Web Analytics Made Easy - Statcounter

متأسفانه شیوع ویروس کرونا دراین چند ماه اخیر وحتی شاید درروزهای پیش رو موجب شده همه برنامه‌های هنری بویژه اجراهای موسیقی به تعطیلی کشیده شود و دراین بین تدریس موسیقی و تعداد اندک جشنواره‌هایی هم که برگزار می‌شد متوقف شده است و هنرمندان دست خالی در خانه‌های خود نشسته‌اند.

  نه اجرای موسیقی برای گذراندن امرار معاش وجود دارد و نه کمک چندانی ازسوی نهاد‌های مختلف فرهنگی و دولتی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته وزارت ارشاد اعلام کرده بود هنرمندانی که در پی شیوع این بیماری خانه نشین شده‌اند و ضرر و زیان‌های مالی دیده‌اند کمک‌های مالی و حمایتی دریافت می کنند . بنابراعلام این خبرحدود دوماه گذشته ازطریق مؤسسه هنرمندان پیشکسوت این موضوع را پیگیری کردیم و نامه نوشتیم اما تا به امروز پاسخی دریافت نشده است.دریافتی من از مؤسسه هنرمندان پیشکسوت ماهیانه 700 هزارتومان است آن هم برای یک خانواده 15 نفره با این تورم و بحران اقتصادی امروز. این میزان پول کفاف چه بخشی از زندگی‌ام را خواهد داد! کسی نمی‌داند ویروس کرونا بعد ازچند ماه، هفته و روز از بین خواهد رفت اما خورد و خوراک ما که ربطی به کرونا ندارد باید زندگی ما هنرمندان به طریقی اداره شود و حمایت شویم. با تعطیلی مراسم‌های عروسی و عزا که بخش مهمی از اجراهای ما هنرمندان در این مراسم‌ها بود و همچنین کلاس‌های آموزشی دیگر چه دریافتی می‌توانیم داشته باشیم! آن هم هنرمندانی که نه کارمند هستند، نه کاسب، نه کارگر؛ چگونه زندگی کنند! حرفه من تنها خوانندگی است، آن زمان که جوان بودم شغلم خیاطی بود الان دیگر هیچ کاری نمی‌توانم انجام بدهم. هرگاه هم که این موضوع را با مسئولان مطرح می‌کنیم می‌گویند بودجه نداریم.

البته رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان چابهار آقای محمدی کمک و حمایت‌هایی داشته و تلاش کرده‌اند دراین شرایط اجرای موسیقی برای ما برگزار کنند تا بتوانیم زندگی خود را بگذرانیم. بخش آموزشی هم اوضاع بسیار بدی دارد، 4-5 نفر شاگرد در یک اتاق کوچک با ماسک کنار هم نشسته ایم و به سختی کار انجام می گیرد که همین تعداد معدود هم روز‌به‌روز کمتر می‌شوند.
امروز هم می‌بینیم که متأسفانه هنرمندان پیشکسوت موسیقی یک به یک فوت می‌کنند نمونه آن رسول بخش زنگشاهی بود که همین چند روز گذشته از بین ما رفت و آن روز در فضای مجازی نوشتم سلام و صد سلام می‌فرستم به مرده پرستان دنیایی که تا زمانی که هنرمندان زنده هستند ارزش یک نگرانی ندارند و زمانی که این هنرمندان فوت می‌کنند پیام‌های تسلیت‌ فراوان ارسال می‌کنند. البته پسر آقای زنگشاهی هم نوشته بود 10 روز پدرم دربیمارستان بستری بود اما یک نفر از مسئولان به عیادت و احوالپرسی او نیامد اما بعد از فوت او همه ابراز ناراحتی کردند. من 78 سال سن دارم و جای تأسف است که باید بگویم تنها نام هنرمند است که برای آنها ارزشمند است برای هنر او هیچ ارزشی قائل نیستند وامروز که رسول بخش زنگشاهی فوت کرده به اسم او خیابان، مجسمه، بزرگداشت و دیگر تشکیلات انجام می‌گیرد اما این موضوع چه تأثیری بعد از مرگ او خواهد داشت! رسول بخش‌های بسیاری از بین ما رفته‌اند، هنرمندانی را که زنده هستند دریابید و برای آنها جایگزین پیدا کنید تا موسیقی نواحی و فرهنگ و هنر ایران از بین نرود. هرچند که این انتقادات و مشکلات تنها مختص به هنرمندان سیستان و بلوچستان نبوده بلکه شامل همه هنرمندان موسیقی اقوام در کشور است و از این مسأله رنج می‌برند. یک ضرب المثل بلوچی است که می‌گوید تا زمانی که زنده بود یک دانه خرما روی درخت به او ندادند وقتی که مُرد کل آن خرما را به گردنش می‌بندند.... تنها امیدوار وخوشحالیم درشرایط امروز وهجمه موسیقی‌های مختلف چون رپ و پاپ و... همچنان موسیقی اقوام زنده است و نفس می‌کشد چرا که این موسیقی ریشه در فرهنگ و هنر کشورمان دارد. به‌طور مثال پیش از این تنها دو قیچک نواز بزرگ در بلوچستان بود استاد رسول بخش زنگشاهی و استاد علی محمد بلوچ معروف به «علیوک» اما امروز می‌بینیم فقط در یکی از روستاهای نزدیک به چابهار 4-5 قیچک نواز جوان علاقه‌مند، ساز می‌نوازند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رسول بخش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۹۸۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قول کمیته پارالمپیک جهت اعزام والیبال نشسته به تورنمنت خارجی

