Web Analytics Made Easy - Statcounter

بشیر حاجی بیگی گفت: بهبودیافتگان کرونا به شکرانه سلامتی در روز عرفه پلاسمای خون خود را اهدا کنند.  به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران به مناسبت روز انتقال خون در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران گفت: با توجه به اینکه امسال روزجهانی انتقال خون با روز عرفه مصادف شده است از بهبودیافتگان کرونا درخواست می‌کنیم به شکرانه سلامتی به مراکز انتقال خون مراجعه کرده و پلاسمای خود را اهدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی درباره اهدا پلاسما توسط بیماران بهبود یافته کرونا گفت: طی چهار ماه اول سال، ۴۵۶۶ نفر از بهبود یافتگان، جهت انتقال پلاسما به مراکز انتقال خون کشور مراجعه کرده اند و حدود ۳۵۹۵ واحد پلاسما اهدا شده است. بیشترین میزان مراجعه در استان‌های تهران، خوزستان، کرمانشاه، خراسان رضوی و اصفهان بوده است. افرادی که از بیماری کرونا بهبود پیدا کرده اند و ۲۸ روز از زمان بهبودی شان گذشته است، می‌توانند جهت اهدا پلاسما برای درمان بیماران به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه امسال ۹ مرداد برابر شده با روزجهانی انتقال خون و از طرفی مصادف شده با ۹ ذی الحجه و روز عرفه که افراد بسیاری با انجام فریضه‌های دینی و معنوی سعی در نزدیکتر شدن به خداوند دارند، افراد واجد شرایط می‌توانند به شکرانه برخورداری از سلامتی مجدد، به مراکز انتقال خون مراجعه کرده و پلاسما خود را به عنوان نذر سلامتی اهدا کنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران درباره اهداء پلاسما و انتقال ویروس کرونا در مراکز انتقال خون افزود: اهدا پلاسما بصورت رایگان صورت می‌گیرد. مراکز انتقال خون، مانند مراکز بیمارستانی نیست. این محیط کاملا بهداشتی و پاکیزه است و تمامی وسایل یک بار مصرف هستند. همچنین شایان ذکر است که ویروس کرونا به واسطه اهدا خون منتقل نمی‌شود.

حاجی بیگی از وضعیت ذخایر خونی در کشور گفت: در بسیاری از کشور‌ها شاهد ۷۰ درصد کاهش آمار اهدا کنندگان خون را هستیم. در ایران و در اسفند ماه این آمار ۳۵ درصد بوده و این رقم تا اردیبهشت ماه ادامه داشته است و هم اکنون به ۱۳ درصد رسیده است. خوشبختانه توانسته ایم این شرایط را مدیریت کنیم و تا به امروز هیچ بیماری دچار کمبود خون نشده است. در استان‌های گلستان، مازنداران، گیلان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان به واسطه حضور زیاد بیماران تالاسمی ۲۰ درصد از ذخایر خون کشور به این بیماران خاص اختصاص دارد.

وی در رابطه با کمبود پلاسما افزود: پلاسما در دو صورت رندوم و هایپر ایمیون وجود دارد که پلاسمای نوع دوم تنها در بیماران بهبود یافته از کرونا یافت می‌شود. با توجه به بالا رفتن میزان مصرف این پلاسما و درخواست مکرر پزشکان برای دریافت پلاسما، همچنان نیاز به اهدا کنندگان بیشتری داریم.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران درباره واردات و صادرات خون گفت: واردات و صادرات خون و فرآورده‌های آن به دلیل شرایط اپیدمیولوژیکی خاص هر کشور در تمامی نقاط جهان ممنوع و غیرقانونی است.

حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون ایران در پایان این گفتگو از تمامی اهداکنندگان پلاسما به بیماران کرونایی تشکر کرد و به تمامی فعالان عرصه سلامت و رسانه خدا قوت گفت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سازمان انتقال خون ویروس کرونا بیماری کرونا سخنگوی سازمان انتقال خون ایران مراکز انتقال خون حاجی بیگی اهدا کنند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۰۰۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیشتر شکایات مردم از پزشکان زیبایی است

محمدرضا خردمند در پاسخ به این که «عمده شکایات مردم به کدام اقدامات پزشکی مربوط است؟» اظهار کرد: در تمام جهان در رشته‌هایی که اعمال جراحی پرخطرتری وجود دارد احتمال صدمه به بیمار نیز بیشتر است و به دلیل پرریسک بودن اعمال جراحی در حوزه‌های زنان، ارتوپدی و جراحی، شکایات و محکومیت‌ها در این تخصص‌ها نیز بیشتر است اما در سال‌های اخیر بیشتر آسیب‌ها در حوزه زیبایی بوده و اکنون بیشترین شکایات مردمی در زمینه خدمات زیبایی و ترمیمی است.

