌بینیم که حتی خواننده‌های شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقی‌های الکترونیک و موسیقی‌های غیر ایرانی می‌آورند، حتی به نظر من آن موسیقی‌ها موسیقی‌های پاپ نیست همانطور که بهتر از من می‌دانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی می‌تواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقی‌هایی که توسط بعضی از خواننده‌ها اجرا می‌شود و به روی صحنه می‌رود موسیقی‌های پاپ نیستند.

البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آن‌ها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقی‌ها منجر به این می‌شود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما می‌شنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد،‌ این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم‌ تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.

متأسفانه به دلیل ذائقه‌ای که توسط عده‌ای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،‌عود، سازها کوبه‌ای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخه‌های موسیقی اصیل ایرانی هستند. 

شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت می‌کند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.

به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشته‌ام می‌گویم، که اتفاقاً مردم در مناسبت‌های آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آواز‌ها هستند، اگر این آواز‌ها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.

ما انسان‌ها دارای حالت‌های مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالت‌ها موسیقی خاص خود را طلب می‌کنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگ‌ها که از دل فرهنگ خودمان بیرون می‌آید ادای دین می‌کنیم و به آن اصالت می‌دهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالت‌ها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.

بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد می‌شود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو می‌شویم، در حال حاضر کنسرت‌هایی که در سالن‌های مجلل برگزار می‌شوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازه‌ای که کارمان راه بیافتد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزارت ارشاد: بوشهر قلب تپنده موسیقی است / کنسرت‌های موسیقی در بوشهر هیچ مشکلی برای مجوز ندارند
  • کنسرت‌های موسیقی در بوشهر هیچ مشکلی برای مجوز ندارند
  • وحید اسداللهی رِنگ‌های آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • دوقلوهای آواز ایرانی در شهر اصفهان به روی صحنه می‌روند
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • چرا پنج کنسرت در تهران لغو شد؟
  • سفر مدیرکل دفتر موسیقی برای تعیین تکلیف کنسرت‌های موسیقی
  • اولین کنسرت در خانه رئال مادرید؛ برنابئو، میزبان فستیوال «دیوانه موسیقی» / عکس