Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- در حالی که بازار لوازم خانگی روز‌های آشفته‌ای را با روند صعودی قیمت‌ها پشت سر می‌گذارد که اجرای طرح ویژه عرضه مستقیم لوازم خانگی برای زوج‌های جوان حاشیه‌های زیادی را به وجود آورده است. تاریخ انتشار: 08:40 - 09 مرداد 1399 - کد خبر: ۶۴۲۰۹۷

خبرگزاری میزان ـ صنعت لوازم خانگی جزو صنایع مهم در کشور است که سهم ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور دارد و حدود ۹۰ هزار نفر در این بخش اشتغال دارند.

حدود ۲ سال قبل وزارت صمت در راستای حمایت از تولید داخل واردات لوازم خانگی را ممنوع کرد تا هم مانع خروج ارز از کشور شود و هم به نوعی تولیدات داخلی بتوانند بازار را در اختیار بگیرند و حتی بتوانند حجم صادرات را نیز افزایش دهند.
آذرماه سال گذشته بود که زرندی معاون برنامه ریزی وزیر صمت خبر از برنامه ریزی ویژه این وزارتخانه در این بخش داد و ابراز امیدواری کرده بود که در این صنعت سه تا پنج برند اصلی شکل بگیرد، اما در این میان یکی از مشکلاتی اصلی که به گفته معاون وزیر صمت وجود دارد، نیاز به سرمایه در گردش سالانه بین ۵ تا ۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد.

بنا بر آمار متولیان وزارت صمت ظرفیت تولید بیش از ۱۹ میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور و وجود دارد که در برخی از این لوازم عمق ساخت داخل به ۹۰ درصد رسیده است.

ادامه روند صعودی قیمت در سال جدید

در حالی که طی دو سال اخیر با خروج برند‌های خارجی مسئولان وزارت صمت از این صنعت حمایت کردند که در تمام این مدت بازار لوازم خانگی روی آرامش را به خود ندیده است و از نظر قیمت روز‌های آشفته‌ای را پشت سر گذاشته است و طی این مدت همواره شاهد افزایش قیمت بوده است.

حتی در سال جدید نیز این روند ادامه داشت و در ابتدای سال تولیدکنندگان قیمت محصولات خود را بدون مصوبه سازمان حمایت افزایش دادند که پس مدتی سازمان حمایت به این افزایش قیمت رسمیت بخشید و رسما افزایش ۲۵ درصدی قیمت‌ها را اعلام و تولیدکنندگان را موظف به ثبت اطلاعات قیمت در سامانه ۱۲۴ کرد.

مقصر گرانی کیست؟

افزایش قیمت‌ها که از سال قبل تقاضا در این بازار را کاهش داده بود امسال نیز این روند ادامه یافت و حتی بیشتر نیز شد.
در این بین فروشندگان و تولیدکنندگان یکدیگر را به عنوان مقصر گرانی قلمداد می‌کنند.

فروشندگان مدعی هستند به دلیل اینکه کالا‌ها را با قیمت زیاد از تولیدکنندگان خریداری کردند نمی‌توانند ارزانتر آن را به خریداران عرضه کنند.

از طرفی تولیدکنندگان نیز در این باره ادله خود را دارند؛ افزایش قیمت مواد اولیه داخلی، افزایش نرخ ارز، افزایش دستمزد و حق بیمه را از جمله عوامل افزایش قیمت تمام شده عنوان می‌کنند.

یکی از مواد اولیه‌ای که تولیدکنندگان از افزایش قیمت آن گله‌مند هستند به ورق فولادی بر می‌گردد که یکی از مواد اولیه اساسی در صنعت لوازم خانگی است که با افزایش قیمت زیادی همراه بوده است که نقش دلالان در این میان بسیار پررنگ است و دلیل آن عملکرد نامناسب سامانه بهین یاب وزارت صمت است که دسترسی عادلانه به مواد اولیه را با مشکل مواجه کرده است.

حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با میزان در این باره اظهار کرد: برخی از افراد بدون داشتن واحد تولیدی، در سامانه بهین یاب به عنوان تولیدکننده اقدام به خرید ورق می‌کنند و در بازار آزاد آن را به فروش می‌رسانند.

