Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-02@10:58:55 GMT

برخی از امامزاده‌های دماوند، اصلا امامزاده نیستند

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۹۷۷۲۷

برخی از امامزاده‌های دماوند، اصلا امامزاده نیستند

آفتاب‌‌نیوز :

محمدعلی ایازی، در خصوص مباحث مربوط به واگذاری بخشی از کوه دماوند به سازمان اوقاف و بعد تکذیب این موضوع و واگذاری کامل آن به منابع طبیعی، به آیات قرآن کریم در سوره انفال اشاره کرد و اظهار داشت: در ابتدا باید گفت که دماوند یک اسم کلی است که وقتی به آنجا می‌رویم، می‌بینیم که چندین روستا زیرمجموعه آن قرار دارند؛ مشابه این در مورد کوه سبلان هم هست؛ و، چون بحث موضوعی است باید به صورت دقیق مشخص شود که کجای دماوند مورد بحث بوده است؛ اگر خود کوه باشد که مثل مراتع، جنگل‌ها و دریاها، این‌ها جزء انفال هستند و جنبه شخصی ندارد؛ البته می‌توانند اجاره دهند؛ مثل گذشته که برخی انفال را اجاره می‌دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو برجسته مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در توضیح بیشتر لغت انفال گفت: انفال در لغت به معنی کار غیر واجب است، اما در اصطلاح به اموالی گفته می‌شود که در اختیار دولت‌هاست و در اختیار شخص خاصی نیست و کسی هم نمی‌تواند این اموال را در اختیار و انحصار خودش بگیرد و دست ید ملکیت بر آن بگذارد؛ مثل مراتع، جنگل‌ها، کوه‌ها، آب دریاها، دریاچه‌ها و ... که این‌ها به اصطلاح امروزی اموال عمومی هستند.

این قرآن پژوه خاطرنشان کرد: البته الان گاهی به نقاطی مثل شمال کشور که می‌رویم، می‌بینیم که قسمتی از جنگل‌ها مالک شخصی دارند و اصلا جز محدوده یک روستای خاص محسوب می‌شوند؛ یعنی درست است که جنگل است، اما اینطور نیست که مالک شخصی نداشته باشد؛ و از این رو فقط یک سری جا‌های عمومی هست که ملکیت آن شخصی نبوده و مالکیت آن عمومی است.

ایازی خاطرنشان کرد: حالا که بحث دماوند مطرح شده، بد نیست اشاره شود که امامزاده‌ای در یکی از روستا‌های محدوده دامنه کوه دماوند گذاشته‌اند که من برای اولین بار در ۴۰ - ۵۰ سال اخیر شنیدم و آن مسئله امامزاده هارث است؛ بحق اسم‌های عجیب و غریب است که می‌شنویم! این هم خودش مسئله‌ای است که این اصلا وجه تملکش برای کجا و چی بوده که این جای بحث است. این اصلا روشن نیست که بتوانیم راجع به آن صحبت کنیم.

وی افزود: امامزاده‌های زیادی در محدوده دماوند هستند که اکثرشان علمای زیدیه هستند و اصلا امامزاده نیستند، حتی همین امامزاده بالای روستای کن یعنی امامزاده داوود هم همینطور است. من یکباری که به این مکان رفتم و شجره نامه آن را نگاه کردم، دیدم که تقریبا با ۱۳ واسطه به امام معصوم می‌رسد و بعد هم تحقیق کردم دیدم ایشان از علمای زیدیه هستند؛ یعنی ایشان با یک، یا دو یا حتی سه واسطه به امام معصوم نمی‌رسد که لفظ امامزاده به آن اطلاق شود، بلکه با ۱۳ واسطه به امام معصوم می‌رسد و از علمای قرن چهارم هست؛ امامزاده هارث هم ممکن است مثل ایشان باشد.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: همین‌طور در اصفهان هم امامزاده‌هایی هستند که اصلا جزو دراویش هستند؛ دراویش دوره متأخیر قرن چهارم و پنجم و حتی برخی برای قرن دهم هستند که حالا عنوان امامزاده روی آن گذاشته اند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کوه دماوند سازمان اوقاف منابع طبیعی امامزاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۹۷۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیب منچستریونایتد متحول می‌شود/ ۳ بازیکن فروشی نیستند

