Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@15:24:26 GMT

بهبود حال روحی دانشجویان با درست نفس کشیدن

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۹۵۲۵۳

بهبود حال روحی دانشجویان با درست نفس کشیدن

محققان "دانشگاه ییل" آمریکا در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند برای بهبود سلامت روان دانشجویان باید به آنها نفس کشیدن آموخته شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از ییل نیوز، هنگامی که دانشجویان کالج تکنیک‌های خاصی برای مدیریت استرس و اضطراب یاد می‌گیرند، اقدامات بهبود یافته به ارتقای سطح سلامت روانی آنها منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیم تحقیقاتی این مطالعه سه برنامه آموزش سلامتی در کلاس را که شامل راهکارهایی برای نحوه صحیح تنفس و هوش هیجانی بود، مورد ارزیابی قرار دادند و دریافتند که دو برنامه از سه برنامه مذکور به پیشرفت و بهبود سلامت روانی و حال کلی دانشجویان منجر می‌شود و این راهکارها به بهبودی و پیشرفت در مواردی از جمله افسردگی و ارتباط اجتماعی دانشجویان نیز منتهی شده است. محققان با انتشار یافته‌های خود در مجله "Frontiers "، اظهار کردند که چنین برنامه‌های آموزشی می‌تواند ابزاری با ارزش برای مقابله با بحران سلامت روان در دانشگاه باشد.

"اما سپالا"(Emma Seppälä) نویسنده ارشد این مطالعه و مدیر دانشکده برنامه رهبری زنان در دانشکده مدیریت دانشگاه ییل گفت: علاوه بر مهارت‌های دانشگاهی، ما باید به دانشجویان بیاموزیم که چگونه زندگی متعادل و خوبی داشته باشند. میزان سلامت روان دانشجویان از ۱۰ گذشته تاکنون رو به کاهش بوده و با شیوع این بیماری همه گیر و موضوعات نژاد پرستی این اوضاع بدتر شده است.

محققان در مرکز مطالعه کودک ییل و مرکز هوش هیجانی ییل(YCEI) این تحقیق را انجام دادند و طی آن سه برنامه آموزش مهارت آموزی را بر روی ۱۳۵ دانشجو مقطع کارشناسی به مدت هشت هفته(۳۰ ساعت در کل هفته) آزمایش کردند و نتایج آزمایش آنها را با افرادی که تحت آزمایش نبودند مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند یک برنامه آموزشی به نام "SKY Campus Happiness" که توسط بنیاد "هنر زندگی"(Art of Living) ایجاد شده بر یک تکنیک تنفسی به نام "SKY Breath Meditation"، وضعیت یوگا، ارتباط اجتماعی و فعالیت‌های خدماتی مبتنی بوده و برنامه‌ای بسیار کاربردی است. پس از جلسات برنامه مذکور ، دانشجویان گزارش دادند که در شش زمینه اعم از  افسردگی، استرس، سلامت روان، ذهن آگاهی، تأثیر مثبت و ارتباط اجتماعی حال آنها بهبود یافته است.

برنامه دوم به نام "بنیاد هوش هیجانی" که توسط مرکز مطالعه کودک ییل و مرکز هوش هیجانی ییل تهیه شده است نیز به بهبودی بیشتر حال آنها در زمینه ذهن آگاهی منجر شد تا دانشجویان یاد بگیرند بیشتر در لحظه زندگی کنند. ذهن آگاهی یا حضور در لحظه(Mindfulness) یک فرایند روانشناختیِ آوردن توجه به تجربیات زمان حال بدون قضاوت، یا به عبارتی پرورش آگاهی و هوشیاری با تکیه بر مراقبت و زیر نظر گرفتن توجه در زمان حال بدون قضاوت است. تعریف کوتاه ذهن آگاهی یعنی آگاهی از تجربه کنونی و پذیرش آن است. ذهن آگاهی را می‌توان با روش‌های مختلف مانند مدیتیشن توسعه داد.

نام برنامه سوم "کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی"(Mindfulness-Based Stress Reduction) بود که طی آن مدت زمان زیادی را صرف آموزش تکنیک های ذهن آگاهی به دانشجویان می کردند اما سبب بهبودی چندان حال روحی انها نشد. در کل، ۱۳۵ دانشجوی مقطع کارشناسی ییل در این مطالعه شرکت کردند. در بیشتر دانشگاه‌ها، افسردگی و اضطراب دانشجویان افزایش چشمگیری داشته است اما از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ تعداد دانشجویانی که برای درمان خود به مراکز مشاوره دانشگاه‌ها مراجعه کرده اند ۳۰ درصد افزایش یافته است.

"داورن لیندو"(Davornne Lindo) یکی از شرکت کنندگان در این مطالعه گفتند: تمرین تکنیک‌های تنفس به من کمک کرده تا استرسم را زیر نظر مشاوران و با انجام ورزش کاهش دهم. اکنون با کمک این تکنیک ها ذهن و روان من بسیار سالم تر است. من می توانم بیشتر وقت خود را برای مطالعه اختصاص دهم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تنفس سلامت روان هوش هیجانی سلامت روان ذهن آگاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۹۵۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت

علی روحی کارگردان نمایش «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» گفت: نمایش «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» به نویسندگی آرام محضری، در سال ۱۳۹۴ منتشر شد. این نوشته با ۴ پرسوناژ و صدای یک شخصیت خیالی، در دو پرده که بخش بیشتر صحنه آن در دفتر نخست‌وزیری طی میشد نوشته شده است؛ اما در نسخه‌ای که از ۹ اردیبهشت ماه امسال اجرا رفت، اصلاحاتی در نمایشنامه اعمال شد.