وی افزود: به همین دلیل تولیدکنندگان واقعی ناچار هستند مابقی نیاز خود به ورق فولادی را در بازار آزاد تهیه کنند.

حاشیه های یک طرح

آشفتگی قیمت در این بازار به حدی رسیده که بسیاری از جوانان که در شرف ازدواج هستند برای تهیه لوازم مورد نیاز با مشکل مواجه شده اند و توانایی خرید ندارند تا جایی که سرپرست وزارت صمت ناچار شد در این باره دستور ویژه صادر کند و طرح ویژه عرضه مستقیم لوازم خانگی برای زوج‌های جوان را در دستور کار این وزارتخانه قرار دهد.

البته این طرح هم نیز بدون حاشیه نبود و برخی از تولیدکنندگان مدعی شدند که از ۱.۵ میلیارد دلار ارز در نظر گرفته به صنعت لوازم خانگی با تصمیم وزارت صمت و بانک مرکزی قرار است در راستای اجرای طرح ویژه عرضه مستقیم لوازم خانگی برای زوج‌های جوان حدود ۴۰ درصد آن فقط به یک کارخانه تولیدی اختصاص داده شود در حالی که مابقی این مبلغ باید بین ۲۳۰ واحد تولیدی تقسیم شود.

اما بلافاصله محمدرضا کلامی سرپرست معاونت بازرگانی وزارت صمت در این باره اظهار کرد: تمامی شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی که توانایی حضور در طرح “تولید و تحویل لوازم خانگی ارزان‌قیمت” را دارند می‌توانند در این طرح مشارکت کنند.

در این طرح مشارکت از تمامی تولیدکنندگانی که قادر باشند، تمام یا بخشی از ۵ قلم کالای پرمصرف تلویزیون، یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و جاروبرقی را تامین کنند، دعوت به عمل می‌آید.

افزایش چندبرابری قیمت در بازار

اما اکبر پازوکی که به تازگی به عنوان رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی انتخاب شده است نیز در گفت‌وگو با میزان با اشاره به آشفتگی بازار لوازم خانگی از کاهش تقاضا در این بازار خبر داد و گفت: در حالی که دو سال قبل با سرمایه ۵۰ میلیون تومانی یک فروشگاه ۳۰ متری پر از لوازم خانگی می‌شد، اما اکنون این رقم به یک میلیارد تومان افزایش یافته و همین موضوع نشان دهنده افزایش چند برابری قیمت‌ها است.

به گفته وی؛ هزینه خرید یک دستگاه ماشین لباسشویی تولید داخل به ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تاکید کرد: افزایش قیمت موجب کاهش ۴۰ درصدی تقاضا در بازار شده است.

با شرایطی که بازار لوازم خانگی با آن روبرو است باید در انتظار چگونگی تصمیمات وزارت صمت برای کنترل قیمت‌ها بود تا مصرف کنندگان بیش از این به زحمت نیفتد.

بیشتر بخوانید: تعدیل قیمت لوازم خانگی در بازار

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تنظیم بازار اخبار اقتصادی بازار لوازم خانگی افزایش قیمت مواد اولیه وزارت صمت قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۹۹۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!

بازار خودرو طی سه ماه اخیر شرایط آشفته‌ای از نظر قیمت پیدا کرده است. گران شدن پژو پارس و رسیدن ۲۰۷ به یک میلیارد و گران شدن ۲۵ درصدی خودرو‌های چینی، شرایط را برای مصرف‌کنندگان واقعی سخت‌تر کرده است. سیاست‌های دولت در رابطه با خودرو نیز تاکنون فقط موجب افزایش قیمت و سخت شدن شرایط خرید برای خریدار واقعی شده است.

