Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@00:27:36 GMT

مجوز بهره برداری از دانش فنی تکثیر خرمای مجول صادر شد

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۹۵۳۹۰

مجوز بهره برداری از دانش فنی تکثیر خرمای مجول صادر شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، دستاورد این پژوهشگاه در زمینه تکثیر انبوه خرمای مجول از طریق جنین زایی غیرجنسی طی قراردادی با حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان در اختیار اتحادیه شرکت های تعاونی تولید روستایی استان سیستان و بلوچستان قرار می گیرد.

این قرارداد به امضای نیراعظم خوش خلق سیما رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، محمد علی نیکبخت رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان، خالد میری رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بلوچستان و امیرحمزه شهریاری مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی تولید روستایی این استان رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، مجوز بهره برداری غیرانحصاری از دانش فنی تکثیر این رقم پربازده خرما را با حمایت سازمان جهاد کشاورزی به  منظور تولید نهال خرمای مجول تجاری سازی و فروش آن را منتقل کرد.

خرمای مجول به دلیل اندازه بزرگ و ظاهر مشتری پسند از مقبول ترین ارقام خرمای جهان است.

با توجه به اهمیت اقتصادی و جایگاه ویژه خرما در صنعت کشاورزی کشور و ضرورت استفاده از ارقام پربازده خرما برای افزایش سهم ایران در بازارهای بین المللی و ارزآوری برای کشور، اقدامات و کوشش های طولانی مدتی برای دستیابی به دانش فنی تولید خرمای مجول از طریق جنین زایی غیرجنسی در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی انجام شده که با به ثمر نشستن این تلاش ها، پژوهشگاه آمادگی دارد دانش فنی مربوطه را به سایر شرکتهای علاقه مند نیز، منتقل کند.

با توجه به علاقمندی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان به اخذ دانش فنی و تجاری سازی آن، قراردادی برای انتقال و بهره برداری از دانش فنی تولید خرمای مجول از طریق جنین زایی غیرجنسی با این سازمان به امضا رسید تا زمینه ساز تکثیر و استفاده از این رقم پربازده و اقتصادی خرما در این استان باشد.

روش های مختلفی برای تکثیر نخل خرما وجود دارد که روش تکثیر جنسی (بذر) از زمان کاشت تا ظهور میوه حدود ۸ تا ۱۰ سال زمان می برد و در نهایت هم منجر به تولید درختانی با میوه نه چندان مرغوب می شود. اماروش تکثیر غیرجنسی با استفاده از پاجوش با توجه به تولید درختانی مشابه پایه مادری و میوه هایی با همان کیفیت بر تکثیر جنسی برتری دارد با این حال با توجه به تعداد کم، متغیر و غیرقابل کنترل پاجوش های تولیدی در هر نخل، استفاده از این شیوه محدودیت های زیادی دارد؛ لذا استفاده از تکنیک های ریزازدیادی به ویژه روش جنین زایی غیرجنسی و اندام زایی مستقیم در مورد ارقام تجاری و بومی و همچنین ارقام نر از اهمیت خاصی برخوردار است.

 کاهش مدت زمان مورد نیاز برای تکثیر نهال ها، مقاومت بالا در برابر عوامل بیماری زا، تکثیر ارقام ماده سالم تر و تولید انبوه پایه های نر پرگرده از جمله مزایای تولید خرما به روش جنین زایی غیرجنسی است.

کد خبر 4986254 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: بیوتکنولوژی خرما تجاری سازی ویروس کرونا تحقیقات علمی شرکت دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری واکسن کرونا فناوری نانو حاکمیت سایبری فناوری فضایی اینترنت گوگل ماهواره هوش مصنوعی امنیت اطلاعات نوآوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی استان سیستان و بلوچستان سازمان جهاد کشاورزی خرمای مجول دانش فنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۹۵۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسین عطایی در نشست شورای تحقیقات جهاد کشاورزی اظهار کرد: نتایج پژوهش ها و تحقیقات در حوزه کشاورزی بایستی به سرعت در بخش اجرایی استفاده و به کارگیری شود.

وی افزود: بایستی فاصله بین تحقیقات و اجرا کم شود تا نتایج پژوهشی سریعتر به مزارع کشاورزی انتقال یابد.

وی اظهار داشت: تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد چرا که تحقیقات کشاورزی بدون در نظر گرفتن مسایل مهم استان نمی تواند منجر به توسعه پایدار بخش کشاورزی شود.

عطایی یادآور شد: نتایج طرح های تحقیقاتی بخش کشاورزی برای بهره برداران بیان شود تا کشاورزان استان بتوانند دانش نوین و به روز بهره مند شوند.

گفتنی است؛ در این نشست ریوس برنامه های اصلی و عملیاتی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در سال جاری در حوزه های روابط عمومی، پشتیبانی، آموزشی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و پژوهشی و فناوری بیان شد.

مشارکت بخش خصوصی و مردم در راستای تحقق شعار سال، فعال سازی ظرفیت پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، ارتقای فعالیتها در حوزه کشاورزی دانش بنیا، ارتقای کیفی واحدهای فناور، توسعه دستاوردهای فناورانه در زیست بوم کشاورزی، ارتقای دانش فنی و فناورلنه بهره برداران، استفاده از ظرفیت کشاورزان خبره در انتقال دانش به سایرین، کشاورزی هوشمند، ارتقای دانش فنی در حوزه سازگاری با کم آبی و افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی و.. مهمترین اهداف این برنامه های عملیاتی است.

کد خبر 6093437

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از بزرگترین نیروگاه خورشیدی سقفی کشور در مشهد
  • پلمب ۱۲ مورد وسیله بازی در شهربازی‌های اردبیل
  • بهره برداری از قطار اردبیل- میانه در نیمه اول سال جاری
  • باند دوم جاده امیدیه تا سه‌راهی آغاجاری از سوی نفت و گاز آغاجاری تکمیل می‌شود
  • مسیر خلق دانش و انتقال آن به عرصه های کشاورزی باید تقویت شود
  • انتقال فناوری به حوزه کشاورزی باید در دستور کار قرار گیرد
  • تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد
  • بهره‌برداری از ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار در ۱۴۰۳/ تولید نفت و گاز ایران امسال جهش خواهد داشت
  • ۵ محصول زنجیره ارزش راهبردی استان کرمان در نمایشگاه تهران
  • مینی پالایشگاه دهدشت اشتغال زایی مستقیم ۳٠٠ نفر را محقق می کند