مراکز زیرزمینی منشأ اصلی صدمه به زیبایی مردم

وی افزود: در حال حاضر مراکز زیبایی به دو دسته تقسیم شده‌اند؛ یک دسته از این مراکز توسط پزشکان تحصیل کرده که عضو سازمان نظام پزشکی و دارای مجوز مرکز تخصصی پوست و مو هستند اداره می‌شود و دسته دیگر توسط افرادی که فاقد تحصیلات و مجوزهای پزشکی هستند اداره و این خدمات زیبایی ارائه می‌شود که دسته دوم، یعنی مراکز فاقد مجوز و صلاحیت، منشأ اصلی صدمات فوق العاده زیادی هستند که به سلامت و زیبایی مردم وارد می‌شود.

عوارض اعمال زیبایی در بسیاری از موارد غیرقابل جبران است

خردمند با بیان اینکه جبران این صدمات بسیار مشکل و پرهزینه است؛ هشدار داد: صدمات ناشی از جراحی و انجام اقدامات زیبایی در مراکز زیرزمینی و فاقد مجوز و صلاحیت پزشکی، در بسیاری از موارد متأسفانه اصلاً قابل برگشت نیست.

وی با بیان اینکه عمده این اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی انجام می‌شود؛ بیان کرد: باید این مراکز بلافاصله پلمب و به مراجع قضایی معرفی شوند. دامپینگ یا قیمت شکنی، یعنی ارائه خدمات زیبایی با قیمت پایین‌تر از آنچه پزشکان دریافت می‌کنند؛ یکی از دلایلی است که مردم را به انجام جراحی‌ها و اقدامات زیبایی در این مراکز غیرمجاز سوق داده است.

پزشکان عمومی حق انجام جراحی زیبایی دارند؟

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این که پزشکان عمومی حق انجام اعمال زیبایی را دارند؟: تصریح کرد: پزشکان عمومی بیش از ۹۰ درصد اورژانس‌های بیمارستان‌های کشور را اداره می‌کنند و بیماران در ابتدای ورود در اورژانس‌ها معمولا توسط پزشکان عمومی معاینه می‌شوند و سپس پزشکان متخصص به ادامه درمان می‌پردازند اما برای ورودشان در حوزه زیبایی، باید کمیسیون تعیین صلاحیت‌ها تعیین تکلیف و حدود وظایف پزشکان را معین کند تا از این نابسامانی که وجود دارد برطرف شود.

وی ادامه داد: ترکیب این کمیسیون شامل اعضای وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است که باید با حضور معاون درمان وزارت بهداشت یا نمایندگان او در محل نظام پزشکی تشکیل شود اما بیش از سه سال است که این کمیسیون تشکیل نشده است. با وجود این، به طور کلی می‌توان گفت که پزشکان عمومی برخی اعمال کوچک زیبایی مانند ژل و بوتاکس را انجام می‌دهند و اگر در همین حدود باقی بماند فعلاً منعی برای ادامه فعالیت‌شان وجود ندارد.

مجازات قصور پزشکی در حوزه زیبایی

خردمند درباره قصور پزشکی در حوزه زیبایی و مجازات آن نیز افزود: اگر صدمه به بیمار، محرز شود پزشک باید دیه پرداخت کنند و اگر شکایت انتظامی شود در مراجع انتظامی نیز محکومیت اعمال خواهد شد. همچنین قانون مجازات اسلامی برای مواردی که قصور پزشکی منجر به فوت شود مجازات حبس را در نظر گرفته اما سازمان نظام پزشکی معتقد است که این مجازات باید به جرائم نقدی یا خدمات پزشکی تبدیل شود تا مردم از دسترسی به پزشک محروم نشوند.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که در قانون سازمان نظام پزشکی، وظیفه نظارت بر عهده سازمان نظام پزشکی گذاشته نشده است؛ ادامه داد: وظیفه نظارت بر مراکز درمانی و عملکرد پزشکان بر عهده معاونت‌های درمان و بهداشت وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است البته در جرائم مشهور ضابطین قضایی نیز می توانند به موضوع ورود پیدا کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می‌کند
  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می کند
  • ۳۰۰ هزار دستگاه ماینر غیرمجاز جمع‌آوری شد
  • اهدای عضو به ۳ بیمار نیازمند در چهارمحال و بختیاری
  • ثبت ۲۶ هزار و ۵۷۸ ماموریت توسط اورژانس تهران در هفته گذشته
  • برقراری ۶۴ هزار تماس با اورژانس تهران در هفته گذشته/ انجام ۴۲۴۲ تماس مزاحمت آمیز
  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند
  • عمده شکایات مردمی از این پزشکان؛ علت چیست؟
  • بیشتر شکایات مردم از پزشکان زیبایی است