وی ادامه داد: در کنار متن نمایش، سعی شده است تا با استفاده از لباس، موسیقی، نورپردازی، صحنه آرایی و تیم بازیگران ترکیبی از جلوه‌های صمعی و بصری ایجاد شود تا مخاطب ارتباط بیشتری با نمایش و حس همزاد پنداری نزدیکتری با شخصیت‌ها و موقعیت‌هایی که در آن قرار می‌گیرند، برقرار کند.

روحی درباره خلاصه داستان توضیح داد: مرد جوانی به نام خوزه، شیفته دختری به نام مارتا است اما به دلیل شرایط جامعه مجبور به ترک او می‌شود تا به دنبال تحقق رویا‌های خود برود. سال‌ها بعد وقتی خوزه تبدیل به نخست وزیر خودخوانده شده دوباره مارتا را می‌بیند ولی اینبار شرایط به گونه دیگری متفاوت است.

این کارگردان درباره انتخاب اسم این نمایش گفت: اسم نمایش «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» برگرفته از اسم خود نمایشنامه به نویسندگی آرام محضری است که سال ۱۳۹۴ به چاپ رسیده بود. البته نمایشی که درحال حاضر بر روی صحنه  است، تغییراتی نسبت به متن اصلی داشته که با هماهنگی و موافقت نویسنده بوده است. ضمن اینکه متن تغییرات اساسی نداشته است ولی تعداد پرسوناژ‌ها بیشتر شده است و موقعیت‌های چالش برانگیز تری در صحنه اتفاق می‌افتد.

وی بیان کرد:در این چند ماه تمام تلاش گروه از بازیگران گرفته تا سایر عوامل ارائه نمایشی درخور و مورد پسند برای هنردوستان به خصوص مخاطبان جدی و حرفه‌ای تئاتر بوده است که امیدواریم از تماشای این نمایش لذت ببرند و در آخر از همه دوست داران هنر‌های نمایشی درخواست دارم که از تئاتر و نمایش‌های درحال اجرا حمایت کنند.

شایان ذکر است که علی روحی فارغ‌التحصیل دوره فیلمسازی از کانون سینماگران جوان. با سابقه تولید چند فیلم کوتاه و ساخت فیلم مستند در ژانر اجتماعی و همچنین نویسندگی چندین فیلمنامه کوتاه. بعد از تجربه به اجرا بردن اولین نمایش تئأتر خود با نام "نوری که هست"نوشته آرام محضری. درحال حاضر از ۹ اردیبهشت ماه امسال نمایش "عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند" را با همکاری مجدد نویسنده نمایشنامه و در عمارت ارغوان به روی صحنه خواهد برد.

نمایش «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» به نویسندگی آرام محضری، کارگردانی و طراحی علی روحی و تهیه‌کنندگی محمد آئینی است. از عوامی دیگر این نمایش می‌توان به گروه بازیگران احسان شیخی، نازنین بیوک، رسول بابایی، شکیبا کیا و میرنادر مظلومی، دستیار کارگردان و اتاق فرمان سعیده سرلک، طراحی صدا و موسیقی شایان شعله، ضبط موسیقی استودیو بلوط، طراح گریم سولماز جانجان،، مجری گریم حدیث عقیلی، طراح لباس مهدیه خلج زاده، طراح نور رسول بابایی، دستیار صحنه پریسا رسولی، تیزر و استوری موشن بهرام لطفی، تدوین محسن جوادی، تایپوگرافی احمد کریمی، طراح پوستر و بروشور شیدا موحدی، عکاسان دیانا حبیبی، زهرا نیکخواه، ارتباطات رسانه ای علیرضا نیاکان، سیده سعیده  سادات موسوی سالار، مدیر روابط عمومی سعیده سرلک و همکار روابط عمومی شهره آگاه اشاره کرد.

این نمایش از  ۹ تا ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۹ در عمارت نمایشی ارغوان روی صحنه نمایش است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • برگزاری گردهمایی و پیاده‌روی با هدف افزایش آگاهی و فرهنگ‌سازی نسبت به اختلال طیف اوتیسم
  • درویش: عالیشاه نباید آن حرکت را انجام می‌داد/اوسمار خودش خواست بعد از فضای بازی با سپاهان برنامه بدهد+فیلم
  • تصویب ۵ طرح بهبود و توسعه میادین نفت و گاز کشور
  • بررسی و تصویب ۵ طرح بهبود و توسعه میادین نفت و گاز کشور
  • اعلام ترکیب تراکتور برای پایین کشیدن استقلال
  • آگاهی دانشجویان آمریکایی از استکبار جهانی به برکت انقلاب اسلامی
  • به موضوعات مهم جامعه کارگری، توجه شود
  • رام‌الله: اگر حمایت آمریکا نبود نتانیاهو جرأت به چالش کشیدن قوانین بین‌المللی را نداشت
  • کشیدن ضامن نارنجک در بالای جدول/ جدال های مثلث جذاب لیگ فوتبال
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت