Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@16:14:45 GMT

سهم دلار در تجارت روسیه و چین به کمتر از 50 درصد رسید

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۹۶۶۰۸

سهم دلار در تجارت روسیه و چین به کمتر از 50 درصد رسید

روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو روز چهارشنبه با استناد به داده های بانک مرکزی روسیه و سازمان فدرال گمرک این کشور نوشت: سهم دلار آمریکا در ساختار بازرگانی روسیه و چین در سه ماهه نخست سال 2020 با 5 درصد کاهش به 46 درصد رسید.

در گزارش رسانه روسی یادآوری شده است: در سال 2015 سهم دلار در مبادلات و پرداخت های بانکی بین روسیه و چین به 90 درصد می رسید و از آن زمان موقعیت دلار آمریکا در ساختار بارزگانی روسیه و چین رو به کاهش گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در پایان سال 2018 ، دلار آمریکا 80 درصد پرداخت های بین روسیه و چین را تشکیل می داد که 4 درصد کاهش یافته بود و در سال 2019 با آغاز جنگ تجاری میان آمریکا و چین وضعیت بطور اساس تغییر کرد. 

در سال 2020 کاهش سهم دلار آمریکا در مبادلات بازرگانی و پرداخت های بین روسیه و آمریکا کاهش یافت و در سه ماهه نخست به 46 درصد رسید و دلار در این پرداخت ها را یورو و یوآن گرفت.    

یک سال پیش معاون وزارت مالی روسیه اعلام کرد که روسیه و چین توافقنامه بین دولتی را مبنی بر انتقال مالی به حساب ارزهای ملی خود امضا کردند که به حاکمیت دلار در مبادلات دو کشور پایان می دهد.

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی استروچاک خاطرنشان کرد: این سند توسط آنتون سیلانوف معاون اول نخست وزیر، وزیر دارایی روسیه و رئیس بانک مردمی چین امضا شده است.
بر اساس اظهارات وی، این مکانیزم راه حل جدیدی ایجاد می‌کند که می‌توان آن را دروازه بین روسیه و چین خواند.

استفاده از سیستم کارت‌های اعتباری مانند "یونیون پی" و "میر" بخشی دیگر از مروادات میان این دو بازیگر را شامل شده که ارزش عددی آن اعلام نشده است.

به نظر می‌رسد اقدامات آمریکا علیه برخی کشورهای مخالف سیاست‌های خود به زیان بزرگ برای این کشور تبدیل شده و عصر ثروت اندوزی واشنگتن با استفاده از جایگاه دلار بسر آمده است. از این دیدگاه ادامه حذف دلار از چرخه مبادلات تجاری میان کشورها بهترین راه برای مقابله با اقدامات یکجانبه گرایانه آمریکا است.

برچسب‌ها دلار روسیه چین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دلار روسیه چین دلار روسیه چین دلار آمریکا بین روسیه روسیه و چین سهم دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۹۶۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلا باز هم اوج گرفت/ قیمت جدید طلا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قیمت طلا در روز دوشنبه به دنبال انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا و افزایش خوشبینی نسبت به آسان شدن سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا افزایش یافته است.

براساس گزارش رویترز، قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴۵ درصد افزایش به ۲۳۱۲ دلار و ۱۹ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک افزایش ۰.۵۱ درصدی به ۲۳۲۰ دلار و ۳۰ سنت رسیده است.

قیمت طلا در اولین ساعات تجارت در روز دوشنبه ۰.۴ درصد کاهش یافت. سرمایه‌گذاران در حال بررسی اطلاعات اشتغال آمریکا هستند که حاکی از آرام شدن رشد اقتصاد این کشور است.

آستان گولسبی، رئیس فدرال رزرو شیکاگو در روز جمعه گفت سیاست‌های پولی بانک مرکزی در سال جاری میلادی آسان‌تر خواهد شد. نرخ بالای بهره به ضرر فلزات گرانبها از جمله طلاست، چون هزینه نگهداری آن به عنوان یک سرمایه غیرسودده را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

از طرف دیگر، آرام شدن تنش‌ها در خاورمیانه و امید به جلوگیری از یک جنگ تمام عیار تمایل به خرید طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن پایین آورده است.

تسنیم در گزارشی نوشت: قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی علی رغم تورم بالا و بی‌ثباتی نسبت به زمان کاهش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا، ۱۲ درصد افزایش یافته است. قیمت طلا در ماه آوریل به یک رکورد جدید رسید که از دلایل اصلی آن می‌توان خرید بالای بانک‌های مرکزی، تقاضای بالا از سوی بازارهای آسیا و درگیری‌های ژئوپلیتیکی در اوکراین و خاورمیانه دانست.

در میان سایر فلزات گران، قیمت نقره با ۱.۷۶ درصد افزایش به ۲۷ دلار و ۱۶ سنت رسید. پلاتین هم با یک کاهش ۰.۷ درصدی ۹۵۵ دلار و ۸۰ سنت معامله می‌شود.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903330

دیگر خبرها

  • قیمت طلا افزایش یافت
  • طلا باز هم اوج گرفت/ قیمت جدید طلا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت نفت / برنت ۸۳ دلار و ۲۹ سنت شد
  • اوکراین : حملات سنگین روسیه به نیروگاه‌های ما یک میلیارد دلار خسارت وارد کرده است
  • اوکراین مدعی خسارت یک میلیارد دلاری شد
  • رقابت تجاری روسیه با چین در آسیای مرکزی داغ شد
  • تجارت خارجی استان سمنان ۵۹ درصد رشد داشت
  • گشتی در اقتصاد جهان | صادرات گاز ترکمنستان به چین از روسیه بیشتر شد
  • برنت ۸۲ دلار و ۹۶ سنت شد
  • تجارت خارجی ۴۱۴ میلیون دلاری از گمرکات کردستان