انتظار می‌رود باشگاه منچستریونایتد در تابستان پیش رو تغییرات زیادی را در ترکیب این تیم ایجاد کند. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، به نظر می‌رسد باشگاه منچستریونایتد قصد ایجاد تغییرات گسترده‌ای در ترکیب خود برای فصل آینده دارد و گفته می‌شود مدیران این باشگاه هر سناریویی را مدنظر دارند. طبق گزارش روزنامه «دیلی میل» انگلیس؛ گروه INEOS به عنوان مالک بخش ورزشی باشگاه منچستریونایتد تا قبل از فینال جام حذفی انگلیس که شیاطین سرخ با منچسترسیتی دیدار خواهد کرد، تصمیم خود مبنی بر آینده حرفه‌ای اریک تن‌هاخ را اعلام نخواهد کرد، این در حالی است که گفته می‌شود این مربی هلندی در پایان فصل از سمت سرمربیگری من‌یونایتد اخراج خواهد شد.

نشریه انگلیسی «تلگراف» هم خبر داد؛ INEOS آماده شنیدن پیشنهادها برای بیشتر اعضای تیم به غیر از کوبی مِینو، آلخاندرو گارناچو و راسموس هویلون است و قصد دارند در پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی پیش‌رو در مقابل پیشنهاداتی که می‌رسد، انعطاف‌پذیر باشند. آنها به دنبال فروش رشفورد نیستند اما اگر پیشنهادی برای این بازیکن دریافت کنند، آن را در نظر خواهند گرفت.

طبق این گزارش؛ اولویت منچستریونایتد برای نقل‌وانتقالات تابستانی پیش رو جذب یک مهاجم، یک هافبک میانی و یک مدافع راست که توانایی بازی در پست دفاع راست را هم داشته باشد، خواهد بود. این باشگاه البته باید بودجه این کار را از فروش بازیکنانش تأمین کند.

اونانا منچستریونایتد را از سهمیه اروپا دورتر کرد

نشریه «تایمز» انگلیس هم گزارش داد؛ باشگاه منچستریونایتد در صورت دریافت پیشنهادهایی برای آنتونی، هری مگوایر، آرون وان‌بیساکا، ویکتور لیندلوف و کریستین اریکسن، آماده فروش آنهاست.

گفته می‌شود دو باشگاه الاتحاد و النصر عربستان نسبت به جذب رافائل واران علاقه‌مند هستند، بازیکنی که در پایان فصل جاری با منقضی شدن قراردادش با منچستریونایتد بازیکن آزاد می‌شود.

همچنین باشگاه النصر خواهان به خدمت گرفتن وان‌بیساکا است و الهلال هم نسبت به جذب کاسمیرو علاقه‌مند است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جواد خیابانی: هیچ کدام از تیم های بالای جدول شایسته قهرمانی نیستند / فیلم
  • نگاهی به بی‌بدن|متهمان ردیف اول قتل که قاتل نیستند!
  • «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند»
  • کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» منتشر شد
  • نشست تبیینی ائمه جمعه و روحانیون شهرستان دماوند
  • «دماوند انرژی» چراغ تولید ۳ طرح پتروشیمی را روشن کرد
  • انسداد ۱۶ حلقه  چاه غیرمجاز در مناطق «گلاهک» دماوند
  • ترکیب منچستریونایتد متحول می‌شود/ ۳ بازیکن فروشی نیستند
  • رسیدن به فلسفه زندگی از راه خودشناسی
  • موراتا: خیلی‌ها بهتر از من بودند که حالا نیستند