به گزارش انتخاب، احسان گائینی، کارشناس خودرو، درباره افزایش قیمت خودرو‌های خارجی طی چند ماه اخیر به خبرنگاران گفت: اگر ما از نیمه‌ی بهمن تا پایان فروردین را به عنوان دو ماه اخیر در نظر بگیریم، در ماشین‌های وارداتی چینی، میانگین ۱۵ درصد افزایش قیمت داشتیم که در برخی از مدل‌ها تا ۲۵ درصد افزایش را هم مشاهده کردیم. مثلاً فونیکس اف. ایکس از ۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون افزایش قیمت را تجربه کرده بود. به هر حال بازار در نوساناتی که با افزایش نرخ ارز داشت، دچار چالش بود و بازار شب عید در اسفند هم مؤثر بود. در فروردین نوسانات ارزی خیلی مؤثر بود. بازار در یک هفته اخیر خیلی داغ نبوده و تعداد خرید و فروش‌ها پایین است. بازار به سمت رکود است و همچنان قیمت‌ها نسبت به آنچه در دی و بهمن داشتیم، بیشتر است؛ و افزود: عرضه‌ی بیشتر و در دسترس بودن خودرو‌های جدید برای خریداری می‌تواند نرخ‌ها را کاهشی کند؛ متأسفانه طی ماه‌های گذشته این عرضه نیز زیاد نبوده و بهتر است اگر می‌خواهیم قیمت‌ها کاهشی باشد، میزان تزریق خودرو به بازار تسهیل شود.

وی درباره سیاست‌های دولت در حوزه ماشین‌های خارجی بیان کرد: با توجه به محقق نشدن وعده‌ای که بابت واردات گسترده با برند‌های متفاوت داده شده بود و همچنان هم ادامه دارد و بوی خوشی از سمت واردات نمی‌آید، مسلماً در ماشین‌های وارداتی و خودرو‌هایی که در گذشته وجود داشت، افزایش قیمت را همچنان خواهیم داشت. بازار در سگمنت خودرو‌های وارداتی بسیار خالیست و به نظر نمی‌رسد امیدی بابت متعادل شدن خودرو‌های وارداتی وجود داشته باشد. خودرو‌های وارداتی عمدتاً بیش از ۵ سال کار کرده‌اند و همچنان قیمت‌های در حال افزایش دارند.

این کارشناس خودرو درباره قیمت غیرواقعی خودرو‌های خارجی در ایران اظهار داشت: قیمت خودرو‌های خارجی در کشور ما گاه ۴ تا ۵ برابر مدل روز خودرو با مدل‌های ۵ سال کارکرده معامله می‌شود. دلیل اصلی عدم وجود خودروی وارداتی صفر با مدل‌های متنوع است. با توجه به واردات محدودی که انجام شد، خودرو‌های وارداتی قیمت‌هایی دارند که نزدیک به سه برابر قیمت واقعی‌شان است. اگر سیاست‌ها به سمت واردات بیشتر برود، تنها راه کاهش قیمت است، در غیراین صورت قیمت‌ها به شدت افزایشی است و واسطه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

ائینی در رابطه با تأثیر واردات خودرو بر کاهش قیمت خودرو داخلی گفت: با توجه به شرایط بازار خودرو در کشور، با برنامه‌ریزی کارشناسی شده و استفاده از اهل فن در حوزه‌ی خودرو، با همکاری دولت، برنامه‌ریزی درست و تصویب قوانینی که واردات را تسهیل کند، در سگمنت خودرو‌های وارداتی بازار بهتری را ایجاد کنیم. در خودرو‌های داخلی نیز زمانیکه خودرو وارداتی زیاد شود، قیمت آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. قیمت خودرو‌های داخلی بسیار بالاست؛ اینکه ۱ میلیارد تومان برای ۲۰۷ هزینه کنیم.

دیگر خبرها

  • پیش بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403 / سکه امامی میلیونی رشد کرد
  • چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟
  • قیمت هر شاخه تیرآهن در سال جدید چقدر است؟
  • رصد بازار حبوبات در استان یزد
  • کشف و ضبط لوازم خانگی قاچاق در بهار
  • رشد ۲۵ درصدی تولید لوازم خانگی در چهارمحال و بختیاری
  • دلارهای خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • نفت در مدار رشد؟
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!