کمیته ملی پارالمپیک قول حمایت از اعزام تیم ملی والیبال نشسته به یک تورنمنت بین‌المللی را اعلام کرد و فدراسیون جانبازان باید در این باره تصمیم نهایی را بگیرد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، تیم ملی والیبال نشسته ایران به عنوان پرافتخارترین تیم تاریخ ورزش ایران در بازی‌های المپیک و پارالمپیک، در حالی خود را برای حضور در بازی‌های پارالمپیک 2024 پاریس آماده می‌کند که نتوانسته nv ماه‌های اخیر نتوانسته دیدارهای دوستانه و اردوهای تدارکاتی با تیم‌های خارجی برگزار کند.

آکادمی پارالمپیک، مرجع اعلام وضعیت مصدومان والیبال نشسته

برخی معتقدند که این تیم از قدرت کافی برای قهرمانی دوباره در پارالمپیک برخوردار است، اما بدون شک برگزاری اردوها و دیدارهای تدارکاتی با تیم‌های خارجی نقش بسیار مهمی در پیشرفت این تیم دارد.

سایر تیم‌های شرکت کننده در پارالمپیک، در هفته‌های اخیر دیدارهای تدارکاتی را برگزار کرده‌اند، اما این شرایط هنوز برای تیم ایران فراهم نشده است و شاید در آینده مشکلاتی را هم به وجود بیاورد.

هادی رضایی سرمربی تیم ملی والیبال روز 20 فروردین در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، گفته بود: برنامه را داده و درخواست یک سفر تدارکاتی و اینکه یک تیم نیز وارد ایران شود را کرده‌ام و منتظرم کمیته پارالمپیک پاسخ بدهد. ما برای تداوم روند پرقدرت در پارالمپیک و به دست آوردن هشتمین طلا درخواست کرده‌ایم با توجه به اینکه در قهرمانی آسیا و بازی‌های پاراآسیایی با قدرت کامل نبودیم و اینکه حریفان قدرتمندی را نیز در پیش خواهیم داشت، چند بازی تدارکاتی داشته باشیم و منتظر جواب هستیم.

سعید سلگی مدیر فنی ورزشی کمیته ملی پارالمپیک همان روز 20 فروردین در این باره عنوان کرده بود: با رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و توان‌یابان و همچنین رئیس انجمن والیبال نشسته صحبت کردم و قرار شد آنها بررسی‌های لازم را درباره اینکه چه کشورهایی به ایران بیایند و یا تیم ملی به چه اردوی خارج از کشور برود، انجام بدهند و درخواست‌شان را به صورت مکتوب به کمیته پارالمپیک ارسال کنند تا ببینیم چه شرایطی برای این تیم بهترین فایده را دارد. در واقع مقرر شد که بررسی‌ها در قالب دو، سه پیشنهاد صورت بگیرد  تا بتوانیم بهترین مورد را محقق کنیم و تیم ملی با بهترین شرایط به پارالمپیک پاریس اعزام شود.

از آن زمان تاکنون کمتر از یک ماه گذشته و هنوز خبری از برنامه‌ریزی در این باره نیست. سلگی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره آخرین وضعیت برگزاری اردو یا دیدارهای تدارکاتی برای والیبال نشسته اظهار داشت: ما در کمیته پارالمپیک قول حمایت از یک اعزام به تورنمنت بین‌المللی را داده‌ایم. مقرر شده که فدراسیون جانبازان بررسی کند تا این اردو و دیدارهای دوستانه در قالب یک تورنمنت انجام شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۹ میلیون خانه خالی در ژاپن! / گاردین: تا یک دهه آینده ۳۰ درصد خانه‌ها در ژاپن خالی خواهند بود
  • قول کمیته پارالمپیک جهت اعزام والیبال نشسته به تورنمنت خارجی
  • دانشجو‌های خانه به دوش! / جای خالی خانه دانشجویی در پازل زندگی زوج‌های دانشجو
  • یادمان دهمین سالروز کوچ قلندر موسیقی ایران در گرگان برگزار شد
  • اخطار به صاحبان خانه‌ های خالی برای پرداخت مالیات
  • اخطار به صاحبان خانه های خالی برای پرداخت مالیات
  • ۵۷۰ هزار اخطار مالیاتی به مالکان خانه‌های خالی ارسال شده است
  • قطعه‌ای مسحور کننده از ویولن‌نوازی استاد نصرالله شیرین آبادی + ویدئو
  • هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری»
  • بوشهر در تعداد اجراهای موسیقی از برترین استان‌های کشور است